A HAZAI VÁLLALKOZÁSOK ÉS A VÁLLALKOZÓK LAKOSSÁGI MEGÍTÉLÉSE, NEGATÍV SZTEREOTÍPIÁK VIZSGÁLATA LAKOSSÁGI KVANTITATÍV FELMÉRÉS KUTATÁSI RIPORT 2017. JÚLIUS.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az internetezők véleménye a magyarországi vállalatok ügyfélkezeléséről. Az Infoteka Kft. – a Sugar CRM partnerje - magyarországi képviseletének megbízásából.
Advertisements

Vecsés város kutatás Közéleti, politikai kérdések Első hullám
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Bodor Ákos – Grünhut Zoltán MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
 Önbevallás szerint liberális (12%)  Szakpolitikai kérdések és értékválasztás alapján liberális  Kapitalista (4%)  Emberi jogi (18%)  Kevesebb, mint.
Számadás a talentumról
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Vélemények a tehetségről
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
BEENGEDTEK? BEENGEDÜNK?! AZ EMBEREK ATTITŰDJE AZ AUTISTÁKKAL SZEMBEN
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Harmadik típusú találkozások Kérdezők és válaszadók életközelben.
Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái
A Dél-alföldi régió népessége, népesedési folyamatai
Kereszttáblák Babbie, E.: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
MARTON MELINDA – PAKU ÁRON TÉRSÉGTIPOLÓGIA KOMPLEX TÁRSADALMI MUTATÓK ALAPJÁN.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
Munkahelyi stressz és kiégés a rendőrség személyi állománya körében.
Debreceni Egyetem Agrár és Műszaki Tudományok Centruma Logisztikai Koordinációs Központ Logisztikai szakemberigény, képzési igény, elvárások és tények.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Ö NKORMÁNYZATI KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI KUTATÁS 2011.
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.
Demográfiai válság: Hová tartasz Nógrád megye?
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
INTEGRÁCIÓ A FEJEKBEN? A romákkal kapcsolatos lakossági attitűdök Magyarországon Bernát Anikó TARKI Társadalomkutatási Intézet október 25.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2009 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Vecsés város kutatás Közéleti, politikai kérdések Második hullám
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Általános lakossági ismeretek a szén-monoxid elleni védekezés vonatkozásában Honeywell Szabályozástechnikai Kft november 11.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Korreláció-számítás.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
Antenna Hungária Rt. Átalakítási Bizottság, Külső Szakértői Munkacsoport Előadás 02:52:15, június június június 26.
Tehetséghidak/ A tehetség a magyar társadalomban TNS Hoffmann X TENGELY CHART ALSÓ SZÉLE SZÖVEGDOBOZ FELSŐ SZÉLE CHART FELSŐ SZÉLE Y TENGELY.
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
Fanta TrendRiport: Kultúra ‐ és médiafogyasztási szokások a fiatalok ko ̈ rében Hogyan beszéljen egy márka a tinédzserekhez? Kreatív konferencia.
A „tudatos vásárló” – avagy „hiszünk-e a felelős vállalati magatartásban?” Készítette: Páthy-Dencső Blanka TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. 1112,
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
Parlamenti választások 2014-ben a 10 ezer főnél népesebb települések eredményeinek néhány sajátossága, érdekessége A Politikatörténeti Intézet konferenciája,
„Kincs, ami nincs” - a hazai szegények egészségi állapota - Havasi Éva és Horváth Gergely.
Dr. Tokár-Szadai Ágnes Adjunktus Miskolci Egyetem, Gazdálkodástani Intézet VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN.
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
HAJLÉKTALAN EMBEREK PSZICHOAKTÍV SZEREHASZNÁLATA
Okos városok és technológiák a társadalom szemszögéből
VMR.job 2009 – Felmérés az internetezők álláskeresési szokásairól
Országos kutatás a részmunkaidős foglalkoztatásról
Borsod-Abaúj-Zemplén megye gazdasági folyamatai
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
A kutatási program leírása
A magán munka-közvetítők és munkaerő kölcsönzők évi tevékenysége
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Közbiztonság Budapesten Budapesti adatok
A kutatás a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával,
Közvélemény- és piackutatási igazgató
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
RSZTOP „Közterületen élők számára természetbeni juttatás biztosítása” Megvalósítás a partneri együttműködés tekintetében a kiegészítő étkezés.
Előadás másolata:

A HAZAI VÁLLALKOZÁSOK ÉS A VÁLLALKOZÓK LAKOSSÁGI MEGÍTÉLÉSE, NEGATÍV SZTEREOTÍPIÁK VIZSGÁLATA LAKOSSÁGI KVANTITATÍV FELMÉRÉS KUTATÁSI RIPORT 2017. JÚLIUS 27.

