Borbélyné dr. Szabó Ágnes Főosztályvezető-helyettes

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Baranya Megyei Önkormányzat
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Szervezetfejlesztési Program
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
A 2014-ben esedékes Peer Review (szakértői vizsgálat) A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjainak érintettsége Országos Statisztikai Tanács 
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Gazdaságfejlesztési Operatív Program
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A VOLÁN társaságok versenyképességének tényezői a piacnyitás tükrében „Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció – finanszírozás”
A Zöld Kaposvár program a helyi közösségi közlekedésben.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének eredményei Dr. Szinay Attila Mezőkövesd, január 28.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
Dr. Bói Loránd Üzletágvezető KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedéstudományi Üzletág Közszolgáltatások pályáztatási rendszere a közúti.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
A SZÉCHENYI PROGRAMIRODA KONCEPCIÓJA A TÁMOGATÁSI SZOLGÁLTATÁSOKRÓL.
PARTNERSÉGI MONITORING BIZOTTSÁG TÁJÉKOZTATÓ AZ EX-ANTE FELTÉTELEK TELJESÍTÉSÉRE VONATKOZÓ AKCIÓTERVEK VÉGREHAJTÁSÁRÓL JÚNIUS 10.
Beszerzések hatékonyság növelése
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) tervezete
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
T Á J É K O Z T A T Ó a rekultivációs projekt előrehaladásáról KEOP-7
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
a logger-használat kérdései
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
KÖZSZOLGÁLTATÁSI SZEKCIÓ
Közbeszerzési szabályok változása és
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Előadás másolata:

Borbélyné dr. Szabó Ágnes Főosztályvezető-helyettes A személyszállítási közszolgáltatások szervezésével és szabályozásával összefüggő aktuális feladatok Borbélyné dr. Szabó Ágnes a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatási Főosztály Főosztályvezető-helyettes 2017. április 26.

A közösségi közlekedési szolgáltatásokról általában – jogi környezet: a vasúti és közúti személyszállítási közszolgáltatásról szóló 1370/2007/EK rendelet (a továbbiakban Rendelet), valamint az ennek szabályait figyelembe vevő, a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény (a továbbiakban Sztv.) tartalmazza A helyközi közösségi közlekedés tekintetében megrendelőként a Magyar Állam nevében a közlekedésért felelős miniszter jár el, A vasúti és autóbuszos személyszállítási közszolgáltatásokat – az arra jogosító közszolgáltatási szerződések alapján – túlnyomó részben állami tulajdonú közszolgáltatók látják el a helyközi közösségi személyszállítási feladatokat az Sztv. megkülönbözteti a helyi és az országos, regionális és elővárosi (a továbbiakban helyközi) személyszállítási közszolgáltatás megrendelését.

Hatályos közszolgáltatási szerződések Jelenleg a vasúti személyszállítási közszolgáltatást az állami tulajdonban lévő MÁV Csoport részét képező MÁV Start Zrt., valamint a Magyar Állam és az Osztrák Állam közös tulajdonában lévő GySEV Zrt., a vasúti pályaműködtetési tevékenységet a MÁV Zrt., valamint a GySEV Zrt, a helyközi autóbusszal végzett személyszállítási közszolgáltatásokat 6 Regionális Közlekedési Központ és a Volánbusz Zrt., valamint 1-1 vonalcsoport tekintetében magánfuvarozó cégek látják el a közlekedésért felelős miniszterrel kötött közszolgáltatási szerződés alapján. Szerződések hatálya: Magyar Állam és a MÁV-START Zrt., valamint a GYSEV Zrt. között 2023 december 31-ig hatályos vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződés, Magyar Állam és a Regionális Közlekedési Központok és a Volánbusz Zrt., valamint négy magánfuvarozó társaság között 2019. december 31-ig érvényes közszolgáltatási szerződés van hatályban. vasúti személyszállítás: a vasútvállalatok 10 éves közszolgáltatási szerződéssel rendelkeznek, a piaci helyzet rendezett, a költség monitoring, ösztönzés, SLA, tervezési rendszer fejlesztendő, autóbusszal végzett személyszállítás: versenyeztetés, 2020-tól új közszolgáltatási szerződések, magánvállalatok bevonásának lehetősége.

