Serdülők iskolai teljesítménye a testkép és szorongás kapcsolatának tükrében Témavezető tanár: Dr. Dósa Zoltán Végzős hallgató: Gothárd Emília-Ida.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Vélemények a tehetségről
Advertisements

A Szegeden tanuló külföldi középiskolások egészségi állapota
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Készítette: Takács Hilda1 Témavezető: Dr. Lábadi Beatrix2
Serdülőkorúak egészsége
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
Body Mass Index vagyis Testtömeg index
A deviancia összetett fogalma
GYERMEKBÁNTALMAZÁSOK A TABULA RASA ALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGE Kovácsné Duró Andrea ME BTK Tanárképző Intézet
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
NEMZETKÖZI KITERJEDÉS, HAZAI DATFELVÉTELEK
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
F ORMÁLIS ÉS INFORMÁLIS CSOPORTOK A D EBRECENI E GYETEMEN Dusa Ágnes - Sőrés Anett DE Szociológia MA I. TERD-zárókonferencia május 14.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen.
Gyermekkori depresszió
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Nem-hetero fiatalok a gender mainstream többség árnyékában
A Szent István Társulat marketingtervének előkészítése Készítette: Orbán Eszter Konzulens: Dr. Pitlik László egyetemi docens.
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
Élsportoló fiatalok vizsgálata szociológiai kontextusban
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
SERDÜLŐKORÚAK DOHÁNYZÁSI SZOKÁSAI, ISMERETEI
Az objektív tápláltsági állapot, a szubjektív testkép és a kortárs bántalmazásban való érintettség vizsgálata országosan reprezentatív adatokon Várnai.
Mi jellemzi az egyetemisták mobiltelefon használati szokásait? H1: A fiúk többet kommunikálnak SMS-ben, mint a lányok. H2: A diákok szociodemográfiai.
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
Nők egészsége - védőnők egészsége Nők egészsége – védőnők egészsége Bózsváriné Ferencz Irén és Cieslarné Nádasdi Katalin védőnő Kőbányai.
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
Személyiségváltozók szerepe a kapcsolati hálózatok szerveződésében
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
PEDAGÓGIAI KUTATÁS BARTHA ( ZSEBENYI) KLEMENTINA TEMPFLI (MARTIN) GABRIELLA II. éves hallgatók- távoktatás.
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
Többtényezős ANOVA.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
A szociális képességek fejlesztése módszertana
A munkával való elégedettség
Magyarország lakosságának életmódja és egészségi állapota
Speciális életmódjellemzők gyermekkori elhízásban Papp Gabriella 1, Lengyel Dénes 1, Józsa Lajos 2, Gönczi Ferenc 3, Degrell István 1 DEOEC Pszichiátriai.
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
E 5. Együttműködések a humán szolgáltatásokban
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Kapcsolat vizsgálat II: kontingencia táblák jelentősége és használata az epidemiológiában, diagnosztikában: RR, OR. Dr. Prohászka Zoltán Az MTA doktora.
Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar
A többségi-kisebbségi viszonyok hatása a roma tanulók iskolai teljesítményére Kende Ágnes MTA TK Gyerekszegénység Elleni Program
Gyermekek, gyermekes családok egészsége „Legyen jobb a gyermekeknek!” Nemzeti Stratégia Értékelő Bizottságának évi jelentése május 11. Tokaji.
TÁMOP A-14/ „TIE”-KUTATÁSOK DECEMBER ZALAEGERSZEG.
Egyedi mérések összegzése
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Miért fontosak az evés zavarai?
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
Budapesti tanárok migrációs nézetei
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Tóth Zoltán és Szalay Luca
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Serdülők iskolai teljesítménye a testkép és szorongás kapcsolatának tükrében Témavezető tanár: Dr. Dósa Zoltán Végzős hallgató: Gothárd Emília-Ida

A kutatás célja: Megvizsgálni öt marosvásárhelyi középiskola diákjainak: ٠ testképpel való elégedettség ٠ az evészavarok előfordulása ٠ szorongásos tünetek előfordulása ٠ nembeli különbözőségek ٠ iskolai teljesítmény ٠ elsődleges beavatkozás eredményessége

A kutatás gyakorlati haszna: Rávilágít a serdülők testképükről való vélekedésének fontosságára, figyelmeztetőként szolgálhat a szülők, pedagógusok számára, jelezve az együttműködés szükségességét, ugyanakkor a serdülőkkel való foglalkozást, amely magába foglalja az egészséges testképet, önmaguk elfogadását.  

