Ungváry Rudolf A névterek értelme. Filozófiai-szerkezeti jellemzők

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Advertisements

Informatikai tudásleképezés paradigmái és problémái Szekeres András Márk.
Egy ötlet megvalósítása
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
Matematika a filozófiában
Szemiot i ka.
Képességszintek.
Ungváry Rudolf: Tezauruszok mint „kisvilágok”
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
2011. szeptember Az információtechnológia menedzselése Az információs rendszer fejlesztése Image of the slide: www2.raritanval.edu/departments/busadmin/.../Ch07-IntrotoBusiness.ppt.
A szöveg a kommunikáció eszköze.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A GONDOLATTÉRKÉP.
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
A tanítás és tanulás konstruktivista felfogásáról
A jelentés.
A képszerűség szerepe a retorikában
Azonosalakúság és többértelműség a nyelvben (hangalak és jelentés kapcsolata) 2.
A szintagmák 18. tétel.
Objektumorientált tervezés és programozás II. 3. előadás
Managerek éjszakája.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Történelemfilozófia Típusok.
Bevezetés a filozófiába
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A nyelv, mint jelrendszer
A szövegértési feladatok összeállítása
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
Henkin-Hintikka játék (részben ismétlés) Alapfelállás: -Két játékos van, Én és a Természet (TW képviseli). - A játék tárgya egy zárt mondat: P. - Választanom.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
Személyiségteszt.
Címlap Bevezetés az információelméletbe Keszei Ernő ELTE Fizikai Kémiai Tanszék
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Henkin-Hintikka-játék szabályai, kvantoros formulákra, még egyszer: Aki ‘  xA(x)’ igazságára fogad, annak kell mutatnia egy objektumot, amire az ‘A(x)’
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Máté András
Filozófiatörténet előadások 1I.
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Ungváry Rudolf (OSZK) A földrajzi névtér típusai
Terminus (terminus technicus). Terminology - Vocabulary International standard: Terminology - Vocabulary (ISO 1087, 1990 Genf)
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Ibotiti, avagy ki az erősebb (madagaszkári mese)
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Alapfogalmak.
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
ADAT – Információ – Tudás
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
A nyelv mint jelrendszer
A fizika mint természettudomány
Elektronikus szótárhasználat
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

Ungváry Rudolf A névterek értelme. Filozófiai-szerkezeti jellemzők Országos Széchényi Könyvtár

Mi a viszonya a névtereknek a filozófiához? Valójában az a kérdés, hogy egyáltalán mi a névterek értelme? Többről van szó, mint puszta alkalmazásról. Előbb azonban nézzük meg magát a filozófiát. Egy derűlátó: „A filozófia célja vagy feladata az, hogy javunkra használhatjuk fel a korábban megismert hatásokat.” Thomas Hobbes (1588–1679) Egy kiábrándító: “…a filozófia célja, hogy megmutassa a légynek a csapdából kivezető utat.” Wittgenstein. Ludwig Wittgenstein (1889–1951) Egy semleges: „A filozófia a megismerés módszereinek, elveinek és érvényességének a kutatása.” Wikipédia, német (2017) Az összes meghatározásban közös: mintha a megértés, a gondolkodás alapvető természetéről lenne szó. A megértés, gondolkodás több szaktudomány tárgya is (kognitív tudományok).

A névterek legfontosabb jellemzői A névterek elődei: az értelmező szótárak Normatív – közmegegyezést tükröző – nyelvi rendszerek. A számítástechnikai eszközök alkalmazása, a webes megjelenítés következtében – sokkal több a szó (lexikai egység), mint a hagyományos értelmező szótárakban; – sokkal több, a szavakra vonatkozó metaadat; – „térbeli” (egy időben azonos változatok) és időben rétegezett; – főleg: morfológiai és szemantikai relációk megjelenítése. Az eredmény: – nagyságrendekkel gazdagabb a jelentéskifejező képesség; – jobban reprezentálják a megértés nyelvi és fogalmi közegét. Nagyobb a szemantikai erő