A KUTATÁS MÓDSZERTANI HÁTTERE KUTATÁS CÉLJA: VÁLLALKOZÁSOKKAL KAPCSOLATOS LAKOSSÁGI ATTITŰDÖK FELTÉRKÉPEZÉSE VÁLLALKOZÓKKAL KAPCSOLATOS LAKOSSÁGI ATTITŰDÖK, NEGATÍV SZTEREOTÍPIÁK FELTÉRKÉPEZÉSE CÉLCSOPORT: 18 évnél idősebb felnőtt lakosság MÓDSZER: Online országos megkérdezés Adatfelvétel ideje: 2017. július 14. – július 25. ADATOK SÚLYOZÁSA, ELEMZÉSI EGYSÉGEK: Országos reprezentatív minta: a teljes 5000 fős minta tükrözi a hazai felnőtt lakosságot korcsoport, nem, megye, településtípus, régió és iskolai végzettség tekintetében. Jelölések: N: populációra vonatkozó értékek (súlyozott), n: mintanagyságra vonatkozó értékek

EREDMÉNYEK ÖSSZEFOGLALÁSA 1. VÁLLALKOZÁSOK MEGÍTÉLÉSE VÁLLALKOZÓK MEGÍTÉLÉSE A VÁLLALKOZÁSOKHOZ KÖTŐDŐ LEGJELLEMZŐBB POZITÍV ATTITŰDÖK A (top2 BOX ÉRTÉKEK ÖTFOKÚ SKÁLÁN) A VÁLLALKOZÓKKAL KAPCSOLATOS LEGJELLEMZŐBB SZTEREOTÍPIÁK A TELJES MINTÁN (top2 BOX ÉRTÉKEK ÖTFOKÚ SKÁLÁN) MINDENKI SZÁMÁRA KÖNNYŰVÉ KELL TENNI EGY VÁLLALKOZÁS BEINDÍTÁSÁT. 71% A VÁLLALKOZÓK MINDEN KAPCSOLATOT KIHASZNÁLNAK A SIKERÜK ÉRDEKÉBEN. 56% EGYSZERŰSÍTENI KELL A VÁLLALKOZÁSOK ADÓZÁSÁT. 70% 52% EGY VÁLLALKOZÁSHOZ MÉG DIPLOMA SEM KELL EGYSZERŰSÍTENI KELLENE A VÁLLALKOZÁSOK MŰKÖDÉSÉT NEHEZÍTŐ ADMINISZTRÁCIÓS TERHEKEN. 68% 51% A VÁLLALKOZÓK KAPCSOLATAIKNAK KÖSZÖNHETIK A SIKERT. A GAZDASÁG AKKOR FEJLŐDIK, HA MINÉL TÖBB A HAZAI VÁLLALKOZÁSOK SZÁMA. 67% A VÁLLALKOZÓK SOKKAL JOBBAN ÉLNEK, MINT EGY ÁTLAGEMBER. 50% A HAZAI VÁLLALKOZÁSOKAT SEGÍTENI, TÁMOGATNI KELL. 66% 48% A VÁLLALKOZÓK SOK KOCKÁZATOT VÁLLALNAK. A JELENLEGINÉL JÓVAL KEVESEBB ANYAGI TERHET KELLENE A VÁLLALKOZÁSOKRA RÓNI. A VÁLLALKOZÓ JÓL TUDJA, HOGY HOGYAN LEHET MEGTALÁLNI A KISKAPUKAT. 47% 65% 42% A VÁLLALKOZÁSOKHOZ KÖTŐDŐ LEGJELLEMZŐBB NEGATÍV ATTITŰDÖK A (top2 BOX ÉRTÉKEK ÖTFOKÚ SKÁLÁN) A VÁLLALKOZÓ SZÁMÁRA CSAK A PÉNZ A FONTOS. A LAKOSSÁG SZERINT A TIPIKUS VÁLLALKOZÓ SOKAT KÖSZÖNHET KAPCSOLATAINAK, „ÜGYESKEDŐ”, UGYANAKKOR SOK KOCKÁZATOT VÁLLAL, ÉS SOKKAL JOBBAN ÉL, MINT AZ ÁTLAGEMBER. EGY HAZAI VÁLLALKOZÁS CSAK A SAJÁT ÉRDEKEIT TARTJA SZEM ELŐTT, MINDENKIT KIHASZNÁLNAK A KÖRNYEZETÜKBEN. INKÁBB A SZEGÉNYEKET TÁMOGASSÁK, NE A VÁLLALKOZÁSOKAT. A HAZAI VÁLLALKOZÁSOK LEGTÖBBSZÖR MÁSOK KÁRÁRA FEJLŐDNEK. 34% 32% A VÁLLALKOZÁSOK MEGÍTÉLÉSÉBEN A POZITÍV ATTITŰDÖK DOMINÁLNAK. A LEGJELENTŐSEBB NEGATÍV ATTITŰDÖK A LAKOSSÁG KEVESEBB MINT HARMADÁRA JELLEMZŐEK. 30%

