Antropológusok – a Földön

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AHOL A CSEND MÉG HALLHATÓ KOMMUNIKÁCIÓS HÁLÓ NYÉSTÁN
Advertisements

A nyugati civilizációban az elmúlt évezredben mindinkább teret hódítottak a gazdaság kapitalista formái A társadalmi rendszerek a történelemben többnyire.
Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
II. A kultúra Bernáth Krisztina Általános szociológia
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
1-2.óra: Bevezetés a biológiába
és a legkevésbé teljes az
Fizika Bevezető 6. osztály.
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Nevelés- és oktatásszociológia
Szocializáció Fogalmak:
Család, rokonság Németh György.
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Kultúra – nemzet – emlékezet 4. A kultúra mint szimbólumrendszer (2.)
Ápolásetika.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Bevezetés a pszichológiába
Gazdasági modellezés,döntési modellek
Kultúra és Szocializáció
Handmaiden of the Military? - az antropológia és a haderő együttműködésének etikai kérdéseiről - Készítette: Szálkai Kinga Konzulens: Dávidné Koppányi.
László Balázs Politika – mint az új generációk lehetősége OTDK, Budapest,
Kulturális antropológia /I.
A kulturális antropológia etológiai aspektusa. "Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
Kulturális antropológia II.. Evolucionizmus* Evolúció = Változás? Fejlődés? Rendezőelv? Integráció ~ differenciálódás Szociáldarwinizmus * Teoretikus.
A nemzeti és vállalati kultúra összefüggései
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Társadalomtudományi Tanszék
Az ‘ősi lélek’ és a mai társadalom Előadás a MEH-MTA humánetológiai fórumon február 27 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke és MTA.
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Történelem és antropológia – történeti antropológia
Az ember mint evolúciós rejtvény
4. előadás A szociáldarwinizmus után
Ajándékok és viszonzásuk
Edward Sapir ( ).
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A szövegértési feladatok összeállítása
A gender-kutatások kritikai jellege Dr. Molnár László PhD egyetemi docens NYME FMK Tanárképző Intézet.
A kultúra fogalma.
8. A kultúra és döntéselmélet
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
A magyarság őstörténete
Család, rokonság Németh György.
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
JÖVŐKUTATÁSI PARADIGMÁK Magyar UNESCO Bizottság Társadalomtudományi Albizottságának Jövőkutatási Bizottsága Budapest, június 4. Dr. Hideg Éva egyetemi.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Mérő László ELTE PPK Gazdaság- és Döntéspszichológiai Szakcsoport Memetika november 17.
A szocializáció folyamata
Miért fontosak a határok?
Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában
Általános társadalomföldrajz – bevezető gondolatok
Kultúra és kommunikáció
Evolúciós Pszichológia: Az evolúciós pszichológia „slágertémái” 1
Bevezető Mivel foglalkozik a fizika? Az anyag megjelenési formái a természetben 6. osztály Fizika.
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Adaptív fenotipikus plaszticitás és adaptív evolúció ---- egymás ellen/helyett, egymás mellett, vagy együttműködnek?
Hagyományos ökológiai tudás és
Előadás másolata:

Antropológusok – a Földön

Miről volt szó eddig? Kultúra vs. természet Mégis sok hasonlóságot láthatunk az emberi társadalmak között Kerestük, hogy mit lehet mondani a „közös emberi természetről”, ami a kultúrát is meghatározhatja Vagyis a természeti univerzálékat kerestük

kulturális univerzálék kulturális változatosság genetikai / természeti egyetemesség genetikai / természeti változatosság kultúra természet közös egyedi

Két módszertani probléma (amikbe nem megyünk most bele): hol kell megvonnunk a természet / kultúra határát? mit látunk azonosnak és különbözőnek a hasonlóság értelmezésén keresztül Sőt: (legalább) kétféle természet belső (genetika, pszichológia, kognitív tudomány) külső (ökoszisztéma, technika)

A biológiai eredetű hasonlóságok kutatása a 20 A biológiai eredetű hasonlóságok kutatása a 20. század elején visszaszorult, és csak az utóbbi két évtizedben kapott újból nagyobb figyelmet Közben a kulturális antropológia / szociálantropológia megjelenését és virágzását láthattuk

