Az export szerepe a a gyorsan növekvő KKV-k sikereiben „Gazellák Magyarországon” MTA KTI 2011. november 30. Palócz Éva palocz@kopint-tarki.hu
A vizsgálat módszere Növekedési kategóriák, az anonimizált vállalatsoros eredmény- és mérlegkimutatások alapján, a kettős könyvvitelű vállalatokra; Azokra a vállalatokra, amelyek mind 2003-ban, mind 2007-ben változatlan adószámmal működtek (2008 már a válság által érintett év); A növekedési kategóriákat a nettó árbevétel alapján képeztük, ezért a kereskedelmi vállalatok sem részei a vizsgálatnak; Csak versenypiaci ágazatokra (33 kétszámjegyű ágazat), amelyekben megfelelő számú vállalat található: összesen 63 367 céget vizsgáltunk. Az elemzés 2009-ben készült
A vizsgálat korlátai Esetleges szándékos adattorzítások, különösen az adó-megállapítás alapjául szolgáló adatok esetében; Nem tudjuk kiszűrni a nem teljes évben működő vállalatokat; A vizsgálat nem tudja kezelni a vállalatok felvásárlásával terjeszkedő cégek esetét, ha az adószám változatlan; Az adathiány és a nulla adat nem mindig elkülöníthető. A vizsgálat a kezdő (2003) és a végső (2007) évet elemzi, ez némi esetlegességet okozhat: a pont ezekben az években esetleg kiugró adatok torzíthatják a kapott eredményeket.
Növekedési kategóriák (folyó áron) 1. Nominálisan csökkenő: nettó árbevétel folyó áron is csökkent 2003-2007 között (NÁ2007/2003 < 100) 2. Stagnáló: nettó árbevétel legfeljebb a kumulált árindex-szel nőtt (100 > NÁ2007/2003 < 120) 3. Dinamikus vállalatok: a nettó árbevétel 20-150% között nőtt (120 > NÁ2007/2003 < 250) 4. Kiemelkedően növekvő: a nettó árbevétel 150 felett nőtt (250 > NÁ2007/2003 < 1000) 5. „Rakéták”, amelyek nettó árbevétele több mint tízszeresére nőtt ((1000 > NÁ2007/2003)
A vállalatok mintegy fele nominálisan vagy reálértékben zsugorodott, másik (nagyobbik) fele növekedett
A növekedési kategóriák vállalati méret szerint
A növekedés húzóereje az export
Szoros összefüggés az összes árbevétel és az export között
Elsősorban azok a vállalatok tudtak gyorsan növekedni, amelyeknél az export eleve magasabb részarányt képviselt
A kiemelkedően növekvő vállalatok részaránya a vizsgált vállalatok teljes értékesítésében
A különböző növekedési kategóriák megoszlása az egyes ágazatokban nagyon hasonló
…annak ellenére, hogy az egyes ágazatok növekedése nagyon eltérő
Következtetések A vállalati szektorban nagyon jelentős mozgások mennek végbe, amelyeket az aggregált makro-mutatók elfednek; A dinamizmus nem elsősorban ágazat-determinált: a kiemelkedően növekvő vállalatok (nagyjából hasonló arányban) minden, a dinamikus és a nem-dinamikus ágazatban megtalálhatók; A kiemelkedően növekvő vállalatok nagy része kkv, de vannak példák a nagyvállalatok körében is, A növekedést általában hitelfelvétel útján megvalósított beruházások teremtették meg, ami átmenetileg rontotta a jövedelmezőséget.
Tanulságok A gazdaságpolitikának jobban kellene figyelnie a növekedési ambícióit már bizonyító vállalatokra, különösen a kkv-kra; A hitelfelvétel a növekedés fontos forrása, ezért a hitelcsatornák bedugulása jelentősen akadályozhatja a növekedési ambíciókkal bíró vállalatok növekedését; Az export a legfontosabb kitörési pont, ezért a kivitel támogatása nem-konvencionális eszközökkel segítheti a növekedni vágyó vállalatok lehetőségeit.
Köszönöm a figyelmet