Kulcsfogalmak magyarázata: Testkép: saját testünkkel kapcsolatos élmények, viszonyulások: ahogyan érezzük magunkat a bőrünkben, saját testünkről alkotott elképzeléseink (Túry, 2005). Testképzavar: a saját testen való tájékozódás zavara (Benesh,1999). Evészavar: az ember táplálékfelvételi szokásainak zavara (Túry, 2005). Szorongás: Feszült érzelmi állapot, fenyegetettségi érzés (Benesh, 1999). Kóros kognitív sémák és automatikus gondolatok jellemzőek (Kopp, 2005). Serdülőkor: a pubertás testi változásaival kezdődik, a 20. életévig tart; a test változáson megy át (Carver és Scheier, 2001). Iskolai teljesítmény: tanulási- és munkafolyamatok eredménye értendő (Kron, 2003).  

Elméleti háttér: ▪ A testkép meghatározza az önértékelést és az énképet (Túry és Szabó, 2000). ▪ Serdülők életfeladata identitás kialakítása, felépítése. Lányoknál: fizikiai vonzerő - önértékelés (Cole és Cole, 2003). ▪ Testkép: serdülőkorban nagy változáson megy át (Cash és Pruzinsky, 2004). ▪ Karcsúságideál - közvetítésében a tömegkommunikáció (Túry és Kopp, 2005).  

▪ A nők naponta néznek szembe a karcsú modellekkel: stresszt, szorongást, elégedetlenséget vált ki (Túry és Szabó, 2000). ▪ Evészavarok elterjedtségét a “3W” – white Western women – jellemzi: a kultúrafüggő szindrómák (culture-bound syndrome). Ez az álláspont nem tartható tovább fenn, az evészavarok a globális kulturális változásokkal és a média által közvetített, uniformizált értékrenddel függ össze (Szumska, Túry et ali, 2001).  

▪ Kovács és János (2007) romániai egyetemi hallgatók körében végzett vizsgálatai: az itteni egyetemista hallgatók körében is előfordulnak kóros testi attitűdök. Nemek közötti különbségek: a lányoknál a saját testtel való elégedetlenség magasabb, mint a fiúknál.   ▪ Túry, Birt, Antal (1998) Kolozsváron végzett kutatásai: az evészavarok Romániában is jelentőséggel bírnak.

▪ A soványság mindkét nem számára kívánatos. ▪ Nagy társadalmi nyomás nehezedik a serdülőkre (túlsúlyossághoz kapcsolódó negatív előítélet)(Németh,2003).   ▪ A fiatalok: átlagosan fele tartja megfelelőnek a testalkatát, harmada kövérnek ítéli meg. ▪ Lányok: szignifikánsan nagyobb arányban tartják kövérnek magukat, mint a fiúk.

Hipotézisek, melyekben feltételezem, hogy: H1: A serdülők testképzavara összefügg a szorongás szintjükkel. H2: A kóros testi attitűdökkel rendelkező személyeknél magasabb lesz a szorongás. H3: Magasabb a kóros testi attitűdök aránya a lányoknál a fiúkhoz képest (a testképzavar leginkább a lányokat érinti). H4: A rendszeresen sportolók szorongási szintjük alacsonyabb, mint nem sportoló társaiké. H5: A szorongás negatívan befolyásolja az iskolai teljesítményt.  

Beavatkozásra vonatkozó hipotézisek: H1: Különbség lesz a kísérleti csoportnál a preteszt és posztteszt eredmények között a kóros testi attitűdöket és a szorongást illetően. H2: A kontroll csoportnál nem lesz különbség a preteszt és posztteszt eredményei között, a kóros testi attitűdöket és a szorongást illetően.

Módszerek (1): Vizsgálati populáció: 260 középiskolás diák A vizsgálat bemutatása: 1. lépés: Marosvásárhelyen 260 középiskolás diák felmérése kérdőíves módszerrel 2. Lépés: Két csoport kiválasztása: kísérleti csoport és kontroll csoport (mindkét csoportban 22 diák) 3. lépés: Preteszt 4. lépés: Beavatkozás a kísérleti csoportban 5. lépés: Posztteszt

Módszerek (2): Vizsgálati eszközök: ▪ Általános, demográfiai és szociokultúrális adatok ▪ Testi Attitűdük Tesztje (BAT; Probst, Vandereycken, Coppenolle, Vanderlinden, 1995) ▪ Állapotszorongás Kérdőív (STAI-S; Spielberg, 1970) ▪ Vonásszorongás Kérdőív (STAI-T; Spielberg, 1970) ▪ Evési Attitűdök Tesztje (EAT-40; Garner és Garfinkel, 1979) ▪ Evészavar Kérdőív (EDI; Garner & Garfinkel, 1983)

Eredmények (összpopuláció) Táblázat: Demográfiai adatok összefoglalása Demográfiai adatok Fiú (N = 87) (33,5%) Lány (N = 173) (66,5%) Átlag életkor 16,3 16,1 Átlag magasság 1,75 m 1,64 m Átlag testsúly 64,8 kg 56,2 kg Kívánt testsúly 66,7 kg 53,2 kg BMI (testtömeindex) 21,07 kg/m2 20,72 kg/m2 Jelenlegi testsúllyal kapcsolatos véleménye átlagos (72,4%) – alacsony súlyú (16,1%) átlagos (70,5% - túlsúlyos (20,8%) Tanulmányi átlag 8,02 8,71 Megítélt tanulmányi eredmény közepes (49,4) – jó (32,2%) jó (47,4% - közepes 39,9%)