EREDMÉNYEK ÖSSZEFOGLALÁSA 2. A VÁLLALKOZÁSOKKAL SZEMBENI ATTITŰDSZEGMENTÁCIÓ AZT MUTATJA, HOGY A LAKOSSÁG FELE KIFEJEZETTEN VÁLLALKOZÁSBARÁT. A LAKOSSÁG MÁSIK FELÉBEN IS TALÁLUNK PASSZÍV TÁMOGATÓKAT, BIZONYOS, A VÁLLALKOZÁSOK IRÁNYÁBA MEGFOGALMAZOTT KÉTELYEKKEL (18%), SEMLEGES SZKEPTIKUSOKAT (17%), VALAMINT KIFEJEZETTEN VÁLLAKOZÁSELLENESEKET (10%). A FIATALOK (18-29 ÉVESEK) KÖRÉBEN AZ ÁTLAGNÁL JÓVAL MAGASABB A „SEMLEGES SZKEPTIKUSOK” ARÁNYA. A 40 ÉV FELETTIEK KÖRÉBEN TALÁLJUK A LEGINKÁBB VÁLLALKOZÁSBARÁT EMBEREKET, UGYANAKKOR AZ IS LÁTHATÓ, HOGY A 40-49 ÉVES KOROSZTÁLY A LEGINKÁBB MEGOSZTOTT, HISZEN KÖRÜKBEN A „VÁLLALKOZÁSBARÁTOK”, ILLETVE „VÁLLALKOZÁSELLENESEK” ARÁNYA EGYARÁNT MAGAS. A BUDAPESTIEK KIEMELKEDŐEN VÁLLALKOZÁSBARÁTOK, MÍG A FALUN ÉLŐK TÁMOGATJÁK LEGKEVÉSBÉ A VÁLLALKOZÁSOKAT, ÉS A FALUN ÉLŐK KÖRÉBEN A LEGMAGASABB A „SEMLEGES SZKEPTIKUSOK” ARÁNYA IS. AZ ISKOLAI VÉGZETTSÉG NÖVEKEDÉSÉVEL SZIGNIFIKÁNSAN NŐ A „VÁLLALKOZÁSBARÁTOK” ARÁNYA IS. A VÁLLALKOZÓK MEGÍTÉLÉSE ALAPJÁN A LEGNAGYOBB SZEGMENST (30%) A „SEMLEGES, KÖZÖMBÖS” EMBEREK ALKOTJÁK. MAGAS (20%) AZOK ARÁNYA IS, AKIK, UGYAN NEGATÍVAN ÍTÉLIK MEG A VÁLLALKOZÓKAT, DE TELJESÍTMÉNYÜKET ÉS KÉPESSÉGEIKET TISZTELIK. A VÁLLALKOZÓKAT KIFEJEZETTEN POZITÍVAN MEGÍTÉLŐK ARÁNYA VALAMIVEL MAGASABB (19%), MINT AZOKÉ, AKIK KIFEJEZETTEN NEGATÍVAN VISZONYULNAK A VÁLLALKOZÓKHOZ (13%). A FIATALOK (18-29 ÉVESEK) KÖRÉBEN KIEMELKEDŐEN MAGAS AZOK ARÁNYA, AKIK SEMLEGES, KÖZÖMBÖS ATTITŰDDEL VISZONYULNAK A VÁLLALKOZÓKHOZ, DE KÖRÜKBEN A LEGKISEBB AZ ERŐSEN NEGATÍV ATTITŰDDEL RENDELKEZŐK ARÁNYA IS. A VÁLLALKOZÓKAT POZITÍVAN MEGÍTÉLŐK ARÁNYA ÁTLAG FELETTI A FELSŐFOKÚ VÉGZETTSÉGŰEK ÉS A BUDAPESTIEK KÖRÉBEN.

