Mozgástan, mozgásfejlődés, neurobiológia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
11. évfolyam Rezgések és hullámok
Advertisements

Elektromos mező jellemzése
BIOMECHANIKA. BIOMECHANIKA BIOMECHANIKA TANSZÉK Tanszékvezető: Kiszolgáló épület III. em. Dr. Tihanyi József, egyetemi tanár, MTA doktor Kiszolgáló.
MOZGATÓRENDSZER SZÖVETEI
Az úszó technika,állóképesség és hajlékonyság kialakítása és szerepük a sportágban Virth Balázs 2013.
I S A A C N E W T O N.
IDEGRENDSZER.
BIOMECHANIKA ANE/ANF, ALE/ALF, UDSZ, KIEG. 2007/2008 I. félév
A környezet szerepe az észlelésben
Az idegrendszer vegetatív működése
Az idegrendszer felépítése és működése
Élettan gyakorlat Ideg-izom preparátum.
Az egyenáramú motor D állórész „elektromágnes” I I É + forgórész
Készítette: Glisics Sándor
GERINCVELŐ.
Összeállította: Csikós György, Molnár Kinga, Pálfia Zsolt
NEWTON IDEI TUDOMÁNYOS FELFEDEZÉSEK
Kísérletezés az EDAQ530 adatgyűjtő műszerrel
2. Előadás Az anyagi pont dinamikája
Az idegrendszer.
A GERINCOSZLOP SZERKEZETE ÉS FELÉPÍTÉSE
Mérnöki Fizika II előadás
Izomegyensúly felbomlás
MOZGATÓRENDSZER SZÖVETEI
BIOMECHANIKA.
MOZGATÓRENDSZER SZÖVETEI
A VÁZIZOM BIOMECHANIKÁJA
Mivel a külső erő nagyobb, mint az izom által kifejthető legnagyobb erő adott izomhosszon és adott pillanatban az izom megnyúlik miközben a feszülése.
BIOMECHANIKA.
Dinamika.
Excentrikus kontrakció
A m o z g á s o k h i e r a r c h i k u s s z e r v e z ő d é s e.
A m o z g á s o k h i e r a r c h i k u s s z e r v e z ő d é s e.
Az idegrendszer felépítése és működése
Az idegrendszer mozgató működése
11. évfolyam Rezgések és hullámok
Az idegrendszer mozgató működése
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
Mozgás MOZGÁS = viselkedés Harántcsíkolt, sima és szívizomszövet
Az életfolyamatok szabályozása
Állatok szabályozása Az idegeimre mész…..…..
Vizsgálómódszerek.
Energia megmaradás Kalacsi Péter.
AZ IDEGRENDSZER ÉLETTANA
Hermann von Helmholtz Kerekes Evelin 11.c. Hermann Ludwig von Helmholtz  augusztus 31.-én Potsdamban született  szeptember 8.-án Charlottenburgban.
Pontszerű test – kiterjedt test
Készült a HEFOP P /1.0 projekt keretében
A MECHANIKA MEGMARADÁSI TÖRVÉNYEI
A tömeg (m) A tömeg fogalma A tömeg fogalma:
Készítette: Borzási Stefánia.  augusztus 31-én született a németországi Potsdamban.  Német orvos és fizikus volt.  Édesapja, Ferdinand Helmholtz.
Hajlékonyság.
Idegrendszer – systema nervosum
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Vizsgálómódszerek 1. Bevezetés, ismétlés Anatómia: Csont: szilárd váz, passzív elem Izom: aktív elem, mozgás létrehozására Köztes elemek: szalag: csontok.
Mozgástan, mozgásfejlődés, neurobiológia
Rezgések Műszaki fizika alapjai Dr. Giczi Ferenc
A koordinációs képességek felosztása és fejlesztési lehetőségei
Semmelweis Egyetem, Neurológiai Klinika 2006
PERDÜLET NAGY NORBERT I₂.
AZ IDEGRENDSZER FELÉPÍTÉSE ÉS MŰKÖDÉSE
Mozgástan, mozgásfejlődés, neurobiológia
Mozgástan, mozgásfejlődés, neurobiológia
A fizika mint természettudomány
A m o z g á s o k h i e r a r c h i k u s s z e r v e z ő d é s e.
Mozgástan, mozgásfejlődés, neurobiológia
Nyújtásos-rövidüléses ciklus
Mozgástan, mozgásfejlődés, neurobiológia
11. évfolyam Rezgések és hullámok
A m o z g á s o k h i e r a r c h i k u s s z e r v e z ő d é s e.
Mozgástanulás és szabályozás
Előadás másolata:

