Kenesei Zsófia-Kolos Krisztina Szolgáltatásmarketing: múlt vagy jövő?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Harazin Piroska - Kollár László A MI KÜLDETÉSÜNK, HOGY FELKÉSZÍTSÜNK A KÜLDETÉSEDRE A Boldogság Közgazdaságtana Konferencia; Budapest, március 28.
Advertisements

B2B-marketing – A szervezeti piacok
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Az életminőség mérése Kelemen Rita
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám-rendszer
Új trendek a marketing stratégiai szemléletében Marketing Menedzsment előadás Omegaglen, DMS Molnár Attila december 18.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
SEK, május 9. Forrás: Baritz Sarolta Laura AZ ÜZLET MINT HIVATÁS – UTÓPIA VAGY REALITÁS? In Távlatok.
Vállalkozásunk külső, belső kapcsolatrendszere és értéklánca
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
2007-es minőségügyi tevékenység BTK. A feladat Önértékelés készítése - szervezeti felépítés - oktatási és kutatási tevékenység személyi és infrastrukturális.
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Versengő tézisek a fenntartható fejlődésről: a piaci és az alternatív gazdasági modell Boda Zsolt MTA PTI, BCE, Védegylet.
Tudástranszfer egyetemi városokban
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
A stratégiai tervezés eszközei: STAKEHOLDER-elemzés
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
Marketing alapismeret
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Bauer András - Berács József:
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Az élelmiszerkutatás fő irányai: Jövőkép 2020-ig
Reklám helyett a marketing jövője a hálózatok világában
A közösségépítés mint a készség- és képességfejlesztés eszköze (Gulyás Gabriella) Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Copyright by Republic 2007 Employer Branding BCCH - HR munkacsoport részére Készítette: Soltész Krisztina, Január 07.
KOLLABORÁCIÓT ÉS KOOPERÁCIÓT TÁMOGATÓ ESZKÖZÖK
dr. Sebők András Az MNÉTP tudományos koordinátora
KNOLL-FÉLE „Innovációs ellátási lánc” --modell 10-- Ellátási láncok,bővítésük és gazdasági elemzésük
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
KÖZNEVELÉSI ÉS FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN DOLGOZÓK MUNKAHELYI JÓL- LÉTÉNEK KUTATÁSA.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Közösségépítés a könyvtár fizikai és virtuális tereiben Tóth Máté OSZK-Könyvtári Intézet
Vállalkozásmenedzsment I.
Az aktív időskor programjára, a Szenior Akadémia hálózat kialakítására Horváth János Kowacsics Rita Budapest, Szenior Akadémia.
Személyes és kitartó Marketing a hálózati társadalomban Hammer Ferenc ELTE BTK Média és Kommunikáció Tanszék.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
BYTE Projekt FP 7 Gergely László MBA NIIF Intézet Big Data 2016 Európában és a világban – nem csak a szakma, esettanulmányok is.
Érzékenyítés. Általános értelemben: valamilyen kérdésre való fokozottabb érzékenység kifejlesztése. Érzékenyítés.
Szolgáltatásmarketing előadás
DIGITALIZÁCIÓ A NAGYVÁLLALATBAN
Közösségi egészségügyi szolgáltatások jólléti szerepe Egy hazai kísérlet tapasztalatai Marketingtudományi Évkönyv koreferátum Marketingtudományi Disputa.
Megbízhatóság alapú menedzsment Jónás Tamás szeptember 3.
Boldogságunk, avagy a szolgáltatásmarketing jövője
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Előadás másolata:

Kenesei Zsófia-Kolos Krisztina Szolgáltatásmarketing: múlt vagy jövő? Marketingtudományi Disputa Magyar Tudományos Akadémia 2016. december 5.

Az előadás tartalma Van-e létjogosultsága a területnek? Kutatási prioritások Szolgáltatásélmény Szolgáltatások a jólét szolgálatában

Múlt vagy jövő? 1977: Breaking Free from Product Marketing (Shostack) Szolgáltatás-domináns logika (Vargo-Lush, 2004) Minden gazdaság szolgáltatásgazdaság (FP5) „Declare victory!” nem kell a megkülönböztetés (Lovelock-Gummeson, 2004)

Szolgáltatásjellemzők Megfoghatatlanság Asszociációk ereje Egyidejűség Személyes kapcsolat jelentősége Változékonyság Customerization (Wind-Rangaswamy, 2001) Co-creation (Prahalad-Ramaswamy, 2004) Tárolhatatlanság ECR, JIT rendszerek

