Iskolai Közösségi Szolgálat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közösségi szolgálat megszervezésével kapcsolatos feladatok
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
- tájékoztató.  Szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független,
Közösségi pedagógiai gyakorlat
K özösségi szolgálat „Aranyszabály: mindaz, amit szeretnétek, hogy megtegyenek nektek az emberek, tegyétek meg ti is nekik.” Mt. 7, 12.
 2011 első félévében Magyarország látja el az Európai Unió Tanácsának soros elnöki feladatait  az önkéntesség európai éve  június 4-12.
KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT A SZÉCHENYI ISTVÁN GIMNÁZIUMBAN
MegyeVersenysport (fő)Amatőr sport(fő) Baranya Bács-Kiskun 38 Nincs adat Békés 26 Nincs adat Borsod-Abaúj-Zemplén Budapest Csongrád.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A közösségi szolgálat Dr. Kaposi József Budapest, január 17.
 Európai Parlament és Tanács (2006) – szociális és állampolgári kulcskompetencia fejlesztése  Nemzeti Önkéntes Stratégia (2011), Magyarországi önkéntesség.
KULCS program gyakorlati tapasztalatai Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége – Horváth Nikoleta.
Összeállította: Sütő Szilvia iskolapszichológus
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Az önkormányzatok szerepe a közösségi szolgálat szervezésében május 13.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Dél-alföldi régió Országos adatok Itt!!! Bezárás
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Szektorok közötti együttműködések
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.

A középiskolai közösségi szolgálatban rejlő pedagógiai és intézményi lehetőségek - Pavlics Tamás - „Önkéntesség – közoktatás – közösségi szolgálat” szakmai.
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Feladatok az Iskolai Közösségi Szolgálat kapcsán Dr. Bodó.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Az Iskolai Közösségi Szolgálat jogszabályi háttere
Az iskolai közösségi szolgálat bevezetése
Közösségi szolgálat 2014.
Tájékoztató gimnazista gyerekek szüleinek az 50 órás közösségi szolgálatról Károlyi István Gimnázium január Hirmann László.
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / A KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT A TAPASZTALATOK TÜKRÉBEN BODÓ MÁRTON, SIÓFOK.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Budapest I Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT (intézmény neve) Készítette igazgató.
Az iskolai közösségi szolgálat a koordinátor szemével
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Iskolai Közösségi Szolgálat (IKSZ)
Iskolai közösségi szolgálat
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
K özösségi szolgálat „Aranyszabály: mindaz, amit szeretnétek, hogy megtegyenek nektek az emberek, tegyétek meg ti is nekik.” Mt. 7, 12.
VPOP Jövedéki Igazgatóság
A polgárőrség: alulról szerveződő, helyi lakosok által létrehozott, az adott település közigazgatási határain belül működő, a helyi közbiztonság javítása.
(Hatályos: I. 1-től) 4.§ (15) A közösségi szolgálat: - szociális, - környezetvédelmi, - a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, - szervezett.
Az iskolai közösségi szolgálat “Nem tudom mi a sorsod, de egy dolgot tudok: csak azok lesznek igazán boldogok, akik keresték és megtalálták, hogyan lehet.
Iskolai közösségi szolgálat
Közösségi szolgálat Mit jelent a közösségi szolgálat?
Idősek az idősekért Győrben
Az IKSZ alapelvei, céljai
Budapest I Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Felkészítés a közösségi szolgálatra
Iskolai Közösségi Szolgálat (IKSZ) a fogadóintézmény szempontjából
Az IKSZ tevékenység dokumentálása
Tervezési folyamat.
A helyettes szülői ellátás működése
AZ IKSZ 50 ÓRÁJÁNAK INTÉZMÉNYI SZINTŰ TERVEZÉSE
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
Iskolai közösségi szolgálat a Borosban
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
Intézményi önkéntes programok támogatása a szabályozás eszközével
Közösségi szolgálat megszervezésével kapcsolatos feladatok
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Közösségi szolgálat a közgázban
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Iskolai Közösségi Szolgálat