HAZAI VÁLLALKOZÁSOKRÓL ALKOTOTT LAKOSSÁGI KÉP

HAZAI VÁLLALKOZÁSOK SZEREPÉNEK MEGÍTÉLÉSE A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉBEN - Teljes minta Teljes lakosság, N=8.146.000 fő Mintanagyság=5000 fő A FELNŐTT LAKOSSÁG TÖBBSÉGE ÚGY GONDOLJA, HOGY A HAZAI VÁLLAKOZÁSOKNAK NAGY SZEREPE VAN A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉBEN. A SZEREPÜK NAGYSÁGÁNAK MEGÍTÉLÉSÉBEN MÁR ELTÉRŐ KÉPET KAPUNK: A LAKOSSÁG 27%-A ABSZOLÚT NAGY, KIEMELKEDŐ SZEREPET TULAJDONÍT A HAZAI VÁLLALKOZÁSOKNAK A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉBEN, TOVÁBBI 24%-UK SZERINT NEM KIEMELKEDŐ, DE JELENTŐS A SZEREPÜK, MÍG 26%-UK SZERINT KÖZEPES SZEREPET JÁTSZANAK BENNE. ÁTLAGÉRTÉK: 3,7 TOP2 ÉRTÉK: 50,7% E1. Ön szerint mekkora szerepet játszanak a gazdaság fejlődésében a hazai vállalkozások??

HAZAI VÁLLALKOZÁSOK SZEREPÉNEK MEGÍTÉLÉSE A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉBEN- Korcsoport szerint Teljes lakosság, N=8.146.000 fő 18-29 N=1.476.000 fő; 30-39 N=1.549.000 fő; 40-49 N=1.362.000 fő; 50-59 N=1.371.000 fő; 60+ N=2.388.000 fő Korcsoportok tekintetében azt láthatjuk, hogy összességében az 50-59 év közöttiek értékelik leginkább pozitívan a vállalkozások szerepét a gazdaság fejlődésében, annak ellenére, hogy körükben legalacsonyabb az abszolút nagy szerepet tulajdonítók aránya. TOP2 ÉRTÉKEK ÁTLAG 48% 3,8 47% 3,7 51% 56% E1. Ön szerint mekkora szerepet játszanak a gazdaság fejlődésében a hazai vállalkozások? Válaszadók száma:18-29 éves n=906 fő; 30-39 éves: n=951; 40-49 éves n=836 fő; 50-59 éves n=842 fő; 60 éves vagy idősebb n=1.466 fő

HAZAI VÁLLALKOZÁSOK SZEREPÉNEK MEGÍTÉLÉSE A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉBEN - Nem szerint Teljes lakosság, N=8.146.000 fő férfi N=3.811.000 fő; nő N=4.5335.000 fő; A nemek közti különbségeket tekintve nincsen szignifikáns eltérés a vállalkozások szerepének megítélésben. TOP2 ÉRTÉKEK ÁTLAG 50% 3,7 51% 3,8 E1. Ön szerint mekkora szerepet játszanak a gazdaság fejlődésében a hazai vállalkozások? Válaszadók száma:férfi n=2.339 fő; nő: n=2.661

HAZAI VÁLLALKOZÁSOK SZEREPÉNEK MEGÍTÉLÉSE A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉBEN - Településtípus szerint Teljes lakosság, N=8.146.000 fő Budapest N=1.474.000 fő; Megyeszékhely N=1.893.000 fő; Város N=2.664.000 fő; Falu N=2.115.000 fő A különböző településtípusokat tekintve sem tapasztalható ebben a kérdésben jelentős eltérés. A pozitív attitűddel rendelkezők aránya a városi lakosság körében a legnagyobb (54%). A megyeszékhelyi lakosok körében jelentős azok aránya, akik nem tudtak véleményt formálni a kérdést illetően. TOP2 ÉRTÉKEK ÁTLAG 47% 3,6 52% 3,8 54% 49% 3,7 E1. Ön szerint mekkora szerepet játszanak a gazdaság fejlődésében a hazai vállalkozások? Válaszadók száma:Budapest n=905 fő; megyeszékhely n=1.162 fő; város n=1.635fő; falu n=1.298 fő

