Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
Advertisements

Első tapasztalatok az NIIFI-nél üzemelő infrastruktúra cloud szolgáltatással kapcsolatban Stefán Péter NIIFI RICOMNET Miskolc.
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
INFRASTRUKTÚRA TANTÁRGY Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság-
FENNTARTHATÓ VÁROS – A VÁROSI KÖZTÉRRŐL, A VÁROSI KÖZLEKEDÉSRŐL Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI LOGISZTIKA Szolnoki Főiskola, Nemzetközi Gazdálkodás Szak Nemzetközi Logisztika Szakirány Szolnok,
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet FENNT – Konferencia a Fenntartható Építészetről Holcim Hungária Zrt – Kortárs Építészeti Központ Millenáris.
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
A VÁROSI KÖZTÉRRŐL, A VÁROSI KÖZLEKEDÉSRŐL (BEVEZETÉS A VÁROS ÉS A KÖZLEKEDÉS VISZONYÁBA) Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
FENNTARTHATÓ VÁROS: KÖZLEKEDÉS ÉS TELEPÜLÉS
A FENNTARTHATÓ KÖZLEKEDÉS EGYES KÉRDÉSEI BUDAPESTEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Tech.
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Környezetértékelési módszerek
Versengő tézisek a fenntartható fejlődésről: a piaci és az alternatív gazdasági modell Boda Zsolt MTA PTI, BCE, Védegylet.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Intézményi fejlettség a Duna-stratégia makrorégióban
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
III. A logisztika jövője
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
OTDK Társadalomtudományi Szekció; Politikatudomány I április 15. AZ ÖKOPOLITIKA IDENTITÁSA Vita a fenntartható fejlődés identifikációs szerepéről.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Jelentés a magyarországi kapitalizmus állapotáról Vándorgyűlés Magyar Közgazdasági Társaság szeptember 25. Szepesi Balázs Közjó és Kapitalizmus.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
A bankszabályozás kihívásai és változásai a pénzügyi-gazdasági válság hatására Mérő Katalin.
AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás.
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI LOGISZTIKA Szolnoki Főiskola, Nemzetközi Gazdálkodás Szak Nemzetközi Logisztika Szakirány Szolnok,
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok Intézete Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Településtudományi.
CSŐVÉGI MEGOLDATLANSÁGOK A BUDAI ALSÓ RAKPART SZÉLESÍTÉSE KAPCSÁN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet PÓDIUMBESZÉLGETÉS A VÉDEGYLET ÉS A MAGYAR.
1 AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola.
„URBANISZTIKAI PROBLÉMÁK” – KÖZLEKEDÉS Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Az ellátási láncok biztonsága
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
történelmi integrációi
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A VÁROSI KÖZLEKEDÉSBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Európai.
Thomas Piketty Paris School of Economics
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A VÁROSI KÖZLEKEDÉSBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Európai.
FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS - KÖZLEKEDÉS ÉS INFRASTRUKTÚRA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Tudományos ülés Scharle Péter egyetemi tanár 65.
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
KAM - Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Sapientia - Erdély Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
TIME TO DECIDE „MOZGÁSBA HOZNI EURÓPÁT” Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI.
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Regionális gazdaságtan 7.
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok Intézete Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Településtudományi.
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2005/06 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
1 Globalizáció és lokalizáció a tér és a hely átértékelődő szerepe Gazdaságföldrajz I. Dr. Bernek Ágnes 2008.
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
Budapest XXII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása Szilágyi Tibor Szakterületi vezető BKK Zrt
MTA Regionális Kutatások Központja A pénzügyi szolgáltatások területi dilemmái Magyarországon KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs MTA Regionális.
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
URBANIZÁCIÓ, FENNTARTHATÓSÁG, ’SMART CITIES’
Környezeti hatások számszerűsítésének problémái
Informatikai rendszerek lassulása - a tervszerű archiválás hiánya?
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
Gazdaságpolitika 4. ea..
Előadás másolata:

FENNTARTHATÓSÁG, KOCKÁZAT, KOMPLEXITÁS: INTEGRÁLT VÁLASZKÍSÉRLET A KIHÍVÁSOKRA Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <http://www.vki.hu/~tfleisch/> <tfleischer@vki.hu> ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés, társadalom http://www.vki.hu/~tfleisch/~humanokologia/ Budapest, 2017 május 9.