1.2. Kapcsolódás az iskolai közösségi szolgálati programhoz. Bevezető játék 1.: „Vélemény –vonal”- mozgásos szociometrikus játék a következő kérdésekkel Játékidő: 10 perc A terem egyik fele az 1-es fokozat (Kevéssé jellemző), a terem másik vége az 5 –ös fokozat. (Nagyon jellemző). Ki, miért áll itt? Mindenki osztályozza magát a következő instrukció szerint: Hogy érzed magad ma reggel? 1-es Nem valami jól. Nincs túl jó kedvem. 5-ös Nagyszerűen. Tettrekész vagyok. Milyen hangulatban vagy? 1-es nagyon feszült vagyok, 5 egyáltalán nem vagyok feszült. Mennyi ismerettel rendelkezel az IKSZ-ről? 1-es szinte csak hallomásból ismerem az IKSz-et, 5-ös Aktívan részt veszek az IKSz- ben. Mit gondolsz az IKSZ-ról? 1-es nem nagyon érdekel az IKSZ, 5-ös nagyon érdekel az IKSZ. Milyen hatékonysággal veszel részt a mai műhelymunkán? 1-es azt gondolom, nem leszek aktív a mai nap., 5-ös azt gondolom, aktív leszek a mai nap Jövőbeli terveid az IKSZ-szel kapcsolatosan. 1-es nagyon szeretném már csinálni az IKSZ-et, 5-ös nem szeretném csinálni az IKSZ-et. Úgy gondolom, hogy van értelme az IKSZ-nek 1-es szerintem nincs értelme az IKSZ-nek. ,5-ös szerintem van értelme az IKSZ-nek,  

Előzetes ismeretek, önkéntes tapasztalatok megbeszélése 1. Feladat: ki végzett már önkéntes G. tevékenységet? Mit jelent az önkéntesség? Csoportban gyűjtsétek össze a tapasztalataitokat! 10 perc A fogalom meghatározása csoportban Megoldás: A fogalom kivetítése

ÖNKÉNTESSÉG: Az állampolgárok öntevékenységét kifejező, társadalmi szolidaritáson alapuló tevékenység. (2005. évi közérdekű önkéntes tevékenységről szóló törvény) Az önkéntesség olyan tevékenység, amelyet a személy szabad akaratából, egyéni választása és motivációja alapján, a pénzügyi haszonszerzés szándéka nélkül végez más személy, személyek vagy a közösség javát szolgálva.” (Nemzeti Önkéntes Stratégia 2011-2020)

Közösségi szolgálat ≠ Önkéntesség Hasonlóság Különbözőség Közhasznú célt szolgálnak (Nemzeti Önkéntes Stratégia 2011-2020.) Mind a tevékenységet végző személy, mind a környezete többé és értékesebbé válik Megerősíthetik a közösségi elköteleződés és felelősségvállalás tudatát A motiváció elsőre nagyon különböző lehet, ÖNKÉNTESSÉG: Az állampolgárok öntevékenységét kifejező, társadalmi szolidaritáson alapuló tevékenység. (2005. évi közérdekű önkéntes tevékenységről szóló törvény)

Közösségi szolgálat ≠ Önkéntesség Hasonlóság Különbözőség Későbbi élethelyzetekben vagy munkakeresésben fontos előnyöket biztosíthat.  Társadalmi kohézió és helyi közösségek erősítése, közösségépítés a célja (Arapovics, 2015.) Partnerség és együttműködés erősítése Szerződéses viszony a fogadó szervezettel, illetve az iskola és szervezet között Életkor: Ö: 10 éves kortól lehet végezni IKSZ: 14 éves kortól végezhető, akár párhuzamosan is a kettő.

Közösségi szolgálat ≠ Önkéntesség hasonlóságok különbözőségek az intézményben meghatározott munkaköri feladatok ellátására nem irányulhat” EMMI 20/2012. EMMI rendelet 133.§ 2.a Nem az a cél, hogy az önkéntes tevékenység helyettesítse a fizetett munkát ( EGSZB 2006/C 325/13. 3.2. Fontos feladat a tevékenységet végzők elismerése A közösségi szolgálat az önkéntesség egy speciális, peremterülete. Abban különbözik, hogy nem személyes akaratból, hanem érettségi előfeltételként teljesítik az érettségit adó nappali képzésben résztvevő diákok.

Közösségi szolgálat ≠ Önkéntesség Hasonlóság Az önkéntes tevékenység alapvető ösztönzője a szolidaritás és a felelősségérzet, valamint az a késztetés, hogy az egyén hasznosnak érezze saját magát. Szociális kötődést hoz létre, hozzájárul a társadalmi kohézióhoz, javítja az életminőséget. Ennek kialakítása az IKSZ feladata is. EGSZB 2006/C 325/13. 2.7.