HAZAI VÁLLALKOZÁSOK SZEREPÉNEK MEGÍTÉLÉSE A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉBEN - Régió szerint Teljes lakosság, N=8.146.000 fő Észak N=959.000 fő; Észak-Alföld N=1.205.000 fő; Dél-Alföld; N=1.063.000 fő; Közép N=2.445.000 fő; Közép-Dunántúl N=889.000 fő; Nyugat-Dunántúl N=821.000 fő; Dél-Dunántúl N=764.00 fő Legpozitívabb attitűddel a dél-alföldi lakosok rendelkeznek, míg Észak-Magyarországon a legkisebb azok aránya, akik jelentős vagy nagy szerepet tulajdonítanak a vállalkozásoknak a gazdaság fejlődésében. TOP2 ÉRTÉKEK ÁTLAG 46% 3,7 50% 58% 3,8 47% 3,6 54% 3,9 52% 53% E1. Ön szerint mekkora szerepet játszanak a gazdaság fejlődésében a hazai vállalkozások? Válaszadók száma: Észak N=589 fő; Észak-Alföld n=740 fő; Dél-Alföld; n=652 fő; Közép n=1.474.000 fő; Közép n=1.501 fő; Közép-Dunántúl n=546 fő; Nyugat-Dunántúl n=504 fő; Dél-Dunántúl n=469 fő;

HAZAI VÁLLALKOZÁSOK SZEREPÉNEK MEGÍTÉLÉSE A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉBEN- Iskolai végzettség szerint Teljes lakosság, N=8.146.000 fő alap N=4.309.000 fő; közép N=2.493.000 fő; felső N=1.344.000 fő Az iskolai végzettség tekintetében az alap-, és a felsőfokú végzettségűek körében magasabb a pozitív attitűddel rendelkezők aránya a középfokú végzettségűekhez képest. TOP2 ÉRTÉKEK ÁTLAG 52% 3,8 47% 3,6 3,7 E1. Ön szerint mekkora szerepet játszanak a gazdaság fejlődésében a hazai vállalkozások? Válaszadók száma:alap n=2.645 fő; közép N=1.530 fő; felső N=825 fő

VÁLLALKOZÁSOKKAL KAPCSOLATOS LAKOSSÁGI ATTITŰDÖK

VÁLLALKOZÁSOKHOZ KAPCSOLÓDÓ ATTITŰDÖK/1. Teljes lakosság, N=8.146.000 fő Mintanagyság=5000 fő A lakosság túlnyomó része egyet ért azzal, hogy a vállalkozásokat támogatni szükséges, azok adózási és adminisztrációs terheit csökkenteni kéne. Abban a kérdésben, hogy a hazai vállalkozásoknak mekkora szerepe van a magyar gazdaság fejlődésében és a munkahelyteremtésben, már nem egyértelmű a kép. Csak a a lakosság alig több mint fele tulajdonít ezekben a kérdéskörökben nagy szerepet a hazai vállalkozásoknak. Ez elsősorban a hazai vállalkozások irányába megfogalmazott kritika, és nem általában a vállalkozói formának szól, hiszen a lakosság többsége szerint fontos, hogy minél több vállalkozás legyen, és az egész ország érdeke, hogy ezek a vállalkozások sikeresen is működjenek. TOP2 ÉRTÉKEK ÁTLAG 71% 4,2 70% 68% 67% 4,1 66% 65%

VÁLLALKOZÁSOKHOZ KAPCSOLÓDÓ ATTITŰDÖK/2. Teljes lakosság, N=8.146.000 fő Mintanagyság=5000 fő TOP2 ÉRTÉKEK ÁTLAG 56% 3,9 53% 3,7 52% 34% 3,1 32% 3,2 30% 2,9 22% 2,6