A (meg)értés közege, „világa” 1. Nem a fizikai eszközről van szó, mint az agy, →az elme, hanem a tudatról. A konkrét közeg a nyelv (a közlés eszköze). Ezáltal keletkezik a jelentés. A nyelv jól formált használata az érthetőség feltétele. „Szóból ért az ember!” A szó = a hangalak és íráskép szempontjából megfogalmazott nyelvi egység. Az ember a szavak jelentéséből ért. De akkor miért „névtér”? A név = az azonosítás szempontjából megfogalmazott nyelvi egység. Hogy egy szó jelentését értsük, tudnunk kell, mit azonosít. A névvel végzett azonosítás azonban egyáltalán nem pontos. Szinonímák (különböző alakú, azonos jelentésű szavak/nevek) és Homonímák (azonos alakú, különböző jelentésű szavak/nevek). 1. Nem az a természetes, ha értjük, hanem az, ha nem értjük egymást!

A (meg)értés közege, „világa” 1. (folyt.) A nevek két fajtája: – tulajdonév (a konkrét individuum, előfordulás, a partikulárék azonosítása). („Hobbes”, „Rin Tin Tin”, „Wikipédia”, „Networkshop”, „Csöbörcsök”); Határozott kardinalitás: 1 név : 1 egyed Határozatlan kardinalitás a kiegészítő elemek nélkül: m név : n egyed. Reich Jenő (1905–1943), P. Howard, Gibson Lavery. Reich Jenő (politológus). – általános név (az egyedivel szemben az elvont gondolati forma, a fogalom, az univerzálék azonosítása). („ember”, „gondolkodás”, „tiszteletre méltó”, „genetikus kód”) Határozott kardinalitás: 1 név : n egyed Határozatlan a kardinalitás a kiegészítő elemek nélkül: m név : n egyed. „nyelv (szerv)”, „lingua (szerv)”, „Zunge (Organ)”, „Zunge (Bestandteil)”, „tongue (organ)”, „tongue (slide)”. „nyelv (jelrendszer)”, „nyelv (alkatrész)”; „Nyelv (település)”.

A határozatlan nyelvi szerkezet határozottá tétele m:n normalizálatlan (határozatlan) fogalmi szint nyelvi szint nyelv (n=7) mint ALKATRÉSZ (m=3) Zunge (m=3) mint JELRENDSZER (m=1) Sprache (m=1) mint hely NORVÉGIA(m=1) tongue (m=3 mint SZERV (m=1) 1:n normalizált nyelv (jelrendszer) (n=2) mint ALKATRÉSZ (m=1) nyelv (alkatrész)(n=3) Zunge (Organ) (m=1) mint hely NORVÉGIA(m=1) Nyelv (település) (n=1) Zunge (Bestandteil) (m=1) mint SZERV (m=1) nyelv (szerv) (n=2) tongue (organ) (m=1) tongue (slip) (m=1)

A (meg)értés közege, „világa” 2. Az elvont közeg a gondolkodás, melynek „eszköze” a fogalom. Ez biztosítja, hogy a szavaknak/mondatoknak ne csak jelentése, hanem értelme is legyen. A fogalom jól gondolt használata az érthetőség feltétele. „Meggondolt gondolat!” („Ős patkány terjeszt kórt miköztünk, a meg nem gondolt gondolat,…” József Attila) (Valójában még az olyan szavaknak is van jelentése, tehát foghatók fel általános nevekként, azaz azonosítanak fogalmakat, mint az „itt”, „volt”, „hahaha”, „-ból”, „meg-”) Különben nem értenénk őket…) Egy fogalom tartalma a név/szó jelentése. A fogalomtartalommal azonban nem egyetlen konkrét dolgot ragadunk meg, hanem azonos tulajdonságú dolgok összességét, osztályát. A fogalom tudati képződmény, nem pontosan körülhatárolt valami. Ez nem meríti ki a konkrét dolog összes tulajdonságát. Az ui. kimeríthetetlen. A fogalmak annak a kevés megértésnek a formái, amely lehetséges.