1. 2. Bevezető játék 2. Keresd a párját 1.2. Bevezető játék 2. Keresd a párját! Mozgásos párkereső játék Játékidő: 10 perc A Játék leírása: A résztvevők hátára ragasztunk celluxszal egy-egy papírlapot, majd megkérjük őket, hogy keressék meg a párjukat szavak nélkül. Miután megkeresték az alapelvekhez tartozó meghatározást, akkor egymás mellé állnak és felolvassák. Instrukció: Az alapelvek megbeszélése után a párok húznak közösen egy-egy kártyát a feldarabolt célokból és megkeresik a hiányzó részeket. Ezúttal szabad beszélni. Cél: ismerkedés is. (a területek és a dokumentumok, résztvevők) AZ IKSZ tervezés-működtetése során szem előtt tartandó legfontosabb alapelvek A kölcsönösség elve azt jelenti, hogy egyszerre kell a szolgálat jellegnek és az élménypedagógia alapú tanulásnak megvalósulnia. Pl. A szemétszedés önmagában csak önkéntességként, azaz szolgálatként értelmezhető. A közösségi szolgálat jelleghez szükséges egy fajta tanulási folyamat jelenléte is pl. a szelektív hulladékgyűjtés tanulmányozása, kapcsolatfelvétel a szemét elszállító szervezetekkel, stratégia kidolgozása a környezetvédelmileg fenntartható megoldásokra. Részrehajlás mentesség elve, hogy nem lehet rokonoknál egyáltalán végezni a közösségi szolgálatot. Együttműködés elve, hogy a fogadó szervezetnél és az iskolában is a közösségi szolgálat kapcsán partneri viszony szükséges, nem lehet alá-fölé rendeltségről szó sem a pedagógus-diák, sem a fogadó szervezet-diák, sem az ellátott-diák viszonyában. A változatosság elve, hogy lehetőség szerint több tevékenységből (min. 3) tevődjön össze az 50 óra, ugyanakkor rendszeresen ismétlődő tevékenységekre épüljön az 50 óra nagyobb része.

Keresd a párját! Mozgásos párkereső játék Arányosság elve azt jelenti, hogy olyan szervezetnél, amelyiknek az illető diák tagja csak részben végezheti szolgálatát, hogy a pályaorientáció, változatosság és egyéb őt érintő szempontok érvényesülhessenek. A helyi közösség erősítésének elve azt jelenti, hogy a tevékenység vagy az iskola környezetében néhány kilométeres körzetben vagy a lakóhely környezetében kell, hogy megvalósuljon a helyi közösség javára. Önkéntesség elve a diákok szabad tevékenység kiválasztásában kell, hogy érvényesüljön, ami azt jelenti, hogy a szülőkkel, tanárokkal való egyeztetés alapján az iskola által megszervezett vagy maguk által javasolt és az iskola által elfogadott tevékenységek közül a diákok kiválasztják az általuk végzendő tevékenységeket. Fenntarthatóság elve azt jelenti, hogy olyan tevékenységekben vegyenek részt a diákok elsősorban, amelyek hosszú távon fenntarthatók és a további diák évfolyamok számára is pedagógiailag előnyösek. Vagyis nem érdemes gyermekotthonnak olyan sportokat, rendezvényeket szervezni (pl. squash-mérkőzések), amit nem lehet hosszú távon finanszírozni és csak frusztrációt okoz. Viszont költséget nem igénylő, könnyen megszervezhető tevékenységekbe érdemes bevonni pl. gyermekotthonok, szociális intézmények lakóit. FELADAT: Miután megkerestétek egymást, csoportban döntsétek el, hogy melyik a 3-4 legfontosabb alapelv? Miért? Pedagógiailag melyik lehet fontos, illetve mi az, ami jogszabályban van, mi az, ami nincs, mi az, ami inkább praktikus tanács csak.

Keresd a …. +CSOPORTOSÍTÁSHOZ Koordináló pedagógus Koordinátor Mentor Diák Szülő Igazgató Intézményi kapcsolattartó a) az egészségügyi, b) a szociális és jótékonysági, c) az oktatási,  d) a kulturális és közösségi, e) a környezet- és természetvédelemi,  f) a katasztrófavédelmi, g) az óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, az idős emberekkel közös sport- és szabadidős, h) az egyes rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerveknél bűn- és baleset-megelőzési területen folytatható tevékenység.

4.1. Jogi háttér II. Végrehajtási rendelet 2. 2. nap 10.30-12.00 (2) A közösségi szolgálat keretei között  a) az egészségügyi, b) a szociális és jótékonysági, c) az oktatási,  d) a kulturális és közösségi, e) a környezet- és természetvédelemi,  f) a katasztrófavédelmi, g) az óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, az idős emberekkel közös sport- és szabadidős, h) az egyes rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerveknél bűn- és baleset-megelőzési területen folytatható tevékenység.

TERÜLETEK a) az egészségügyi, b) a szociális és jótékonysági, c) az oktatási,  d) a kulturális és közösségi, e) a környezet- és természetvédelemi,  f) a katasztrófavédelmi, g) az óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, az idős emberekkel közös sport- és szabadidős, h) az egyes rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerveknél bűn- és baleset- megelőzési területen folytatható tevékenység.

