A zsidóság nyelvei http://birot.web.elte.hu/courses/2015-orzse/ Biró Tamás biro.tamas@btk.elte.hu, http://birot.web.elte.hu 2015. március 17.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A diskurzusok alatt lezajló tudati folyamatokról Kántor Gyöngyi PTE, Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Iskola.
Advertisements

Digitális világ 4. foglalkozás Mobilfónia 1. Eszközök, lehetőségek.
Az információ alaptulajdonságai 1.Mérhető 2.Tudásunkra hat Értelmességi alapfeltétel értelmes >< igaz állítás.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május MOOC és e-learning kölcsönhatása Dr.
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 9.
Készítette: Batári Csilla Andragógia MA L II. félév.
A fonológia alapfogalmai
A mondat.
Rendszer: Elemekből áll  Bármely két elem között közvetlen vagy közvetett kapcsolat létezik  Létezik olyan elem, amely különböző állapotokat vehet.
Oktatás, kutatás és fejlesztés a PPKE BTK-n Cser András PhD habil. tudományos és kutatási dékánhelyettes.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
ISKOLÁK Az iskolai oktatásban 48 olyan intézmény vesz részt, ahol a komi- permják nyelvet anyanyelvként lehet tanulni. Ez 38,1%-a az iskolák összes számának.
Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
Számítógépes nyelvészeti alkalmazások Farkas Richárd szept 7.
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
Orvosi kódrendszerek. Élő és élettelen Környezeti hatás  szerkezetváltozás.
A nyelv problémája természetes, és mesterséges nyelvek.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
1 Balogné Bérces Katalin (PPKE) & Szentgyörgyi Szilárd (PE) Az angol nyelv kiejtése The Pronunciation of English.
Sémi összehasonlító nyelvészet BMA-HEBD-303 Biró Tamás szeptember 10.
Klasszikus héber nyelv 4.: Szintaxis
A zsidóság nyelvei Vajon a Biblia nyelvén beszélt Dávid király? Bibliai héber és tiberiási héber Biró Tamás
1 / 17 Bíró Tamás március 27. A seprű: Héber-arámi kétnyelvűség A seprű Héber-arámi kétnyelvűség a zsidó közösségekben Bíró Tamás
A zsidóság nyelvei Kell-e magyarul tudni a Rabbiképzőben? Bevezetés Biró Tamás szeptember 30.
Klasszikus héber nyelv 4.: Szintaxis BBN-HEB Koltai Kornélia, Biró Tamás október 1.
Nyelvtudományi irányzatok és módszerek a 20. században KGRE, november 11. Strukturalizmus Biró Tamás Universiteit van Amsterdam (UvA)
INNET Az interaktív térkép Duray Zsuzsa. Mi is az interaktív térkép? Olyan kép- és hangzóanyagokat, feladatokat tartalmazó felület, amely bemutatja a.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
A nyelvi jel és jelrendszer
Germanisztika (német) alapszakos képzés
Középkori és modern zsidó irodalom BBN-HEB , BMVD , BBV Panelóra, koordinálja: Biró Tamás február 11.: Bevezetés.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás március 10.: Morfológia,
Prozódikus fonológia ●a fonológiai tartományok elmélete ●prozodikus tartomány - melyben az adott szabály működésbe lép, szegmentumok szintje.
Klasszikus (lineáris) Generatív Fonológia
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás február 10.: Bevezetés.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás február 24.: Történeti.
SESSION 1 SRING TERM. THE COURSE SZÖVEG NYELVTAN ÚJSZERŰ FELADATOK TERVEZHETŐSÉG SZAVAK ÍRÁS PREZENTÁCIÓ/ TÖBB ANGOL BESZÉD PROJEKT – ESETTANULMÁNY ?
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Sém és Hám fiai? A héber nyelv helye az afroázsiai és a sémi nyelvcsaládban Biró Tamás december.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
BUDAPESTI SZKEPTIKUS KONFERENCIA Az ORTT állásfoglalása: „A Panaszbizottság egyhangú megítélése szerint a tudomány kontra ezotéria kérdéskörének.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás március 17.: Strukturalista.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber
Kis országok az ókori Közel-Keleten
Made by: Pápai Ádám Dobozy Dániel. „Because of our language difficulties we can communicate with foreign nations only using arts" In the course of history,
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás április 14.: Strukturalista.
ZooGuide – az ismeretterjesztés és az oktatás eszköze  Érdekes és részletes leírások a park állatairól  „Audioguide” funkcióval kiegészített virtuális.
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 19.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás március 24.
Bevezetés a nyelvtudományba 1
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
A zsidóság nyelvei Biró Tamás április 14.
Bevezetés a nyelvtudományba 3. Nyelvi szintek
A nyelvtan szerepe és célja
Biró Tamás A zsidóság nyelvei Biró Tamás március.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás április 28.
Bevezetés a nyelvtudományba
Tájékoztató az osztatlan képzésben tanuló Academic 1 vizsgával rendelkező angoltanár szakos hallgató számára február 13.
Tájékoztató az osztatlan képzésben tanuló Academic 1 vizsgával még nem rendelkező angoltanár szakos hallgató számára február 13.
Leíró nyelvtan - adatbázisból
Szakosodási tájékoztató harmadéves osztatlan angoltanár-szakos hallgatók számára november.
„Networking and participation – for the more effective representation of the interest of people experiencing poverty Getting funding from the European.
Előadás másolata:

