Borsod-Abaúj-Zemplén megye évi gazdasági folyamatainak elemzése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
Advertisements

GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
© GfK 2013 | Fogyasztói Bizalom Index | III. negyedév1 Fogyasztói Bizalom Index III. negyedév szeptember.
6. A gazdasági hatékonyság elemzése
Sajtótájékoztató Társasági adó, SZJA és EVA bevallások tapasztalatai
Sajtótájékoztató Társasági adó, SZJA és EVA bevallások tapasztalatai
Sajtótájékoztató július 25. Dr. Szikora János elnök, APEH.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
TÁJÉKOZTATÓ A NAV Közép-dunántúli Regionális Adó Főigazgatósága évi tevékenységéről Umenhoffer Ferenc főigazgató NAV Közép-dunántúli Regionális Adó.
Sajtótájékoztató Társasági adó, SZJA és EVA bevallások tapasztalatai Előadó: dr. Horváth Szabolcs, igazgató Győr, szeptember 19.
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
A munkaerő struktúra alakulása 2015-ig Készítette: Nagy Viktória.
Az észak-alföldi közép- és kisvárosok feldolgozóipara az ezredfordulón
Hol is állunk? Hamecz István A Közgazdasági és monetáris politikai szakterület vezetője február 2.
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
Munkanélküliség.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató MNB.
Külső egyensúlyi folyamatok a revízió tükrében Antal Judit Pénzügyi elemzések 2009 Szeptember 30.
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
Sajtótájékoztató január 4. Dr. Szikora János elnök, APEH.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Az egészségügyben, gazdasági – műszaki területen dolgozók foglalkoztatási adatainak felmérése Készítette az Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesülete.
A magyar gazdaság növekedésének egyes területi vonatkozásai Dr. Tétényi Tamás, VÁTI kht. Növekedés Magyarországon: Helyzetkép és kilátások Budapest, 2005.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Jankuné Kürthy Gyöngyi AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
A régió  A régiót három megye, Fejér, Veszprém és Komárom-Esztergom megye alkotja. Fejér 10, Veszprém 9, Komárom-Esztergom pedig 7 kistérségre tagolódik.
A Közép-Dunántúli Régió ipara
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
Az értékkategóriák.
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
A magyar mezőgazdaság szerkezete
A évi személyi jövedelemadó- és Tao-bevallások tapasztalatai, valamint kata és kiva jellemzők Komárom-Esztergom megyében Karácsonyi Norbert igazgató.
NAV Veszprém Megyei Adóigazgatósága
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Növekedési Hitelprogram – a második szakasz eredményei Pulai György Hitelösztönzők főosztály vezetője január 14. Elemzői.
Tájékoztató a Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése i ülésére a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kereskedelmi és Iparkamara tevékenységéről.
A magán-munkaközvetítők évi tevékenysége Foglalkoztatási és Szociális Hivatal augusztus 2.
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Munkaerőpiaci helyzetkép a salgótarjáni kistérségben Zaráné Kecskés Erzsébet Igazgató KKC-2008-V
AZONOSSÁGOK ÉS KÜLÖNBSÉGEK A MAGYARORSZÁGI DÉL-ALFÖLDI ÉS A ROMÁNIAI VEST RÉGIÓK KÖZÖTT SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ, február 10. Előadó: Végh Zoltán igazgató.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Csongrád megye munkaerőpiaci helyzetéről. Megnevezés Csongrád megyeMagyarország 2010.II. név2016.II. névváltozás2010.II. név2016.II. névváltozás ezer.
Kormányszóvivői Iroda Cselekedni most és mindenkiért Adatok és tények a Medgyessy-kormány egy évéről május 24.
Győr-Moson-Sopron megyei TOP 100 kiadvány bemutatása
a költségvetési tervek teljesítésében
Borsod-Abaúj-Zemplén megye gazdasági folyamatai
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
Heves megye gazdasági helyzetképe, I. negyedév
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Ózd kistérségének középtávú cselekvési terve
Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet
Európai Uniós ismeretek
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
A magán munka-közvetítők és munkaerő kölcsönzők évi tevékenysége
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Fizetési mérleg jelentés április
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Előadás másolata:

Borsod-Abaúj-Zemplén megye 2009. évi gazdasági folyamatainak elemzése dr. Olasz András igazgató APEH Észak-magyarországi Regionális Főigazgatóság Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Igazgatósága 2010. december 14.

