Megerősítéses tanulás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
Advertisements

Pac-Man játék tanulása Megerősítéses Tanulással Mesterséges Intelligencia algoritmusok tesztelése játékokon Gyenes Viktor Eötvös Loránd Tudományegyetem.
MI 2003/ A következőkben más megközelítés: nem közvetlenül az eloszlásokból indulunk ki, hanem a diszkriminancia függvényeket keressük. Legegyszerűbb:
Számold meg a fekete pontokat!
Módszerek sebességi állandók becslésére Kovács Benedek, Budapesti Műszaki és Gazdaségtudományi Egyetem.
Számítástudományi módszerek a webes szolgáltatásokban Rácz Balázs október 20.
Bayes hálók október 20. Farkas Richárd
Bevezetés a gépi tanulásba február 16.. Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával.
Lineáris és nemlineáris regressziók, logisztikus regresszió
Rangsorolás tanulása ápr. 24..
Játékelmélet Nash, dominancia.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Előadó: Prof. Dr. Besenyei Lajos
ADATBÁZISOK
Szabó Attila, Cross-entrópia alkalmazása a megerősítéses tanulásban.
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
Evolúciósan stabil stratégiák előadás
Játékelméleti alapfogalmak előadás
Ismételt fogolydilemma játék sztochasztikus reaktív stratégiákkal. 4
Az Alakfelismerés és gépi tanulás ELEMEI
Minőségügy a mindennapokban
Gépi tanulás Tanuló ágens, döntési fák, általános logikai leirások tanulása.
Megerősítéses Tanulás = Reinforcement Learning (RL)
Idősor elemzés Idősor : időben ekvidisztáns elemekből álló sorozat
Alapsokaság (populáció)
Alapfogalmak.
Többtényezős ANOVA.
Költség-minimalizálás az ellenőrző kártyák alkalmazásánál Feladatmegoldás, kiegészítés.
Automatikus modellalkotás PDDL tanulás. Problémák PDDL leírásokkal Statikus, a környezet (domain) változását nem képes figyelembe venni Új igények is.
Geotechnikai feladatok véges elemes
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
Megerősítéses tanulás 8. előadás
WP-Dyna: tervezés és megerősítéses tanulás jól tervezhető környezetekben Szita István és Takács Bálint ELTE TTK témavezető: dr. Lőrincz András Információs.
1 Megerősítéses tanulás 7. előadás Szita István, Lőrincz András.
Csoportkeresési eljárások Vassy Zsolt. Tematika Girvan Newman klaszterezés Diszkrét Markov lánc: CpG szigetek Rejtett Markov lánc ADIOS.
1 Megerősítéses tanulás 10. előadás Szita István, Lőrincz András.
Struktúra predikció Struktúra lehet Felügyelt tanulási probléma
Beginner Dialogues - In a motel / hotel Getting a room for the night - Good evening. Can I help you? - Yes, please. I'd like a room for the night. - Would.
Gépi tanulási módszerek
Winnie the pooh & friends
1 Megerősítéses tanulás 4. előadás Szita István, Lőrincz András.
Megerősítéses tanulás 5. előadás
Megerősítéses tanulás 2. előadás
1 Megerősítéses tanulás 9. előadás Szita István, Lőrincz András.
A világon elsőként: NEMZETKÖZI VIRTUÁLIS SAKKISKOLA (  Világszerte elfogadott tény, melyet számos kutatási eredmény is.
„Tisztább kép” – együttműködési program Az új szintetikus drogok feltérképezéséért 2 nd European Workshop – ’Breaking the Drug Cycle’ project Budapest,
Megerősítéses tanulás máj. 15. Copyrights: Szepesvári Csaba: Megerősítéses tanulás (2004) Szita István, Lőrincz András: Megerősítéses tanulás (2005) Richard.
Kinetikus Monte Carlo  Bevezetés  Véletlen bolyongás  Residence time algoritmus.
Technológiai folyamatok optimalizálása Dinamikus programozás Ráduly Botond Mészáros Sándor.
Megerősítéses tanulás máj. 12. Copyrights: Szepesvári Csaba: Megerősítéses tanulás (2004) Szita István, Lőrincz András: Megerősítéses tanulás (2005) Richard.
Simon Péter főtitkár Bolyai János Matematikai Társulat
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
Mesterséges intelligencia
Üzleti gazdaságtan Andor György.
Kockázat és megbízhatóság
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
III. előadás.
Polymer Theory Why are we looking at polymer theory?
Trendelemzés előadó: Ketskeméty László
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Megerősítéses tanulás Mély Q-hálók
Emlékeztető Az előző órán az adatok eloszlását Gauss-eloszlással közelítettük Célfüggvénynek a Maximum Likelihood kritériumot használtuk A paramétereket.
Bunkóczi László, Dr.Pitlik László, Pető István, Szűcs Imre
Microsoft SQL licenselés a gyakorlatban
A mesterséges neuronhálók alapjai
Megerősítéses tanulás Mély Q-hálók
Számold meg a fekete pontokat!
Megerősítéses tanulás Mély Q-hálók
A sas törénete… A bemutatót készítette: Mike
This table is avarage! Read instructions below!
Előadás másolata:

