Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

I. előadás.
AZ ÉRDEK ÉS ÉRDEKELTSÉG SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ INTERSZEKTORÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN Dr. Juhász Gábor.
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Stratégia és minőségügy KERESSÜK MEG A MINŐSÉG 3 LEGJOBB SZINONÍMÁJÁT!
Konfliktus és kooperáció
1. Közgazdaságtani alapfogalmak
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
és a legkevésbé teljes az
Motiváció.
Matematika a közgazdaságtanban
A munka világával kapcsolatos tudás
Kognitív megközelítések
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
MOTIVÁCIÓ.
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
Az érvelés.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A döntés Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel
A kulturális intelligencia
A modern fogyasztói étosz rejtélye
Miért hozzuk a döntést, mi a cél?
FOGYASZTÓI MAGATARTÁS
Elméleti közgazdaságtan
A motiváció.
Marczellné Szilágyi Eszter (intézetvezető-helyettes, Zsigmond Király Főiskola, Gazdaság – és Vezetéstudományi Intézet) A tudástranszfer sűrűségét befolyásoló.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
2. Döntéselméleti irányzatok
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
I. előadás.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Motiváció.
Filozófiatörténet előadások 1I.
II. A MARKETING ALAPVETŐ FOGALMAI
Személyiségfejlődési zavarok
A TŐKEKÖLTSÉG. Tőkeköltség a tőkepiacról  Tőkepiac: pénzt cserélünk pénzre  Pl. pénzt adok egy vállalatnak valamilyen jövőbeli (várható) kifizetésekért.
BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Jegyzetolvasási-teszt II. ›Október 29. (kedd) ›Jegyzet 6-7. fejezet 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN2.
BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›1 Gazdaságpszichológiai alapok – motiváció, drive, homo oeconomicus –1.1 Motiváció, szükséglet és hasznosság.
BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Számonkérés ›Az írásbeli vizsga két részből áll –1) törzsanyag ismeretét felmérő kérdések (50) –2) mélyebb, kiegészítő.
Dr. Andor György – Dr. Bóta Gábor Pénzügyek Tanszék
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Üzleti gazdaságtan Andor György.
Üzleti gazdaságtan Dr. Andor György.
Dr. Bóta Gábor Pénzügyek Tanszék
Üzleti gazdaságtan Andor György.
MENEDZSMENT ÉS VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN
Üzleti gazdaságtan Dr. Andor György.
Üzleti gazdaságtan Andor György.
Válogatott fejezetek a közlekedésgazdaságtanból
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Kiegyenlítő (kompenzációs) bérkülönbségek
Munkagazdaságtan kurzus DE GTK
Kiegyenlítő (kompenzációs) bérkülönbségek
Közgazdaságtan II 1-2. EA: Társadalmi gazdagság változását akarjuk tudományosan (önellentmondásmentesen és tesztelhető formában) megmagyarázni. Ezért POSZTULÁTUMOKat.
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan Dr. Bóta Gábor, egyetemi docens Pénzügyek Tanszék

1.1 Gazdaságpszichológiai alapok A közgazdaságtan néhány leegyszerűsítő alapelvét vezetjük fel. A ma uralkodó paradigma néhány alappontját, axiómáját Kitérünk a vitatható pontokra is Próbáljuk e világkép kiindulópontjait, magyarázatait, építőköveit mélyen megérteni! Kezdjük azzal, hogy miért küzdünk, miért vagyunk hajlandók áldozatot hozni? Menedzsment és vállakozásgazdaságtan

Motiváció, szükséglet és hasznosság Milyen késztetésekből fakadnak cselekedeteink, milyen motivációk állnak a hátterében? Drive Valamilyen „zavaros” belső késztetés, hajtóerő. A drive mozgósít, de nem irányít. Menedzsment és vállakozásgazdaságtan

Menedzsment és vállakozásgazdaságtan A szervezetnek állandó belső egyensúlyra van szüksége. Amikor ez megbomlik, hiányállapot lép fel. Pl. amikor a vércukorszint lecsökken Ilyenkor – a belső tartalékok apadásával – viselkedésre késztető belső hajtóerő keletkezik. Pl. magas cukortartalmú táplálék keresése. Menedzsment és vállakozásgazdaságtan