Állami kézben az agglomerációs közlekedés 2016. november 1-től az agglomerációban közlekedő autóbusz járatokat, valamint a HÉV-szolgáltatást a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium rendeli meg a szolgáltatóktól a BHÉV Zrt-től és Volánbusz Zrt-től Folyamatos, zavartalan szolgáltatás biztosítása az eddig garantált minőségi szinten; strukturált pénzügyi elemzésen alapuló, teljesítmény alapú elszámolás a Főváros és az Állam között; kötöttpályás infrastruktúra harmonikusabb működtetése; versenyképes és az utasok számára kedvezőbb feltételekkel igénybe vehető elővárosi közösségi közlekedés; koordináltabb és összehangoltabb együttműködés, valamint szolgáltatásnyújtás az operátorok részéről. A Budapest környéki elővárosi közlekedés egységes lebonyolítása érdekében szükséges intézkedésekről szóló 1061/2016. (II. 25.) Korm. határozat (a továbbiakban: 1061/2016. Korm. határozat) meghatározta a Budapest környéki elővárosi közösségi közlekedés egységes állami kézbe történő visszavétele megvalósításának egyes elveit és ezzel kapcsolatos feladatait. A 1061/2016 . Kormány hat. elvárja és garantálja, hogy az agglomerációs átvétel kapcsán a folyamatos, zavartalan működtetés valósuljon meg annak mentén, hogy a szolgáltatás minősége ne csökkenjen. Ezen elsődleges prioritás szem előtt tartásával a technológiai feladatokat (utastájékoztatás, jegyellenőrzés, jegy-és bérlet értékesítés, valamint forgalom-felügylet) továbbra is a fővárosi közösségi közlekedés szervezőjeként a BKK látja el. A Budapest környéki elővárosi közlekedés tárgyában az agglomerációs személyszállítási közlekedést érintő aktuális kérdésekről a Gazdasági Kabinet tárgyalt a 2016. október 25-ei ülésén. Az elővárosi közösségi közlekedés állam általi finanszírozásához szükséges volt az NFM és a Főváros között megkötendő, a fővárosi és elővárosi vasúti szolgáltatásokról és a fővárosi és elővárosi autóbusszal végzett szolgáltatásokról szóló megállapodásokban foglalt finanszírozási javaslat Kormány határozattal történő jóváhagyására. A Gazdasági Kabinet határozata szerint az előterjesztés szerinti kormányhatározat a Kormány két ülése között kiadható volt, a Budapest környéki elővárosi közlekedés aktuális kérdéseiről szóló 1625/2016. (XI.17.) Korm. határozat (továbbiakban Korm. határozat) keretében döntött a Budapest környéki elővárosi közlekedés aktuális kérdéseiről.

Állami helyközi autóbuszos személyszállítási közszolgáltatók felkészülése a piacnyitásra - Szervezeti átalakítás - Helyközi (elővárosi, regionális és országos) autóbuszos közszolgáltatási szerződések meghosszabbítása - Piacnyitási koncepció kialakítása és meghatározása folyamatban van

I. Szervezeti átalakítás: Az állami közszolgáltatók 2014. december 31-ig 24 Volán-társaság formájában látták el feladataikat, majd azok racionális átalakítását követően a Volánbusz Zrt. mellett 6 regionális közlekedési központba tömörülve szolgáltatnak. Az integráció céljaként szolgált: a gazdaságosabb működés; az állami források hatékonyabb felhasználása; a közösségi közlekedés személyszállításon belüli 22-25 százalékos részarányának megőrzése; színvonalasabb utaskiszolgálás elérése a járatok menetrendjének, útvonalának, csatlakozásainak jobb megszervezésével; versenyszempontból felkészültebb vállalatok létrehozása.