Mozgástan, mozgásfejlődés, neurobiológia Oktató: Katona Péter

Ókori görögök Tervszerű mozgások forrása??? Test (ami mozog) és lélek (ami mozgat) közti kapcsolat Fő kérdések: Mi a mozgások forrása a világban? Minek a hatására utasítja a lélek a testet hogy mozogjon? Hogyan bírja mozgásra a lélek a testet?

Ókori görögök Hérakleitosz: „Azok, akik hisznek a mozgásban” Démokritosz: a lélek mozgásának közvetítése a testhez atomok útján Platón: Akaratlagos mozgás = Halhatatlan lélek Lovaskocsi Marionett Aristoteles: mozgó test – mozgató A mozgó test megfigyelhető S mozgató nem megfigyelhető A lélek irányítja a testet

Ókori Róma Galénosz: Izompárok ellentétes irányú hatással Izomok hozzák létre a mozgásokat Idegek továbbítják az „állati szellemeket” 4

Reneszánsz és Újkor Leonadro da Vinci (1452-1519): izomanatómia René Descartes (1596-1650): Dualizmus Két különálló egység az emberen belül: test és lélek Független mozgások felismerése (pl.: szívverés) Szenzoros ingerek által kiváltott mozgások Jean Astruc (1684-1766): Reflex

Reneszánsz és Újkor Giovanni Alfonso Borelli (1608-1679): Biomechanika Fiziológia és fizika összevonása Statikus és dinamikus kísérletek Főbb izomcsoportok maximális erejének mérése statikus feladatok alatt Izmok: vékony rugalmas rostok alkotják Lélek hatására az idegek vibrációja jön létre és ennek következében „idegnedv” szabadul fel Jan Swammerman (1637-1680): béka ideg-izom preparátum Idegstimuláció-izomkontrakció Izomtömeg nem változik a kontrakció során

Reneszánsz és Újkor Luigi Galvani (1737-1798): Elektromosság a testben 1791: idegszövet és elektromosság közötti kapcsolat Galvanométer Carlo Matteucci (1811-1868): elektromos töltés az izmokban Etienne DuBois-Reymond (1818-1896): elektromos jel érzékelése az izomban 1849: elektromos jel illusztrációjának közlése Elektromiográfia

Modern kor Eduard Friedrich Wilhelm Pflüger (1839-1910) Törlőreflex (spinális béka) Gerincvelő képes célzott mozgások szabályozására Gerincvelői reflexek aktiválhatnak különböző izomcsoportokat Emst, Wilhelm és Eduard Weber (XIX. század): The Mechanics of Human Walking Apparatus (1894) 8

Modern kor Etienne-Jules Marey (1830-1904) és Eadweard J. Muybridge (1830-1904) Mozgáselemzés fotografikus technikával 60 fps Emberek, lovak, madarak és rovarok mozgásának vizsgálata

Modern kor Korábban: Hogyan szabályozza a lélek a testet? 19. sz.: Hogyan szabályozza az agy a testet? Hermann Ludwig Ferdinand von Helmholtz (1821-1894) Képészlelés (szem mozgatás nem természetes módon) Észlelésre hat a mozgás Ivan Sechenov (1829-1905) „We do not hear but listen, we do not see but look”

Modern kor 19. sz. vége: kutatások a mozgások pontatlanságára irányultak Robert Sessions Woodworth (1869-1962) PhD disszertációja a motoros teljesítmény hibáiról és a variancájáról Gyors mozgás: kezdeti impulzus majd korrekciók Mozgás sebessége és a hibák közti összefüggés Gyorsabb mozgás több hiba vizuális feed-back esetén Csukott szem esetén nincs ilyen összefüggés

Modern kor 20. sz elejétől lendületet kapott a mozgásszabályozás idegi alapjainak kutatása Santiago Ramon y Cajal (1852-1934) Az idegrendszer önálló, egymásra ható idegsejtekből épül fel Sir Michel Foster (1826-1907) és Sir Charles Sherrington (1852-1952) „synapsis”  ma „synapse”=szinapszis

