Monopolisztikus verseny, Oligopólium

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements

MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment, Kereskedelem és marketing (BA Levelező) 2010.
Versenyelemzés 8.fejezet.
Effektív-e a verseny a szélessávú piacon?
Tökéletes verseny és monopólium
A verseny - a piac alkotója
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Piaci korlátok.
A megbízó-ügynök modell (1)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
REP – 3. kurzus.
A kurzus programja Dátum Témakör ELŐVIZSGA szeptember 15.
Industrial Organization - alapvető modellek
Vállalattal kapcsolatos fogalmak
Műszaki haladás közgazdasági szempontból Meyer Dietmar március 3.
Szállítási költségek, térséggazdálkodás
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
1 Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 9. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A kurzus programja Dátum Témakör november 17.
A kurzus programja Dátum Témakör november 10.
Piaci kereslet és kínálat
Stackelberg, Cournot, Bertrand
Stackelberg, Cournot, Bertrand
Március órától út 114-ben (óra helyett)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
A közömbösségi görbék rendszere
A fogyasztó optimális választása
A fedezeti pont szerepe a távhőszolgáltatásban
Árelőrejelzés a liberalizált magyar háztartási piacon
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Sipos Viktória & Motyovszki Gergő
Egy termék piaci kereslete azt fejezi ki, hogy a vásárlók összessége
Tiszta monopólium.
Költségek, költségfüggvények
Költségminimalizálás, profitmaximalizálás
Termelési tényezők piaca
Szűrés A rosszul informált fél lehetőségei a jobban informált fél ösztönzésére.
Kereslet, kínálat, ármechanizmus, fogyasztói-, és termelői többlet
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
Az árszabályozás alapelvei és módszerei
Oligopólium Monopolisztikus verseny A piaci koncentráció mérése
Mikro- és makroökonómia Monopolisztikus verseny, Oligopóliumok Szalai László
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Mikroökonómia Dr. Karajz Sándor Gazdaságelméleti Intézet Miskolci.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Mikroökonómia előadás Oligopólium és monopolisztikus verseny P. A. Samuelson – W. D. Nordhaus: Közgazdaságtan; KJK Kerszöv Budapest Hirshleifer,
Játékelméleti megközelítés Oligopol piacok
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
9. tétel.
Zh Október 13-án csoportbeosztás szerint óra ideje alatt (pontos beosztás Neptunos üzenetben) Zh megírása nem kötelező. Igazolvány, számológép, toll kell.
KÖZGAZDASÁGTAN: Mikro- és makroökonómia BMEGT30A001
Vállalati terv bemutató
A piac és a piacgazdaság
Árverseny, Árvezérlés, Kartell
Költségek és költséggörbék
Munkagazdaságtani feladatok
A vállalat kínálata és a piac jellege
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
A munkaerő-kereslet.
A kereslet.
Munkagazdaságtani feladatok
A munkaerő-keresleti rugalmasságok
Munkagazdaságtani feladatok 3
Néhány közgazdaságtani ismeret átismétlése
Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Gazdaságelméleti Intézet
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
A munkaerő-kereslet.
A munkaerő-kereslet.
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
Előadás másolata:

Monopolisztikus verseny, Oligopólium Nem tökéletes verseny Monopolisztikus verseny, Oligopólium

Monopolisztikus verseny Sok eladó és vevő A termék nem homogén = differenciált termék Termékdifferenciálás  Márkázás PL: Sör, bor, divatcikkek A termékek közeli, de nem tökéletes helyettesítők Minél kevésbé helyettesíthető a termék, annál nagyobb a monopolerő

Egyedi kereslet Negatív meredekségű → MR<P, monopolhatalom Függ a versenytársak számától és a helyettesíthetőségtől 3. Nincs belépési korlát Ha új vállalatok jelennek meg, (pozitív gazdasági profit) a piaci részesedés csökken A vállalatok keresleti görbéje egyre rugalmasabbá válik A keresleti görbék egyúttal az origó irányába tolódnak el = ugyanakkora áron csak kevesebb termék értékesíthető

Új belépők p A keresleti görbe befelé tolódik (1) és a meredeksége csökken (2). 2. 1. Q

Következtetések A belépések addig folytatódnak, amíg a gazdasági profit zérusra csökken Hosszútávú egyensúlyban Mindegyik vállalat az egyedi keresletnek megfelelő ár-mennyiség kombinációt állítja elő Az optimális pont a keresleti görbén található Az adott keresleti feltételek mellett mindegyik vállalat profitmaximalizáló magatartást folytat A belépések miatt a hosszú távú profit zérus Az optimális pont az átlagköltség-görbén található

Érintési feltétel Előbbiek szerint a mind keresleti görbe, mind az átlagköltség-görbe tartalmazza az optimális ár-mennyiség kombinációt Ez azonban nem lehet metszéspont Ekkor az AC-görbének lenne a keresleti görbe alatt futó szakasza, amely azonban pozitív profitot jelez Ez ellentmond az új belépőkre vonatkozó feltételezésnek Egyetlen lehetséges megoldás a keresleti-görbe és az átlagköltség-görbe érintési pontja A fedezeti ár egyben a profitmaximalizáló ár is

