Hazai és nemzetközi adat- és indikátorrendszerek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanári munka értékelése
Advertisements

Az életminőség mérése Kelemen Rita
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
Az Educatio az ágazati oktatási informatika szolgálatában
Az országos monitoring rendszer fejlesztése. Egy adott tevékenység pénzügyi és fizikai nyomon követése. Előrehaladással kapcsolatos adat és információgyűjtés.
TÁMOP 4.1.3/2 Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztésének célkitűzései és intézményi együttműködésének tervei Németh Antal felsőoktatási.
Az EUROSTUDENT V felmérés Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett:
A vállalkozások képzési tevékenysége (CVTS) és a felnőttképzési adatfelvétel(AES) jellemzői Lukácsné Szabó Gerda
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
A NEMZETI TÁRSADALMI FELZÁRKÓZÁSI STRATÉGIA INDIKÁTOR RENDSZERÉRŐL Roma Koordinációs Tanács, november 23.
Az ÚMVP intézményrendszere
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR)
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Új eszköz a tényeken alapuló oktatáspolitikában - AVIR Központi Adattár működése február 24.
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
Adatintegráció, adatok felhasználása Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / )
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az EEM helye a menedzsmentben
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
A tanári munka és foglalkoztatás indikátorai nemzetközi tükörben Imre Anna Oktatáskutatási és Fejlesztési Intézet november.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
„Interdiszciplináris kutatói teamek létrehozása és felkészítése a nemzetközi programokban való részvételre környezetbiztonsági kutatási területeken” GEO-TEAM.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Fejlesztési célú adatintegrációs lehetőségek: kutatási és adminisztratív adatok Szemerszki Marianna OFI ISKOLAFEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK: UTAK ÉS DIMENZIÓK.
1 Szakképzési Önértékelési Modell I. Helyzetfelmérő szint (SZÖM I.) 4. előadás 1.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Budapest Business School, Lotz room
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Országos Statisztikai Tanács
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
BETEKINTÉS AZ EURYDICE HÁLÓZAT
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Hazai és nemzetközi adat- és indikátorrendszerek Széll Krisztián ELTE PPK Kazinczy utca 23–27. 2016. április 19.

Adatokon alapuló döntéshozatal Adatokon alapuló szakpolitika felértékelődése (Halász 2009, 2010a, 2010b) elszámoltathatóság (közpénzek felhasználása) minőség, eredményesség, hatékonyság → legjobb fejlesztés és legjobb megvalósítás implementáció igénye tudományos módszerek, eszközök fejlődése Adatok ≠ független, objektív tények (Veroszta 2011) eltérő szakmai, módszertani, (szak)politikai, személetbeli, stb. előfeltételek, megközelítések, érdekek többféle módon történő interpretálhatóság Tendenciák az adatokra alapozott oktatáspolitikai döntéshozatal szemléletének széles körű elterjesztésére, a szereplők közötti tapasztalatcsere és együttműködés erősítése, az adatgyűjtések, kutatások, elemzések, hatásvizsgálatok minőségének javítása. Ajánlott irodalom: Educatio folyóirat 2015/III. szám – ADATBŐSÉG http://www.hier.iif.hu/hu/educatio_reszletes.php?id=109

Az adatgyűjtés és adatfelhasználás befolyásoló tényezői 1. Adatgyűjtés, adat-előállítás céljai, módszerei Tanügyigazgatási és költségvetés-tervezési szempontok mellett erőteljesen megjelennek a fejlesztési, kutatási és értékelési szempontok is. Eltérő (szak)politikai, statisztikai és kutatói, elemzői elképzelések, érdekek Fenntartó: törvényesség ellenőrizése Oktatáspolitika: beavatkozási pontok keresése, (hazai és nemzetközi) adatszolgáltatás Statisztikus: módszertanilag megalapozott (megbízható, érvényes, hiteles) adatok előállítása Kutató, elemző: társadalmi-gazdasági összefüggések vizsgálata, nemzetközi összehasonlítások Gyakorlati megvalósítás nehézségei

Az adatgyűjtés és adatfelhasználás befolyásoló tényezői 1I. Adatok szerepének és korlátainak nem kellő ismerete (interpretálás) Adatminőség Indikátorfejlesztési célok, irányok Indikátorok: statisztikai adatok, jelzőszámok Alapvető cél: egyszerűsítés, összehasonlíthatóság, célok, jelenségek és folyamatok nyomon követése Általános elv: azt mérjük, amiben változást akarunk elérni DE: az indikátorok és az indikátorfejlesztések irányai meghatározott szempont-, norma- és érdekrendszer szerint történik!