II. Helyközi (elővárosi, regionális és országos) autóbuszos közszolgáltatási szerződések meghosszabbítása 2005. január 1. megkötésre kerülnek a Volán társaságokkal a közszolgáltatási szerződések, 2009. december 2.: a Volán társaságok közszolgáltatási szerződéseinek hatálya meghosszabbítása 2016. december 31-éig, az országos, regionális és elővárosi autóbuszos személyszállítás területén a Volán társaságok 7 regionális társaságba történő összevonása 2014 december 31-ével megtörtént, a 6 Közlekedési Központ, valamint a Volánbusz Zrt. és 4 magánvállalkozás közszolgáltatási szerződései kormányzati döntés alapján 3 éves időtartamra, 2019. december 31-éig meghosszabbításra kerültek, amelyeket az érintettek (az NFM, a szolgáltatók és az NGM képviselői) 2016. augusztus 19-én aláírtak. Központi flottakezelő társaság, a VOLÁN Buszpark Kft. létrehozása 2016-ban: - A beszerzések egységesítése céljából a Közlekedési Központok, valamint VOLÁNBUSZ Zrt. által tulajdonolt VOLÁN Buszpark Kft. flottakezelő cég tulajdonába kerülnek az újonnan beszerzett járművek, mely biztosítja a közlekedési központok között való egységes elosztást. A 1370/2007/EK rendelet és az Sztv. szabályozza a pályázati eljárást, amely nem közbeszerzési eljárás. Az Sztv. meghatározza, a pályázati kiírás közzétételének határidejét, módját, a pályázati kiírás tartalmát, a pályázat nyertesének kiválasztási szabályát (összességében legelőnyösebb pályázó lehet), a pályázat elbírálásának rendjét és a pályázat nyertesével megkötésre kerülő közszolgáltatási szerződés kötelező tartalmát.   A pályázaton minden olyan szolgáltató indulhat, amely teljesíti a pályázati kiírás feltételeit. A pályázatok kiírásával kapcsolatban fontos, hogy hogy az EU Hivatalos lapjában 2017. III.-IV. negyedévében, de legkésőbb 2018. I. negyedévének elején meg kell jelentetni az illetékes hatóság nevére és címére,a tervezett odaítélési módra (pályázat vagy közvetlen odaítélés), valamint az odaítélés tárgyát képező lehetséges szolgáltatások és területekre vonatkozó információkat meg kell jelentetni. Addig el kell dönteni, hogy mely szolgáltatásokat kíván a tárca pályáztatni, milyen földrajzi megosztásban, mekkora pályázati csomagok összeállításával, tervez-e a tárca bizonyos járatokon piaci liberalizációt, ezáltal ezen kör kivételét a közszolgáltatásból, hogyan kívánja a kkv.-k bevonásának lehetőségét biztosítani a pályázaton való részvételben (ez utóbbit a fuvarozói érdekképviseletek fokozottan fogják figyelni). Egyes települések helyi közösségi közlekedésének lebonyolításában közreműködnek a települést érintő helyközi autóbuszjáratok. Ez az Szt. által szabályozott módon az érintett település és – miután helyközi autóbuszjáratokat érint és azok megrendelője az NFM – az NFM között létrejött Megállapodások alapján történhet, amelyet az adott települést érintő helyközi autóbuszjáratokat közszolgáltatási szerződés alapján üzemeltető szolgáltató is aláír. Jelenleg 36 településen működik ilyen megoldás.