Menedzsment és vállakozásgazdaságtan Elsődleges drive Ön- és fajfenntartással kapcsolatos hajtóerők: hőszabályozási, éhségi, szomjúsági, szexuális, alvási, salakanyag ürítési, védekezésre irányuló, általános aktivitási szükséglet, kutató vagy explorációs drive. Másodlagos drive Áttételes, tanulással, tapasztalással jutunk el hozzájuk Olyan tárgyak, helyzetek, amelyek az elsődleges motívum kielégítésében játszanak szerepet Például a pénz Menedzsment és vállakozásgazdaságtan

Menedzsment és vállakozásgazdaságtan Drive-redukciós elmélet A motivációk arra irányulnak, hogy redukálják a személy által felszültségként átélt pszichikus állapotot, és a feszültség (azaz a drive) csökkenése örömet is okoz. Arousal-szint elmélet Az (egyénenként eltérő) optimális arousal-szint elérésére törekszünk. Az arousal éberséget, izgatottságot, gerjesztettséget jelent, fiziológiailag az idegi-hormonális rendszer izgalmi szintjére utal. Menedzsment és vállakozásgazdaságtan

Menedzsment és vállakozásgazdaságtan Közgazdasági közelítés A közgazdaságtan a fogyasztó szükségletét kész tényként fogadja el. A drive-okkal, a hajtóerőkkel nem foglalkozik. Szükséglet Valamely jószág megszerzése vagy elfogyasztása iránti vágy, hiányérzet, ami cselekvésre késztet, fogyasztás révén nyer kielégítést. Menedzsment és vállakozásgazdaságtan

Menedzsment és vállakozásgazdaságtan Sőt, a közgazdaságtan inkább csak a hasznosság fogalmával dolgozik. Előbb a hasznavehetőség szinonimája 1700-as évek, Daniel Bernoulli Majd az objektív és szubjektív hasznosság elválasztása XIX. sz., Jeremy Bentham Objektív hasznosság: mindenkinek ugyanúgy hasznos egy dolog, a hasznosság a dolgok belső tulajdonsága Szubjektív hasznosság: a hasznosság nem egy dolog belső tulajdonsága, hanem a rajta keresztüli egyéni élvezet, illetve megakadályozott fájdalom Mai felfogás szerint: hasznossága van valaminek, ha valaki számára kielégülést, élvezetet, hasznavehetőséget nyújt. Menedzsment és vállakozásgazdaságtan

Racionalitás, homo oeconomicus, racionális vágy és kalkuláció Mindent egyéni választásokkal magyarázunk Vannak testületi, bizottsági döntések, de ezeket is visszavezetjük az egyéni döntésekre. Motivációi, céljai csak embereknek lehetnek, bizottságnak, vállalatnak, országnak önmagában nem. Menedzsment és vállakozásgazdaságtan

Menedzsment és vállakozásgazdaságtan Szükségletek, hasznosságok mutatkoznak, az egyén ezek alapján választ a lehetőségek halmazából. Lehetőségek halmaza: az egyén számára megvalósítható cselekvési lehetőségek. Választási mechanizmus: az egyén „valahogy” dönt, hogy melyiket válassza, melyiket hajtsa végre a lehetőségek halmazából. A közgazdasági megközelítés a racionalitásra épít. Itt a választási mechanizmus a racionalitás Nincs egységesen elfogadott definíció a racionalitásra. Menedzsment és vállakozásgazdaságtan

Menedzsment és vállakozásgazdaságtan Homo oeconomicus (racionális gazdasági ember) Önérdekvezérelt Csakis saját hasznosságának maximalizálására törekszik, félresöpri mások érdekeit. Hasznosságérzete függetlenített a társadalmi normáktól és erkölcsi szabályoktól. Nem társadalmi lény. Nem gondol társadalmi egyenlőségre, jövő generációjára (stb.) Érdekeinek képviseletéhez korlátlan belátási képességekkel és információmennyiséggel rendelkezik. Menedzsment és vállakozásgazdaságtan

Menedzsment és vállakozásgazdaságtan Két aggályos pont a homo oeconomicusi racionalitással való modellezéssel kapcsolatosan Valóban jól megragadható így az ember motivációs világa, vágyainak tengere? Vajon valóban képes az ember racionális okoskodásra, kalkulációra? Menedzsment és vállakozásgazdaságtan

