A SZEMÉLYISÉG BEHAVIORISTA MEGKÖZELÍTÉSE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: nem asszociatív asszociatív együtt.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A deviancia összetett fogalma
VISELKEDÉSELEMZÉS AZ ORVOSI PSZICHOLÓGIA OKTATÁSÁBAN
A személyiség.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA
A tanulók társas helyzete az iskolában
PSZICHOLÓGIA GYÓGYSZERÉSZ HALLGATÓK SZÁMÁRA
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA
A „közbülső változók” bevezetése
Behaviorizmus (előzmények)
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Szociális tanuláselmélet
interperszonális személyiség-koncepciója
Alfred Adler individuálpszichológiája
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
A lehetséges énképek.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Vezetés – Vezetési Stílusok
Egyéni döntések a szervezetben
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
A kulturális intelligencia
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Élet a facebookon: otthonteremtés vagy elidegenedés?
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Beilleszkedési zavarok
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A pszichológia mint tudomány
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az emberi agresszió.
A kriminálpszichológia
Pszichológiai Ismeretek
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A személyiség biológiai alapjai
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Személyiségfejlődési zavarok
PSZICHOPATOLÓGIAI ALAPFOGALMAK: Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Lajkó Károly SZTE, Pszichiátriai.
VISELKEDÉSSZABÁLYOZÁS DIMENZIÓI II. Lajkó Károly SZTE, Pszichiátriai Klinika Magatartástudományi csoport
VISELKEDÉSSZABÁLYOZÁS DIMENZIÓI I.
VISELKEDÉSELEMZÉS, VISELKEDÉSTERÁPIÁS és KOGNITÍV TERÁPIÁS MÓDSZEREK
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A szocializáció folyamata
VISELKEDÉSSZABÁLYOZÁS DIMENZIÓI I.
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Előadás másolata:

A SZEMÉLYISÉG BEHAVIORISTA MEGKÖZELÍTÉSE Lajkó Károly SZTE, Pszichiátriai Klinika Magatartástudományi csoport lajko@nepsy.szote.u-szeged.hu

Pszichológiai elmélet választás I. Megfelelés alapú: teljes képet ad a jelenségvilágról (tudatról, viselkedésről, érzékelésről, személyes élményről, stb) II.Változtatás szempontú: nem kell struktúrákat részletekbe menően ismerni, csak a változtatás lehetőséges pontjait Megismerés: intellektuálisan izgalmas Változtatás: gyakorlatban mindig szükséges A lelki szenvedés indokolatlanul gyakori

Viselkedéstan (behaviorizmus) negatív diszkriminációja Hagyományos pszichológia: Nincs személyiség elmélete A viselkedés a személy belső történéseiből származik Ha nem ismerjük a személyiséget nem tudunk változtatni Laikus nézetek: viselkedéshez erő kell érzésekből fakad a viselkedésünk

A viselkedés központúság A viselkedés minősége a lelki jelenségek legfőbb meghatározója Legfőbb funkciója: fenmaradás biztosítása külső veszély elhárítása szervezet igényeinek kielégítése Filogenetikus és ontogenetikus kontingenciák emergens eredője (hosszú fejlődés) Párhuzam a Darwini evolúcióval Konzistencia csak látszat Döntően a környezet határozza meg

Viselkedéstan (behaviorizmus) történeti előzményei Watson Belátásra épülő pszichológiák ellen Tudományosság követelménye: előrejelzés kontroll Belső események mellőzése (reifikáció) Skinner: viselkedés a szervezet észlelhető aktivitása (gondolat, érzés, vegetatív izgalom)

Az emberi viselkedésszabályozás színterei I. Viselkedés és környezet találkozásai (funkcionális kapcsolatok, tanulás) II. Biológiai tényezők (környezeti megfogalmazásban) III. Nyelvi szabályozás (szabályirányított viselkedés, szociális környezet normái) Viselkedés nem az idegrendszer közvetlen utasításának eredménye