Integrált válaszkísérlet a kihívásokra 17 fe 14 (1) A városi köztérről, a városi közlekedésről 17 fe 21 (2) A közúthálózatról és az autópályákról 17 fe 28 (3) A fenntarthatóság térbeli dimenziója + a hálózatokról 17 mr 7 (4) Az Andrássy út és a reprezentatív sugárutak 17 mr 14 (5) Hazai közlekedési időmérleg elemzések 17 mr 21 (6) Budapest közforgalmú közlekedéséről 17 mr 28 (7) A vasútról és a pályaudvarok szerepéről 17 áp 4 (8) A dunai alsó rakpart + Újbuda kialakulása, jellegzetességei 17 áp 25 (9) Belvízi közlekedés + Duna Régió Stratégia 17 mj 2 (10) Az áruszállítás, logisztika: trendek és mítoszok + citylogisztika 17 mj 9 (11) Fenntarthatóság, kockázat, komplexitás és összefoglaló 17 mj 16 (12) Vizsga !

Integrált válaszkísérlet a kihívásokra (1) A városi köztérről, a városi közlekedésről - KÖZLEGELŐK (2) A közutak és autópályák – TÖBBSZINTŰ HÁLÓZAT + TALÁLMÁNYOK (3) A fenntarthatóság TÉRBELI DIMENZIÓJA + HELYEK/ÁRAMLÁSOK TERE (4) Az Andrássy út KERTEK, TENGELYEK, + MI A MEGŐRZENDŐ? (5) Közlekedési időmérleg NYERÜNK-E A SEBESSÉGGEL TÁRSADALMI IDŐT? (6) Bp TÖMEGközlekedés – ÜZEMI/UTAS ÉRDEK + INTEROPERABILITÁS (7) A vasút és pályaudvarok + CSOMÓPONTI SZEREP ÉS VÁROSI HELY (8) Dunai rakpart – PÁLYAFÜGGÉS + KORREKT INTERPRETÁCIÓ (8a) Újbuda – VÁROS-TÖRTÉNET-FÖLDRAJZ (ÉS KÖZLEKEDÉS) (9) A belvízi közlekedés – DOMINÁNS ALÁGAZATOK* / EGYÜTTMŰKÖDÉS (9a) A Duna Régió Stratégia – MIRE VALÓ A MAKRORÉGIÓ? + ELHALLGATÁS (10) Az áruszállítás, logisztika MÍTOSZAI – ‘HOZZA IDE VALAKI’ stb. (11) Fenntarthatóság, kockázat + MODERN/POSZTMODERN VÁROS + KÖZJAVAK

Integrált válaszkísérlet a kihívásokra Kimaradt MAZSOLÁK Exponenciális növekedés, Rendszerek, pozitív visszacsatolás, negatív visszacsatolás Két rendszer: egy külső keret és egy belső cselekvési tér. Nem mindegy, hogy az utóbbi szintre milyen jelzések érkeznek ‘Ugyanabból még többet’: a megoldás maga válik problémává Kisvilág hálózatok Hálózatok: medence és átjáróház;

A fenntartható város egyes kérdései Az Athéni Charta kontextusa: a modern város és a modernitás elvei A Lipcsei Charta kontextusa: a posztmodern, posztindusztriális város Három kulcselem: komplexitás, kockázatok, fenntarthatóság A városi köztér, mint közjószág (közjószág, magánjószág, klubjószág, közös tulajdon)