Alfred R. Radcliffe-Brown (1881-1955) Bronislaw Malinowski (1884-1942) protoantropológia Franz Boas (1858-1942) Alfred R. Radcliffe-Brown (1881-1955) Bronislaw Malinowski (1884-1942) Marcel Mauss (1872-1850) Boas: történeti partikularizmus, kulturális relativizmus Radcliffe-Brown: strukturális funkcionalizmus, Durkheim hatását viselő elmélet Malinowski: terepmunka, résztvevő megfigyelés, „native's point of view”, újszerű, nagy rendszerek leírása, funkcionalizmus Mauss: mintázatokat, strukturális hasonlóságokat keres – saját terepmunka nélkül, óriási műveltséggel

Egy példa: az incesztustilalom Lehetséges magyarázatok: biológiai degenerációhoz vezet – egyszerűen kihal, vagy esetleg ösztönök (?) tiltják Lévi-Strauss: a rokonsági reciprocitás szabályozza evolúciós pszichológia: adaptív egy olyan mechanizmus kiépülése, ami megelőzi a veszélyes párosodást (elszakított testvérek, együtt cseperedők és a feromonok) ezzel párhuzamosan lenyűgöző kulturális rendszereket látunk a rokonsági viszonyok szabályozására

Miért pont a rokonság? az aboriginalok példája: talán a legkezdetlegesebb módon élő népcsoport, vadászók-gyűjtögetők, mégis a rokonsági rendszerük elképesztően bonyolult „kinshipology” sok helyen talán az egyetlen és legfontosabb társadalmi intézmény, ami meghatározza az egyén megélhetését, karrierjét, házasságát, védelmét és identitását más társadalmi intézmények sokszor megfigyelhetően erre épülve jönnek létre (vö. evolúció és a belátható csoportméret)

család – vérségi kötelék vagy társulás? szigorú szabályok, normák, kölcsönösségi és függőségi viszonyok, bizalom öröklés és folytonosság – „jogi” alapok a politikai stabilitás bázisa

Rokonságügyi alapfogalmak exogámia – endogámia (incesztustilalom: az exogám gyakorlatok egyfajta közös nevezője) a tagság és/vagy a javakból való részesedés rendje patrilineáris leszármazás matrilineáris leszármazás (nem matriarchátus) kettős, bilaterális, párhuzamos, keresztirányú virilokalitás, matrilokalitás pl. Trobriand-szigetek: matrilineáris, virilokális patriarchátus

A megismerő pozíciója

A leírás problémái Egy másik kultúrát hagyományosan kívülről írunk le, a sajátunkat belülről Új jelenség: az indián antropológus A történelem a kultúrák bizonyos részeit konzerválja (írásbeliség, tárgyi kultúra egyes részei), a többi hogyan rekonstruálható? Előtérbe kerül a tárgyakat felhalmozó, saját történetét megörökítő réteg Mi előtörténetünkből mivel azonosítjuk magunkat?

A megismerő antropológus pozíciója Lévi-Strauss: nem a mítoszok és rokonsági viszonyok tartalma, hanem struktúrája Malinowski: a kula, illetve a szokásrendszer mint kiterjedt gyakorlat, melynek összefüggéseit a benne résztvevők nem, hanem csak az elemző tárja fel, ‘rakja össze’ Geertz: a társadalmak és az életmódok tartalmazzák saját értelmezésüket, az elemzőnek belehelyezkedve-azonosulva ezt kell megértenie

Az antropológus kettős kötöttsége: viszonya az idegen és a saját kultúrához Lévi-Strauss: a mítosz és a tudomány ugyanazon logika szerint működik Malinowski: az élet más formáinak megértésére irányuló vágy, mely végső soron saját világképünk gazdagítása, saját természetünk megértése és finomítása Mauss: a hagyományos társadalmak tanulmányozása révén egy sokkal tágabb perspektíva felfedezése, mint a jeges haszonelvű számítgatáson alapuló nyugati világ: kritika és program