Megerősítéses tanulás ápr. 27. Copyrights: Szepesvári Csaba: Megerősítéses tanulás (2004) Szita István, Lőrincz András: Megerősítéses tanulás (2005) Richard S. Sutton and Andrew G. Barto: Reinforcement Learning: An Introduction (1998)

Megerősítéses tanulás (reinforcement learning) http://www.youtube.com/watch?v=mRpX9DFCdwI http://www.youtube.com/watch?v=VCdxqn0fcnE

Megerősítéses tanulás (reinforcement learning)

Megerősítéses tanulás (reinforcement learning)

Robot navigációs feladat Pavlov: Nomad 200 robot Nomad 200 simulator Sridhar Mahadevan UMass

Megerősítéses tanulás Kontroll/vezérlési problémák Cél: több lépéses akciósorozatok kialakítása Interakcióból tanul, a megerősítés (büntetés/jutalom) általában nem azonnali Célorientált! A jutalom egy függvényét maximalizáljuk. +50 -1 +3 r9 r5 r4 r1 … … s1 s2 s3 s4 s5 … s9 a1 a2 a3 a4 a5 … a9

Felügyelt vs Megerősítéses gépi tanulás Mindkettő gépi tanulási módszer Felügyelt Megerősítéses Azonnali visszajelzés Késleltetett indirekt visszajelzés Passzív tanulás (előre adott tanító adatbázis) Aktív tanulás (akciókat a rendszer választja amire visszajelzést kapunk)

Megerősítéses tanulás idő: állapot: akció: jutalom: eljárásmód (policy, stratégia): determinisztikus: szochasztikus: (s,a) annak a valószínűsége, hogy s-ben a-t lép (végtelen horizont)

interakció: környezet modellje: átmeneti valószínűségek és jutalmak cél: maximális várható jutalom:

A Markov-feltevés feltesszük, hogy a régmúlt nem számít: a környezet dinamikája leírható az átmenetivalószínűség-mátrixszal:

Markov Döntési Folyamatok Markov Decision Processes (MDPs) Állapotok, véletlentől függő átmenetekkel Átmenetvalószínűségek aktuális állapottól függnek a1 r = 0 1 1 2 r = 2 a2

A felderítés-kiaknázás dilemma (exploration – exploitation) A k-karú bandita probléma Átlagos kifizetés (jutalom) Akciók 10 0, 0, 5, 10, 35 5, 10, -15, -15, -10 -5 -20, 0, 50 Ágens 100 Ahhoz, hogy sok jutalmat kapjunk tudnunk kell milyen akciókkal szerezhetjük meg, azaz meg kell ismerni a környezetet (felderítés), majd a tudás alapján összegyűjteni a jutalmat (kiaknázás).

Célfüggvény folytonos (végtelen) feladat diszkontálás kényelmes gond: rt végtelen lehet! megoldás: diszkontálás. rt helyett t rt , <1 garantáltan véges diszkontálás kényelmes

Markov döntési folyamat megoldása környezet lépked P és R szerint: ágens lépked  szerint: optimális eljárásmód: olyan , amelyre maximális.

Hosszútávú jutalom Ágens politikája rögzített: p Az Rt kifizetés a t pillanat utáni össz-jutalom p alapján +50 -1 +3 r9 r5 r4 r1

Állapot hasznossága (értéke) = Várható kifizetés Rt valószínűségi változó Vehetjük a várható értékét! Politikától függ Rt ! V()-t értékelőfüggvénynek hívjuk Feladat: találjuk meg azt a p* eljárásmódot amelyik a várható értéket maximalizálja, minden állapotban

Az eddigi sztori.. Több lépéses döntési feladatok Cél p*-ot megtalálni A minden állapotban optimális p biztosítja a legtöbb hosszútávú jutalmat at at+1 at+2 st st+1 st+2 st+3 rt+1 rt+2 rt+3

A Bellman egyenletek A Markov tulajdonság miatt a várható összjutalom egy rekurzív egyenlettel is kifejezhető: s 4 3 5 p(s)

Eljárásmódok összehasonlítása részbenrendezés * optimális, ha * ≥  minden eljárásmódra mindig létezik ilyen

Példa: egy nagyon egyszerű MDP -10 A D C B cél 1 2 +100 4 állapot, 2 akció 10% eséllyel rossz irányba megy

Példa A D C B cél 1 2 -10 +100 (A,1) = 1 (A,2) = 0 (B,1) = 1 (B,2) = 0 (C,1) = 1 (C,2) = 0 (D,1) = 1 (D,2) = 0