A modernitás időszaka – és az Athéni Charta A CIAM 4.kongresszusa (Congress Internationaux d’Architecture Moderne) 1933 A lakáskérdés megoldása => tömeges lakásépítés: a lakótelep (kis dobozok gyártása: lakások tízszintes épületekben, iparosítható gyártási eljárás) A város hozzáidomítása e tömegtermelési filozófiához és a technológiához: funkcionálisan homogén városnegyedek (ez a fő terület-felhasználási elv): üzleti negyed, lakónegyed, ipari zóna, üdülőövezet. Hatékony tömegtermelés, economy of scale, ‘big is better’, az a jó, ami tervezett

A modernitás időszaka – és az Athéni Charta Közlekedés: kis dobozok, mint egységek; az új domináns közlekedési mód a közút Városokban: a felszín kell az autóknak: sínek a felszín alá vagy fölé. Útban van a villamos, keskenyebb járda, kevesebb fa, odébb rakott gyalogátkelő, buszmegálló stb. „kevés a hely, több helyet az autóknak” A fő cél megkönnyíteni a (motorizált) mobilitást „Citius, altius, fortius” (gyorsabban, magasabbra, erősebben) =A jó technológia jelentése: jobb hardware: (motor, jármű, üzemanyag, autópálya)

A posztmodern – és a Lipcsei Charta ‘Everything goes’ (világzene, vendégszöveg, újrahasznosítás …) Új kulcsszavak: integráció, egyűttműködés, partnerség, networking, konzultáció, illeszkedés, alkalmazkodás… (kölcsönös fűggés) Külső feltételek: környezet, társadalom, városi élet - mind számít. A tervezett, ember-alkotta rendszereinket a körülményekhez kell igazítani. Új szempontok, értékek: rugalmas, puffer, tartalék, redundáns, sokszínű (versus: hatékony, egységes, optimális, kiszámított etc.) => Lipcsei Charta a fenntartható európai városról 2007. május 24-25 Fő elve: integrált megközelítés (+ Structural Funds) Makro léptékű funkcionális felosztás helyett a szomszédsági egység multifunkcionalitása elengedhetetlen. (Kis távolságok városa, kisváros a nagyvárosban, vegyes zónák, smart city, gyalogostávolságban) Miért? Komplex rendszerek (Salingaros, Nikos A (2000) Complexity and Urban Coherence. Journal of Urban Design, Vol. 5. pp.291-316.) A város apró elemekből épülő modulokból áll. Homogén elemek nem tudnak összekapcsolódni. Sokszínűség. Salingaros, Nikos A (2000) Complexity and Urban Coherence. Journal of Urban Design, Vol. 5. pp.291-316.

Korábbi órákon: a fenntarthatóság fontos elemei: alkalmazkodás, részvétel, integráció (pl. Újbuda kapcsán) A tervezett megoldás, a domináns akarat átvitele minden áron Rugalmas alkalmazkodás a külső körülményekhez + szolgáltatás Róma: császárfórumok, villák . az új épületre koncentrál, a régibe bele lehet taposni Görög építészet: tájba helyezett épület, (v. szobor) Modernizáció: a tömeges lakáshiány mennyiségi megoldása, ipari technológiákkal épülő város (1933 Athéni Charta) „Poszt-modern”: mindennek helye van („everything goes”) az eddigi megoldásokat tovább lehet fejleszteni (idézetek, világzene…) Funkcionalitás, funkcionális várostervezés: nagy monofunkcionális egységek: lakó-, ipari negyed, koncentrált intézmények Integráció, kapcsolatok: vegyes városszövet, kis távolságokra sok funkció elérhető (Lipcsei Charta 2007) Panel technológia és a hozzá igazított lakó-telep: monoton, párhuzamos, jól daruzható… A lakás és a technológia is az embert szolgálja, a jobb életkörülményekhez segít megoldásokat adni. Az autó és az autóközlekedéshez igazított város; útban van a megálló, a fasor, a villamos, a széles járda, a gyalogátkelő, - általában a városi élet. A közterület újraosztása: ennek eleme a közlekedés, azon belül egy elem a személygépkocsi. (gyalogosutca, buszsáv, csillapított forgalom stb.)