A közszolgáltatási szerződések hatályának meghosszabbításával mód nyílik: a társaságok pályáztatásra való felkészülésére, a szükséges járműmodernizáció végrehajtására, lehetőség a hazai járműgyártóknak az állami tulajdonú szolgáltatók járműparkjának fejlesztésében való minél nagyobb arányú részvétel biztosítására, az iparpolitikai szempontok szem előtt tartásával. az autóbuszos közlekedési szolgáltatóknál lehetővé válik a munkabéke és a munkahelyek megőrzése. A 1370/2007/EK rendelet és az Sztv. szabályozza a pályázati eljárást, amely nem közbeszerzési eljárás. Az Sztv. meghatározza, a pályázati kiírás közzétételének határidejét, módját, a pályázati kiírás tartalmát, a pályázat nyertesének kiválasztási szabályát (összességében legelőnyösebb pályázó lehet), a pályázat elbírálásának rendjét és a pályázat nyertesével megkötésre kerülő közszolgáltatási szerződés kötelező tartalmát.   A pályázaton minden olyan szolgáltató indulhat, amely teljesíti a pályázati kiírás feltételeit. A pályázatok kiírásával kapcsolatban fontos, hogy hogy az EU Hivatalos lapjában 2017. III.-IV. negyedévében, de legkésőbb 2018. I. negyedévének elején meg kell jelentetni az illetékes hatóság nevére és címére,a tervezett odaítélési módra (pályázat vagy közvetlen odaítélés), valamint az odaítélés tárgyát képező lehetséges szolgáltatások és területekre vonatkozó információkat meg kell jelentetni. Addig el kell dönteni, hogy mely szolgáltatásokat kíván a tárca pályáztatni, milyen földrajzi megosztásban, mekkora pályázati csomagok összeállításával, tervez-e a tárca bizonyos járatokon piaci liberalizációt, ezáltal ezen kör kivételét a közszolgáltatásból, hogyan kívánja a kkv.-k bevonásának lehetőségét biztosítani a pályázaton való részvételben (ez utóbbit a fuvarozói érdekképviseletek fokozottan fogják figyelni). Egyes települések helyi közösségi közlekedésének lebonyolításában közreműködnek a települést érintő helyközi autóbuszjáratok. Ez az Szt. által szabályozott módon az érintett település és – miután helyközi autóbuszjáratokat érint és azok megrendelője az NFM – az NFM között létrejött Megállapodások alapján történhet, amelyet az adott települést érintő helyközi autóbuszjáratokat közszolgáltatási szerződés alapján üzemeltető szolgáltató is aláír. Jelenleg 36 településen működik ilyen megoldás.

A közszolgáltatók járműparkjának összetétele 2015 év végén 2015. december 31-én 5395 db jármű állt rendelkezésre a Volánbusz Zrt., valamint régiós társaságok számára a közszolgáltatási feladatok ellátására A járművek átlagéletkora ekkor országos szinten országos szinten 13,76 év volt A közszolgáltatási feladatot ellátó járművek közül számos autóbusz életkora meghaladta 30 évet Az elöregedett járműparkból adódó műszaki meghibásodások állandó járműkiadási problémákhoz vezettek A járműpark helyzete a közszolgáltatási feladatok ellátását veszélyeztette A nemzetgazdaság teherbíró képessége korlátozza az országos és regionális személyközlekedés fejlődési lehetőségeit. Ezért kiemelkedően fontos az erőforrások optimális allokálása, különösen friss tőke bevonása esetén csökkenthető az állam azonnali beruházási forrásigénye. 2015. december 31-én 5395 db jármű állt rendelkezésre a Volánbusz Zrt., valamint régiós társaságok számára a közszolgáltatási feladatok ellátására. A járművek átlagéletkora ekkor országos szinten országos szinten 13,76 év volt. A közszolgátatási feladatot ellátó járművek közül számos autóbusz életkora meghaladta 30 évet. Az elöregedett járműparkból adódó műszaki meghibásodások állandó járműkiadási problémákhoz vezettek. A járműpark helyzete a közszolgáltatási feladatok ellátását veszélyeztette.

