Digitális ifjúság Andok Mónika (PPKE) Új utak – a protestáns etika Evangélikus tanévnyitó konferencia, Aszód 2017. 09.02.
okostelefon megjelenése – 2007 Digitális ifjúság /1. Médiakonvergencia - okostelefon megjelenése – 2007 1. Érintő képernyő 2. Mobiltelefon 3. Internet kommunikáció Steve Jobs Introducing The iPhone At MacWorld 2007 https://www.youtube.com/watch?v=x7qPAY9JqE4
(Digital in 2017 – Eastern Europe) Digitális ifjúság /2. Felhasználói adatok 2017 (Digital in 2017 – Eastern Europe) Globális adatok (6, 7, 8 dia) 7, 5 milliárd városlakó / penetráció 54% 3,7 milliárd internet használó / penetráció 50 % 2,7 milliárd közösségi média használó / pen. 37% 4,9 milliárd mobiltelefon / penetráció 66% 2,5 milliárd közösségi média használat mobiltelefonról / penetráció 34 % (az összes közösségi média használó 91,8%) https://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2017-eastern-europe
(Digital in 2017 – Eastern Europe) Digitális ifjúság /3. Felhasználói adatok 2017 (Digital in 2017 – Eastern Europe) Globális adatok – éves növekedés 2016 januárja és 2017 januárja között + 351 millió internet használó / + 10 % + 482 millió közösségi média használó / + 21% + 222 millió mobiltelefon / + 5 % + 581 millió közösségi média használat mobiltelefonról / + 30 % https://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2017-eastern-europe
(Digital in 2017 – Eastern Europe) Digitális ifjúság /4. Felhasználói adatok 2017 (Digital in 2017 – Eastern Europe) Magyarország (54-67 dia) 9,8 millió lakos, 72% városlakó 7,87 millió internet használó / penetráció 80 % 5,5 millió közösségi média használó / pen. 56 % 11,3 millió mobiltelefon / penetráció 116% 4,3 millió közösségi média használat mobiltelefonról / penetráció 44 % https://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2017-eastern-europe
(Digital in 2017 – Eastern Europe) Digitális ifjúság /5. Felhasználói adatok 2017 (Digital in 2017 – Eastern Europe) Magyar adatok – éves növekedés 2016 januárja és 2017 januárja között + 377 ezer internet használó / + 5 % + 300 ezer közösségi média használó / + 6% - 111 ezer mobiltelefon / - 9 % + 500 ezer közösségi média használat mobiltelefonról / + 13 % https://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2017-eastern-europe
Magyar Ifjúság 2016 (15-29 éves korosztály) Digitális ifjúság / 6. Magyar Ifjúság 2016 (15-29 éves korosztály) Okostelefonja van 2012-ben 31%, 2016-ban 85 %. Folyamatos online jelenlét 24% naponta többször 43 %. Mennyi időt bírna ki okostelefonja nélkül 11% egy percet sem. http://www.ujnemzedek.hu/sites/default/files/magyar_ifjusag_2016_a4_web.pdf
érdeklődés szerkezetét - Átalakítja a kulturális szimbólumokat és azok Digitális ifjúság /7. Az új technológia hatása a kultúrára: - Megváltoztatja az érdeklődés szerkezetét - Átalakítja a kulturális szimbólumokat és azok jellegzetességeit. - Átalakítja a közösség természetét.
együttműködés megkönnyí- tése, kapcsolattartás megköny- Digitális ifjúság /8. A hálózati kommunikáció pozitív és negatív hatásai Pozitív: termelékenység, hatékonyság növelése, együttműködés megkönnyí- tése, kapcsolattartás megköny- nyítése, dokumentálás megkönnyítése, (vissza)kere- shetőség – oktatás, egészségügy; otthon – ipar – városok ld. smart factory, internet of things https://securityledger.com/wp-content/uploads/2013/12/libelium_smart_world_infographic_big1.png
A hálózati kommunikáció negatív hatásáról: Turkle, Sherry Digitális ifjúság/ 9. A hálózati kommunikáció negatív hatásáról: Turkle, Sherry Graham, Alison Newport, Cal Twenge, Jean
Sherry Turke Mindig jusson eszedbe a telefonod ereje. Mert nem Digitális ifjúság / 10. Sherry Turke Turkle TED Talk https://www.youtube.com/watch?v=t7Xr3AsBEK4 Mindig jusson eszedbe a telefonod ereje. Mert nem csupán egy kis kiegészítő. Pszichológiailag is számottevő eszköz, mely nem csak azt tudja megváltoztatni, hogy mit teszel, hanem azt is, ami vagy. (2015, 319)
Digitális ifjúság /11. A szöveges üzenetküldésre került a hangsúly, s ezzel veszítenek a face-to –face kommunikációs rutinból Empátia Önértékelés, önbizalom, önismeret Bizalom Figyelem Másokhoz való odafordulás Szemkontaktus fenntartása Intimitás megtapasztalása Közösségiség megtapasztalása A technológia nem akkor probléma, ha távol vagyunk egymástól, hanem akkor, amikor együtt vagyunk és másnak üzengetünk.
Digitális ifjúság /12. Graham, Alison Hogyan tesz minket a közösségi média kevésbé társas lénnyé? Hány barátod van? – kérdeték meg amerikaiaktól. A válasz 2001-ben – tíz barát, 2014-ben két barát. Nem tudják az amerikai fiatalok pontosan kifejezni magukat élőszóban. Pánikba esnek, ha nincs velük a telefonjuk. 2014-ben több fiatal halt meg közlekedési balesetben az okostelefonok miatt mint az alkohol miatt. (Ha kb 80 km/óra sebességgel haladva a volánnál 5 másodpercig a telefont nézzük, akkor egy focipályányi hosszban vakon vezetünk.) https://www.youtube.com/watch?v=d5GecYjy9-Q
Newport, Cal Három vélekedést cáfol a közösségi médiával kapcsolatban: Digitális ifjúság /13. Newport, Cal Három vélekedést cáfol a közösségi médiával kapcsolatban: A közösségi média a 21. század alapvető technológiája. / Nem, a hálózat az alapvető technológia. A közösségi média szórakoztatóipari termék. A közösségi média tesz gazdasági értelemben sikeressé a 21. században. / Nem. A piac azt értékeli sokra, ami ritka, egyedi és nem azt, amiből sok van illetve könnyen replikálható. 3. Rendkívül szórakoztató dolog, nagyon „funny”. Nem árt. / De, függőséget képes kialakítani. És csökkenti a koncentrációt, megosztja a figyelmet. https://www.youtube.com/watch?v=3E7hkPZ-HTk
Digitális ifjúság/14. Twenge, Jane Egy amerikai tinédzser azt mondta neki egy interjúban: Mi valószínűleg jobban szeretjük az okostelefonjainkat mint a valódi embereket. A közösségi média hatással van a fiatalok viselkedésére érzelmeikre és a normáikra, ugyanis relativizálja a cselekvés kontextusát. https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2017/09/has-the-smartphone-destroyed-a-generation/534198/
AZ EU KIDS Online kutatás adatai Digitális ifjúság / 15. AZ EU KIDS Online kutatás adatai http://www.lse.ac.uk/media@lse/research/Home.aspx Veszélyek (tartalmi, kapcsolati, viselkedésbeli) Kereskedelmi jellegű veszélyek Agresszivitás Szexualitás Értékek terén fenyegető veszélyek
DQ: digital intelligence https://www.dqinstitute.org/ Digitális ifjúság/16. DQ: digital intelligence https://www.dqinstitute.org/
Digitális ifjúság/ 17. Köszönöm a figyelmet!