Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján Dr. Papp Z. Attila Miskolci Egyetem Szociológiai Intézete MTA Kisebbségkutató Intézet AZ OKTATÁS HATÉKONYSÁGÁNAK FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A VAJDASÁGBAN -A PISA kutatás szerepe az oktatás fejlesztésében – Szabadka, 2012. március 29.
Miről lesz szó? Hogyan lehet mérni a kisebbségi csoportok iskolai teljesítményét a PISA vizsgálatokban? Határon túli/külhoni magyarok iskolai teljesítménye (3 országban) Néhány idősoros adat Vajdasági magyar fiatalok néhány részletesebb eredménye
Kisebbségi oktatás tipológiája Anyanyelven tanul Államnyelven (nem anyanyelven) tanul Őshonos kisebbségi Kisebbségi/nemzetiségi oktatás (Mo.) Anyanyelvi alrendszer (htm) teljes alrendszer kétnyelvű oktatás részleges: anyanyelvi modul Kvázi civil oktatási formák szórvány oktatása Kisebbségiek oktatása Romák, hátrányos helyzetű kisebbségek oktatása Bevándorlók „Vasárnapi iskolák” Migránsok oktatása
Kisebbségi csoportok iskolai teljesítménye a PISA alapján Bevándorlók iskolai teljesítménye Első generációs: más országban született Másodgenerációs: szülei más országban születtek Őshonos kisebbségi csoportok iskolai teljesítménye
Kisebbségi magyarok iskolai teljesítményének mérése a PISA-ban teszt nyelve többségi magyar otthon beszélt nyelv többségi (szerb, szlovák, román) többségi: többségi nyelven többségi: magyar nyelven (nem jellemző) kisebbségi magyar: államnyelven kisebbségi magyar: anyanyelven
Rendelkezésre álló adatok 2000 2003 2006 2009 Románia X Szlovákia Szerbia otthon beszélt nyelv - teszt nyelvétől eltér otthon beszélt nyelv - részletes, magyar feltüntetve teszt nyelve - részletes, magyar feltüntetve
Fő kérdések Hogyan teljesítenek a kisebbségi magyarok nemzetközi összehasonlításban? az eltérő teljesítményű országokon belül? a többségi tanulókhoz képest?
Szövegértés, PISA 2009
Szlovákia - 2009
Románia - 2009
Szerbia - 2009
Szlovákia: 2003 - 2009
Szerbia: 2003-2009
Matematika: 2003(2000)-2009
Szerbia – szövegértés gondolkodási műveletek és szövegformátum szerint (PISA 2009)
Országok képességszintek szerint - 2009
Szerbia: szövegértés képességszintek és a teszt nyelve szerint
Szerb nyelvű képzésben részvevők Alacsony kompetenciaszint Kisebb esélyek később a munkaerőpiacon Alacsony családiháttér-index
gyengébb iskolai eredmények Asszimilációs spirál családiháttér- index alacsony képzésbe kerülni szerb nyelvű nagyobb esély gyengébb iskolai eredmények
Következtetés - 1 OECD átlaghoz közeli Szlovákiában a magyarok 2009-ben alulteljesítettek OECD-től jóval alulteljesítő rendszerekben (Szerbia, Románia) a magyar fiatalok felülteljesítettek 2 fő trend: az anyanyelven tanuló kisebbségi magyarok mindegyik kompetencia területen jobban teljesítenek, mint azok a nemzetiségi társaik, akik államnyelven tanulnak. a magyar nyelvű képzésben részvevők Szerbiában és Romániában jobban teljesítettek a többségi nemzet fiataljaihoz képest, Szlovákiában 2009-ben nem.
Következtetések - 2 Eltérő teljesítmény-alakzatok: Szlovákiában, Romániában: „pilléresedés”, de Felvidéken a magyar nyelvű képzés kezd lecsúszni Erdélyben: a magyar nyelvű képzés felülteljesít Vajdaságban: homogénebb teljesítmény, de Szövegértésben és természettudományban szignifikánsan felülteljesítenek Matematikában nem csúsznak le szignifikánsan Iskolai teljesítmény – asszimiláció: „alulról kiüresedés” kockázata jól teljesítők – magyarországi oktatási migráció?
Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket! Papp Z. Attila pappza@yahoo.com Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket!