Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük:
Advertisements

Körös Volán Zrt évi utas elégedettség mérési eredményei Utas Elégedettség Mérés 2012.
Statisztika II. I. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
A tanári munka értékelése
Primer és szekunder kutatás
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
A matematikatanítási kutatások néhány kutatás-módszertani kérdése Mennyire zavarja az oktatási folyamatot az oktatási kísérlet? Dr. Munkácsy Katalin ELTE.
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
Annotáció, annotációs útmutató
MI 2003/ Alakfelismerés - még egy megközelítés: még kevesebbet tudunk. Csak a mintánk adott, de címkék nélkül. Csoportosítás (klaszterezés, clustering).
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A technológia szerepe a pedagógiai értékelés fejlesztésében
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Bánhidi M. (2007): Bevezetés a tudományos kutatásba NYME AK, Győr KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK.
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
A szociálpszichológia módszerei
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Kovarianciaanalízis Tételezzük fel, hogy a kvalitatív tényező(k) hatásának azonosítása után megmaradó szóródás egy részének eredete ismert, és nem lehet,
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
Korpuszok a nyelvészeti kutatásban: Bevezetés, követelmények ismertetése Vincze Veronika Korpuszok a nyelvészeti kutatásban – 2013.
Adatmodellek A modellezés statisztikai alapjai. Statisztikai modell??? cél: feltárni, hogy bizonyos jelenségek között létezik-e az általunk feltételezett.
A MAGDOLNA-NEGYED SAJTÓELEMZÉSE A LBERT D ÓRA – Z ÁVECZ G ERGŐ Műhelyszeminárium,
Egytényezős variancia-analízis
Nominális adat Módusz vagy sűrűsödési középpont Jele: Mo
Készítette: Serly Dániel
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
Készítette: Terdik Sándor PTM IV. Ismeretszerzés természetes nyelvű dokumentumokból.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
A GYŰJTEMÉNY KVANTITATÍV ELEMZÉSE AZ ELEMZÉS KÉRDÉSE: SZÁMSZERŰEN ÉS ARÁNYAIBAN HOGYAN OSZLIK MEG A GYŰJTEMÉNY?
Statisztikai módszerek áttekintése módszerválasztási tanácsok Makara Gábor.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Turizmus gazdaságtan 3..
Többváltozós adatelemzés
Alapsokaság (populáció)
Lineáris regresszió.
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
Paradigmák mentén tudomány = kvantifikálhatóság? Minden mérhető?
Többszempontos ANOVA (I
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Mintavételes Eljárások.
A kombinációs táblák (sztochasztikus kapcsolatok) elemzése
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Bevezetés a Korreláció & Regressziószámításba
Kutatásmódszertani dilemmák
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Marketing információs
,,Szent László”Római Katólikus Gimnázium Készitette:Kurucz Brigitta Kállai Dóra Kállai Dóra Mateoc Teodor-Dávid Mateoc Teodor-Dávid 2011 Február 16.
Munkakörelemés és –tervezés röviden
 A matematikai statisztika a természet és társadalom tömeges jelenségeit tanulmányozza.  Azokat a jelenségeket, amelyek egyszerre nagyszámú azonos tipusú.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
Balatonboglár, március 24.1 A szakértői munka tudományos megalapozottsága, lépései, módszerei, eszközei „A tájékozott szakértő” Szakmai és jogi ismeretek.
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
„R” helyett „Q”? – Új lehetőségek a faktoranalízis alkalmazásában
Országos Statisztikai Tanács
Ez a formátum csak egy ajánlás, nem kötelező a használata.
Vincze Veronika Korpuszok a nyelvészeti kutatásban: Bevezetés, követelmények ismertetése Vincze Veronika
Balatonboglár, március 24.
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Tóth Zoltán és Szalay Luca
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Ez a formátum csak egy ajánlás, nem kötelező a használata.
2. Helyzet- és igényfelmérés (Kutatás 1.)
Előadás másolata:

Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana Korpuszok a nyelvészeti kutatásban – 2016. szeptember 20.

Bevezetés Kutatási kérdések Kutatás típusai Nyelvi adatok Nyelvi változók

Kutatási kérdések Mit szeretnénk vizsgálni? Mi a kiinduló feltételezés? Az adatok alátámasztják/cáfolják-e a kiinduló feltevést?

Nyelvi változók Bármi, ami érdekel minket Bármi, ami változik Függő változó: amit vizsgálunk és valaminek a függvénye Független változó: befolyásolja a függő változót Pl. alkoholfogyasztás és vezetés, iskolázottság és suksükölés…

Kutatási modellek Kvalitatív kutatás Kvantitatív kutatás Kísérletes kutatás Nem kísérletes kutatás

Kvalitatív kutatás Emberek véleménye, érzelmei, intuíciói fontosak Nem (nehezen) lehet számszerűsíteni Minőségi != magas minőségű Irodalomtudomány, filozófia… „Női szereplők Shakespeare drámáiban”

Kvantitatív kutatás Számokkal mérhető adatok Statisztikai fogalmak: átlagolás, szórás… Kísérleti kutatás: valamilyen tényezőt befolyásol a kutató Nem kísérleti kutatás: a tényezők befolyásolása nélkül végzünk méréseket

Kísérleti kutatás Hat-e a független változó módosulása a függő változóra? Legalább két csoport Véletlenszerű kiválasztás Minden változó konstans (kivéve a független) Példa: alkoholfogyasztás és vezetés

Kísérleti személyek Független csoportok: Kísérleti csoport: speciális kezelést kapja (alkoholt fogyaszt) Kontrollcsoport: szokásos kezelést kapja vagy nem kap kezelést (nem iszik) Ismételt mérés/önkontroll: ugyanazok a személyek, de eltérő kezelési mód Nyert/vesztett pontok

Véletlenszerű besorolás Sorsolás alapján célszerű beosztani a személyeket a kísérleti vagy kontrollcsoportba Random kiválasztás Rétegzett véletlenszerű kiválasztás: minden csoportból adott számú személy Reprezentatív minta: adott csoport (szociológiai) arányait híven leképezi – a minta kicsiben jeleníti meg az egészet Gyakorlatban nem mindig kivitelezhető  (iskolai osztályok beosztása, nem azonos szintű tudás, nincs hozzáférés megfelelő számú adatközlőhöz…)

Konstans körülmények Mindennek azonosnak kell lennie Független változó változhat csak (kezelés módja) Tesztelés körülményei, időpont, helyszín, mód… Ha más is eltér, akkor nem tudjuk, minek köszönhető a különbség

Kutatási modell Hogyan mérjük a függő változót? (Vezetési) teszt: hány oszlopnak megy neki Hogyan mérjük a független változót? Lehetnek szintjei is (pl. 1-5-10 pohár alkohol, iskolai osztályzatok)

Független változók Lehet egynél több független változó is Pl. nyelvtanítás 2 módszerrel, 2 szótípusra (definíció/fordítás, absztrakt/konkrét) 4 csoport: mindenki egy szócsoportot kap 2 csoport: mindenki egy módszer, két szócsoport 1 csoport: mindenki mindegyik szócsoportot megkapja Előnyök/hátrányok

Nem kísérletes kutatás Változók Számszerű adatok Nem manipuláljuk a változókat Leírjuk, „ahogy vannak” Számítások, összegzések: mi a szófajok aránya egy adott regényben Közvélemény-kutatás: a lakosság hány %-a szavaz adott pártra

Milyen típusú kutatás? A vizsga előtti éjjel átbulizásának hatása a jegyre A nyelvi laborban való gyakorlás és a kiejtés szintje közti összefüggés A színek használata Chaucer műveiben Az idegen nyelvek ismerete a magyar politikusok körében A nyelvtanulók kiejtési hibái javításának szükségessége Udvariasság a nemzetközi üzleti tárgyalásokon Az önjavítás az első és második nyelvű beszédben A néma és hangos olvasás összevetése az olvasási képesség fejlődése tükrében A költészet értékelése szakközépiskolás diákok körében

Megbízhatóság Mennyire konzisztensek az eredmények Belső megbízhatóság: adatgyűjtés és elemzés megbízhatósága – más kutató is erre jutna az adatok alapján? Külső megbízhatóság: megismételt kísérlet esetén (más kutatóval) hasonló eredményeket kapunk?

Érvényesség Mennyire azt méri a teszt, amit mérnie kell Belső érvényesség: oksági viszonyok, tényleg a független változónak tulajdonítható a függő változó módosulása Külső érvényesség: eredmények mennyire általánosíthatók más csoportokra/körülményekre

Résztvevő megfigyelés A kutató „beépül” a csoportba, jegyzetel… Teljes átélés Első kézből származó adatok Nem objektív Érzelmi kötődés, nincs távolságtartás Sokszor nehezen megvalósítható

Interjúk Strukturált: előre megadott szerkezet, kérdések, összehasonlítható válaszok Nyitott: téma adott, kérdések nem Adott témáról hatékonyan lehet gyűjteni anyagot Spontán beszéd átírása, feldolgozása időigényes lehet

Kérdőívek Nyitott kérdések: a válaszok bármilyen hosszúak lehetnek Zárt kérdések: adott válaszok közül kell választani Skála: teljesen egyetért… nem ért egyet – gyakran/ritkán/soha Könnyebb feldolgozni, de behatárolt adatok Visszajuttatás: sok elveszik, sok kiinduló adatközlő kell Google Form, közösségi média

Kutatás korpuszok alapján Nem kísérleti kvantitatív kutatás Korpuszban levő adatok mint változók: szófajok, szintaktikai szerkezetek, annotált nyelvi elemek… Adatok összegzése, elemzése Adatok értelmezése Journal of Quantitative Linguistics PhD-tézis