Menedzsment és vállakozásgazdaságtan Racionális vágy Kénytelenek vagyunk az objektív hasznosságból kiindulni Szubjektív hasznossággal ugyanis zavaros a kép Mindenre, amit valaki cselekszik, mondhatjuk, hogy számára nyilván hasznossággal bírt. Ekkor viszont semmi nem lesz irracionális, legfeljebb deviáns, „nem normális”. A közgazdaságtan itt ellentmondásos: hol a cselekvést magyarázza a racionalitással, hol a racionalitást a cselekvéssel („nyilván hasznos volt számára, ha csinálta”). Sok mindent végül racionálisnak fogadunk el Pl. irracionális félelmek Menedzsment és vállakozásgazdaságtan

Racionális kalkuláció Vajon jó modell az, amelynél feltételezzük, hogy az ember rendelkezik a szükséges információkkal az egyes cselekvési lehetőségekről; világos, stabil preferenciái vannak; képes a valószínűség-számítás matematikai tételeinek pontos követésére. Ezek nyilván nem teljesülnek tökéletesen. Üzleti gazdaságtan – 2016

A cselekedetek vélt és valós halmaza eltérhet Az egyes lehetőségek sokszor értékelhetetlenek Vállalati K+F, továbbtanulás, párválasztás Értékelésünk sokszor vágyvezérelt Előbb döntünk, majd ezt alátámasztó információkat gyűjtünk (tudat alatt is). Statisztikai összefüggéseket tévesen értelmezünk Alapvető statisztikai törvények ismeretének hiánya Átlaghoz való visszatérés törvénye; tiszta véletlen „szélsőségeinek” alábecslése (vízállás, időjárás, betegségek vélt okai); oksági kapcsolatok tévesztése („gyerekszenvedés” válási pereknél) Személyes tapasztalatainkat és az aktuális, friss eseményeket túlzott súllyal vesszük figyelembe. Politikai választási eredmény becslési tévedés Üzleti gazdaságtan – 2016

Racionalitás helyett korlátozott racionalitás Herbert Simon: A racionalitásalapú döntései modell és gyakorlat szembenállása. A döntéshozó képessége és kapacitása korlátokkal terhelt, ami a racionalitás elvének megsértéséhez vezet. A döntéshozó saját intellektuális korlátait nem képes meghaladni, ezt be is látja, és így tudatosan nem maximalizáló modellt követ. Üzleti gazdaságtan – 2016

Korlátozott racionalitás Összes választható lehetőség ismerete Az összes lehetőség értékének kiszámítsa Sorrendállítás A legjobb kiválasztása Korlátozott racionalitás Nem ismerjük az összes alternatívát Bizonytalanok vagyunk döntéseink következményét illetően Keresés és megelégedésre törekvés Korlátozott racionalitásnál Aspirációs szint Heurisztikus keresés Egy „elég jó” találása Üzleti gazdaságtan – 2016

Racionális kalkuláció – összefoglalás A racionális kalkulációt több ponton is fenntartásokkal kell kezelnünk. Nyilvánvaló, hogy fellépnek különböző információtorzítások, és kétségtelen a döntéshozók logikai, statisztikai gyengesége is. A racionális kalkuláció mégis elfogadható alapmegközelítés lehet, számíthatunk arra, hogy nagyobb, fontosabb ügyeknél, pláne tömegesen, az emberek döntése nem tér el jelentősen a racionális kalkuláció alapján modellezettől. Üzleti gazdaságtan – 2016

Racionalitás - összefoglalás Mint alapmegközelítés elfogadható Kissé tágabban értelmezve a racionális vágyak körét. Kissé nagyvonalúbban tekintve a kalkulációk során vétett hibákra. Egyéni döntések leírására is, de a tömegek átlagos viselkedésének megragadására még inkább. Hasznosságmaximalizálás Az emberek cselekedeteit hasznosságuk maximalizálása vezérli. Modellember-képünk eredmény-centrikus, azt teszi, amitől a legnagyobb hasznosságban mért eredményt reméli. Üzleti gazdaságtan – 2016