Nyugat- és Közép-Dunántúl járműipari központjainak pozicionálása a KKE-i városhálózatban Dr. Filep Bálint – Tömböly Teodóra Győr, 2012. május 4.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
N A GY K A N I ZS A az ezredforduló városa. ALPOK-ADRIA MUNKAKÖZÖSSÉG DRÁVA-MURA EUROKISRÉGIÓ NYUGAT-DUNÁNTÚLI RÉGIÓ DÉL-DUNÁNTÚLI RÉGIÓ NAGYKANIZSAI.
Advertisements

Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
Tóthné Temesi Kinga Szombathely,
Róma az örök város.
Megyék és megyeszékhelyek gyakorlójáték
február 24. Gyutai Csaba. 2 3 Forrás: Nemzetközi Statisztikai Évkönyv, 2004, KSH, Bp., Ipari és Építőipari Statisztikai Évkönyv, 2005, KSH, Bp.
Települések A városok.
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Dél-alföldi régió Országos adatok Itt!!! Bezárás
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
Magyarország tájai A Kisalföld
Az Urbanizáció És Városaink Tankönyv:
Statisztikai adatok a határ menti együttműködésekben
Határon átnyúló munkaerőpiac Komárom térségében
Az Észak-alföldi régió mezőgazdaságának sajátosságai
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Nyugat-Pannon Térségi Iparfejlesztési Stratégia 2020 Möglichkeiten und Lokalisationsvorteile der Region im Fahrzeugindustrie A térség lehetőségei, lokalizációs.
Kutatási összefoglaló. Regionális eltérések Magyarországon nemzetközi összehasonlításban.
Magyarország Kisalföld - Alpokalja.
Magyarország Kisalföld - Alpokalja.
Az Észak-Alföldi régió bemutatása
MTA Regionális Kutatások Központja A MAGYAR RÉGIÓK MEZŐGAZDASÁGI HELYZETKÉPE A KÁRPÁT RÉGIÓBAN Kovács Teréz tudományos főmunkatárs MTA Regionális Kutatások.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Társadalmi szervezetek elhelyezése
A régió és ezen belül a kistérség munkaerő-piaci helyzete, hiányszakmák a régióban, a foglalkoztatáspolitika aktuális kérdései.
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Turizmusfejlesztési prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A régió gazdaságában rejlő potenciál – a MKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben dr. Temesvári Balázs ügyvezető igazgató, KDRFÜ Nonprofit Kft. Székesfehérvár,
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
A régió  A régiót három megye, Fejér, Veszprém és Komárom-Esztergom megye alkotja. Fejér 10, Veszprém 9, Komárom-Esztergom pedig 7 kistérségre tagolódik.
A Közép-Dunántúli Régió településszerkezete és településhálózata
A Közép-Dunántúli Régió ipara
A Nyugat-Dunántúli Régió népesedési folyamatai Győr-Moson-Sopron Vas Zala Dallos Katalin Geográfus V március 6. Térkép forrása:
A Nyugat-Dunántúl településhálózata
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
Olaszország.
Az osztrák-magyar határtérség demográfiája és tudástőkéje
Tájékoztató rendezvény Szombathely.
Ötlettől a sikerig! A Regionális Fejlesztési Holding Zrt. cégcsoportjának fejlesztési és finanszírozási lehetőségei 1.
Győr – Moson – Sopron Győr – Moson – Sopron megye területi változási.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Magyarország Magyarország Közép-Európában az Alpok és a Kárpátok által határolt Kárpát-medencében fekszik. Sok országgal határos:Ausztriával Szlovákiával.
VPOP Jövedéki Igazgatóság
. Álmok és realitások: településeink szerepe a gazdaság fejlődésében Dr. Szaló Péter területfejlesztési és építésügyi szakállamtitkár
Stratégiai Műhely EU modellek műhelycsoport Szlovákia személygépkocsi gyártó ipara Készítette: dr. Sipos Mihály szakmai tanácsadó szeptember 27.
Győr-Moson-Sopron megye növénytermesztése
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
Magyarország névanyag
„A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A KÖZÉP-ÉS NYUGAT DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE” c. konferencia Dr. Lados Mihály - Kollár Katalin Győr, május 04.
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
MUNKAERŐPIACI FOLYAMATOK Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ, Szombathely Szentgotthárd, február 15.
Potenciális járműipari beszállító körzet Vas és Zala megyében Sóska Renáta II. évf. Regionális és környezeti gazdaságtan, MA A járműipar gazdasági hatása.
Parlamenti választások 2014-ben a 10 ezer főnél népesebb települések eredményeinek néhány sajátossága, érdekessége A Politikatörténeti Intézet konferenciája,
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA KÖZÉP- ÉS NYUGAT- DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Prof. Dr. Rechnitzer János Győr, május 4.
A magyarországi K+F politika
Győr-Moson-Sopron megyei TOP 100 kiadvány bemutatása
Tájékoztató a Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Soproni Kirendeltség tevékenységéről Sopron, május 22.
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati.
Az ipar szerepe a vidék átalakulásában a Visegrádi országokban
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Készítette: Koleszár Gábor
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Előadás másolata:

