Az USA a világhatalommá válás útján

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Turizmus sajátosságai a marketingben
Advertisements

A turizmus rendszer környezete
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
A három pólusú világgazdaság kialakulása és a világkereskedelem
A gazdasági fejlettség mutatói
A nemzetközi üzleti élet etikája
A posztfordista termelési rendszer
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Urbanizáció a fejlődő országokban
A VILÁGGAZDASÁG VEZETŐ HATALMA
JAPÁN.
Nemzetközi politikai gazdaságtan I.
A fordista termelési rendszer
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Gazdaságtudományi ismeretek I. - Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
TRANZITOLÓGIA IV. ELŐADÁS
Összehasonlító gazdaságtan A globalizáció hatása a gazdasági rendszerek változására.
Összehasonlító gazdaságtan
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Globális problémák.
Az európai városverseny
A Közép-Dunántúli Régió ipara
Transznacionális és multinacionális vállalatok
 A világ 20 legnagyobb légikikötője közül 14 itt található (Chicago,New York, Dallas, Los Angeles, Atlanta, STB....).
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
Az iparpolitika fejlődési pályái a volt szocialista országokban Lux Gábor PhD hallgató PTE KTK Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola.
Az észak-amerikai gazdasági centrum
Regionális gazdaságtan 7.
1 Regionális gazdaságtan 9. előadás A regionalizmus és regionális politika az Európai unióban.
FŐ JELLEMZŐK: Techológia: K+F kiadások, kutatólétszám: világelső
Pénz- és tőkepiaci globalizáció
A városfogalom földrajzi, időbeni és tudományterületenkénti eltérései Településföldrajz II. Informatikus és szakigazgatási agrármérnök alapszak (BSc) 2014/2015,
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
A nagy gazdasági világválság. Bevezetés: A ’20-as évek Az 1. vh. után a világ gazdasági prosperitása az USA-tól függ (Dawes-terv, 1924) A világ pénzügyi.
Tartalom Államai Gazdasága Film(gazdaság) Ipar Energiagazdaság Megújuló energia USA iparvidékei Feldolgozóipar Kereskedelem Mezőgazdaság Közlekedés Közlekedés.
Az Amerikai Egyesült Államok. Általános bevezetés Hivatalos neve: United States of America (rövidítve US, USA) Szövetségi állam, fővárosa Washington D.C.
Trendek és folyamatok az indiai gazdaságban a statisztikák tükrében Székely-Doby András, PhD. tudományos főmunkatárs, MTA Világgazdasági Kutatóintézet.
ÖSSZEFOGLALÁS.
A NAGY GAZDASÁGI VÁLSÁG
Közép-Európa társadalom-földrajzi vonásai
Az USA a világhatalommá válás útján
Az integráció hatásai, az EU sajátosságai USA-hoz, Japánhoz képest
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Európa fogalma, határai, ismérvei
A nagyvárosok, mint az európai térszerkezet kitüntetett pontjai
12. A világgazdasági válság
Az integráció hatásai, az EU sajátosságai USA-hoz, Japánhoz képest
Európa regionális földrajza
Körzetei és az övezetes mezőgazdasága
A Világgazdasági centrumtérségek (a Triád) változó globális pozíciója
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
40. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
Délkelet – Ázsia országai
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Az USA a világhatalommá válás útján
30. ANGOL-AMERIKA GAZDASÁGA.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Az európai nagyvároshálózaton belüli fejlettségi különbségek
Az európai nagyvároshálózaton belüli fejlettségi különbségek
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Az USA a világhatalommá válás útján
A Chicagoi Iskola városökológiai modelljei
Az USA a világhatalommá válás útján
Előadás másolata:

Az USA a világhatalommá válás útján dr. Jeney László egyetemi adjunktus jeney@elte.hu A világ regionális földrajza I. Regionális és környezeti gazdaságtan mesterszak 2016/2017, II. félév BCE Gazdaságföldrajz és Jövőkutatás Központ

Kezdetben: „amerikai álom” = szabad földfoglalás Káprázatos ütemű haladás a vadnyugat hőskorát követően Óriási természeti erőforrások Szabad földterület + mezőgazdasági (éghajlat, talaj, víz) és ásványi nyersanyagok Nagy, családi farmméret (65ha) Gazdálkodás gépesítése  állandó kereslet a mg-i termelőeszközök iránt  műszaki fejl. Terménybőség  árutermelő farmok (önellátás helyett)  feldolgozóipar, élelmiszerellátás biztosítása Központi szerepkörű települések: felvásárlás, tárolás, értékesítés, eszköz- és hitelellátás  gyors városodás  tercier szektor Specializációhoz vezetett Midwest: gabona, állattartó övezet Mississippi Delta: gyapot övezet Kalifornia (öntözött területek): szőlő (legtermékenyebb borászatok), narancs Szárazabb, magasabb nyugati részek: alacsony termelékenység  legelők 2

Az ipar csak fokozatosan kerül középpontba XIX. század eleje Keleti part: Dél-Új-Anglia, New Jersey, Kelet-Pennsylvania Feldolgozóipar helyi erőforrásokból fejlődik (fazekasság, kovácsmesterség) Családi tulajdonban Főleg vízmalom energiájára épül Előállított termékek: fémek, bőrtermékek, textíliák 3

A XIX. sz-i kapitalizmus amerikai fejlődési pályájának tényezői Vidék népességvonzása, városi munkaerő elszívása  városokban munkaerőhiány  magasabb városi munkabérek Jólét  további bevándorlás  növekvő belső fogyasztópiac Drága élőmunka  technológiai fejlesztés Bevándorlás  humán erőforrások (1850: 23,2 mió fő) 1861–1865 polgárháború  nincs import  van tőkeimport É győzelme, rabszolgaság eltörlése Izolacionalista politika: belső piacát erős védővámrendszerrel védte (védővámok) Érdekszféra kiépítése: Monroe-elv (1823) 4

Intenzív személy- és áruforgalom a nyugati országrészek felé Új közlekedési igények 1858: postakocsijáratok 1861: távíró SF és NY között Vasúthálózat példátlanul gyors kiépítése Finanszírozás: szövetségi beruházásból 1850: 14500 km (leghosszabb, több mint NBr) 1860-ra: vasút elérte Chicagót a Keleti Partról 1910: 386000 km (történelmi csúcspont) 1869 San Francisco elérése 1883-ig 4 K-Ny-i vasútvonal  építőipar  alapja a vasipar fejlődésének Van szén, vas  acéltermelés (Pittsburgh) Belső területek felzárkóznak a Keleti Parthoz (közel a nyersanyagokhoz + ahogy az USA benépesült  újabb piacokhoz) 5

Feldolgozóipar az 1860-as évektől a II. világháborúig Világgazdaság egyetlen Európán kívüli fejlett centruma az ipari kapitalizmus korában 1820, GDP/fő USA > legfejlettebb Ny-eu-i országok 1900: világ legerősebb gazdasága Föld más nagyrégiói: periféria Foglalkoztatás: sokáig még mg a legnagyobb De: termelési érték: ipari termék = 2 X árutermelő farmtermékek Mezőgazdaság maga is iparosodik 1900: világ ipari termelésének 23,6%-a (NBr és No lemaradt) Vastermelés 14%-a (NBr. után VR2.) 1950-ig: feldolgozóipar elsődleges motorja az USA gazdasági növekedésének Háztartási cikkek, közlekedési eszközök (autók, teherautók, repülőgépek) 6