Megítélt egészségi állapot Testképzavar 2. Táblázat: Egészségi állapot és fizikai aktivitás végzése Fiú (N = 87) (33,5%) Lány (N = 173) (66,5%) Egészségi állapot Jó (46%) – nagyon jó (29,9%) Jó (56,6%) – nagyon jó (20,2%) T = -2,74; p = 0,006 Fizikai aktivitás 88,5% 76,9% T = -2,44; p = 0,015 3. Táblázat: Testképzavar és megítélt egészségi állapot korrelációja (lányokra) Megítélt egészségi állapot Testképzavar Pearson korr. 0,222** Sig. 0,003 N 173 Fiúknál: nincs szignifikáns összefüggés.

→ 56 egyén, a felmért populáció 21,5%-a BAT: 18 pontnál nagyobb érték kóros testi attitűd (patológiásnak számít). 1. Ábra: Kóros testi attitűdök százalékos aránya Fiúk átlaga = 0,04 Lányok átlaga = 0,30 → 56 egyén, a felmért populáció 21,5%-a → t = -4,9; p = 0,000

Testképzavar: BAT, BMI, véleménye szerinti súlya alapján 2. Ábra: Testképzavar előfordulása Testképzavar: BAT, BMI, véleménye szerinti súlya alapján

BAT kóros testi attitűd r = 0,337** p = 0,000 r = 0,427** 4. Táblázat: A szorongás és a kóros testi attitűdök, fizikai aktivitás, iskolai teljesítmény korrelációja Állapotszorongás Vonásszorongás BAT kóros testi attitűd r = 0,337** p = 0,000 r = 0,427** Fizikai aktivitás r = 0,148* p = 0,017 r = 0,266** Megítélt tanulmányi eredmények r = -0,141* p = 0,023 r = -0,256** Az iskolában kapott jegyek r = -0,112 p = 0,072 r = -0,218**

Patológiás evési attitűd csak lányokra jellemző (5 lány) 3. Ábra: Patológiás és nem patológiás evési attitűd az EAT-40 alapján Patológiás evési attitűd csak lányokra jellemző (5 lány) Szubklinikai evészavara: 1 lányra jellemző

Nem Átlag ±SD t p Bulimia Testi elégedetlenség 5. Táblázat: T-próba a bulimia és a testi elégedetlenségre vonatkozóan Nem Átlag ±SD t p Bulimia Fiú, N = 87 Lány, N = 173 3,14 1,75 5,34 5,14 2,04 0,042* Testi elégedetlenség 5,01 7,60 6,77 4,93 -3,16 0,002**

Eredmények (kísérleti és kontroll csoport) Mindkét csoportban 22 diák vett részt, nemek szerint azonos eloszlás: Fiú = 13,6% (3-3 személy) Lány = 86,4% (19-19 személy)

Kísérleti csoport eredményei: 6. Táblázat: Összefoglaló táblázat a kísérleti csoport eredményei alapján Fiú (N=3) Lány (N=19) Kóros testi attitűd (átlag) Pretesz Posztesszt - 0,37 0,26 Állapotszorongás 26 26,67 41,79 36,79 Vonásszorongás 32,67 28 48,16 42,84 Állapotszorongás: p=0,018 Vonásszorongás: p=0,001

Kontroll csoport eredményei: 7. Táblázat: Összefoglaló táblázat a kontroll csoport eredményei alapján Fiú (N=3) Lány (N=19) Kóros testi attitűd (átlag) Pretesz Posztesszt - 0,26 0,32 Állapotszorongás 38,33 37,67 40,42 41,68 Vonásszorongás 39,67 43,33 48,68 49,68 Állapotszorongás: p=0,07 Vonásszorongás: p=0,01

Következtetések:  ▪ Nagy populáció: a kóros testi attitűd, a testképzavar és a szorongási szint összefügg, vagyis minél jellemzőbb a testképzavar, annál jobban nő a szorongási szint. ▪ A lányoknál magasabb a kóros testi attitűd a fiúkhoz képest. ▪ Rendszeresen sportoló serdülők szorongási szintje alacsonyabb, mint nem sportoló társaiké. ▪ A szorongás negatívan folyásolja be az iskolai teljesítményt.

▪ Kísérleti csoport: a beavatkozás következtében különbség van a a preteszt és posztteszt eredményei között a kóros testi attitűdöket és a szorongást illetően. ▪ Kontroll csoport: eredményei nem változtak a posztteszt alkalmával.

Köszönöm a figyelmet