A tanulás fogalma és formái Viselkedés új és rögzített nyomvonalon Formái I. Nyelvi jelek nélküli: új funkcionális kapcsolatok létesülnek viselkedés és a környezet között Operáns kondicionálás Pavlovi kondicionálás Obszervációs tanulás II. Nyelvi jelekkel: új funkcionális kapcsolatok létesülnek szimbólumok között szabályirányított viselkedés

Operáns viselkedés Amely környezeten változást idéz elő Operáns viselkedési osztály: azonos környezeti következményekkel jár (hazudni, ügyesnek, becstelennek, viccesnek, jó anyának, rossz orvosnak lenni) Viselkedés érzékeny a környezeti következményeire A viselkedés környezeti determináció alatt áll, megjelenési valószínűségét befolyásolja Konzisztencia látszata

Viselkedéstan alapfogalmai I.Megerősítő stimulus: megelőző viselkedés megjelenési valószínűségét növeli 1. pozitív megerősítés: szokások kifejlődése, szenvedélybetegség 2. negatív megerősítés: viselkedést kényszerpályán tartja II.Büntető stimulus: megelőző viselkedés megjelenési valószínűségét csökkenti: stressz-reakciók, pszichiátriai tünetek III.Extinkció: kontingencia változás

Pavlovi kondicionálás Stimulus - stimulus között kapcsolat feltétlen inger feltétlen reakció (FR) (feltétlen reflex, biológiailag adott) esetleges inger feltétlen inger FR (tanulás, semleges stimulus funkciót kap) esetleges inger feltételes reakció (feltételes reflex, új környezeti kapcsolat )

Pavlovi (klasszikus) kondicionálás funkciója A szervezet belső egyensúlyát tartja fenn Feltételes reflexek: jobb alkalmazkodás a környezethez Mellékhatások: kondicionált érzelmi válasz Kondicionált érzelmek megerősítőként vagy büntetőként funkcionálhatnak (szorongások reklámok, szavazás, közvélemény alakítás) Konzisztencia látszata

Obszervációs tanulás IMITÁCIÓ: mechanikus utánzás MODELL TANULÁS: mások viselkedésének megfigyeléséből származó információk felhasználása Új viselkedésformák elsajátítása Gátolja vagy felszabadítja a viselkedést Média, divat és az agresszió Konzisztencia látszata: szociális környezet determinációja

Biológiai tényezők környezeti megfogalmazásban Az élőlény biológiai alkatától függ, hogy számára a környezet mely aspektusa szolgál megerősítőül vagy büntetőül A különböző élőlények biológiai tulajdonságai megerősíthetőségi, illetve büntethetőségi sajátosságokkal jellemezhetők Azonos fajon belüli egyedek megerősíthetőségi, illetve büntethetőségi sajátosságaiban mennyiségi eltérések

A megerősíthetőség és büntethetőség eltérései Állandó ütközés a környezettel (stressz) Terhes nők megkívánásai Anorexia: étel nem megerősítő Homoszexuális: azonos nemű megerősítő Túlzott ragaszkodás: enyhe visszautasítás is erősen bűntető Dominancia igény eszköze az agresszió Személyiségzavarok alapja

Etológiai dimenziók fogalma A fennmaradás ősi szociális környezete: hierarchia, rangsor, territórium ragaszkodás A kedvezőtlen változásokra erőteljes viselkedési és érzelmi reagálás (a fennmaradás ősi veszélyhelyzetei) Az egyes ember biológiai alkata az etológiai dimenziókban mutatott érzékenységgel jellemezhető

Hierarchia típusai Biológiai hierarchia: dominancia büntetésre épül (állatoknál csak ez van, primitív közösségek, bűnözők) Formális hierarchia: közösségi élet működtetéséhez, szervezési funkciók Erkölcsi hierarchia: fölényt érez, mivel közösség hasznos tagjának tartja magát Ősi biológiai reagálási mintázatokat a szimbolikus stimulusok is kiválthatják