Az UOE adatgyűjtés Az UNESCO Statisztikai Intézete, az OECD és az Eurostat közös adatgyűjtése Az egyik legfontosabb nemzetközi szintű oktatási célú adatgyűjtés: 1994-től a három szervezet adatgyűjtését egyesítették => éves adatfelvétel az oktatási intézmények tevékenységéről. Elsősorban az oktatási minisztériumok és/vagy a nemzeti statisztikai hivatalok által egyezményes definíciók alapján szolgáltatott közigazgatási forrásokra támaszkodik.

Nemzetközi szervezetek oktatási célú adat- és indikátorfejlesztési tevékenysége Jelentősen befolyásolják a nemzetállamok adatgyűjtési és indikátorfejlesztési rendszerét, tevékenységét, folyamatát OECD: tanácsadó jelleg (de rendkívül meghatározó szerep) EU: célértékek (lásd EU 2020) monitoring rendszer támogatáspolitika

OECD adat- és indikátorfejlesztési tevékenysége: Az INES program Az OECD az Indicators of Education Systems (INES) program keretében fejleszt oktatási indikátorokat (1991-től) 2003-tól egy meghatározott elméleti keret alapján fejlesztett indikátor rendszer (lásd következő dián) Az indikátorfejlesztésben közreműködik az Oktatási Igazgatóság tagállamok szakértőiből álló munkacsoportja (Working Party) és annak két speciális szakértői hálózata NESLI: Network for the Collection and Adjudication of System-Level Descriptive Information on Educational Structures, Policies and Practices LSO: Network on Data Collection and Development on Economic, Labour Market and Social Outcomes of Education).

OECD INES indikátormodellje I. Szintek II. Fókuszterültek Tanulási és oktatási eredmények Az oktatási eredményeket alakító egyéni és oktatáspolitikai tényezők Előzmények, háttér- és keretfeltételek Egyéni szint Egyéni tanulási eredmények és megoszlásuk Egyéni attitűdök, elkötelezettség, tanulási- és tanítási magatartás A tanulók és tanárok háttérjellemzői (pl. szocioökonómiai háttér) Osztályszint Tanítási minőség (tanulócsoportok, programok eredményei szerint) Nevelési, tanulási gyakorlatok, módszerek, osztálytermi környezet, tanulási-tanítási légkör Tanulási- és munkafeltételek (pl. iskola vezetési politikája) Intézményi szint Iskolai szintű eredmények és teljesítmények Az iskola szervezete, környezete, légköre Az oktatási intézmények, szolgáltatók és közösségeik jellemzői (pl. költségvetési források, autonómia) Rendszerszint Az egész oktatási rendszer átfogó eredménye (pl. társadalom iskolai végzettség) Rendszerszintű intézményi keretek, forráselosztások és szakpolitikák Oktatási-, társadalmi-, gazdasági- és demográfiai kontextus (pl. GDP, állampolgári aktivitás) Forrás: Education at a Glance 2015. OECD indicators. Paris: OECD Publishing.

OECD INES indikátormodell harmadik dimenziója Oktatáspolitikai perspektívák és kérdések átível az első két dimenzión szorosan kapcsolódik a minőséghez, annak tartalmi elemeihez Fókuszpontjai oktatási eredmények és ellátások minősége, oktatási eredmények egyenlősége és méltányos oktatási lehetőségek, erőforrás-gazdálkodás megfelelősége, eredményessége, hatásossága és hatékonysága

OECD Indikátorfejlesztések adatforrásai Az OECD a törzsindikátorokhoz elsősorban az UOE adatgyűjtést használja. Nemzetközi felmérések: PISA, TALIS, PIAAC (későbbi szakmai műhely témája – 2016. 04. 26) A Working Party, a NESLI és az LSO állandó és ad hoc felmérései (kérdőívek): adatok és/vagy szakértői-szakpolitikai vélemények gyűjtése Végzettségi arányok közép- és felsőfokon Tanulói mobilitás Értékelések az oktatási rendszerben Diákhitel rendszer Keresetek (végzettség szerint, tanárok, felsőoktatásban oktatók keresetei) Elérhető adatokról, azok mélységéről … Az INES program legfontosabb kiadványa az Education at a Glance (EAG, Körkép az oktatásról) – első kiadvány 1992-ben EAG adatokon alapuló interaktív felület (OECD GPS): http://gpseducation.oecd.org/

Education at a Glance (EAG) témakörei „A” fejezet: Az oktatás eredményessége, a tanulás hatásai „B” fejezet: Az oktatásba fektetett pénzügyi és humán erőforrások „C” fejezet: Hozzáférés, részvétel és továbbhaladás az oktatási rendszerben „D” fejezet: Tanulási környezet (iskolai feltételek, körülmények) Mellékletek (Annex): minden egyes fejezet indikátoraihoz – országonkénti adatforrások, módszertani megjegyzések Elérhető: http://www.oecd.org/edu/education-at-a-glance-19991487.htm