20. század Joseph Felix Francois Babinski (1857-1932) Ép és idegrendszeri sérüléssel rendelkezők izomkoordinációjának összehasonlítása Károsodott izpmkoordináció  kisagy patológiás elváltozása „cerebellar asynergias” J. Hughlings Jackson (1835-1911) Mozgások 3 szintű reprezentációja az idegrendszerben Izmok kérgi reprezentációja Izmok számos kombinációja mozgások kivitelezésekor izomcsoportokként

20. század Sherrington: a neurofiziológia (egyik) atyja Számtalan ponton járult hozzá e területhez Pl.: aktív gátlás („active inhibition”) a központi idegrendszerben Reflexkapcsolat a receptorok és motoneuronok közt a gerincvelőben Reciprok beidegzés Akaratlagos mozgás hangolható tulajdonságú reflexek kombinációja

20. század Thomas Graham Brown (1882-1965) Gerincvelő által koordinált mozgás receptor afferentáció nélkül (állatkísérletek) Ritmusos mozgásminták jelenléte szenzoros működés nélkül  Central Pattern Generators (CPG)

20. század Mozgásvizsgálatok mechanikai alapon Newtoni mechanika Probléma: az emberi test mechanikai tulajdonságai nem ismerhetőek meg elég pontosan Pl.: aktív izomkontrakció hatására megváltozik az izom alakja és véráramlása  ez megváltoztatja az izom tehetetlenségét Így két időpillanatban mért adatok nem összehasonlíthatóak közvetlenül mivel különböző tulajdonságú rendszerből származnak

20. század Sir Archibald Vivian Hill (1886-1977) Az izom hőtermelése Aktivált állapot Soros elasztikus elem Hill-egyenlet (izomerő és izomhossz-változás sebessége közti összefüggés) (F+a)(v+b)=konstans=b(F0+a) v(F+a)=b(F0-F) Klasszikus stiffness és viszkozitás nem használható az izomra

20. század Wallace Osgood Fenn (1893-1971) Izom hőtermelésének vizsgálata Izom nem úgy viselkedik, mint egy előnyújtott passzív rugó Fenn-féle effektus Energiaraktározás és –leadás inakban és izmokban Testrészek közti energiaátadás

20. század Warren Plimpton Lombard (1855-1939) Izomfáradás Lombard paradoxon: quadriceps és hamstrings koaktváció felállás során Kurt Wachholder (1893-1961) Háromfázisú EMG mitázat gyors, egyízületi mozgások során Wachholder and Altenburger: az izmok elasztikus tulajdonságait a központi idegrendszer képes szabályozni  gamma-rendszer

Nikolai Bernstein (1896-1966) Kimocyclography 500 Hz-es mintavételi frekvencia Több ízületes rendszerek vizsgálata Interakciós nyomaték Kovács üti az üllőt Végpont varianciája kisebb mint az ízületi variancia „motor redundancy” – Bernstein probléma

Nikolai Bernstein (1896-1966) Mozgások felépítésére egy többszintű rendszert javasolt: A szintekhez a mozgási feladatokat osztályokba sorolta valamint különdöző neurofiziológiai egységekhez kötötte A szint: „paleokinetic level” – rubro-spinális szint B szint: „level of synegies and patterns” – thalamo-pallidális szint C szint: „level of the spatial field” – piramido-striális szint C1 – striális, extrapiramidális szint C2 – piramidális szint – kérgi szabályozás D szint: „level of actions” – parietalis-premotoros szint E szint: „level of symbolic actions” – „highest cortical control”

Nikolai Bernstein (1896-1966) A szint: B szint: Reflexek és propriocepció szintje Reciprok gátlás Tónusszabályozás B szint: Nagy izomcsoportok koordinált mozgásokat hoznak létre (minták) Szinergiák: több izom együtt dolgozik Helyváltoztató mozgások Mozgások időzítése, mozgás fázisok

Nikolai Bernstein (1896-1966) C szint: Térbeli szabályozás Tárgyak mozgatása a-ból b-be Célzott mozgások, okkal történő mozgások C1: útvonal meghatározása C2: cél elérése Pontosság, variancia

Nikolai Bernstein (1896-1966) D szint: E szint: Szinte csak emberi mozgások „Meaningful actions” Írás „automatisms and motor skills” Domináns/nem domináns végtag E szint: Kizárolag emberekre jellemző mozgások Információ átadás Zenélés, festés