Viselkedés biológiai oldala: múlt a jelenben A megerősíthetőség, illetve büntethetőség az evolúció eredményeként adott Környezeti események közötti különbség tétel (diszkrináció) biológiai örökségen alapszik Beépített biológiai mechanizmusok mereven reagálnak a környezeti történésekre Erősen változó környezetre gyakran ősi módon reagálunk

Viselkedés kiválthatósága Bizonytalan helyzetre rituális vagy mágikus viselkedés Stresszre adott regressziós viselkedésformák: kisgyermek ‘hisztizése’ disszociatív tünetek: kézremegés, szédülés, beszédelakadás, váratlan elgyengülés, ‘startle’ reakció ‘holttá tettetés’ (‘freezing’) Ösztönös reakciók: Illik a környezethez vagy nem (agresszió, szexuális tevékenység)

Az emberi nyelvi jellemzői A NYELV VISELKEDÉS Kommunikáció: viselkedés befolyásolás Szociális környezet indítja el és tartja fenn Nyelvi készség: „beszélő és „hallgató” egy személyben Gondolkozás: nyelvi stimulusok emergens kombinációja Rést üt az anyagi világ determinizmusán

A közösség kontrollja szimbolikus eszközökkel Közösség fennmaradásra törekszik A közösség az együttélés szabályait, normáit megfogalmazza és az egyes ember viselkedésére rákényszeríti Szabályirányított viselkedés: nyelvi stimulusok által szabályozott viselkedés Csak nyelvi készséggel rendelkező lények képesek szabályirányított viselkedésre

Szabálykövető viselkedést fenntartó tényezők Fizikai környezetben: Szabály valóságos viszonyokat ír le (távoli, ritka, veszélyes következmények) Szociális környezetben: Szabálykövetést a közösség domináns személyei szankcionálják (közösség érdekeire hivatkoznak) Értelmes magyarázatadás kényszere Konzisztencia látszata

A kritikus személyek felismerése Akit csodálunk, akinek tekintélye van Akik előtt jó színben akarunk feltűnni Dicsérete, elmarasztalása túlzottan erős viselkedés motiváció vagy érzelmi válasz Jellemző szófordulatai: "Ha a helyedben lennék, akkor ...", "Hogy képzelhetsz ilyent!", "Ugyan már!","Már megint...", "Na látod, ugye megmondtam";

A kritikus személyek mellékhatásai Közvélemény valódiságának a hite „Harc az igazságért” Maximalizmus kényszere „Magam miatti” viselkedéskörnyezeti háttere Saját szabályok rugalmatlansága: „Légy hű önmagadhoz!” „Ok nélküli” stressz-reakciók Belső történések kontrollása (paradox) Pszichiátriai tünetek elindítója és fenntartója

Nyelvi viselkedés káros hatásai A közösség téves elképzelései az akaratról, a viselkedésszabályozásról (kulturális evolúció) Az egyén téves erőfeszítései metaforákra épített megoldások „kikövetkeztetések” (paranoid) Virtuális környezetet teremt „elítélhetőség” kontextusa lelkiismeret és erkölcs A szabályirányított viselkedés rugalmatlansága Anticipáció: a jövő a jelenben

Az akarat korlátai A közvélemény formálói fogva tartanak A szabad akarat bizonyításának kényszerpályái Paradox működés: ellentétes eredmény elalvás, felejtés, elpirulás, kézremegés, izzadás Legyőzni az izgulást, lámpalázat, idegességet, az erőtlenség, a rossz hangulatot, a szorongást, impotenciát, pánikot

„B” pszichológia: készség tréning Sikeres interperszonális viselkedés elősegítése (több megerősítő, kevesebb büntető) Biológiai működés átállítása Defenzív helyett offenzív lelki állapot Az elkerülő viselkedés visszaszorítása Az anticipáció pontosítása, optimista jövő Személyiség: készségek halmaza