Az Unió adat- és indikátorfejlesztési tevékenysége: az SGIB SGIB (Standing Committee of Indicators and Benchmarks): Indikátor Állandó Munkacsoportot Az Európai Bizottság hozta létre a megfelelő indikátorok fejlesztése érdekében, a Bizottság indikátorfejlesztő munkáját koordinálja Szakértői hálózatként működik az Oktatási Igazgatóság Indikátorok és Elemzések Osztálya mellett Feladatai: javaslattétel konkrét indikátorokra a Tanács által meghatározott területeken (témákban), statisztikai módszertani szempontból véleményezze a javasolt indikátorokat, véleményezze a Bizottság indikátor kiadványainak tervezeteit, megvitassa az alternatív adatforrásokat amelyre a Bizottság az indikátor fejlesztésben támaszkodhat, célértékeket javasoljon és véleményezzen azokon a területeken, amelyeken erre szükség mutatkozik. Az indikátorfejlesztő munka az Indikátor Állandó Munkacsoport megbízásából két helyen folyik: Eurostat: Eurostat adatbázisokra, adatgyűjtésekre épülő indikátorok fejlesztése CRELL (Centre for Research on Education and Lifelong Learning) a közös európai kutatóközpont (Joint Research Centre, JRC) oktatási kutatócsoportja, amelyet az Európai Bizottság a “nyitott koordináció” jegyében elindított jelentős indikátorfejlesztési program keretében hozott létre): elérhető adatforrásokból modellépítéssel fejlesztenek indikátorokat

EU indikátor modellje Nem általában törekszik az oktatási rendszerek állapotának mérésére, hanem az egyes kulcsindikátorokhoz célértékeket (benchmarks) határoz meg. 17 indikátor terület, kettő (korai iskolaelhagyók és felsőfokú végzettséget szerzettek aránya a 30–34 évesek körében) az EU 2020 stratégia célértékei között is szerepel. Monitoring rendszer működtetése, amely indikátorok segítségével figyelemmel kíséri az előrehaladást a közösen elfogadott területeken. A közösen meghatározott oktatáspolitikai célok érdekében elemzi egy-egy tagállam hozzájárulását a közös célok eléréséhez.

Az unió Indikátorfejlesztéseinek adatforrásai UOE adatgyűjtés Az UOE adatgyűjtés törzsanyagát Európai Parlament hagyta jóvá, és az EUROSTAT végrehajtási rendelete alapján az uniós tagállamok számára kötelező módszertan alapján kell szolgáltatni. Eurostat: néhány témában külön is kér oktatáshoz (is) kapcsolódó adatszolgáltatást, pl. Idegennyelv oktatás Munkaerő felmérés (Labour Force Survey, LFS) Vállalkozások szakképzési tevékenységének felmérése (Continuing vocational training survey, CVTS) Felnőttoktatási felvétel (Adult Education Survey, AES) IKT Háztartási Adatfelvétel (ICT Household Survey) Más nemzetközi szervezetek adatai (pl. OECD TALIS, PIAAC) Eurydice oktatási információs hálózat tematikus kiadványai, adatgyűjtései (későbbi szakmai műhely témája – 2016. 04. 26) Education and Training Monitor (Oktatási és Képzési Figyelő): 2012-től indult éves riport a fő indikátorok alapján (http://ec.europa.eu/education/tools/et-monitor_en.htm) Oktatási és képzési interaktív térkép: http://ec.europa.eu/education/dashboard/index_en.htm

Hazai indikátorfejlesztési folyamatok: IMCS Az Oktatási Indikátor Munkacsoport (IMCS) egy félévente ülésező konzultatív szakértői testület, amely támogatja a hazai oktatási adatfejlesztést és mutatófejlesztést, tájékoztató funkciót tölt be a fő hazai adathasználó szervezetek számára a nemzetközi oktatási adatgyűjtés és indikátorfejlesztés vonatkozásában foglalkozik meglévő és fejlesztés alatt álló mutatók kiválasztásával és elbírálásával oktatáspolitikai relevancia, adatminőség és adatbiztonság szempontjából azonosítja azokat a területeket, amelyekre vonatkozóan nincsenek megfelelő indikátorok a hazai adat- és indikátorfejlesztők kölcsönös tájékoztatási és egyeztetési fóruma Szerteágazó témák: Lemorzsolódás (köz- és felsőoktatás) Indikátorfejlesztéssel kapcsolatos uniós projektek véleményezése, nyomon követése Beszámolók nemzetközi (munkacsoport) ülésekről (pl. INES Working Party, SGIB, CERI – OECD Oktatáskutatási és Innovációs Központja) KIR és FIR fejlesztések, ISCED 2011 besorolás KIR és KIR-STAT harmonizáció, stb.

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!