Monopolisztikus verseny hosszú távú egyensúly LAC popt Q Qopt

További következtetések A monopolisztikusan versenyző vállalat az AC-görbe minimumpontjától balra termel Kapacitásfelesleg = Az üzemméret nagyobb, mint az optimális Iparági szinten nincs méretgazdaságosság A profit zérus, az eloszlás mégsem Pareto-hatékony Mert a profitnak nincs köze a hatékonysághoz A határköltség és az ár viszonya a meghatározó Az optimumban a határköltség alacsonyabb a piaci árnál A veszteség a kapacitásfeleslegből származik

A vállalatok száma hosszú távon  

Oligopólium A másik átmenet a monopólium és a tökéletes verseny között Több vállalat van jelen a piacon, de nem árelfogadóak Duopólium  Kétszereplős oligopólium (egyszerűbb modell) Stratégiai viselkedés (verseny?) Kooperatív magatartás, vagy nem? Mivel versenyeznek? – mennyiség, ár?

Nem-kooperatív oligopolpiac Szerkezet és magatartás: A vállalatok száma rögzített (nincs belépés) egymástól függetlenül döntenek tudatában vannak a többiek jelenlétének  kölcsönös függés  figyelembe veszik a versenytársak viselkedését döntésük meghozatalakor  stratégiai interakciók Lehetőségeiket meghatározza: a piaci kereslet (reziduális kereslet) saját technológia viszonyaik (költségfüggvény) a többiek tevékenysége, döntései  feltevések a többi vállalat viselkedésére vonatkozóan (információk)

Nem-kooperatív oligopólium modellek típusai döntési változó: ár vagy mennyiség a döntések sorrendje: szimultán vagy szekvenciális homogén vagy differenciált termék (a játék hossza: egy időszakos (statikus) vagy több időszakos, dinamikus) a vállalatok száma: duopólium vagy n-szereplős oligopólium mit feltételeznek, ill. ismernek az egyes vállalatok a versenytársak stratégiájáról  különböző kimenetek

Nem-kooperatív oligopólium modellek Döntés sorrendje Egyszerre dönt (szimultán) Egymás után dönt (szekvenciális) Döntési változó Mennyiség (q) Cournot és Chamberlin (mennyiségi verseny) Stackelberg (mennyiségi vezérlés) Ár (p) Bertrand (árverseny) Árvezérlés

Cournot-modell, Szimultán, mennyiségi döntés Adott a vállalatok száma (2), nincs belépés Homogén termék Adott a piaci kereslet Lineáris keresleti görbe: p=a-bQ, ahol Q=q1+q2 Adott a vállalatok költsége MC1=MC2=c konstans határköltség Reziduális kereslet: q1=Q(p)-q2  p=a-bq1-bq2  MR=MC Az oligopolista monopóliumként viselkedik saját reziduális kereslete mentén

A Cournot-duopólium egyensúlya Reakciófüggvények: r1: q1(q2) = (a – c)/2b – q2/2 r2: q2(q1) = (a – c)/2b – q1/2 Egyensúly: mindkét vállalat a reakciófüggvényén legyen! Ebből: q1 = (a – c)/3b q2 = (a – c)/3b Q = q1 + q2 = 2(a – c)/3b p = (a+ 2c)/3

Levezetés A profitfüggvény az egyik vállalat esetében: Az elsőrendű feltétel Mivel a két vállalat azonos helyzetben van szimmetrikusak a reakciófüggvényeik

A reakciófüggvény Lineáris kereslet esetén az első vállalat teljes bevétele: Maximális profit: Ebből az első vállalat reakciófüggvénye

A reakciófüggvény és isoprofit-görbék q2 A vállalat a másik döntésének ismeretében olyan mennyiséget választ, amelyik a legmagasabb profitot eredményezi. isoprofit Reakciófüggvény a másik vállalatra, az isoprofit görbék maximumából: q2* +Δπ2 q2(q1) q1 q1

Az iparági egyensúly Behelyettesítve: Iparági egyensúly:

A költségek szerepe  

Mennyiségi vezérlés, Stackelberg-duopólium Az egyik vállalat előbb hozza meg a kibocsátásra vonatkozó döntést, a versenytárs(ak) ehhez igazodnak Vezető vállalat Követő vállalat(ok) A piaci egyensúlyt és az árat itt is az együttes kibocsátás határozza meg → Q = q1 + q2 →P A szereplők csak egymás döntését figyelembe véve képesek maximalizálni a profitot Döntési faktor a piacra vitt árumennyiség

A vezető vállalat döntése A vezérlő saját kibocsátási döntésekor felismeri a követőre gyakorolt hatást! (Ismeri annak reakciófüggvényét) A profitfüggvénye: Ebből a profitmaximum:

A vezető vállalat döntése   Az Cournot-ként viselkedik!

Iparági egyensúly A vezető reakciófüggvényébe behelyettesítve a követőjét adódik a vezető vállalat kibocsátása, majd visszahelyettesítve a követőé: A teljes iparági kibocsátás a szereplők kibocsátásainak összege → A vezérlő monopóliumként viselkedik!

Chamberlin duopólium  

Chamberlin duopólium Ebből a profitmaximum: A teljes bevétel most is: De q1 = q2 → Ebből a profitmaximum: Így: