Multimédia
Multimédia Többcsatornás információs tartalom, melynek eszköze lehet szöveg, hang, kép, animáció, video és interaktivitás, használata számítógépes környezetben történik.
A multimédia alkalmazások alkotóelemei A multimédia alkalmazások alapelemei A multimédia alkalmazások alkotóelemei Szövegek Állóképek Animációk Hangok Videofilmek
Multimédia PC specifikációk MPC 3 specifikáció (1996) Processzor: 75 MHz-es Pentium vagy 100 MHz-es Pentium 256 kbájt belső gyorsítótárral Memória: min. 8 Mbájt Merevlemez: min. 540 Mbájt, ebből 500 Mbájt legyen szabad CD ROM meghajtó: min. 4 × sebesség Hangrendszer: mintavételi frekvencia 8, 11,025, 16, 22,05, 44,1 KHz, kvantálási hossz 8, 16 bit, sztereó. OPL3 szintetizátor. Audio CD lejátszási lehetőség. 2 db hangszóró. Grafikus kártya: PCI interfész, legalább 32.768 szín színmélység Videó támogatás: közvetlen hozzáférés a képkocka pufferhez MPEG1 fájlok lejátszására. Soros port: 28 kbit/sec átvitel, MIDI port (aszinkron) Szoftver: Windows 95
A hang A hang A hang a multimédiaalkalmazások hangos alapeleme. A számítógép kétféle hangállományt ismer. WAV a hangok digitálisan kódolt formában találhatók. mérete függ a digitalizálás paramétereitől, továbbá a csatornák számától. Viszonylag hosszú állományok. MIDI nem hangok, hanem szintetizátor parancsok találhatók. Az állomány lejátszásakor a parancsok vezérlik a szintetizátort, ami hangokat állít elő. Viszonylag rövid állományok.
Hang, hangmagasság Hang, hangmagasság A hang anyagi közegben terjedő mechanikai rezgés. A hangrezgésnek van frekvenciája, hangszíne, burkológörbéje, hangereje, terjedési sebessége. Az ember a különböző frekvenciájú hangokat különböző hangmagasságú hangoknak érzékeli. A hangok megoszlása a frekvenciák szerint: Frekvencia - 16 Hz 16 – 20.000 Hz 20.000 Hz - Elnevezés Infrahang Hallható hang Ultrahang Hallásvizsgálat
Hangerő Hangerő A hangerő a hangrezgés amplitúdója, amit a hangnyomás fejez ki. Értékét akusztikus decibelben mérik. Hallásküszöb 0 decibel Fájdalomküszöb 120 decibel. Az emberi fül milliószoros (106) hangerő különbséget képes érzékelni
Mi köze ennek a multimédiához?! A hangmanipuláló programok kezelése során ezen fontos mérőszámokat fogjuk - ha nem is mindig tudatosan - megváltoztatni.
Hangok analóg rögzítése, lejátszása Hangrögzítés: (1) a rögzítendő hang tulajdonságait (frekvencia, amplitúdó) elektromos jellé alakítjuk. (2) A elektromos jel analóg rögzítése. Lejátszás: (1) A rögzített jelek érzékelése, elektromos jellé alakítása. (2) Az elektromos jelek felerősítése, és hangszóróval hangnyomássá történő átalakítása.
Hogyan lehet analóg jelet digitalizálni? Mintavételezés Hogyan lehet analóg jelet digitalizálni? Bizonyos időközönként mintát kell venni az analóg jelsorozatból (mintavételezés)(Hz), majd ezen minták amplitúdóértékeit bináris számokká kell alakítani (kvantálás)(bit).
Mintavételezés és kvantálás Nagyobb a mintavételezés gyakorisága és a kvantálás során megkülönböztethető értékek száma jobb minőségű rögzítés a rögzített hanganyag helyfoglalása is drasztikusan növekedhet. (Az audio CD-minőség eléréséhez 44,1 KHz-es mintavételezési frekvenciával kell dolgoznunk, vagyis a számítógépnek egy másodperc alatt 44100 alkalommal kell mintát vennie az analóg jelből)
A digitalizált hangállomány mérete Egy digitalizált hangállomány minden mintavételezési helyen a kvantálási hossz szerinti bitet tartalmazza. Ha 44,1 KHz mintavételezési frekvenciával és 16 bit (2 bájt) kvantálási hosszal digitalizálnak egy mono hangállományt, akkor a digitális hangfájl hossza másodpercenként 44.100 Hz × 2 bájt = 88.200 bájt = 86,1 kbájt Több csatornás üzemmódban csatornánként történik a mintavételezés és a kvantálás. Sztereó üzemmódban a digitális hangállomány mérete a mono hangállomány méretének a duplája: Méret [bájt] = Mintavételezési frekvencia [Hz] × Kvantálási hossz [bit] × Játszási idő [sec] × Csatornaszám ÷ 8
Hangállomány tömörítési eljárások Gyakori tömörítési eljárások: - MPEG Audio - Dolby Digital AC-3 - MPEG2 Advanced Audio Coding (AAC)
MPEG Audio Mintavételezési frekvencia: 32, 44,1, illetve 48 KHz Kvantálási hossz: 8, 16, vagy 20 bit Egy vagy két hangcsatornát kezel Tömörítés: érzékelésen alapuló részsáv kódolás Csatornánkénti bitsebesség: 32 kbit/sec – 224 kbit/sec közötti érték, állítható Három réteg (eljárás): - Layer 1: Egyszerű eljárás. Csatornánként 128 kbit/sec bitsebesség felett használható - Layer 2: Közepes bonyolultságú eljárás. Csatornánként 128 kbit/sec bitsebesség körül használható - Layer 3: Bonyolult eljárás. Csatornánként 64 kbit/sec bitsebesség körül használható (MP3)
Példa: Mekkora egy MP3 fájl tömörítése Mekkora tömörítéssel rendelkezik egy MP3 fájl, amit 64 kbit/sec sebességgel játszanak le. Az eredeti hangállomány sztereo hangállomány volt, amit 44,1 KHz mintavételezési frekvenciával és 16 bites kvantálási hosszal rögzítettek. A lejátszás hossza lényegtelen, mert a tömörítést az 1 sec hossz segítségével lehet megállapítani. 1 sec hosszú eredeti hangállományban a bitek száma: 44.100 Hz × 16 bit × 2 [csatorna] = 1.411.200 bit = 1.378,1 kbit Mivel a tömörített MP3 hangállomány lejátszása 64 kbit/sec sebességgel történik, a kódoló olyan tömörítést valósít meg, ami 1 sec hosszú állomány bitjeinek számát 64 kbit értékre csökkenti. A tömörítés 1.378,1 kbit ÷ 64 kbit = 21,5× tömörítés
Folyt.köv.