Az új kontextus három kulcseleme Komplexitás Komplex rendszerek (Salingaros, Nikos A (2000) Complexity and Urban Coherence. Journal of Urban Design, Vol. 5. pp.291-316.) Kockázat Kockázat társadalom (Ulrich Beck (1986) Risikogesellschaft: Auf dem Weg in eine andere Moderne. Suhrkamp) Fenntarthatóság (Daly, Herman E. (2005) "Economics in a Full World", Scientific American Special Issue, September, 2005, 81 ) Salingaros, Nikos A (2000) Complexity and Urban Coherence. Journal of Urban Design, Vol. 5. pp.291-316.

Az új kontextus egyik kulcseleme a komplexitás Mit mond a komplex kölcsönható rendszerek tudománya a [fenntartható] városi szövetről? Salingaros, Nikos A (2000) Complexity and Urban Coherence. Journal of Urban Design, Vol. 5. pp.291-316 A város topológiailag deformálható pályák hálózata. A koherens városnak képesnek kell lennie arra, hogy szakadás nélkül kövesse e pályák behajlítását, megnyújtását, összenyomását. Ennek érdekében a városi szövetnek szorosan kell összekapcsolódnia kis léptékben, és lazán kell kapcsolódnia nagy léptékben. Salingaros nyolc szabálya amely biztosítja, hogy a város összetevői koherens egésszé kapcsolódhassanak össze Salingaros, Nikos A (2000) Complexity and Urban Coherence. Journal of Urban Design, Vol. 5. pp.291-316.

Komplexitás: a koherens város nyolc szabálya (1) Azonos léptékű, szorosan kapcsolt elemek formálnak egy modult (2) Hasonló tulajdonságú elemek egymással nem kapcsolódnak. A különböző elemek kritikus változatosságára (diverzitására) van szükség. (3) A modulok a határoló elemeik mentén kapcsolódnak össze, nem a belső elemeikkel. (4) A kölcsönhatások kis léptékben a legerősebbek és nagy léptékben gyengék. (5) A nagy léptéket a távolra ható erők a kisebb léptékű elemek jól definiált struktúráiból építik fel. (6) A rendszer összetevői fokozatosan kapcsolódnak össze kicsitől a nagy felé (7) különböző léptékű elemek és modulok nem szimmetrikus módon függnek egymástól: a nagyobb léptéknek szüksége van az összes kisebb léptékre, de ez fordítva nem áll fenn. (8) Egy koherens rendszert nem lehet teljesen széttagolni az összetevőire. Salingaros, Nikos A (2000) Complexity and Urban Coherence. Journal of Urban Design, (5) 291-316 Salingaros, Nikos A (2000) Complexity and Urban Coherence. Journal of Urban Design, Vol. 5. pp.291-316.

Egy másik kulcselem – a kockázat kezelése Kockázat társadalom (Ulrich Beck (1986) Risikogesellschaft: Auf dem Weg in eine andere Moderne. Suhrkamp) Új viszony a kockázatokhoz A modernitás mítosza: célkeresztben az árutermelés, mint kiszámítható tevékenység, – a nem-szándékolt technológiai következmények külső hatások. Új megközelítés: „a kockázatok és mellékhatások” nem véletlen jelenségek, hanem a rendszer részei. Minden technológiához hozzá tartozik annak normál kockázata („Aki a sínt feltalálta, egyben a kisiklást is feltalálta” [Paul Virillio]) Sebezhetőség és ellenállóképesség*: amire szükségünk van: visszacsatolások, diverzifikált források, alternatív szállítási utak, nem-hierarchikus rendszerek, pufferek, redundanciák. Városainkban: a helyreállítás nem rendkívüli jelenség, hanem a működés része. (hard-disk: legyen mindig 15-20% szabad hely)

A harmadik: fenntartható fejlődés A „három krumpli” Gyenge fenntarthatóság: a (környezeti, társadalmi, gazdasági) tőke összességében ne csökkenjen KÖRNYEZET GAZDASÁG TÁRSADALOM

A harmadik: fenntartható fejlődés A „három krumpli” Gyenge fenntarthatóság: a (környezeti, társadalmi, gazdasági) tőke összességében ne csökkenjen KÖRNYEZET GAZDASÁG TÁRSADALOM

A harmadik: fenntartható fejlődés A három pillér rendszerösszefüggésbe rendezve Erős fenntarthatóság: a környezeti korlátokat önmagukban be kell tartani KÖRNYEZET GAZDASÁG TÁRSADALOM

A rendszer fenntarthatóságának külső és belső feltételei Közvetlenül a ‘gazdaság’, esetleg a ‘társadalom’ folyamataira tudunk hatni. E rendszereknek vannak külső és belső kapcsolatai. A fenntarthatóság külső feltételei: (1) az input ne lépje túl az erőforrások regenerálódási ütemét; (2) az output ne haladja meg a természet felvevőképességét; (+ a nem-megújulók használatának kifuttatása megújulókkal való helyettesíthetőségük üteme szerint). A fenntarthatóság belső, (rendszerműködési) feltételei: a rendszer érzékelje a peremfeltételeket, annak megfelelően működjön; és alakuljanak ki e működés önszabályozó belső alrendszerei. (alkalmazkodás, komplexitás, kockázatkezelés…)

A posztmodern szemlélet és a közlekedés Közlekedés: már nem egy domináns közlekedési módot keresünk, hanem a létező módoknak egy jó keverékét. (intermodalitás, kombinált szállítás, interoperabilitás, third party access, local networking stb. Vagyis integráció és kooperáció a módok között, a tulajdonformák között, a szektorpolitikák között stb.) A városban a terület adott: a torlódás nem a hely hiányát jelzi, hanem azt, hogy túlzottak az igények, túl sok az autó. A felszín, a közterület az egész város életét kell szolgálja, nem csak az autóforgalmat A korszerű technológia jobb software-t is jelent: (szervezés, szabályozás) és nem csak jobb hardware-t Energetika tanulság: nem több kWh hanem jobb szolgáltatás (fűtés, világítás stb.) A fő cél jobb elérhetőség – azaz a mobilitás késztetését (közelebb kerülni) nem csak közlekedéssel lehet orvosolni, hanem területpolitikával is. Fontos, hogy lássuk a jobb elérhetőség mindkét összetevőjét: mobilitás és területfelhasználás. Jobb elérhetőség kevesebb közlekedéssel

A városi köztér, mint közjószág (klub-, magán-, közös jószág) Brüsszel 2003

Őrzött-védett lakóparktól őrzött-védett városig? From gated communities to gated cities: dél-amerikai tapasztalatok a társadalmi elkülönülés (social exclusion) tömegesedésére. Borsdorf A – Hidalgo R (2008) New dimensions of social exclusion in Latin America: From gated communities to gated cities, the case of Santiago de Chile. Land Use Policy Vol. 25. No. 2. pp. 153-160. „A globalizáció és a dereguláció felszámolja a szabályokat, normákat, majd a tervezési és építési előírásokat is.” Beruházók diktátuma, árnövekedés, duális társadalom. 300 hektáros tízezer lakosú zárt közösségek: inkább városok. De: nem innen indultunk-e? Görög demokrácia, fallal övezett középkori város – kiknek volt a demokráciája? Közjószág volt-e valaha is a demokrácia? És a közterület? Borsdorf A – Hidalgo R (2008) New dimensions of social exclusion in Latin America: From gated communities to gated cities, the case of Santiago de Chile. Land Use Policy Vol. 25. No. 2. pp. 153-160.

Közjavak, magánjavak, klub-javak, köztulajdon Kizárható szabályozással nem-kizárható A javak megkülönböztetése aszerint, hogy a szabályozó kizárhat-e a használatból, illetve, hogy a felhasználók egymást kiszorítják-e Szektoron és technológián belül is eltérő módon viselkednek az egyes létesítmények Forrás: „Infrastructure for Development” World Development Report 1994 World Bank Oxford University Press 1994. Nem akadályozzák akadályozzák

