Kertész Imre: Sorstalanság

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Izgalmas kérdések ✤ Honnan jöttünk? Merre tartunk? ✤ Elég jól csinálom…? ✤ Hogyan találhatom és tarthatom meg belső békémet, harmóniámat? ✤ Olyan kérdéseket.
Advertisements

A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
Stephen Edwin King Állattemető. A szerzőről •1947. szeptember 21-én született a maine-i Portland városában. •Amerikai író, a jelenkor egyik legolvasottabb.
Egyszerűen hihetetlen Dwight D. Eisenhower tábor- noknak igaza volt, amikor elrendelte, hogy fényképez- zenek és filmen örökítsenek meg mindent, amit láttak.
Szinte lehetetlen??? DWIGHT D. EISENHOWER generálisnak igaza volt akkor, amikor megparancsolta, hogy minél több képeket és filmeket készítsenek a holokausztról.
Az adaptációhoz közeledve – a műfaj problematikájához
A holokauszt tanítása iskolámban
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Szilvási Lajos: Egymás szemében
Liguori Szent Alfonz: Megegyezés Isten akaratával Jel Könyvkiadó 2011.
Jónás alakja mint önarckép
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Kosztolányi Dezső Nyelv és lélek
A mozgóképi elbeszélés
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Novellaelemzési szempontok
Orosz realizmus ELŐZMÉNYEK:
Jean-Jacques Rousseau ( )
Albert Schweitzer Tucy
A XVIII. századi angol próza
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
A művészetek születése Bevezetés az irodalomtörténetbe I.
Forradalmi költészete
A középkor és reneszánsz gyermekfelfogása
Fekete István január 25. – június 23..
A regényműfaj nagy alkotói
Az abszurd dráma. Mit takar a fogalom? Elsősorban egy ír szerző, Samuel Beckett életműve tartozik ide (mások mellett) Fő műve: Godot-ra várva (En attendant.
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
George Gordon Byron 26/A. Élete Született: London, 1788 Apai ágon főnemesi családból származott Apja,,Jack Byron kapitány’’, elszórta vagyonát, Franciaországban.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Daniel Keyes Virágot Algernonnak
Emily Jane Brontë (Thornton, július 30. – Haworth, 1848
Bevezetés a neveléstudományba
Kertész Imre: Sorstalanság
Babits Mihály: Jónás könyve. Babits Mihály „Babits Mihály nagy ember és nagy költő.”/Ady/ „Babits Mihály nagy ember és nagy költő.”/Ady/ „Poeta doctus”
Goethe: Faust 23/C.
Szabó Magda: Katalin utca
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
„Az igazságosság békét terem, az igazságnak meg biztonság lesz a gyümölcse mindörökre.” (Iz 32, 17)
Az idegen nyelv fejlesztésének célja és rendszere Készítette: Robinson Erika Anna.
Az Élet Igéje február „Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.” (Róm 8,14).
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
A postás, aki egy ujjal tudott fütyülni MŰNEME: epika MŰFAJA: novella
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Képzeld el! Alkoss! Újíts! 1 Radu Mihăileanu rendező az európai Kreativitás Év nagykövete európai Kreativitás Év európai Kreativitás Év.
Franz Kafka ( ).
Kertész Imre (Budapest, ) magyar író, műfordító Önéletrajzi ihletésű, a holokausztról és az önkényuralomról szóló műveiért irodalmi Nobel-díjjal.
LEGO Dacta program.
Morális kérdések a XX. század világirodalmában
A zsidóság régen és ma (Projekt, óraterv)
Sivatagon és vadonban. Henryk Adam Aleksander Pius Sienkiewicz Lengyel regényíró 1846-ban született Lengyelországban elszegényedett nemesi család gyermekeként.
Képek: Szentesi Gyors.
Szabó Magda : Abigél.
Digitális témahét A Gyöngyösi Arany János Általános Iskola 8. a osztályában
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A magyar felvilágosodás irodalma
VIZUÁLIS NEVELÉS az ÖSVÉNY Oktatóközpontban
Nagy elbeszélések II. / Epika I.
Szakrális emlékek Tarjánban
Az ókori kultúrák.
Kassák Lajos Nézzük együtt….
Kvíz Híres magyar írókról.
Mi számít? A műveim? Én mint költő?
Út a Vadonba CHRIS MCCANDLES.
Mikszáth Kálmán novellái
B) A Megváltó Isten, Jézus Krisztus váltságműve
Tompa Andrea: Omerta – Hallgatások könyve
PAULAY EDE RENDEZÉSÉBEN
Előadás másolata:

Kertész Imre: Sorstalanság

Kertész Imre Kertész Imre az első magyar irodalmi Nobel-díjasunk (2002- ben kapta meg a elismerést). Zsidó családban született, családja átélte a 20. század összes erkölcsi borzalmát: „Zsidónak lenni: szerintem ez ma elsősorban erkölcsi feladat.”