Egészségügy Önkéntesség Speciális előkészítést igénylő terület, Több adminisztrációval és felelősséggel jár, Többnyire csak 16 éves kortól fogadnak diákokat, Egyszerre nagy létszámban nehezen tudnak diákokat fogadni. Szülői hozzájárulás egészségügyi állapotról kell, osztályonként más egészségügyi előfeltétel lehet, amit jó előre tisztázni. Nagyon fontos a jó mentor a tevékenység során! Önkéntesség

Szociális intézményekben A területek egy részén kell csak együttműködési megállapodást kötni. A kölcsönös tisztelet, partneri viszony nagyon fontos. A fogadó szervezetek jó, ha jelenléti ívet vezetnek. A tevékenységek megvalósulhatnak komplex programként (sétáltatás, orvoshoz kísérés, bevásárolás, színházba kísérés, közös farsang)stb. A program lényege a szociális érzékenyítés, generációk összekapcsolása, egymástól tanulás. Együttműködés

Oktatás és kultúra Egymás támogatása, változatosság Lehetőség az iskola falain belül is kisebbek korrepetálásával, mások oktatásával teljesíteni a programot, lehet múzeumban, könyvtárban, kultúrházban is végezni. Fontos, hogy a tanulás és szolgálat együttesen jelenjen meg! www.mokk.skanzen.hu/a la carte Egymás támogatása, változatosság

Múzeumok közösségi szolgálati programjai http://mokk.skanzen.hu/muzeumi-a-la-carte.html?id=muzeumi-a-la- carte&type=2&action=search&regio=11111111&korcsoport=11111&t antargy=111111111111&tipus=57

Szociális kisfilm Sportnap Veszprémben: https://www.youtube.com/watch?v=hTyyJTm9NHE&list=PL48uN7Pyi doC58LweBB7ysRTXbj78T-1H&index=3

Környezet- és természetvédelmi Arányosság A fő cél a személyes kapcsolatokon keresztüli tanulás. Ide sorolható az állatmenhelyek tevékenysége is. Azoknak, akik nehezen teremtenek kapcsolatot jó lehetőség lehet. A szemétszedés önmagában csak önkéntesség.

Környezetvédelmi kisfilm Özönnövények kiszorítása a Sas-hegyen: https://www.youtube.com/watch?v=EoY1LeKwfH4&list=PL48uN7Pyid oC58LweBB7ysRTXbj78T-1H&index=7

https://www. youtube. com/watch https://www.youtube.com/watch?v=EoY1LeKwfH4&list=PL48uN7PyidoC58LweBB7ysRTXbj78T-1H&index=7

Katasztrófavédelem Pályaorientáció

Részrehajlás mentesség Az óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal és az idős emberekkel közös sport- és szabadidős tevékenységek Mosolyország Alapítvány www.mosolyorszag.com ÉRTELMI SÉRÜLTEKET SZOLGÁLÓ TÁRSADALMI SZERVEZETEK ÉSALAPÍTVÁNYOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE Részrehajlás mentesség

Bűn és baleset-megelőzés megyénként Megye Résztvevő iskolák/diákok száma BRFK n.a./75 Bács-Kiskun n.a./166 Győr- Moson-Sopron 6/40 Jász- Nagykun-Szolnok 5/295 Komárom-Esztergom 15/124 Pest 8/178 Szabolcs-Szatmár-Bereg 16/106 Vas n.a./49 Veszprém 5/38 Zala 10/177

A területek egy részén kell csak együttműködési megállapodást kötni. A kölcsönös tisztelet, partneri viszony nagyon fontos. A fogadó szervezetek jó, ha jelenléti ívet vezetnek. A tevékenységek megvalósulhatnak komplex programként (sétáltatás, orvoshoz kísérés, bevásárolás, színházba kísérés, közös farsang)stb. A program lényege a szociális érzékenyítés, generációk összekapcsolása, egymástól tanulás.

FELADAT: Páros munka: Válasszatok egy vagy több, a saját intézményetek arculatához illő területről egy feladatot, gondoljátok végig a várható buktatókat, nehézségeket! Mely terület(ek) nem illeszthető(k) az arculathoz, miért? Majd röviden ismertessétek a többi csoporttal az elgondolásotokat!

2. 3. Intézményi struktúra az IKSZ megvalósíthatósági 8 területén: 14 Feladat: 3db 5 és 1 db 6 fős csop Csoportmunka: A 8 terület tevékenységének megismerése Feladat: 1. a, Gyűjtsétek össze az egyes területek jellemzőit! Milyen nehézségek merülhetnek fel?Ti milyen tapasztalatokkal rendelkeztek az egyes területeken? 1.b, A tapasztalatok ismertetése. 1.c. Milyen tevékenységet választanátok az egyes területhez, megfelelve az IKSZ céljainak? 1.d. Válasszatok ki 2-2 területet, ahol egy új tevékenységet bevezetését tervezzétek meg a csoport tapasztalatai alapján!FIGYELEM:Minden terület leljen gazdára!)

kozossegi.ofi.hu/Archivum/Élménybeszámolók