Közjavak, magánjavak, klub-javak, köztulajdon Kizárható szabályozással nem-kizárható A javak megkülönböztetése aszerint, hogy a szabályozó kizárhat-e a használatból, illetve, hogy a felhasználók egymást kiszorítják-e Szektoron és technológián belül is eltérő módon viselkednek az egyes létesítmények Forrás: „Infrastructure for Development” World Development Report 1994 World Bank Oxford University Press 1994. Közjavak Nem akadályozzák akadályozzák

Közjavak, magánjavak, klub-javak, köztulajdon Kizárható szabályozással nem-kizárható A javak megkülönböztetése aszerint, hogy a szabályozó kizárhatja-e a felhasználót, illetve, hogy a felhasználók egymást kiszorítják-e Szektoron és technológián belül is eltérő módon viselkednek az egyes létesítmények Forrás: „Infrastructure for Development” World Development Report 1994 World Bank Oxford University Press 1994. Magán javak Közjavak Nem akadályozzák akadályozzák

Közjavak, magánjavak, klub-javak, köztulajdon Kizárható szabályozással nem-kizárható A javak megkülönböztetése aszerint, hogy a szabályozó kizárhat-e a használatból, illetve, hogy a felhasználók egymást kiszorítják-e Szektoron és technológián belül is eltérő módon viselkednek az egyes létesítmények Forrás: „Infrastructure for Development” World Development Report 1994 World Bank Oxford University Press 1994. Magán javak Klub-javak Közjavak Nem akadályozzák akadályozzák

Közjavak, magánjavak, klub-javak, köztulajdon Kizárható szabályozással nem-kizárható A javak megkülönböztetése aszerint, hogy a szabályozó kizárhat-e a használatból, illetve, hogy a felhasználók egymást kiszorítják-e Szektoron és technológián belül is eltérő módon viselkednek az egyes létesítmények Forrás: „Infrastructure for Development” World Development Report 1994 World Bank Oxford University Press 1994. Magán javak Közös tulajdon Klub-javak Közjavak Nem akadályozzák akadályozzák

A közlegelők tragédiája Garrett Hardin (1968) Science – Hankiss E (1979) Társadalmi csapdák (Gyorsuló idő) – Mérő László Észjárások stb. 10 tehén 10 liter tej 100 l (10 x 10) 11 tehén 9 liter tej 99 l (18 + 9 x 9) 12 tehén 8 liter tej 96 l (2 x 16 + 8 x 8) 15 tehén 5 liter tej 75 l (5 x 10 + 5 x 5) 16 tehén 4 liter tej 64 l (6 x 8 + 4 x 4) Az egyének racionális megfontolásaikat követik – és mindenki rosszul jár. (ld. családi érdek vs. közérdek) Nem lehet kilépni a folyamatból (ld. még ‘dollár árverés’) Kiutak: kooperáció, tanulás, stratégia változtatása, ill. a közlegelő felparcellázása (ld. Erdély)

Közjavak, magánjavak, klub-javak, köztulajdon Kizárható szabályozással nem-kizárható A javak megkülönböztetése aszerint, hogy a szabályozó kizárhat-e a használatból, illetve, hogy a felhasználók egymást kiszorítják-e Szektoron és technológián belül is eltérő módon viselkednek az egyes létesítmények Forrás: „Infrastructure for Development” World Development Report 1994 World Bank Oxford University Press 1994. Magán javak Közös tulajdon Városi utak Klub-javak Közjavak Nem akadályozzák akadályozzák

Közjavak, magánjavak, klub-javak, köztulajdon Kizárható szabályozással nem-kizárható A javak megkülönböztetése aszerint, hogy a szabályozó kizárhat-e a használatból, illetve, hogy a felhasználók egymást kiszorítják-e Szektoron és technológián belül is eltérő módon viselkednek az egyes létesítmények Forrás: „Infrastructure for Development” World Development Report 1994 World Bank Oxford University Press 1994. Magán javak Közös tulajdon Városi utak Faluközi utak Klub-javak Közjavak Nem akadályozzák akadályozzák