Kertész Imre Művészetét áthatja a holokauszt- irodalom; ám műveiben megjelenik az irónia és groteszk is: „a lágerek abszurditása nem ellentéte, hanem sűrítménye a világ abszurditásának”. Adorno: „Auschwitz után nincs művészet!”

Sorstalanság – szerkezet (1) A regény hármas tagolású: a nyitányszerű első rész és a befejezés veszi közre a németországi történeteket. Az első rész a normális világban az otthon, az iskola, a rokonság és a szomszédság közegében mutatja be az elbeszélőt. A felnőtt tapasztalatok az apa távozásával kezdődnek: a fiú lesz a családfő. A felnőttség felé mutat az első csók és az első munkahely élménye. Itt még egyénként létezik és érez.

Sorstalanság – szerkezet (2) A személyes létezés szűnik meg, amikor a táborban megfosztják ruháitól, hajától és nevétől, ettől fogva egy szám csak és egy test. Gyorsan meg kell tanulnia, hogy minden mást alá kell rendelnie annak, hogy élelmet szerezzenek a test számára.

Sorstalanság – szerkezet (3) Hazatérése után a fiú nem akarja elfelejteni mindazt a tapasztalatot és tudást, aminek birtokába jutott. Nem érti, miért akarják rákényszeríteni ismerősei arra, hogy felejtse el minél előbb a borzalmakat. Környezete nem érti reakcióját, hogy miért nem tartja pokolnak a koncentrációs táborokat, és miért beszél a lágerek boldogságáról

Sorstalanság - cím Cím: nincs sorsa, elvették tőle, egy általános zsidó sorsot kell élnie (egy gyermek allegóriáján keresztül ez még inkább érzékelhető – kiszolgáltatottság, lehetőségek, melyek nem valósulhatnak meg).

A „Sorstalanság” azt a meggyőződést jelenti, hogy az embereket külső erők befolyásolják sorsukban. „Mit nevezek sorsnak? – írja az alkotó a Gályanaplóban – Mindenesetre a tragédia lehetőségét. A külső determináció azonban, a stigma, amely életünket az adott totalitarizmus egy helyzetébe, egy képtelenségbe szorítja, meghiúsítja ezt: ha tehát a ránk kirótt determinációnkat éljük végig valóságként, a saját – viszonylagos – szabadságunkból következő szükségszerűség helyett, ezt nevezném sorstalanságnak.”

Sorstalanság – a főhős Fontos, hogy a főhős nem Kertész Imre, hanem Köves György (Gyurka), az elbeszélő végig az ő szempontjából kezeli a történetet: sokáig jelen időt használ. „vele együtt kell átélnem az eseményeket” - a regény mindvégig nagyon következetesen ragaszkodik ahhoz, hogy az ő és csakis az ő nézőpontját érvényesítse: „Gyereket választottam "hősül" – írja Kertész – , mert a gyerek nagyon jó paradigmája a náci totalitarizmus dinamikájába belevetett embernek: ott a felnőttek tudata infantilis tudattá fokozódik le”

gyermeki beszédmód, naivitás jellemzi, mely akár a táborokat is szépnek tudja látni, nincsenek meg benne a felnőttes sablonok 1973-ban azért utasította vissza a regényt a kiadó, mert "nehézkes, rossz ízű mondatokban" meséli el a történetet, és a kiadó szerkesztője úgy vélte, ez a nyelv nem biztosít megfelelő köntöst a fontos témának.

Sorstalanság – egyidejű elbeszélés Naplószerű írásmód: nem folyamatos, emlékképszerű, de lineáris (nem ugrál az idősíkok között). Gyuri nem foglal állást, csak a mű végén vállalja fel az értékítéletet. A regény ideje egyszerre jelen- és múltbeli. Ez nem jelent mást, csupán azt, hogy a Holocaust-élmény nemcsak Gyuri, Kertész, a zsidóság, hanem az egész emberiség tudatában is lezáratlan, mindmáig tisztázatlan, mert megérthetetlen, józan ésszel felfoghatatlan az, ami a 20. század közepén Európában történt.

„Auschwitzről csak fekete regényt lehet írni, tisztesség ne essék szólván: folytatásos ponyvaregényt, amely Auschwitzban kezdődik, és mind a mai napig tart.” Kertész Imre

Holokauszt és művészet Számos regény (Anna Frank naplója – szintén gyerek, Jorge Semprun: Nagy utazás), film (Schindler listája, Napfény íze, Életvonat, Az élet szép, saul fia) művészeti alkotás foglalkozik a holokauszt témájával, Kertész Imrét az elbeszélés módja és nyelvezete különbözteti meg a többi alkotótól.

Feladatok Hasonlítsd össze a regényt és a filmet! Gyűjts olyan irodalmi műveket, melyben a gyermeki nézőpont dominál! Keress olyan magyar irodalmi műveket, melyben a holokauszt-élmény jelenik meg!