„Orosz és kínai befektetők Magyarországon”c. konferencia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Globalizáció Globalizáció:
Advertisements

A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Sándorfi Balázs Globális gépipari trendek és ezek hatása a magyarországi piaci szereplőkre Sándorfi Balázs - -
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
Állami (minisztériumi) feladatok beszállítói területen
A növekedés gyorsításának esélyei és lehetőségei Burány Sándor államtitkár Tiszteletbeli Konzulok IV. Konferenciája Budapest, május 27.
A három pólusú világgazdaság kialakulása és a világkereskedelem
Regionális gazdaságtan 4.
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
február 24. Gyutai Csaba. 2 3 Forrás: Nemzetközi Statisztikai Évkönyv, 2004, KSH, Bp., Ipari és Építőipari Statisztikai Évkönyv, 2005, KSH, Bp.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
A BRIC-országok jövője
AZ ÚJONNAN IPAROSODÓ FEJLŐDŐ ORSZÁGOK
A fordista termelési rendszer
A Közel-Kelet és Afrika a világgazdaságban
Településmarketing Értékaudit.
III. A logisztika jövője
Mi jellemző a hazai autóiparra és a beszállítók helyzetére napjainkban? MKT szeptember 30. Pécs.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
TRANZITOLÓGIA IV. ELŐADÁS
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Növekedési dilemmák Simor András Műhelybeszélgetés az Európai Társadalmi Jelentés apropóján 2008 június 10.
Az EU csatlakozás hatásai a magyar vegyiparra [konferencia neve] Budapest, március 17. Tordai Péter, vezető elemző Kereskedelmi és Hitelbank Rt.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
1 Konjunktúrajelentés 2009  Az üzleti helyzet és várakozások  A befektői környezet A DUIHK 15. konjunktúrafelmérése Dirk Wölfer április 21.
Miért pont Magyarország? avagy Hogyan szerezzünk külföldi befektetőt?
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
A régió  A régiót három megye, Fejér, Veszprém és Komárom-Esztergom megye alkotja. Fejér 10, Veszprém 9, Komárom-Esztergom pedig 7 kistérségre tagolódik.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Magyarország a globális világgazdaságban
Az EU agrárrendszere 30 óra Heti két óra. Az élelmiszertermelés területi kapcsolatai Agglomeratív tényezők túlsúlyban Regionális tényezők túlsúlyban Súlyvesztő.
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Magyarországi tőkeimport
1 Versenyképesség – Befektetési klíma – Adórendszer dr. László Csaba, partner augusztus 27.
Az értékkategóriák.
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Szabadkereskedelmi társulások
Oroszország.
Dr. Göndöcs István Pécs Mj. V. Hosszú és Középtávú Stratégia végrehajtása Javaslat a Pólus program fejlesztési irányainak kiegészítésére.
Franciaország – Magyarország Bilaterális gazdasági kapcsolatok Nikoletti Antal Helyettes Államtitkár NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉRIUM.
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Kollár Katalin Győr, október
Dr. Nagy Katalin Magyarország EU melletti Állandó Képviseletének korábbi tanácsosa XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, november
Potenciális járműipari beszállító körzet Vas és Zala megyében Sóska Renáta II. évf. Regionális és környezeti gazdaságtan, MA A járműipar gazdasági hatása.
1 HEVES MEGYEI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 3300 Eger, Faiskola u. 15. Tel: +36/36/ , , Fax:+36/36/ Web:
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
ÖSSZEFOGLALÁS.
A magyar gazdaság helyzete 2009 őszén MKIK, 2009 október 14
A NAGY GAZDASÁGI VÁLSÁG
Magyar versenyképesség 2017
Az integráció hatásai, az EU sajátosságai USA-hoz, Japánhoz képest
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
Első vállalati tapasztalatok az EU felvétel után
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Gazdaságpolitika 4. ea..
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A magyar gazdaság versenyképessége:
Előadás másolata:

„Orosz és kínai befektetők Magyarországon”c. konferencia Kollár Katalin Győr, 2012. március 09.

Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban „Orosz és kínai befektetők Magyarországon” c. konferencia Kollár Katalin Győr, 2012. március 09. Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban

Bevezető Előadás felépítése Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban Bevezető Előadás felépítése Az Oroszországba érkező közvetlen külföldi tőkeberuházások értékének alakulása forrás országai ágazati megoszlása Személyautógyártás Oroszországban

A közvetlen külföldi tőkeberuházások - előzmények Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban A közvetlen külföldi tőkeberuházások - előzmények I. vh. előtt: olajipar, vegyipar, fémipar 1917. évi októberi forradalom: súlyos csapás a külföldi tulajdonra Fordulópont: 1980-as évek vége – rendeletek és törvények Teljes egészében külföldi tulajdonban álló vállalatok létrehozása Profitrepatriálás

Közvetlen külföldi tőkeberuházások Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban Közvetlen külföldi tőkeberuházások Értéke: SZU összeomlása nagy csapás 1995. növekedés 1998. válság: 43%-os csökkenés 2008. válság:kb. 45% Forrás országok Ezredfordulón: Amerikai Egyesült Államok ill. EU (országcsoport) 2009: Hollandia, Ciprus (55%); Németország (7%) Ágazati megoszlás Már I. vh. előtt: olajipar, vegyipar, fémipar Ezredforduló után: élelmiszeripar, fűtőanyagszektor

Autógyártás Oroszországban Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban Autógyártás Oroszországban Orosz autóipari vállalatok termelékenysége, termékek minősége: lemarad DE: ígéretes fejlődési periódus (orosz statisztika) Vonzó: olcsó, képzett munkaerő Magas vámok: termelés teljes betelepítése célszerű Külföldi márkájú személyautók gyártásának felfutása 2002-től General Motors és AvtoVaz: közös vállalat létesítése Ford Focus gyártása

Külföldi márkájú személyautót előállító gyárak Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban Külföldi márkájú személyautót előállító gyárak Forrás: http://www.aebrus.ru/application/views/FCKEditor/files/FCKEDITOR/File/AEB%20Brussels_Nov08.pdf, 6. o. alapján saját szerkesztés

Személygépkocsi márkák részesedése Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban Személygépkocsi márkák részesedése Külföldi személygépkocsi márkák részesedése gyártás szempontjából: 2005: 15% 2009: kb. 50% Hazai márkák aránya csökkenő tendenciát mutat Értékesítés terén külföldi márkák aránya: 2008: 21% De: válság hatására 4%-os csökkenés Hazai márkák csökkenése alacsonyabb – vonzóbbak Csökkenő bérek Rubel értékének csökkenése Magas importvámok Előrejelzések 2012. Külföldi márkájú személyautók száma: 1 millió db

Autóipari beszállítók Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban Autóipari beszállítók Magas vertikális integráltság Tier struktúra nem igazán kiépült Helyi beszállítók: alacsonyabb minőség nyugat-európai gyártókhoz képest Elterjedt gyakorlat: közös vállalat létrehozása – előnyök Helyi vállalat: modern technológia – javuló termékminőség Külföldi beruházó: meglévő munkaerő és infrastruktúra 2008 (Gazdasági Minisztérium): 2013-ig min. 40 beszállító létesít gyárat (kb. 50% szentpétervári és leningrádi régió) 2008. 21 szerződés megkötve Forrás: ITD Hungary Beszállítói Útmutató, 2007, 10. oldal 9

Termelési adatok és tervek Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban Termelési adatok és tervek Válság negatív hatása 2010. Roncsprémium program: rövid idő alatt pozitív hatás 2010. Hazai márkák eladása: 58%-os növekedés Külföldi márkák eladása: 67%-os növekedés Előrejelzések (2008-2020) orosz személyautó flotta 2008 – 2020 között megduplázódik Külföldi márkák részesedése 30%-ról 80-90%-ra nő Személyautók száma 2003 és 2020 között (millió darab) Forrás: Vahtra – Zashev 2008, 7. o. alapján saját szerkesztés 10

Vonzó tényezők a befektetők számára Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban Vonzó tényezők a befektetők számára Elmúlt néhány év: stabilabb makrogazdasági helyzet Beruházások megtérülése szempontjából kedvező ország 2008. felmérés a külföldi beruházók motivációs tényezőiről: Piac mérete és bővülési lehetőségei Regionális és nemzetközi piacokhoz való hozzáférés Természeti erőforrások, olcsó munkaerő nem szempont 2000-2008 között évi 15%-os reálbér növekedés Emelkedő nyugdíjak Szegénység csökkentésében jelentős eredmények, de a régiók közötti jövedelmi különbségek nem javulnak. Importhelyettesítő iparosítás számos ágazatban (pl. autógyártás), hazai termékek fogyasztásának ösztönzése 2005-től: különleges gazdasági övezetek létrehozása Technológiai-fejlesztési: pl. Szentpétervár – beruházások 79%-a Ipari-termelési: pl. Szamara megye – beruházások 11,7%-a Turisztikai-rekreációs kikötői

A befektetőket visszatartó tényezők Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban A befektetőket visszatartó tényezők Egyre fokozódó állami ellenőrzés Korrupció (2008. Nemzeti Korrupcióellenes Törvény) Adminisztratív korlátozások és bürokrácia Bonyolult adórendszer, gyakori adóellenőrzések Vámeljárások lebonyolításának mikéntje Exportvámok újra előtérbe kerültek Gazdaság liberalizálásának ellentmondó folyamata: liberalizáció és központosítási törekvések párhuzama 1992-től Nem megfelelő minőségű infrastruktúra – számos nemzetközi tőke által elkerült térség

Az autóipar fejlődését akadályozó faktorok Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban Az autóipar fejlődését akadályozó faktorok Helyi autóalkatrész beszállítók gyenge versenyképessége Helyi acél nem megfelelő minősége Szakképzett munkaerő hiánya Gyenge úthálózat Komplikált bürokráciai eljárás Helyi beszállítók gyengesége

Külföldi beruházások szerepe már az 1. vh. Előtt Külföldi működőtőke-befektetések az orosz autóiparban Összegzés Külföldi beruházások szerepe már az 1. vh. Előtt SZU összeomlása nagy csapás, de 1995-től növekedés Válságok:1998 és 2008 (külföldi befektetések értéke felére csökkent) Közvetlen külföldi tőkeberuházásokban a járműgyártás részesedése nem jelentős, de szerepe egyre nő Orosz autóipari vállalatok lemaradása, de a statisztikák szerint ígéretes fejlődési periódus Befektetések megtérülése szempontjából előnyös pozíció De: virágzó korrupció és bürokrácia; alulfejlett helyi beszállítói piac Szükséges lenne: Állami és regionális oktatási programok kialakítása Infrastruktúra fejlesztése Bürokratikus eljárások egyszerűsítése Importvámok felülvizsgálata