A HAZAI VÁLLALKOZÁSOKRÓL ALKOTOTT LAKOSSÁGI ATTITŰDÖK ALAPJÁN LÉTREHOZOTT SZEGMENSEK Teljes lakosság, N=8.146.000 fő Mintanagyság=5000 fő Passzív támogató kételyekkel: Nem gondolja feltétlen, hogy a hazai vállalkozásoknak jelentős szerepe lenne a gazdaság fejlődésében, és a munkahelyteremtésben, de az adminisztratív terhek csökkentését, a vállalkozások létrejöttét támogatja Nem besorolható Fenntartás nélkül vállalkozásbarát: teljes mértékben támogató attitűddel közelít a vállalkozásokhoz, fejlődésükben mind a mikrokörnyezet, mind az egész ország érdekét látja. Semmilyen dimenzióban nincsen negatív véleménye a vállalkozások működését illetően Szociálisan érzékeny vállalkozásbarát: támogató attitűddel rendelkezik főként a vállalkozások különböző adminisztrációs terheinek csökkentése ügyében, és elismeri a vállalkozások szerepét is az ország sikerességében. Emellett azonban inkább a szegényeket támogatná jobban a vállalkozások helyett. Vállalkozásellenes: kifejezetten negatív attitűddel rendelkezik: nem támogatná a vállalkozásokat a terhei csökkentésében, és nem is minősít szerepet nekik a gazdaság fejlődésében Semleges szkeptikusok: Sem kifejezetten negatív, sem kifejezetten pozitív attitűddel nem rendelkezik a vállalkozásokat illetően

A HAZAI VÁLLALKOZÁSOKRÓL ALKOTOTT LAKOSSÁGI ATTITŰDÖK ALAPJÁN LÉTREHOZOTT SZEGMENSEK Különböző célcsoportokban Teljes lakosság, N=8.146.000 fő Mintanagyság=5000 fő A 18-29 évesek attitűdje jelentősen eltér a többi korcsoportéhoz képest: szignifikánsan alulreprezentált körükben a „fenntartás nélküli” és a „szociálisan érzékeny” vállalkozásbarát szegmens is, körükben kiemelkedő a „semleges szkeptikusok” aránya. Az 50-59 év közöttiek és a 60 év felettiek körében felülreprezentáltak a vállalkozásbarát szegmensek, míg a 40-49 évesek körében a legnagyobb a vállalkozásellenes szegmens aránya. Településtípus szerinti eltéréseket tekintve azt láthatjuk, hogy a budapesti lakosság többsége vállalkozáspárti, a községi lakosok körében felülreprezentált a vállalkozásellenes szegmens, a megyeszékhelyi lakosok e tekintetben megosztottak.

A HAZAI VÁLLALKOZÁSOKRÓL ALKOTOTT LAKOSSÁGI ATTITŰDÖK ALAPJÁN LÉTREHOZOTT SZEGMENSEK Különböző célcsoportokban Teljes lakosság, N=8.146.000 fő Mintanagyság=5000 fő Az iskolai végzettség növekedésével egyértelműen látszik, hogy a fenntartás nélküli vállalkozásbarát szegmens aránya is növekedik. Regionális eltéréseket tekintve pedig azt láthatjuk, hogy Dél-Alföldön és Közép-Magyarországon legnagyobb a két támogatói szegmens aránya, míg Észak-Magyarországon és Észak-Alföldön a „semleges szkeptikusok” és a „passzív támogatók” aránya jelentős. Nyugat-Dunántúl a legszélsőségesebb: itt a legkisebb a semleges attitűddel rendlelkezők aránya.

A VÁLLALKOZÓKRÓL ALKOTOTT KÉP A LAKOSSÁG KÖRÉBEN

VÁLLALKOZÓKKAL KAPCSOLATOS SZTEREOTÍPIÁK/1. Teljes lakosság, N=8.146.000 fő Mintanagyság=5000 fő A vállalkozók megítélése kapcsán a legerősebben élő sztereotípiák a lakosságban: „A vállalkozók minden kapcsolatot kihasználnak a sikerük érdekében” „Egy vállalkozáshoz még diploma sem kell” „A vállalkozók a kapcsolataiknak köszönhetik a sikert” „A vállalkozók sokkal jobban élnek, mint egy átlagember” „A vállalkozók sok kockázatot vállalnak” „A vállalkozó tudja, hogy hogyan lehet megtalálni a kiskapukat” TOP2 ÉRTÉKEK ÁTLAG 56% 3,8 52% 3,7 51% 50% 3,6 48% 47% 3,5 42% 3,3 40% 3,4 39%