Borsod-Abaúj-Zemplén megye részesedése, arányai az országos értékekből A Borsod A. Z.- megye elesettségét jól tükrözi, hogy a népesség arányához képest (6,9 %) minden fontosabb mutató arány alatti, kivéve a munkanélküliség arányát, amelyben erősen felül reprezentált.

Kiemelt adónemek bevételeinek összetétele 2009. évben Kiemelt adónemek bevételeinek összetétele 2009. évben, Nemzetgazdaság,ÉM Régió, B.-A.-Z. megye, megyeiTOP 100 Borsod-A.-Z. megyében a 2009.évben kiteljesedő válság hatások ellentétesen érvényesülnek a hozzáadott érték típusú ÁFÁ -nál valamint a foglalkoztatáshoz kötődő SZJA -nál , TB -nél és a jövedelmezőség alakulásához kapcsolódó TAO -nál. Az ÁFA esetében, 2009. évben 48,1 milliárd Ft bevétel növekedés mutatkozott. Ez összefügg az export visszaesésével, az értékesítésen belüli reláció átrendeződéssel (belföldi értékesítés nőtt, export csökkent) A foglalkoztatáshoz kötődő SZJA B.-A.-Z. megyében 10%-kal a TB járulék pedig 6 %-kal csökkent 2008. évhez képest, országos szinten a visszaesés kisebb arányú volt. A TAO esetében csaknem 25 %-kal csökkent a 2009.évi bevétel a 2008.évihez képest. A bevétel növekedés ellenére az ÁFA befizetés megyén belüli részaránya (15,2 %) mintegy 10 %-kal elmarad az országos értéktől. A Tb bevételek részaránya felértékelődik, 2009. évben 50 %, ami 14 %-kal magasabb az országos aránynál. Érdekességként megjegyezzük, hogy BAZ megye által megtermelt kiemelt adóbevételek (216 milliárd Ft) majdnem fedezetet nyújtanak az EU költségvetéséhez való magyar hozzájárulásra amely 221 milliárd Ft volt 2009-ben.

Kiemelt teljesítménymutatók a társaságiadó-alanyoknál, 2009 A vállalkozások bevételei, millió Ft

A megye gazdasági mutatóinak változása 2006-2009. között   2007/2006 2008/2007 2009/2008 Országos B.-A.-Z. megye Nettó árbevétel 103,8% 106,7% 109,5% 99,8% 89,6% 90,4% Ebből: Export 111,2% 113,0% 108,2% 92,1% 84,9% 91,8% Belföldi értékesítés 101,0% 110,1% 103,6% 91,5% 89,7% Hozzáadott érték 99,7% 106,1% 107,2% 94,1% 93,1% 86,8% Bruttó hazai termék (GDP) 107,0% 105,4% 104,5% 99,4% 2007. évben a megye még növekedési, felzárkózási fázisban volt , jobb mutatókkal bírt az országos átlagnál. 2008. évben a szerény növekedés, felzárkózás megtorpant. A megye örökölt nehézipari szerkezetéből adódó módon, az elmaradt szerkezet váltás miatt a válság hatásai ismét fokozottan érvényesültek. Minden elemében az országos növekedési tendenciák alá csúszott. A válság hatásai a megyében már 2008. évben megjelentek, A belföldi értékesítés kivételével 2007.év alattiak a teljesítmény mutatók. Ugyanakkor országos szinten inflációs szint feletti a növekedés 2007.évhez képest. .

2008-2009. évi hozzáadott érték változása ágazati szerkezetben A hozzáadott érték ágazat szerinti elemzésnél is érvényesülnek a megyei sajátosságok - teljesítmények jelentős visszaesése –, csak a változás mértékében van eltérés. A megyei számokat korábban meghatározó vegyipar és a kohászat 2009. évi hozzáadott értéke egyaránt tovább csökkent 2008. évhez képest, melyet a gépipar növekedése sem kompenzált . E két válság által leginkább sújtott ágazat – vegyipar és kohászat - nélkül a megye hozzáadott értéke alig maradt volna el a 2008. évi szinttől (index 97,2 %).

Borsod-Abaúj-Zemplén megyei egy főre jutó hozzáadott érték az országos átlag százalékában (országos=100%) Árnyaltabb képet kapunk, amennyiben a hozzáadott érték mutatót a megye lakosságára vetítjük. Az ország és a megye lakossága a vizsgált időszakban évről-évre folyamatosan csökken. megyénkben a lakosság számának csökkenése az országosnál jóval nagyobb. 2009. évben 5%kkal kevesebb fő élt a megyében, mint 2004. évben. Ugyanakkor országosan mindössze 0,8 %-kal csökkent az utóbbi öt évben a lakosság száma. A kedvezőtlen megyei arányszám kialakulását a természetes fogyás mellett az elvándorlás (akár országhatáron túlra) is befolyásolta. Az egy lakosra jutó hozzáadott érték B.-A-Z. megyében az országos átlaghoz viszonyítva lassan, de folyamatosan javult 2007-ig. Ez a kedvező tendencia a válság hatására 2008-ban megtorpant és visszaesés következett be

Foglalkoztatás 2007-2009. között B.-A.-Z. megye A foglalkoztatottak száma megyénkben a válság éveiben folyamatosan csökkent. 2009. évben 2007. évhez képest 9,3 %-kal csökkent a foglalkoztatott a létszám. Országos szinten ezalatt, mindössze, 3,7 %-kal csökkent 2007. évhez képest. A fizetőképes kereslet és belső fogyasztás szempontjából kedvezőtlen hatású, s nehezíti a válságból történő kilábalást, hogy a bérköltség B-A-Z. megyében 2009. évben szinte a 2007. évivel egyező nagyságú, míg országos szinten a bérköltség 2009. évben 5,5 %-kal nőtt a válságot megelőző évhez képest.

A gazdasági társaságok főbb adatai méretnagyság szerint

A legnagyobb 100 gazdasági társaság súlya a megye gazdaságában A TOP100-as kört három teljesítmény mutató (hozzáadott érték, nettó árbevétel és a foglalkoztatott létszám) alapján készített rangsor szerint határoztuk meg. A három mutatón belül meghatározó - az anyag- és anyag jellegű költségek halmozódását nem tartalmazó – a hozzáadott érték. Ez utóbbi mutató által kiemelt TOP100-as kör képezi elemzésünk tárgyát. A megye gazdasági szerkezetére továbbra is jellemző néhány ágazat és azon belül néhány nagy társaság meghatározó súlya. A társas vállalkozások mindössze 0,7 % -át képviselő vállalkozói kör részesedése a termelési eszközökből, és a realizált teljesítmény mutatókból kiemelkedően magas. A befektetett saját tőke 66,4 %-a a TOP100-as körben működik,.A működtetett tárgyi eszközökből 68,7 %-kal rendelkeznek és a társas vállalkozásoknál foglalkoztatott munkaerő 36,8 %-át alkalmazzák. A TOP100-as kör részesedése az exportból 86,4 %, a nettó árbevételből 66,2 % míg a hozzáadott értékből 64,3 %. A bázis évhez képest 2009. évben – az export kivételével – a TOP100-as kör részaránya teljesítmény mutatók (nettó árbevétel, belföldi értékesítés és a hozzáadott érték) esetében nőtt. Annak ellenére, hogy a pénzügyi-gazdasági válság hatása e vállalkozói kört is megviselte,

Az értékesítés összege kistérségenként, 2009. év

Egy főre jutó hozzáadott érték és személyi jövedelem 2009 Egy főre jutó hozzáadott érték és személyi jövedelem 2009. évben kistérségenként (ezer Ft/fő) Borsod -A-Z. megye kistérségeinek fejlettségi szintjét, viszonyítva az országos és megyei átlagokhoz, megállapítható, hogy 2009. évben: A Tiszaújvárosi kistérség országos és megyei átlag feletti értékkel rendelkezik mind az egy főre jutó hozzáadott érték, mind az egy főre jutó személyi jövedelem alapján. A Kazincbarcikai és Miskolci térség mutatói megyei átlag felettiek, de elmaradnak az országos átlagoktól. A Sátoraljaújhelyi kistérségben az főre jutó hozzáadott érték megyei átlag feletti. A leszakadó kistérségek rossz tőkeellátottsága a gazdasági teljesítmények durva elmaradását indukálja a 11 kistérségben, mely térségek sokat emlegetett felzárkóztatására csak tőkeellátottságuk nagymérvű javítása esetén van reális esély.

Kistérségek lakosságszáma és tőkeellátottsága 2009 Kistérségek lakosságszáma és tőkeellátottsága 2009. évben (fő, millió Ft) A válság ellenére továbbra is meghatározó a három fejlett kistérség megyén belüli befektetett tőkéjének és ennek következtében keletkező gazdasági teljesítményének részaránya. A gazdasági-pénzügyi válság a fejlett térségeket súlyosabban érintette. Itt működnek (működtek) a válság által leginkább érintett kohászati és vegyipari társaságok. A gazdasági különbség alapja, hogy a befektetett saját tőke nyolctizede a három kiemelt – korábbi ipari centrumokat magában foglaló – kistérségben (Miskolc, Tiszaújváros, Kazincbarcika) működik. A saját tőke térségenkénti egyenlőtlen eloszlása a térségek egyéb gazdasági mutatóiban is megjelenik.

Az ÁFA-bevallások kiemelt adatainak változása 2008. és 2010. között A két évvel korábban kezdődött gazdasági válság hatása még a 2010. I-III. negyedévi adatokban is erősen érezteti hatását. Borsod–A.-Z. megye az ország gazdasági teljesítményének 3 – 4 %-át adja. Az országos adatok összehasonlításából kitűnik, hogy a bázisidőszakhoz mért megyei mutatók az országos tendenciánál minden tekintetben alacsonyabbak. Az összes értékesítés az év első kilenc hónapjában a megyében 1718 milliárd Ft volt, ami 2008. azonos időszakához képest még mindig 10 %-os elmaradást mutat. Ennek oka, hogy a 2009. I-III. negyedévi közel 20 %-os visszaesést a 2010. évi növekmény nem tudta kompenzálni. A belföldi értékesítés 2009. évi csökkenése 2010. I-III. negyedévében lényegében megállt, összege a 2008. első három negyedévinek kevesebb mint kilenctizedét teszi ki. A határon túli értékesítés 2009-ben közel egy harmadával esett vissza, majd 2010-ben már – alacsonyabb bázison – hasonló arányban növekedett. Ennek eredményeként összege 7 %-kal marad alatta a két évvel korábbinak (országosan már növekedést mutat).

Az értékesítés alakulása gazdasági ágak szerint 2008., 2009. és 2010. I-III. negyedévben A megyei értékesítés alakulásában gazdasági súlya miatt (70 %) az iparnak – ezen belül is a vegyipari ágazatnak – valamint a belföldi értékesítés terén önmagában is nagy volumennel rendelkező kereskedelemnek van kiemelkedő szerepe. A vegyipar eladási tendenciái közel állnak a megyei folyamatokhoz. A kereskedelem belföldi értékesítése ezzel szemben, folyamatosan csökken, mértéke a két év alatt 19 % – 60 milliárd Ft A kiemelt ágazatok közül a gépipar az egyetlen, amely mindkét értékesítési relációban bázisszint feletti teljesítést ért el. A növekmény mögött a kivitel dinamikus, 9 %-os bővülése áll. Az emelkedő export értékesítés viszont sokkal inkább a 2010 évben tartósan magas forint árfolyam következménye, mintsem a volumenbővülésé. Az értékében és arányában legnagyobb visszaesést mutató kohászat 2008 I-III. negyedévében realizált forgalmának alig valamivel több, mint felét érte el 2010-re. A jelentős csökkenés mögött több kiemelt adózó tevékenységének megszűnése húzódik meg.

Az APEH 2010. október 1-jei átszervezése Háromszintű szervezet: megyénként igazgatóságok, régiónként főigazgatóságok (mint felettes adóhatóság, illetve törvényességi, jogi és egyéb funkcionális tev.) Adóügyekben első fokon az igazgatóság jár el – melynek hatásköre élesen elválik a főigazgatóságétől –, az igazgatóságokhoz telepített hatáskör gyakorlója az igazgató. Kiemelt Ügyek és Kiemelt Adózók Főigazgatósága, valamint Kiemelt Ügyek Igazgatósága és a Kiemelt Adózók Igazgatósága. A megyei igazgatóságok szakmai tevékenységének irányításában az igazgatóhelyettesek vesznek részt; az igazgatóhelyettesek által irányított szakterületek klasszikus felosztása változatlan (adóügyi, ellenőrzési, illetőleg végrehajtási szakterület).

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal A Nemzeti Adó- és Vámhivatal szervezete Az állami adóhatósági feladatokat ellátó szerv az állami adó- és vámhatóság adóztatási szerve, amely: a Központi Hivatal valamint a közép- és alsó fokú adóztatási szervek. A vámhatósági feladatokat ellátó szerv az állami adó- és vámhatóság vámszerve, amely: a Központi Hivatal valamint a közép- és alsó fokú vámszervek. A bűnügyi főigazgatóság középfokú szervekkel és alsó fokú szervvel rendelkezik; a NAV nyomozó hatósága a bűnügyi főigazgatóság és annak középfokú szervei. NAV központi szervei A Központi Hivatal, a bűnügyi főigazgatóság, az informatikai feladatokat ellátó intézetek, valamint a humánerőforrás-fejlesztési feladatokat ellátó intézet.

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!