Példa

Példa megoldás: 2 stratégia: mindig 2-t lép

Példa: egy 3. eljárásmód 3(A,1) = 0,4 3(A,2) = 0,6 3(B,1) = 1 3(B,2) = 0 3(C,1) = 0 3(C,2) = 1 3(D,1) = 1 3(D,2) = 0 A D C B cél 1 2 -10 +100

Példa: egy 3. eljárásmód

Példa: egy 3. eljárásmód megoldás:

Példa: összehasonlítás 1 2 3 A 75.61 77.78 B 87.56 68.05 87.78 C D 100 1 ≤ 3 és 2 ≤ 3 3 optimális eljárásmód sok optimális eljárásmód van! az optimális értékelőfüggvény (V) egyértelmű

Az optimális értékelőfüggvény Bellman-egyenlete Mohó eljárásmód: mindig a Q* szerinti legjobb akciót választja: argmaxa Q*(s,a) Ez optimális eljárásmód!!!

Az optimális értékelőfüggvény Bellman-egyenlete nemlineáris! van egyértelmű megoldása megoldja a hosszútávú tervezés problémáját

MDP megoldása dinamikus programozással Tfh. P és R ismert Kerssük -t Eljárásmód iteráció Értékiteráció

Eljárásmód iteráció

Jack's Car Rental Problem: Jack manages two locations for a nationwide car rental company. Each day, some number of customers arrive at each location to rent cars. If Jack has a car available, he rents it out and is credited $10 by the national company. If he is out of cars at that location, then the business is lost. Cars become available for renting the day after they are returned. To help ensure that cars are available where they are needed, Jack can move them between the two locations overnight, at a cost of $2 per car moved. We assume that the number of cars requested and returned at each location are Poisson random variables with parameter λ. Suppose λ is 3 and 4 for rental requests at the first and second locations and 3 and 2 for returns. To simplify the problem slightly, we assume that there can be no more than 20 cars at each location (any additional cars are returned to the nationwide company, and thus disappear from the problem) and a maximum of five cars can be moved from one location to the other in one night. We take the discount rate to be 0.9 and formulate this as a continuing finite MDP, where the time steps are days, the state is the number of cars at each location at the end of the day, and the actions are the net numbers of cars moved between the two locations overnight.

Értékiteráció

Eljárásmóditeráció vs. értékiteráció melyik jobb? eljárásmóditerációnak kevesebb lépés elég de azok a lépések sokáig tartanak Értékiteráció polinom időben -optimális értékelőfüggvényhez konvergál Eljárásmóditeráció: konvergál, de nem ismert, hogy polinomiális-e gyakorlatban: problémafüggő

Általános eljárásmód iteráció

Eljárásmód kiértékelése modell (P és R) nélkül keressük V-t R(s): „nyereség” s-ből indulva, valószínűségi változó várható értéke: V(s)

V(s) becslése Monte Carlo módszer, MC R(s) modell nélkül számítható, szimulációval tapasztalati átlag: veszünk N darab s-ből induló utat (epizód), a nyereségek:

Monte Carlo értékelőbecslés

Az időbeli differenciák módszere (Temporal Differences, TD) becslésünk hibája: Előnye: nem kell megvárni az epizód végét (szemben az MC-vel) a becsléshez egy másik becslést használunk

Az időbeli differenciák módszere értékelőbecslésre

Összehasonlítás: DP, MC, TD 3 módszer V becslésére: DP: a környezet modellje (P és R) ismert A várható értéket pontosan számoljuk MC: közelítő megoldás, szimulálunk epizódokat frissítés csak az epizód végén TD: frissítés a szimuláció egyetlen lépése alapján a mintavétel zajos, ezért csak -nyi mértékben vesszük figyelembe

Egy explorációs stratégia (Sarsa) Mohó akció 1-e valószínűséggel Véletlen akció e valószínűséggel

Az explorációs stratégia javítása az -mohó stratégia nagyon rossz! a felfedező lépések véletlen bolyongások példa jobb módszerre: explorációs bónuszok jutalom, ha ritkán látogatott állapotba jut az ügynök jutalom pl. legutóbbi látogatás ideje, TD hiba nagysága, stb. egyszerű módszer a felderítés bátorítására: optimista kezdőértékek eleinte minden akciót végigpróbál, mert sok jutalmat remél

Regresszió alapú RL Ha az állapotok és akciók száma túl nagy kezelhetetlen lesz a probléma túl sok epizód kell a jó becsléshez Eddig csak diszkrét állapot és akcióterekről beszétünk (folytonos esetek?)

Egy különösen sikeres példa: TD-gammon TD(l) tanulás, 1 rejtett rétegű neuronháló, Backprop 1,500,000 játék (saját magával) A legjobb játékosokkal azonos képességek (világbajnok) Backgammon állapottere: ~1020 , DP nem megy!!