Az újonnan létrehozott beszerzési rendről Központi flottakezelő társaság, a VOLÁN Buszpark Kft. létrehozása 2016-ban: A beszerzések egységesítése céljából a Közlekedési Központok, valamint VOLÁNBUSZ Zrt. által tulajdonolt VOLÁN Buszpark Kft. flottakezelő cég tulajdonába kerülnek az újonnan beszerzett járművek, mely biztosítja a közlekedési központok között való egységes elosztást A flottakezelő társaság működtetésének célja megoldani a Volán társaságok járműbeszerzéshez kapcsolódó finanszírozási problémáit, megvalósítani az összehangolt, egységes beszerzési stratégiát, mely révén a beszerzés mennyiségi igénye és finanszírozási igénye csökken, valamint kiküszöböli a piacnyitással kapcsolatos esetleges piacvesztésből eredő bizonytalanságot és kockázatot. A Közlekedési Központok valamint VOLÁNBUSZ Zrt. által tulajdonolt VOLÁN Buszpark Kft. flottakezelő cég és a tulajdonosai között „in house” szerződés jött létre a közlekedési szolgáltató társaságok autóbusz szükséglete biztosítására. A VOLÁN Buszpark Kft. tulajdonosai jelenleg 1/8- 1/8-ad arányban az MNV Zrt. illetve a hét közlekedési közszolgáltató. A Közlekedési Központok valamint VOLÁNBUSZ Zrt. által tulajdonolt VOLÁN Buszpark Kft. flottakezelő cég és a tulajdonosai között „in house” szerződés jött létre a közlekedési szolgáltató társaságok autóbusz szükséglete biztosítására. A VOLÁN Buszpark Kft. tulajdonosai jelenleg 1/8- 1/8-ad arányban az MNV Zrt. illetve a hét közlekedési közszolgáltató. A szerződés alapján a VOLÁN Buszpark Kft. által lízing formájában beszerzett autóbuszok bérleti díj megfizetése mellett juthatnak a Közlekedési Közszolgáltatók üzemeltetésébe. A flottakezelő hatásköre kizárólag az újonnan beszerzett buszokra terjed ki (új és használtan beszerzett autóbuszok esetében egyaránt), valamint járműportfolió allokációval kapcsolatos irányítási és szervezési funkciókat lát el. Az új beszerzési rendszer kialakítása óta 150 darab új, valamint további 160 darab 6-9 éves használt, légkondícionált, komfortos utazást biztosító autóbusz áll szolgálatba 2016. év második felétől az elővárosi és regionális autóbuszjáratokon.

Az új flottakezelő létrehozásával összefüggő előnyök az összehangolt buszbeszerzéseknek köszönhetően a beszerzési árak csökkentésére és a gyártókkal való tárgyalási pozíció erősítésére gyakorolt hatás az átlagéletkor miatti beszerzések kiegyenlítésével alacsonyabb beszerzési kötelezettség jelentkezik a Volán társaságok közötti járműallokáció megvalósításával szintén csökken a beszerzési igény a központi flottakezelés által egységesített járműpark karbantartási költsége hosszabb távon alacsonyabb A flottakezelő járműbeszerzési modell ismérvei a következők: a Volán társaságok tulajdonában álló meglévő autóbuszok tulajdonjogi státusza nem változik; a létrehozott központi flottakezelő tulajdonosai a Volán társaságok; a flottakezelő hatásköre kizárólag az újonnan beszerzett buszokra terjed ki (új és használtan beszerzett autóbuszok esetében egyaránt), valamint járműportfolió allokációval kapcsolatos irányítási és szervezési funkciókat lát el; a flottakezelő társaság biztosítja a járműbeszerzések finanszírozását (hitel felvétel, lízing, egyéb pénzügyi kötelezettségvállalások); a flottakezelő a tulajdonában lévő újonnan beszerzett autóbuszokat az általa legalkalmasabbnak ítélt jogcímen (pl. bérlet formájában) az egyes közlekedési központoknál felmerülő igényekhez igazítva a Volán társaságok rendelkezésére bocsátja a kidolgozásra kerülő elszámolási rendszer és díjstruktúra feltételeivel; a járművek üzemeltetése és fenntartása továbbra is Volán társaságok feladata, figyelembe véve a pályázatokon elért eredményeket. A flottakezelő modell felállításával az alábbi előnyök várhatók: Számszerűsíthető előnyök: - az összehangolt buszbeszerzéseknek köszönhetően a beszerzési árak csökkentésére és a gyártókkal való tárgyalási pozíció erősítésére gyakorolt hatás; - az átlagéletkor miatti beszerzések kiegyenlítésével alacsonyabb beszerzési kötelezettség jelentkezik; - a Volán társaságok közötti járműallokáció megvalósításával szintén csökken a beszerzési igény; - a központi flottakezelés által egységesített járműpark karbantartási költsége hosszabb távon alacsonyabb.