VÁLLALKOZÓKKAL KAPCSOLATOS SZTEREOTÍPIÁK/2. Teljes lakosság, N=8.146.000 fő Mintanagyság=5000 fő TOP2 ÉRTÉKEK ÁTLAG 39% 3,2 38% 3,3 37% 36% 35% 3,1 34%

VÁLLALKOZÓKKAL KAPCSOLATOS SZTEREOTÍPIÁK/3. Teljes lakosság, N=8.146.000 fő Mintanagyság=5000 fő TOP2 ÉRTÉKEK ÁTLAG 32% 3,0 31% 30% 3,1 26% 2,8 25% 2,9 23% 21% 20%

VÁLLALKOZÓKRÓL ALKOTOTT ATTITŰD ALAPJÁN KIALAKÍTOTT LAKOSSÁGI SZEGMENSEK Teljes lakosság, N=8.146.000 fő Mintanagyság=5000 fő Nem besorolható Erősen negatív: a legtöbb negatív sztereotípiával egyet ért, a vállalkozók teljesítményét, képességeit nem tartja jelentősnek. Álláspontja, hogy a vállalkozók sikeressége nem megérdemelt. Semleges, közömbös: egyik dimenzióban sincsen különösen negatív vagy pozitív véleménye a vállalkozókról. Pozitív attitűd, de átlagemberként gondol rájuk: a negatív sztereotípiákkal egyáltalán nem ért egyet, de a vállalkozókat nem tartja az átlagemberekhez képest kiemelkedőnek sem a munkájukat illetően, sem a gazdaságban betöltött szerepüket tekintve. Negatív viszonyulás tisztelve a teljesítményt és a képességeket: szinte az összes negatív sztereotípiával egyet ért a vállalkozókat illetően (kihasználják környezetüket, csak magukra gondolnak, korruptak, keresik a kiskapukat, a gyorsan gazdagodnak meg, stb.), de emellett elismeri, hogy sokat dolgoznak a sikerért és ügyesebbek, kreatívabbak az átlagembernél Erősen pozitív, a vállalkozókat heroizáló: nagyon pozitív és támogató attitűddel rendelkezik a vállalkozókról, a gazdaságban betöltött szerepüket is kulcsfontosságúnak tartja. A vállalkozók egyéni tulajdonságait is (munkabírás, kreativitás, stb.) kiemelkedőnek gondolja.

VÁLLALKOZÓKRÓL ALKOTOTT ATTITŰD ALAPJÁN KIALAKÍTOTT LAKOSSÁGI SZEGMENSEK Teljes lakosság, N=8.146.000 fő Mintanagyság=5000 fő A hazai vállalkozókkal szemben erősen pozitív attitűddel rendelkező szegmens aránya az 50-59 éves, és a 60 év felettiek esetében a legnagyobb, a 18-29 évesek attitűdje jelentősen eltér a többi korcsoporthoz képest. Ebben a legfiatalabb célcsoportban a közömbös, semleges attitűddel rendelkezők jelentősen felülreprezentáltak, de emellett az erősen negatív szegmens is az ő körükben a legkisebb arányú. Budapesten a legnagyobb a vállalkozókat támogató, heriozáló klaszter aránya, a megyeszékhelyen élők körében pedig a semleges, közömbös szegmens felülreprezentált.

VÁLLALKOZÓKRÓL ALKOTOTT ATTITŰD ALAPJÁN KIALAKÍTOTT LAKOSSÁGI SZEGMENSEK Teljes lakosság, N=8.146.000 fő Mintanagyság=5000 fő A felsőfokú végzettséggel rendelkezők körében jelentősen felülreprezentált az „erősen pozitív, a hazai vállalkozókat heriozáló” szegmens aránya, az alapfokú végzettséggel rendelkezők körében pedig jelentősen alulreprezentáltak. A regionális eltéréseket tekintve Dél-Dunántúli lakosság körében felülreprezentált az „erősen negatív” szegmens, ezek aránya Dél-Alföldön a legkisebb.

MELLES KATALIN KUTATÁSI IGAZGATÓ KATALIN.MELLES@INSPIRA.HU +36 30 691 6002