A zsidóság nyelvei http://birot.web.elte.hu/courses/2015-orzse/ Biró Tamás biro.tamas@btk.elte.hu, http://birot.web.elte.hu 2015. március 17.

Coursera MOOC 2015. március 30 – május 11. Marc van Oostendorp (Universiteit Leiden): Miracles of Human Language: An Introduction to Linguistics https://www.coursera.org/course/humanlanguage

Lehetséges témák Vajon a Biblia nyelvén beszélt Dávid király? Bibliai héber és tiberiási héber “Sibbolet” vagy “szibbolet”? Kánaáni nyelvek és dialektuskontinuum A Biblia nem-maszoretikus hagyományai: a Septuaginta, Qumran és a szamaritánusok nyelve Miért írtak le a rabbik egy addig csak szóban használt nyelvet? A misnai héber nyelv kialakulása Mi köze a seprűnek az arámihoz? A kései misnai héber Virágozhat-e egy holt nyelv? A héber sokfélesége a középkorban Hogyan alakult ki a jiddis, a judeo-arab és a ladino? Csipkerózsika-álom és Eliezer Ben-Jehuda csókja? A héber nyelvújítás narratívái Szükségszerű, hogy az újkori zsidó államban héberül beszélnek? Sémi-e az izraeli nyelv? Veszélyben van a héber az orosz alija után? Tönkreteszi az angol a többi nyelvet? Milyen kihívások elé állítja a nyelvet az internet kora? Héber és számítógépes nyelvészet A hallgatók által megfogalmazott kérdések és válaszok

Miért?

A nyelvészet története túlságosan leegyszerűsítve, az is dióhéjban Linguistics is a tool to… Language belongs to… Middle Ages “Philological” linguistics …analyze (holy) texts. … a text or author. End 18th and 19th century Historical linguistics … the history of a nation. … a nation or people. 1st half of 20th century Structural linguistics … studying human signs. … a society, population. 2nd half of 20th century Generative linguistics … studying human brain. … a brain or a species. Tamás Biró: Linguistics as a Model for the Cognitive Approaches… 5

Miért?-kérdések a nyelvészetben Adott nyelvészeti megfigyelés: miért van ez így? Mert így fejlődött ki: történeti magyarázatok. Mert az emberi agyban így van kódolva: kognitív magyarázatok. Mert így képes betölteni a (társadalmi) funkcióit: funkcionalista magyarázatok. Mert így képes a gyermek megtanulni. … Mert véletlenül így alakult: ne féljünk ettől a választól sem!

Two dimensions: synchrony (one state) vs. diachrony (change) 1500 BCE 500 BCE 200 CE 1200 CE 1948 2015 Phonology (vowels, consonants…) Morphology (nouns, verbs…) Syntax and semantics Lexicon (affixes, words, multi-word expressions…) Literature, available sources Socio-historical context (contact with others…)

Two dimensions: synchrony (one state) vs. diachrony (change) 1500 BCE 500 BCE 200 CE 1200 CE 1948 2015 Phonology (vowels, consonants…) Morphology (nouns, verbs…) Syntax and semantics Lexicon (affixes, words, multi-word expressions…) Literature, available sources Socio-historical context (contact with others…)

Two dimensions: synchrony (one state) vs. diachrony (change) 1500 BCE 500 BCE 200 CE 1200 CE 1948 2015 Phonology (vowels, consonants…) Morphology (nouns, verbs…) Syntax and semantics Lexicon (affixes, words, multi-word expressions…) Literature, available sources Socio-historical context (contact with others…)

Two dimensions: synchrony (one state) vs. diachrony (change) 1500 BCE 500 BCE 200 CE 1200 CE 1948 2015 Phonology (vowels, consonants…) Morphology (nouns, verbs…) Syntax and semantics Lexicon (affixes, words, multi-word expressions…) Literature, available sources Socio-historical context (contact with others…)