VÉGE

A beszédtanulás egyéni története Realitás-tesztelés kifejlődése NYELVI VISELKEDÉS FUNKCIONÁLIS KAPCSOLATAI A beszédtanulás egyéni története Realitás-tesztelés kifejlődése Szószerintvétel kontextusa Beszéd és viselkedés megfeleltetése Szabályok, sajátszabályok Akaraterő mint a szociális megerősítők elővételezése Szabályok: közösség fennmaradása Kulturális evolúció Kritikus személy büntetetése Elítélhetőség kontextusa: pánikbetegség környezete Konfliktus-kezelési tréningek

Beszédtanulás egyéni története Hangadás differenciált megerősítése Realitás tesztelés kifejlesztése Szabálykövetés és szabály felfedezés elvárása Akarat: szabálykövetés önállósodása Akaraterő: jutalom anticipálása Kritikus személyek szerepe

Viselkedés hosszú fejlődés eredménye Milyen biológiai tulajdonsággal indul (viselkedés kezdeti feltételei) Milyen egyéni tapasztalatokat szerez (tanulás) Viselkedési tulajdonságokat a biológiai alkat és a környezet találkozása alakítja Kinek milyen környezeti tényező megerősítő A környezet aspektusai között mennyire tud különbséget tenni

Viselkedés érzékeny a közvetlen következményeire Viselkedésmódosítás alapja: Viselkedés érzékeny a közvetlen következményeire Mások nem kívánt viselkedését mi viselkedésünk látja el következményekkel Csak egyéni megközelítés lehetséges Operáns szemléletmód alkalmazása

Személyiségzavarok Kezdeti feltételek és hosszú fejlődés kombinációjaként súlyos viselkedési zavarok PSZICHOPATHOLÓGIA KÉRDÉSE lélek mélyén (pszichodinamikus) agyban lévő anyagok kórossága (biológiai) egyén és a környezet zavara (behaviorizmus) VISELKEDÉS FOGALMA: a szervezet észlelhető aktivitása Megjelenés valószínűségét a környezet befolyásolja Viselkedés elválaszthatatlan a környezettől elméletileg (kontextus) gyakorlatilag (operáns viselkedés)

A stressz biológiai oldala Az etológiai dimenziók negatív történései rangsorban lecsúszás (viszony) személyes tér beszűkülése ragaszkodási igény visszautasítása A lelki működést labilissá teszik A pszichiátriai tünetek melegágya: fölösleges aggodalmaskodás, indokolatlan kedvetlenség, erőtlenség, előzmény nélküli pánikroham, fóbiás reakciók A megerősíthetőség kiszámíthatatlan változásai

Büntetés az állatvilágban ÖRÖKLETES TÉNYEZŐK ÉS A VISELKEDÉS Környezeti és örökletes tényezők egymás mellett Darwini evolúció Megerősíthetőség és büntethetőség különbözőségei Érzékenység a fennmaradással kapcsolatos stimulusokra özösség elleni vétkezés megbüntetése

Pszichopatológiai kísértése Az alkalmazkodást nem szolgáló viselkedés belső, biológiai okokra történő visszavezetése Személyes felelősség: kényelmesebb kontroll Szokványos viselkedés befolyásolási módszereinkkel kudarcot vallottunk Domináns egyének minősítése Pszichiátriai tünetek megjelenése: viselkedés meghatározók nem szerencsés találkozása hosszú fejlődés hozadéka

A biológiai tényezők korrekciója Gyógyszerek adása: agysérülés miatti nyugtalanság organikus szorongás tompítása Készség tréningek: túltanulással a biológiai deficit mérséklése önhatékonyság érzése Elkerülő viselkedés helyett megküzdő hozzáállás biológia működést is átállítja

VÉGE