Az újonnan létrehozott beszerzési rendről Az említett beszerzési koordináció összehangolása érdekében 2016 júniusában jött létre a Nemzeti Autóbusz Beszerzési Bizottság (NABB), melynek feladata a regionális Közlekedési Központok és a VOLÁNBUSZ Zrt. flottakezelő társaságánál az autóbusz-beszerzések iparpolitikai céloknak megfelelő előkészítésének előmozdítása és a beszerzési szempontok egységesítése A flottakezelő társaság előterjesztését előzetesen elektronikus úton véleményezésre benyújtja az Autóbusz Munkabizottság (NFM-MNV) részére, mely az NFM és MNV Zrt. munkatársaiból álló szakértői csoport. A Volán Buszpark flottakezelő társaság a közszolgáltató társaságok igényei alapján állítja össze a közszolgáltatás megrendelője által megfogalmazott, a NABB ajánlások, javaslatok alapját képező szakmai szempontrendszert. Az új beszerzési rendszer kialakítása óta 150 darab új autóbusz állt szolgálatba 2016. év második felétől a helyközi közlekedésben Az újonnan létrehozott beszerzési rendről A 1357/2016. (VII.06.) számú Korm. határozat alapján jött létre a Nemzeti Autóbusz Beszerzési Bizottság (továbbiakban: NABB), melynek feladata a regionális Közlekedési Központok és a VOLÁNBUSZ Zrt. flottakezelő társaságánál az autóbusz-beszerzések iparpolitikai céloknak megfelelő előkészítésének előmozdítása, a beszerzési szempontok egységesítése és a magyar autóbuszipar fejlődésének elősegítése. A beszerzések menetének folyamata:   A flottakezelő társaság a közszolgáltató társaságok igényei alapján összeállítja a közszolgáltatás megrendelője által megfogalmazott, a NABB ajánlások, javaslatok alapját képező szakmai szempontrendszert. A flottakezelő társaság előterjesztését előzetesen elektronikus úton véleményezésre benyújtja az Autóbusz Munkabizottság (NFM-MNV) részére. Az Autóbusz Munkabizottság döntése alapján - amely határozat formájában kerül megfogalmazásra - a flottakezelő társaság módosítja előterjesztését és megküldi elektronikus úton a NABB Munkacsoport Titkársága részére. A flottakezelő képviselője a NABB Munkacsoport ülésén, az előterjesztést szóban összefoglalja. Az ülésen a Munkacsoport tagjainak kérdéseit megválaszolja és a testület döntése alapján a szükséges módosításokat átvezeti az anyagon és elektronikus úton továbbítja a NABB Titkársága részére. A Munkacsoport által jóváhagyott tartalmú előterjesztés a NABB tagjai részére az ülés napja előtt 8 nappal megküldésre kerül. A flottakezelő képviselője a NABB ülésén, mint a tervezett beszerzésnek a kormányhatározatban rögzített szempontjait a NABB elnökének felkérése esetén összefoglalóan szóban ismerteti. A NABB javaslata, ajánlása alapján a flottakezelő társaság szükséges módosításokat elvégzi a beszerzési dokumentáción.

További beszerzési tervek A 2017 és 2019 között beszerezni kívánt mennyiségek A beszerzendő járművek társaságonkénti elosztásban 2017 első negyedévében több, mint 110 darab új és újszerű autóbusz került már beszerzésre