Nyugat- és Közép-Dunántúl járműipari központjainak pozicionálása a KKE-i városhálózatban Dr. Filep Bálint – Tömböly Teodóra Győr, 2012. május 4.

Nyugat- és Közép-Dunántúl járműipari központjainak pozicionálása a KKE-i városhálózatban Dr. Filep Bálint – Tömböly Teodóra Győr, 2012. május 4. A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia

Kelet-Közép-Európa városhálózata és infrastrukturális ellátottsága TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0003 beszámoló Vázlat Kelet-Közép-Európa városhálózata és infrastrukturális ellátottsága Közép- és Nyugat-Dunántúl városhálózata Közép- és Nyugat-Dunántúl járműipara Járműgyártás Kelet-Közép-Európában Közép- és Nyugat-Dunántúl járműipari központjainak pozícionálása térségükben és a kelet-közép-európai városhálózatban Összegzés

TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0003 beszámoló Ipari parkok és felsőoktatási intézmények a kelet-közép-európai járműipari központokban

Közép- és Nyugat-Dunántúl városhálózata TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0003 beszámoló Közép- és Nyugat-Dunántúl városhálózata Zala megye: több mint 288 ezer lakos – aprófalvas Legnagyobb városok: Zalaegerszeg, Nagykanizsa (50-60 ezer lakos), Keszthely (21 ezer fő) Fejér megye: 427 ezer lakos – tényleges járműipari központ nem jött létre Veszprém megye: 359 ezer lakos (Veszprém: több mint 60 ezer fő) Komárom-Esztergom megye – városok Város Lakosságszám (fő) Kistérség A város lakosságszámának aránya a kistérségben (%) Tatabánya 69 988 Tatabányai 78,46 Esztergom 30 914 Esztergomi 54,49 Tata 24 906 Tatai 62,34 Komárom 19 705 Komáromi 48,50 Oroszlány 18 701 Oroszlányi 67,82 Dorog 12 156 Dorogi 29,72 Nyergesújfalu 7543 13,29 Ács 7110 17,50 Kisbér 5426 Kisbéri 26,07 Lábatlan 5044 8,89 Bábolna 3688 9,08 Győr-Moson-Sopron megye – városok Város Lakosságszá m (fő) Kistérség A város lakosságszámának aránya a kistérségben (%) Győr 130 478 Győri 73,84 Sopron 59 685 Sopron-Fertőd 63,09 Mosonmagyaró vár 32 605 Mosonmagyaróvári 43,14 Kapuvár 10 389 Kapuvár-Beledi 43,09 Csorna 10 663 Csornai 30,31 Jánossomorja 5 911 7,82 Tét 3 976 Téti 20,57 Pannonhalma 3 917 23,04 Fertőszentmikl ós 3 816 4,03 Fertőd 3 453 3,65 Beled 2 657 11,02 Vas megye – városok Város Lakosságszám (fő) Kistérség A város lakosságszámának aránya a kistérségben (%) Szombathely 79 438 Szombathelyi 70,40 Sárvár 14 906 Sárvári 40,60 Kőszeg 12 020 Kőszegi 67,09 Körmend 11 924 Körmendi 55,34 Celldömölk 10 956 Celldömölki 42,12 Szentgotthárd 8881 Szentgotthárdi 60,06 Vasvár 4326 Vasvári 30,05 Vép 3411 3,02 Csepreg 3503 Csepregi 32,84 Bük 3410 31,97 Répcelak 2396 6,53 Őriszentpéter 1187 Őriszentpéteri 17,38