„Platón” tárgyi szint (egyed) filozófusok terjedelmi szint emberek természettudományosan még nem igazán azonosít képződmények filozófus fogalmi szint ember „Platón” tárgyi szint (egyed) filozófusok terjedelmi szint emberek természettudományosan kezelhető képződmények [tárgyiasíthatói] Névtér: a normatív szójelentések/fogalomtartalmak megjelenítése. Amiből következik, hogy megérteni mindig csak összességeket értünk meg a közös tulajdonságaik alapján. Hajmeresztő! Ismétlés: 2. Az a természetes, ha nem értjük egymást! ismertetőjegyekf ismertetőjegyeke

nyelvi szint formális kezelhető terület „fizikai jelek” → szavak = nevek felfogási szint f ~ „gondolati jelek” → fogalmak formálisan nem kezelhető terület A címoldal ábrájának értelme

A filozófia értelmezés Két idézet és összegzés – Vajon meg fogjuk-e valaha érteni az atomot? – kérdezte Heisenberg. – Azt hiszem, igen. De előbb meg kell tanulnunk, mit jelent az, hogy „megérteni”? – válaszolta Bohr (1917, Koppenhága) A megértés: látszólag nyelvi kérdés, valójában azonban fogalmi. Az a fogalmi világ, melynek rendkívül leegyszerűsített – normatív – rendszerét ma a névterek képviselik, egyben nagyon szerény hozzájárulás a megértés megértéséhez. Innen nézve: a névtér a megértés elemi egységei közötti felhalmozódott összefüggések szerkezete, melyekre támaszkodva a gondolatokat létrehozzuk. Mintegy kényszerítő erővel határozzák meg a gondolhatóság határait. Azon belül azonban minden rendelkezésre áll, hogy az új tapasztalatokra vonatkozó felismerése megfogalmazhatók legyenek. A fogalmi rendszer afféle sikeres szellemi genetikus kód Talán ilyesmi sejlik föl Gauss gondolatában: „Minden készen van, csak meg kell fogalmazni.”

valami élő anyag állat növényevő ragadozó kecske marha macska kutya puli agár hegyi kecske HIERARCHIKUS (ONTOLÓGIAI) STRUKTÚRA

valami tulajdonság mozgás élő anyag táplálkozás állattársulás növény állat falka növényevő ragadozó kérődzés ugatás kecske marha macska kutya puli agár hegyi kecske KAPCSOLÓDÁSOK MÁS RELÁCIÓKBAN (TEZ.)

valami tulajdonság mozgás élő anyag táplálkozás állattársulás növény állat falka növényevő ragadozó kérődzés ugatás kecske marha macska kutya puli agár hegyi kecske AZ ÖRÖKLŐDÉS

valami tulajdonság mozgás élő anyag táplálkozás állattársulás növény állat falka növényevő ragadozó kérődzés ugatás kecske marha macska kutya puli agár hegyi kecske TOVÁBBI HIERARCHIKUS KAPCSOLATOK

valami tulajdonság mozgás élő anyag táplálkozás állattársulás növény állat falka növényevő ragadozó kérődzés ugatás kecske marha macska kutya puli agár hegyi kecske Egyesített gráf

valami tulajdonság mozgás élő anyag táplálkozás állattársulás növény állat falka növényevő ragadozó kérődzés ugatás kecske marha macska kutya puli agár hegyi kecske TELJES GRÁF

Kipillantás: internetstruktúra hostok szerint (USA) Kipillantás: internetstruktúra hostok szerint (USA). A sűrűsödések a legáltalánosabb fogalmaknak felelnek meg

…itt tart a társadalom. …és itt tartunk mi: avagy érzik-e a „huzatot” a két előbbi ábra között? …és itt tartunk mi:

vége helyettesíti befejezés the end Ende kampec konyec generikus fölérendeltje időpont egésze lét előzménye kezdet folytatása semmi lásd még előadás típusa megkönnyebbülés