Járműbeszerzések – helyi közlekedéskkölekedésben 40 db sűrített földgáz (CNG) hajtású autóbusz beszerzése és komplex telephely kivitelezése Kaposváron 2015. évben 41 db sűrített földgáz (CNG) és 6 db elektromos hajtású új autóbusz beszerzése, valamint a kapcsolódó töltőállomás kivitelezése Nyíregyházán 38 darab Euro VI . normákat teljesítő dízel üzemű, valamint 4 darab elektromos meghajtású autóbusz beszerzése Tatabánya helyi közlekedése számára 15 db 50-70 fő férőhelyes autóbusz beszerzése és kapcsolódó közösségi közlekedési fejlesztések Érden Elektromos és földgáz üzemű autóbuszok tervezett beszerzése Győr és Paks számára Az ismertetett beszerzési rendszeren túlmenően, a helyi közszolgáltatási feladatok ellátására IKOP forrásból az alábbi beszerzések kerültek és kerülnek megvalósításra: 40 db sűrített földgáz (CNG) hajtású autóbusz beszerzése és komplex telephely kivitelezése Kaposváron 2015 – 2017 években 15 db 50-70 fő férőhelyes autóbusz beszerzése és kapcsolódó közösségi közlekedési fejlesztések Érden 38 darab Euro VI . normákat teljesítő dízel üzemű, valamint 4 darab elektromos meghajtású autóbusz beszerzése Tatabánya helyi közlekedése számára 41 db sűrített földgáz (CNG) és 6 db elektromos hajtású új autóbusz beszerzése, valamint a kapcsolódó töltőállomás kivitelezése Nyíregyházán Elektromos és földgáz üzemű autóbuszok tervezett beszerzése Győr és Paks számára

Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platform (NEJP) – CÉLOK Egységes, átlátható közszolgáltatás biztosítása Valós felhasználói igényekre szabott megoldások létrehozása Közhiteles megszemélyesítésen alapuló azonosítási és kártyarendszer bevezetése Az állam által biztosított kedvezmények kezelésének támogatása Korszerű átjárható megoldások létrehozása Hatékonyság és versenyképesség fokozása Meglévő megoldások integrációjának biztosítása A Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platform (NEJP) országos bevezetésével megvalósuló szakmapolitikai előnyök Segíti a kedvezmények felhasználásának kontrollját, hogy állami közlekedési kedvezmény csak közhitelesen megszemélyesített kártya alapján lesz igénybe vehető Biztosítható a személyszállítási törvény által a közlekedési szolgáltatók számára meghatározott járatonkénti bevétel- és költség kimutatások szolgáltatása Biztosítható a személyszállítással összefüggő állami támogatások igénybe vételével kapcsolatos kimutatások teljeskörűsége, átláthatósága A közösségi közlekedésben alkalmazott fedélzeti pénztárgépekre 2017. év végéig fennálló moratórium (VOLÁN) problémája kezelhető a pénztárgépeket kiváltó fedélzeti értékesítő berendezések alkalmazásával (ágazati szintű megtakarítás mellett) További célkitűzések: Vállalati, regionális vagy országos szintű bevezetést is lehetővé tévő Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platform műszaki előkészítése, fejlesztése Elektronikus jegyrendszerrel rendelkező szolgáltatók (BKK, MÁV) integrációja interoperabilis átjáró létrehozásával, illetve azzal nem rendelkező szolgáltatók (VOLÁN társaságok) vállalati rendszereinek kialakítása, integrációja Integrált szolgáltatók értékesítési, utazási, teljesítmény-elszámolási és bevétel-megosztási adatainak egységes kezelésével a közösségi közlekedési szolgáltatások átláthatóságának, tervezhetőségének és hatékonyság-javításának támogatása Közhiteles megszemélyesítésen alapuló egységes elektronikus közlekedési kártyarendszer létrehozása, amely (1) javítja az állam által adott kedvezmények kezelésének és elszámolásának hatékonyságát, (2) támogatja a személyre szabott állami kedvezmény rendszer kialakítását Kényelmes, készpénzmentes fizetési megoldások, korszerű elektronikus szolgáltatások bevezetése a közösségi közlekedésben Fenntartható üzleti modell létrehozása az elektronikus jegyrendszer platform működtetésére, amely figyelembe veszi az ágazat hazai (finanszírozási) sajátosságait ÉFK megjelenés 2017. március 20. napján megjelent az ÉFK, amely megnyitotta a lehetőséget a pályázat beadására. A projekt költségvetése 18 Mrd Ft-os keret áll rendelkezésre: NEJP Központ: 4,2 Mrd Ft Vállalati integráció: 4,3 Mrd Ft Országos kiterjesztés: 7 Mrd Ft KTI: 400 M Ft A jelenleg érvényes rendelkezés alapján nem szükséges Kormányra vinni a TSZ-t, amíg nem éri el a keretfeltöltés a 100%-ot. TSZ aláírása A Támogatási szerződés aláírása tervezetten 2017 május hónapban történik meg. A TSZ-ben rögzíteni kell a mérföldköveket, illetve az időközi elszámolások tervezését. Továbbá szükség lesz az előleghez kapcsolódó ütemezésre is. Mérföldkövek: MT, előterjesztés elszámolása: 2017. augusztus 31. NEJP éles üzem: 2018. április 30. Vállalati integráció („Felhő”): 2018. szeptember 30. (lehetséges módosítás: 2018. december 31.) Országos kiterjesztés: 2018. december 31.