A járműipar súlya a Nyugat-dunántúli és Közép-dunántúli régióban TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0003 beszámoló A járműipar súlya a Nyugat-dunántúli és Közép-dunántúli régióban Nyugat-Dunántúl – az ágazat vállalkozásai 351 milliárd forint bruttó hozzáadott értéket állítottak elő (2008) Gy-M-S megye 87% Vas megye 13% Zala megye 0,5% Közép-Dunántúl - ~200 milliárd forint bruttó hozzáadott érték (2008) Járműipar értékesítése 3.616 milliárd Ft (2010) 47% Nyugat-Dunántúl 2005-2010 járműipari fejlesztés a Nyugat-Dunántúlon: 460 milliárd Ft (az országos ágazati befektetés 42%-a) Audi – 900 millió eurós beruházás GM Opel – 450 millió eurós beruházás (éves szinten 500 000-rel több motor gyártása) Két fejlesztés által 2900 új munkahely, beszállítókkal együtt 17500 db Két beruházás által 2 százalékponttal lehet magasabb a járműipar hozzájárulása a GDP-hez

Kelet-Közép-Európa járműipari központjai TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0003 beszámoló Kelet-Közép-Európa járműipari központjai Ország Város Gyártott termék Márka Lakosságszám (fő) Terület (km2) Lengyelország Varsó SZ Chevrolet 1 704 717 517 Wroclaw T/K, B Volvo 632 162 292,8 Poznan KT Volkswagen 557 264 261 B MAN, Star 261,8 Gliwice Opel/Vauxhall 195 841 133,8 Bielsko Biala M, SZ Fiat, GM motorok 175 183 124,5 M   Tychy Fiat 129 438 81,6 Ford Walbrzych 120 724 84,7 Slupsk Scania 96 871 43 Starachowice MAN, Star, Neoplan 51 766 31,8 Polkowice 22 235 23,7 Jelcz-Laskowice 15 196 17,06 Niepolomice T/K MAN 8537 27 Csehország Mlada Boleslav Skoda 43 399 28,89 Kolin Toyota 30 823 34,97 Peugeot, Citroën Vrchlabi 13 415 27,66 Vysoké Myto Irisbus (Karosa) 12 634 42,07 Kvasiny 1376 6,65 Szlovákia Trnava 691 40 71,5 Pozsony Porsche 471 061 367,9 Volkswagen, Audi, Skoda, Porsche Magyarország Győr Audi 130 478 174,6 Kecskemét Mercedes-Benz 112 233 321,36 Esztergom 30 914 100,35 Suzuki Szentgotthárd Opel 8881 67,73 Szlovénia Novo Mesto Renault 23 158 298 Románia Craiova M, KT 298 928 58,9

Kelet-közép-európai városokban megtelepedett autóipari gyártók TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0003 beszámoló Kelet-közép-európai városokban megtelepedett autóipari gyártók

TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0003 beszámoló Közép- és Nyugat-Dunántúl járműipari központjainak pozícionálása térségükben és a kelet-közép-európai városhálózatban Győr: északnyugat-dunántúli térség centruma, az ország hatodik legnépesebb városa Csehország, Szlovákia, Szlovénia esetében az öt legnagyobb város között szerepelne; Lengyelországban csupán a 25-26., Romániában a 19. lenne Európa nagyvárosai között középvárosnak mondható Esztergom: Megyéjében a második, régiójában a hatodik legnagyobb település (országosan a 37.) Románia és Lengyelország viszonylatában az alsó mezőnyben szerepelne Szentgotthárd: Megyéjében a hatodik, a régióban a 14. helyet foglalja el (országosan a 160. helyen szerepel)

TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0003 beszámoló Járműgyártás a legkisebb és legnagyobb lakosságszámú kelet-közép-európai városokban Ország Város Gyártott termék Márka Lakosságszám (fő) Terület (km2) Legkisebb városok Csehország Kvasiny SZ Skoda 1376 6,65 Lengyelország Niepolomice T/K MAN 8537 27 Magyarország Szentgotthárd M Opel 8881 67,73 Legnagyobb városok Varsó Chevrolet 1 704 717 517 Szlovákia Trnava Peugeot, Citroën 691 40 71,5 Wroclaw T/K, B Volvo 632 162 292,8

TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0003 beszámoló Összegzés Nyugat- és Közép-Dunántúl kedvező adottságokkal bír (infrastruktúra, demográfiai és társadalmi jellemzők) Térségben található egyetemek – tudásbázis + kutatási, fejlesztési lehetőségek A három járműipari központ hasonlóságokat mutat a kelet-közép-európai városokkal A térségben jellemző a főváros túlsúlya, a városok lakosságszáma az országok népességével egyenes arányban változik A néhány ezer főstől a milliós nagyságú járműipari központig mindenféle településsel találkozhatunk.