STRATÉGIAI PRIORITÁSOK TERVEZÉSI/TELJESÍTÉSI PRIORITÁSOK ÉRTÉKTEREMTÉSI PRIORITÁSOK EREDMÉNY Szolgáltatás innováció erősítése Szolgáltatáshoz kapcsolódó szervezet és az alkalmazottak megértése Szolgálatosodás és szolgáltatás-beáramlás elősegítése Szolgáltatási hálózatok és rendszerek fejlesztése Szolgáltatás-dizájn erősítése Big Data alkalmazások a szolgáltatás fejlesztéséhez Értékteremtés megértése Szolgáltatási élmény erősítése Társadalmi jólét elősegítése transzformatív szolgáltatásokkal Szolgáltatás teljesítményének és hatásának mérése és optimalizálása ÁTFOGÓ PRIORITÁSOK Szolgáltatás megértése globális kontextusban Technológiai fejlesztés

Szolgáltatásélmény meghatározása Vevői szerepek változása: „használó”, „résztvevő”, „együttalkotó”, „szereplő”

Szolgáltatásélmény meghatározása A vevő belső, szubjektív válaszreakciója, amelyet a vállalattal való direkt vagy indirekt interakciók generálnak. (Meyer és Schwager, 2007) Azok a reakciók, amelyek a vevő és a termék, vállalat vagy a vállalat képviselői közötti interakció révén keletkeznek. (Gentile és társai 2007) Ezek az élmények nagyon személyesek, és feltételezik a vevő érdekeltségét racionális, érzelmi, érzékszervi vagy spirituális értelemben. Az élmények értékelése során a vevő összeveti elvárásait azokkal az ingerekkel, amelyek a vállalattal történő interakciók során érik a szolgáltatás azon pillanataiban, amikor találkozási pont (touch point) keletkezik. Az élményt holisztikus módon értelmezzük, és nem a vevő kerül a középpontba, hanem a személy, az ember, aki szubjektíven érzékeli az őt körül vevő ingereket és azok alapján lesz egy összbenyomása.

Szolgáltatásélmény modellje A szolgáltatásminőségtől a vevői utazásig A szolgáltatással való találkozástól a szolgáltatási ökoszisztémáig A technológia szerepe a szolgáltatásélményben Színpad (frontstage) Háttér (backstage) Auditórium Vevő- élmény Atmoszféra dizájn Háttér-folyamatok, technológia Kapcsolat-dizájn Folyamat-dizájn Más vevők A szolgáltatásélmény modellje Zomerdijk és Voss, 2010, 79.o. alapján

A szolgáltatások és a jóllét kapcsolata A fogyasztó jólléte és társadalmi jólét Transzformatív szolgáltatáskutatás: egy olyan kutatási irányzat, amely az egyének és közösségek jóllétének a fejlesztését tűzi ki célul Mutatószámok: szolgáltatásokhoz való hozzáférés, egyenlő elbánás, egyéni boldogságérzet

A szubjektív jóllét vizsgálata, KSH, 2015 Az élettel való elégedettség, átlagérték (1-10) A boldog állapot megélése- időnként

Transzformatív szolgáltatáskutatás: egy kiemelt fókusz Az idősek és a technológia

Az idősek technológiához való viszonya A számítógépek segíthetik az elszigetelten élő embereket abban, hogy társadalmi kapcsolatokat építsenek ki. (Czaja és szt., 1993, White és szt., 1999). A virtuális közösségekhez való csatlakozás révén új kapcsolatokat, barátságokat alakíthatnak ki. abban az életkorban, amikor erre már kevés lehetőség adódna (Kanayama, 2003). A számítógéphez kötődő tevékenységek szellemi stimulációt jelentenek idős korban (Eilers, 1989, Ogozalek, 1991), élvezetes hobbit nyújtanak, és növelik az önbizalmat (Timmerman, 1998). Elősegítik a folytonos tanulást és szórakozási lehetőséget teremtenek. (Adler, 2006). Javul a generációk közötti kommunikáció (Furlong, 1995). Akik számítógépeznek, kevésbé érzik, hogy a világ elmegy mellettük (Morris, 1994) .

Az idősebb fogyasztók és a marketingelmélet Sztereotíp felfogás vagy a fogyasztói tapasztalatok megértése (Baron, S., 2008; Cole et al, 2008) Az idős fogyasztók viselkedését idő és a kontextus vonatkozásában kell magyarázni: a life-course paradigma (Moschis, 2012): Életesemények, egymásba kapcsolódó szerepek, stressz perspektíva, emberi tőke szerepe Baron (2008) An elder's reflection on marketing to the elderly.? Source:Marketing Review, Winter2008, Vol. 8 Issue 4, p313-328, 16p,

Köszönjük a figyelmet!