A nyelv, mint a kommunikáció eszköze

Nyelv = a kommunikáció eszköze? „A zene nyelve”, „a művészetek nyelve”, „a vallási rítusok nyelve” Jacques Derrida és mások: minden „szöveg” – aminek van „nyelve”. Szemiotika = a jelek tudománya. De nem a nyelvész számára! Nyelvészet = a nyelvi jelek (a verbális kommunikáció jelei) tudománya. A nyelv kettős szerkezete: Jelentés nélküli hangokból elemi jelentéssel bíró szavak Elemi jelentéssel bíró szavakból komplex jelentéssel bíró mondatok => Nyitott rendszer, végtelen (≠ korlátlan) kifejezőképesség A nyelvi jel (1) önkényes, ezért (2) konvención alapul, amely (3) konvenciót el kell sajátítani, és (4) ez a konvenció változik időben és közösségenként.

A nyelv szintjei Jel = Alak + Jelentés Hangok szegmentum, hangsúly, dallam… --- szótag, fonológiai szó, intonációs frázis… Fonetika: a hangok képzése, terjedése, észlelése Fonológia: a nyelv hangjainak rendszere, rendszerszerű viselkedése Szavak morfémákból szavak atomi jelentések Morfológia: szóalaktan szavak jelentései Mondatok szavakból szókapcsolatok, szójelentésekből mondategységek, mondatok mondatjelentés Szintaxis: mondattan Szöveg

A nyelv beágyazottsága A nyelvi jel „primer” szerkezete: Hang → morféma → szó → szókapcsolat → mondategység → mondat + hangsúly, intonáció, stb. A nyelvi jelet kiegészítő nem-verbális jelek (pl. fej- és kézmozdulat) A nem-verbális jeleknek nincs kettős szerkezetük, és lehetnek ikonikusabbak. A nyelvi jel a kommunikáció kontextusában: pragmatika A nyelvi jel a társadalmi kontextusában: szociolingvisztika Például: a nyelv változatai (mi számít egy nyelvnek?) a társadalmi (és földrajzi → dialektológia) szerkezet függvényében, a társadalmi identitás (osztály, etnikum, vallás, gender, szexuális orientáció…) nyelvi kifejezése, társadalmi viszonyok és udvariasság (pl. köszönés, tegezés/magázás)…

Szociolingvisztika – kódváltás

Mai órára 1. Olvasandó: A nyelv és a nyelvek, „2. A jelek” és „3. A nyelv leírása” 2. Kódkeverés, kódváltás: bevezetés a szociolingvisztikába Nézze meg a következő youtube-videókat (ld. a honlapon is). Majd válasszon egyet közülük, és írja le, hogy mit lát: Milyen nyelven vagy nyelveken beszél/énekel a film (fő)szereplője? Hogyan „viszonyul” egymáshoz a két nyelv a beszédben/énekben? Miért „keveredik” több nyelv? Mi a kódkeverés, kódváltás oka/szerepe? Írja össze az intuitív megfigyeléseit. A következő órán megbeszéljük.

Kódváltás: Milyen nyelven beszélnek? Egy dal: http://www.youtube.com/watch?v=DuTuKufvgO4 Még egy dal: https://www.youtube.com/watch?v=MOsSdezbvuI Hetiszakasz: http://www.youtube.com/watch?v=ZnTUGoEmhhA Munkácsi rebbe: http://www.youtube.com/watch?v=ucL9pM0G7wU Ros hasana: http://www.youtube.com/watch?v=J2vNRJ2HZ3g Dessewffy utca: http://www.atv.hu/videok/video-20140606-hetiszakasz-2014-06-08

Jövő hétre

Következő órára olvasandó 1. Olvasandó: • A nyelv és a nyelvek, „2. A jelek” és „3. A nyelv leírása” (ismétlés) • Dobos Károly, Sém fiai, 164—180, és/vagy (előbb-utóbb mindkettő kell) • Bányai Viktória és Bíró Tamás, Az északnyugati sémi nyelvek – ugariti, héber, arámi (ELTE digitális egyetemi jegyzet, 2006). http://www.birot.hu/publications/seminyelvek/ http://gepeskonyv.btk.elte.hu/adatok/Okor-kelet/Okori.es.keleti.nyelvek.es.irasok/ 2. Dialektuskontinuum: Olvassa el Nádasdy Ádám Magyar-vessző című írását. Gondolkodjon el azon, milyen lehet a „héber-vessző”.

Viszlát jövő kedden!