Minőségi kritériumok SLA (Service Level Agreement – Szolgáltatási szint-megállapodás ) a járművek, az utasok kiszolgálását végző létesítmények (állomások és megállóhelyek) tisztaságára, a járatok menetrendszerűségére, a megbízható utas-tájékoztatásra. A közlekedési közszolgáltató társaságokkal szemben fontos elvárás, hogy a személyszállítási szolgáltatások teljesítése során kiemelt figyelmet fordítsanak: Az SLA méréseknek a vasúti személyszállításban több éves gyakorlata van, most az autóbuszos személyszállításban is bevezetésre került. A mérések mostanra mindegyik szolgáltatónál elindultak az országos szegmensben. A szolgáltatók a méréseik eredményéről havonta jelentést küldenek. A következő lépés az eddigi mérési tapasztalatok szolgáltatókkal közös értékelése lesz. 2015. évben kezdődtek a mérések, 2016. végére lett minden szegmensre kiterjesztve 2017. január 1-jével közszolg. szerződés keretei között. a A 1370/2007/EK rendelet és az Sztv. szabályozza a pályázati eljárást, amely nem közbeszerzési eljárás. Az Sztv. meghatározza, a pályázati kiírás közzétételének határidejét, módját, a pályázati kiírás tartalmát, a pályázat nyertesének kiválasztási szabályát (összességében legelőnyösebb pályázó lehet), a pályázat elbírálásának rendjét és a pályázat nyertesével megkötésre kerülő közszolgáltatási szerződés kötelező tartalmát.   A pályázaton minden olyan szolgáltató indulhat, amely teljesíti a pályázati kiírás feltételeit. A pályázatok kiírásával kapcsolatban fontos, hogy hogy az EU Hivatalos lapjában 2017. III.-IV. negyedévében, de legkésőbb 2018. I. negyedévének elején meg kell jelentetni az illetékes hatóság nevére és címére,a tervezett odaítélési módra (pályázat vagy közvetlen odaítélés), valamint az odaítélés tárgyát képező lehetséges szolgáltatások és területekre vonatkozó információkat meg kell jelentetni. Addig el kell dönteni, hogy mely szolgáltatásokat kíván a tárca pályáztatni, milyen földrajzi megosztásban, mekkora pályázati csomagok összeállításával, tervez-e a tárca bizonyos járatokon piaci liberalizációt, ezáltal ezen kör kivételét a közszolgáltatásból, hogyan kívánja a kkv.-k bevonásának lehetőségét biztosítani a pályázaton való részvételben (ez utóbbit a fuvarozói érdekképviseletek fokozottan fogják figyelni). Egyes települések helyi közösségi közlekedésének lebonyolításában közreműködnek a települést érintő helyközi autóbuszjáratok. Ez az Szt. által szabályozott módon az érintett település és – miután helyközi autóbuszjáratokat érint és azok megrendelője az NFM – az NFM között létrejött Megállapodások alapján történhet, amelyet az adott települést érintő helyközi autóbuszjáratokat közszolgáltatási szerződés alapján üzemeltető szolgáltató is aláír. Jelenleg 36 településen működik ilyen megoldás.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!