A szocializáció folyamata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A sportszocializáció.
Advertisements

NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Csoport munka.
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Család.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Család.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A személyiség.
Szocializáció Fogalmak:
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Énfunkciók A személyiségnek, mint önszabályozó
A munka világával kapcsolatos tudás
Szocializáció (első előadás).
Szociális tanulás formái
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A SZOCIALIZÁCIÓ.
Szocializáció és fejlődés
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Kultúra és Szocializáció
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
Az emberi tanulás.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
A magyar társadalom demográfiai helyzete, egészségi állapota az ezredfordulón. A szocializáció folyamata.
A szocializáció zavarai, deviancia jelenségek
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
NEVELÉSELMÉLET.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A pszichikumról általában
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A kriminálpszichológia
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Mi fán terem a pszichológia? Önismeret 1. előadás
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
A szocializáció. A családi és az intézményes szocializáció fő jellegzetességei. Szocializációs zavarok.
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
Előadó: Dr. Nagy Erzsébet Debrecen, január 29.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
Deviáns viselkedésformák Magyarországon
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
„Referenciaintézmény kialakítása a II
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A SZEMÉLYISÉG FOGALMA, SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE, ELMÉLETEI
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
5. Tétel – A Life Long Learning
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A szocializáció folyamata

Az ember: társadalmi lény A társadalmivá válás, az önmegvalósítás AKTÍV folyamat – maga a SZOCIALIZÁCIÓ. Az ember fejlődése során elsajátítja azokat a készségeket, képességeket, melyek birtokában a társadalom hasznos tagjává válhat. PERSZONALIZÁCIÓ: (párhuzamosan zajló folyamat): kialakulnak az egyénre jellemző tulajdonságok. A közösségben megjelenik az egyedi.

AZ EGYÉN SZOCIALIZÁCIÓJA: szűkebb és tágabb környezet megismerése szokás- és normarendszer megismerése hagyományok átvétele értékek elsajátítása együttélési szabályok megismerése életmód kialakítása anyanyelv, kultúra elsajátítása

védekező mechanizmusok A folyamatot segítik: a szociális meghatározottságú személyiségjellemzők: én-funkciók: én-tudat énkép énideál önkontroll, önértékelés önnevelés attitűdök szociális szerepek védekező mechanizmusok

A folyamat: SZOCIÁLIS TANULÁS Közvetítői: család, óvoda, iskola stb. A szociális tanulás formái: UTÁNZÁS AZONOSULÁS SZEREPTANULÁS

Szocializációs folyamat hibáinak következményei: torz személyiségfejlődés deviáns magatartás antiszociális magatartás, beállítódás agresszió bűnözés

A SZOCIALIZÁCIÓ A SZEMÉLYISÉGFEJLŐDÉS SZEMPONTJÁBÓL JELENTI: környezeti hatások tudattalan átvételét metakommunikáció elsajátítását utánzást értékorientáció eltéréseinek következményét tanulás módosító szerepének hatását autonóm tevékenység lehetőségét dependencia csökkenését

ELSŐDLEGES SZOCIALIZÁCIÓ színtere: a CSALÁD Funkciói (szociológiai szempontból): Gondoskodási, védelmi Reprodukciós Termelő - gazdasági Szocializációs Fogyasztási

Jellemzői: Strukturáltság: - jól strukturált - strukturálatlan - rosszul strukturált Környezet felé: - zárt - nyitott Működés szerint: - ép - formálisan ép - egyszülős Leválás problematikája Kettős kötöttség jelensége

MÁSODLAGOS SZOCIALIZÁCIÓ: kortárscsoportokba való beilleszkedés szerepkísérletezés eszményképek referenciacsoportok Mozzanatok: Szimmetrikus kommunikáció elsajátítása Belsőkontroll-attitűd kialakulása Nemi szerep, mint a személyiség alapvonása Én-azonosság és társadalmi azonosság (identitás)