SZÖM II. ÖNÉRTÉKELÉS TAPASZTALATAI 1
Az előadás tartalmi elemei A tapasztalatgyűjtés területei, módszertana Főbb üzenetek Következtetések 2
TAPASZTALATGYŰJTÉS TERÜLETEK MÓDSZEREK Intézményi önértékelés nehézségei, gátló tényezői Intézményi beszámolók, intézményi helyszíni látogatások (2005.) Projektmenedzsment Önértékelés integrálása Kommunikáció 3
INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS NEHÉZSÉGEI, GÁTLÓ TÉNYEZŐI Vezetői elkötelezettség és motiváció Időhiány, leterheltség Felelősségek pontatlan meghatározása Egyeztetés, alkalmazkodás (intézményen belül és kívül egyaránt) Komponensek közti együttműködés hiánya Kommunikációs problémák 4
INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS NEHÉZSÉGEI, GÁTLÓ TÉNYEZŐI Válaszadás hiánya (felmérések) Mérési, adatgyűjtési rendszer kiforratlansága Minőségfejlesztési előzmények hiánya … 5
PROJEKTMENEDZSMENT SZÖM II. csoportos megvalósítása (támogatott) maximum 2 fő szakértő csoportonként 3-6 intézmény kapcsolatok építése egymástól való tanulás regionális és szakmacsoportos szerveződés SZÖM II. egyéni megvalósítása (nem támogatott) szakértő nélkül 6
PROJEKTMENEDZSMENT 7
PROJEKTMENEDZSMENT a teamek összetétele általában a SZÖM I. szerint történt, további munkatárs bevonása ritka egyéb komponensek felelősei jellemzően nem tagjai a teamnek az igazgatóhelyettesek rendszerint részt vettek a munkában (döntések előkészítése) projekttervek a központi javaslatok alapján készültek 8
PROJEKTMENEDZSMENT 9
PROJEKTMENEDZSMENT 10
ÖNÉRTÉKELÉS INTEGRÁLÁSA SZÖM vs. IMIP, ISO9001, KMD, COM I-II. Nem látják rendszerben az intézmények a minőségfejlesztést, minőségirányítást Az önértékelési folyamat szabályozását nem helyezik el a meglévő szabályozási környezetben Párhuzamos önértékelések 11
ÖNÉRTÉKELÉS INTEGRÁLÁSA IMIP-ben többnyire megjelenik az önértékelés, azonban általában projektszinten említve ISO9001 szerinti MIR-ben nem jelenítik meg (8. pont) KMD nem okozott problémát COM I-II. és SZÖM kapcsolata rendszerint nem tisztázott, megmaradt az Irányított önértékelés régi szabályzata is Az IMIP-ekben azért többnyire megemlítették az intézmények az önértékelést, azonban inkább projekt jelleggel és nem rendszeres, szabályozott tevékenységként. Az ISO9001:2000 nem követeli meg az önértékelést, azonban a 8. fejezethez jól illeszkedik, elősegíti a folyamatos fejlesztést és a helyesbítő, megelőző intézkedések meghozását. A KMD önértékelési eszközt inkább csak a pályázatok elkészítéséhez alkalmazza egy-egy intézmény az SZFP I-esek közül, így ez nem okozott gondot, sőt jellemzően pozitív tapasztalataink vannak ezzel. Pl. a miskolci Martin János Speciális Szakiskola a SZÖM szerinti önértékelés alapján döntött a KMD pályázat mellett, melyen első helyezést ért el partnerközpontúság kategóriában. Üzenet: segítsünk az intézményeknek a megmutatni magukat, és eredményeiket (akár díjpályázatra való felkészítéssel is) Az előző dián már részben említettük ezt a problémát. Szakértőként meg kell ismerni az intézményi szabályzatokat és az aktualitásukat vesztett elemek fejlesztésére, elhagyására javaslatot kell tenni. (pl.: irányított önértékelés kiváltása SZÖM-mel) 12
ÖNÉRTÉKELÉS INTEGRÁLÁSA Fontos: NEM párhuzamosságról van szó, hanem a minőségfejlesztést segítő eszközöket kaptak az intézmények. Rendszerbe illesztve és hatékonyan működtetve nem jelent többlet erőforrásigényt. Az SZMBK ezt az integrációt is segíti! 13
KOMMUNIKÁCIÓ Önértékelésben résztvevőkkel Vezetőséggel Szervezeten belül 14
KOMMUNIKÁCIÓ Önértékelésben résztvevőkkel: Telefon, e-mail, személyes csatornák Rendszerint már a tervezés során rögzíteni kell a kommunikációs szabályokat A kommunikáció sikeressége függ a csoportok nagyságától, összetételétől 15
KOMMUNIKÁCIÓ Vezetőséggel: Fontos a rendszeres kommunikáció, tájékoztatás Igények megismerése Segítsünk az elkötelezettség és motiváció megteremtésében (pl.: testület előtti tájékoztatás), a döntések előkészítésében 16
KOMMUNIKÁCIÓ Szervezeten belül: Határozzuk meg a vezető (vertikális) és a tantestület (horizontális) tájékoztatásának gyakoriságát, fórumait Ismertessük eredményeinket Kérjünk segítséget az egyes témák intézményi szakértőitől (bevonás) 1. 17
Köszönöm a figyelmet! 18