Ipari specializáció Hatalmas egységes piac előnye  gyors tőkekoncentráció Első óriásbankok Velük összefonódó ipari, közlekedési és kereskedelmi nagyvállalatok Hagyományosan fejlett ipari övezet: É-atlanti partvidék és Nagy-tavak környéke (New York, Chicago, Detroit) Gyors urbanizáció Városok szakosodása Nyugati központok Csak kereskedelmi funkció XX. sz. eleje: új munkahelyek XX. sz. eleje: szabad földterületek elfogytak I. vh: nehézipar, hadi- és kereskedelmi flotta I. vh: USA beavatkozás döntő kimenetelű De: közvélemény ellenezte (izoláció) 7

Válság és konjunktúra a II. világháború végére Később bevándorlás korlátozása 1929–1933: gazdasági válság (konjunkturális) GDP 50%-ra csökkent Bankok, iparvállalatok csődje Munkanélküliség Kilábalás erőteles állami beavatkozással F. D. Roosevelt új gazdaságpolitikája (New Deal) Szövetségesek győzelme Hajó, tank, repülőgép és egyéb harci eszközök II. vh: konjunktúra Világ ipari termeléséből 31,4% (1938)  55,8% (1950) 8

Katonai és gazdasági világhatalmi szerep a II. világháború után 2 vh, hidegháború nyertese Közvéleménye elfogadja a globális szerepet Világpiacra termelő tnc-k érdekei is Kulcsszerep a háború utáni gazdasági és politikai világrend kialakításában Amerikai Államok Szervezete: befolyás a Ny-i féltekén 1940-es évek vége: NATO: SZU-ellenes katonai szövetség SZU felbomlása  Korunk egyetlen szuperhatalma (unilateralizmus) 2001: nemzetközi terrorizmus elleni harc – akár szövetségesek nélkül, egyoldalúan 2002–2003 GDP 3,7%-át fordították védelmi célokra (380 mrd $ – világ katonai kiadásainak 40%-a) 9

Kulcságazatok a II. világháború után Feldolgozóipari tevékenységek szélesebb földrajzi kierjedése: Nyugati Part, Dél-USA is Villamos áram ellátás kiterjesztése a vidéki térségekbe Államokat összekötő autópályák Légi közlekedési járatok Később: cél még nagyobb piaci igények kielégítése (Latin-Amerika és Ázsia) Termékek még inkább fejlettebb technológiával készülnek High-tech árúk: Kaliforniai Szilíciumvölgy, Boston, Washington USA vállalatai nemzetköziesednek Szolgáltató szektor: pénzügyi, informatikai szolgáltatások, kiadók Turizmus: 54 mó látogató az USA-ba, 64 mó amerikai külföldön Föld legfejlettebb országa  gazdasági prosperitás, politikai befolyás Legnagyobb GNI (ppp): VR1 (ugyanakkor ingadozó a növekedés) 10

Sajátosan fejlett piacgazdaság (eltér EU-tól, Kelet-Ázsiától) Liberális elvekhez való erősebb ragaszkodás (magángazdaság, egyéni szabadság) Spontán piaci mechanizmusok érvényesülése Szűkebb hatókörű jóléti intézmények XX. sz. közepe: fordista tömegtermelés fénykora Marketing módszerekkel gerjesztett tömegfogyasztás Amerikai médiahatalom: fogyasztói kultúra 1970-es évek válsága  posztfordizmus Magas a szolgáltatások aránya (76–78%) Ipari foglalkoztatottak aránya csökken (1950: 28%, ma: 20%), de magas színvonalú szekunder ágazatok (nagy tudástartalmú termékek – termékéletciklus felszálló ága) Multinacionális mamutvállalatok globális terjeszkedése + erősödő KKV-szekor Világ 500 legnagyobb vállalatából 185 USA-székhelyű Cégek 87%-a 20 főnél kisebb  fogl 26%-a 11

Globalizáció folyamatának legfőbb mozgatója és haszonélvezője Ipari, majd információs társadalom Világ K+F kiadásainak 40%-a (szabadalmak alapján Eu 2–2,5X-e) Népesség (300 mió fő): VR3 (Kína, India) Igaz EU népessége nagyobb GDP (világrészesedése ≈ EU) 12