Közjavak, magánjavak, klub-javak, köztulajdon Kizárható szabályozással nem-kizárható A javak megkülönböztetése aszerint, hogy a szabályozó kizárhat-e a használatból, illetve, hogy a felhasználók egymást kiszorítják-e Szektoron és technológián belül is eltérő módon viselkednek az egyes létesítmények Forrás: „Infrastructure for Development” World Development Report 1994 World Bank Oxford University Press 1994. Magán javak Közös tulajdon Erdészeti út Városi utak Faluközi utak Klub-javak Közjavak Nem akadályozzák akadályozzák

Közjavak, magánjavak, klub-javak, köztulajdon Kizárható szabályozással nem-kizárható A javak megkülönböztetése aszerint, hogy a szabályozó kizárhat-e a használatból, illetve, hogy a felhasználók egymást kiszorítják-e Szektoron és technológián belül is eltérő módon viselkednek az egyes létesítmények Forrás: „Infrastructure for Development” World Development Report 1994 World Bank Oxford University Press 1994. Magán javak Közös tulajdon Erdészeti út Városi utak Matricás fizetős pálya, autóút Faluközi utak Klub-javak Közjavak Nem akadályozzák akadályozzák

A városi köztérről Az „utca vs. bevásárlóközpont” A közterület privatizálása? Az utca „eleste” ? Hogy néz ez ki a közjavak felől? Ha az igény kicsi, a tér közterületként működtethető. Ha az igények nagyok, a potenciális felhasználók egymást akadályozzák. A teret nem lehet közjószágként működtetni. Ugyanez a helyzet, ha az igények nem olyan nagyok, de egymást zavaró használatok akadályozzák egymást (dohányzók/nem dohányzók, gyalogos/kerékpáros, autós/kerékpáros, gyerek/balesetveszély, lélegzés/szennyezés Ki a gazda? Ki határozza meg a szabályokat?

Párizs, Quartiere Latine Forrás: Engwicht, David: Towards an Eco-city. Calming the traffic. Envirobook, Sydney, 1992

Bezárkózás és hátat-fordítás Elfordulás az utcától – öt felvonásban (5) Forrás: Engwicht, David: Towards an Eco-city. Calming the traffic. Envirobook, Sydney, 1992

A városi köztérről Ki a gazda? Ki határozza meg a szabályokat? Mi történt? Az utca közjószág volt a gyerekek számára, majd megjelent egy ezt ellehetetlenítő térhasználat. Az utca fokozatosan közjószág lett az autó számára, majd a tervezés azt szolgálta, hogy növekvő forgalomnál is fenntartsa ezt az állapotot. Végül az igyekezet ellenére a gépjármű-közlekedés növekedése önmagát is akadályozza, nem tartható fenn a közjószág jelleg, korlátozó szabályokat kell bevezetni. Ha viszont nem látható el a város autós megközelítéssel, akkor mégis vissza kell térni az egyéb alternatívákhoz, amit korábban az autó elsöpört. (gyalogos, közforgalmú közlekedés, kerékpár) „A közterület megújulása”

Az utóbbi üzenetek összefoglalása A közjavaknak szabályozási szempontból és forgalmi szempontból egyaránt tartalékkal kell rendelkezniük Ha bármelyik szempont sérül, a javak elosztásában korlátozásokra van szükség A korlátozás alapulhat a köz megegyezésén, adminisztratív intézkedésen vagy lehet piaci alapú Előfordulhat, hogy ezek a módszerek visszaszorítanak egy korábbi közjószágot egy újabb jószág hozzáférhetővé tétele érdekében. (pl. úttest/járda – és vissza) Egy közjószág iránti megnövekedett igények önmaguk-ban is indokolhatják, hogy a korábbi közjószághoz való hozzáférést szabályozni/korlátozni kell

FENNTARTHATÓSÁG, KOCKÁZAT, KOMPLEXITÁS: INTEGRÁLT VÁLASZKÍSÉRLET A KIHÍVÁSOKRA Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <http://www.vki.hu/~tfleisch/> <tfleischer@vki.hu> KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés, társadalom http://www.vki.hu/~tfleisch/~humanokologia/ Budapest, 2017 május 9.