11. tétel
Ön egy vállalat alkalmazottja, ahol felettese megkérte ismertesse előadás során, az elektronikus gazdaság logisztikai rendszerre gyakorolt hatását! Információtartalom vázlata Az elektronikus kereskedelem költségekre gyakorolt hatása Az elektronikus kereskedelem vevőkiszolgálást módosító hatása Tényezők amelyek befolyásolják az elektronikus kereskedelem sikerét
Az elektronikus kereskedelem költségekre gyakorolt hatása I. az Interneten vagy az on-line rendszeren keresztül könnyen hozzáférhetővé válik a vevő számára a vevő kiszolgálási politika; a vevő gyorsabban értesül az őt érdeklő vásárlói akciókról, változásokról, eseményekről növekszik a megrendelési kényelem; a számítógépes feldolgozás segítségével kiszűrhetők a megrendeléskor vétett, hibák; az elektronikus formában kapón ajánlatkérések és megrendelések egyszerűsítik az adatfeldolgozást, így rövidebb lesz a megrendelési ciklusidő; a vevő gyorsan és pontosan tájékozódhat arról, hogy mit tudnak neki azonnal szállítani, esetleg milyen helyettesítő termékeket tudnak ajánlani; a vevő követheti az általa megrendelt árucikkek útját, értesülhet a várható kézbesítési időpontról;
Az elektronikus kereskedelem költségekre gyakorolt hatása II. az elektronikus adatfeldolgozás és ellenőrzés segítségével a rendszerben elkövetett hibák a nullára csökkenthetők; egyszerűbb lesz a vásárlói panaszok kezelése; a panaszok elektronikus beérkezése által természetes módon létrejön a vásárlói követelések, panaszok, visszatérítések adatbázisa; a vevő kiszolgálási mutatók egy részét az elektronikus kereskedelmi rendszer is rögzíti az elektronikus kereskedelem és a logisztika egymáshoz illesztése gyorsabb, pontosabb kiszolgálást biztosít pótlólagos előny A készletek gyors mozgása felfedi a feleslegeket
Az elektronikus kereskedelem vevőkiszolgálást módosító hatása az elektronikus kereskedelem és a logisztika egymáshoz illesztése gyorsabb, pontosabb kiszolgálást biztosít pótlólagos előny A készletek gyors mozgása felfedi a feleslegeket
Mivel a vevőt könnyebb megtartani, mint megszerezni, a tranzakciós költségek csökkennek. A készletek gyors mozgása felfedi a feleslegeket: láthatóvá válik a szükségesnél magasabb készletszint, amelynek a kivonása csökkenti a készlettartási költségeket. Magyarországon az a tapasztalat, hogy Budapest közelében kell kialakítani egy központi raktárát, és innen kell 24 vagy 48 órán belül kiszolgálni az egész országot. Ezért a korábban jellemző, 10-28 tonnás kapacitású tehergépjármű-parkot le kell cserélni kisebb 1-5 tonnás kapacitású járművekre. A kisebb, de gyakoribb szállítások bevezetésével tehát az elektronikus kereskedelem átalakítja a gépjárműparkot is (SZIE-ÁVF felmérés, 2003).
A fentiekben az elektronikus kereskedelem és a logisztika összehangolásának mérhető eredményeivel, a költségekkel, a vevő kiszolgálási mutatókkal és (az idővel foglalkoztunk. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a folyamatok T javítása mérőszámokkal kevésbé mérhető pozitív eredményeket is hoz: javulnak a kapcsolatok az ellátási láncon belül, megváltozik az egyes résztvevők hozzáállása a közös munkához és növekszik a szervezetek rugalmassága, adaptációs készsége. Végső soron ezek a pozitív tényezők is növekvő nyereséggé konvertálódhatnak.
Az elektronikus kereskedelem kikényszeríti a logisztikai informatika fejlesztését, ez pedig visszahat az elektronikus kereskedelemre, mintegy „megtermékenyíti" azt. Ha az árukövetési rendszerek segítségével például a feladó folyamatosan figyelemmel kísérheti az áru útját, bármikor megváltoztathatja az áru útvonalát is: átirányíthatja, visszaküldheti, késleltetheti a kiszolgálást stb. A felgyorsult üzleti kapcsolatokban ezek az eddig gyakran mellékesnek számító tényezők felértékelődnek.
Tényezők amelyek befolyásolják az elektronikus kereskedelem sikerét az elektronikus kereskedelem működtetését szolgáló informatikai rendszer mellett el kell ismerni a logisztikai információs rendszer elsődleges szerepét a folyamatok szervezése során; a logisztikai alrendszer számára elérhető (és nem eltúlzott) célokat kell kitűzni; állandóan ellenőrizni kell a folyamatok tervszerinti működését, és szükség esetén azonnal be kell avatkozni; az e-kereskedelem és a logisztikai részleg között nyílt, bizalmon alapuló partnerkapcsolatot kell kiépíteni; részletesen szabályozni kell az együttműködés módját, és mérhető elemeket kell rögzíteni, hogy a helyes teljesítést később egyszerűbben tudjuk ellenőrizni.