HANS MEMLING (b. ca. 1440, Seligenstadt, d. 1494, Brugge)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PÁRIZS A KÖZÉPKORBAN Kattintással tovább…..
Advertisements

Nagy Istenem, ha nézem a világot, Mit alkotott te szent „Legyen” szavad; Ha látom én sok milljó alkotásod, Kiket vezetsz és táplálsz egymagad.
LEONARDO DA VINCI - ARÁNYOK
Készítette:Fekete Ágnes
(középszintű érettségihez)
Zene: Mireille Mathieu & Alain Barriere - Tu t'en vas.
Korstílus:minden művészeti ágban megjelent

Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Rodostói kakukkok.
Szárnyas oltárok Szerkezete
Kohán György (1910, Gyulavári , Gyula).
STABAT MATER Zene : Pergolesi Stabat Mater 2012.év.
A sárospataki Rákóczi-vár udvari loggiája ( )
A reneszánsz.
Project 2008 Készítette: Csuprik Zsuzsa, Kosóczki Éva, Varga Viktória, Bujdosó Dóra, Novák Edit, Csige Anna.
Munkácsy: Krisztus-trilógia. Munkácsy Mihály életművében kétségkívül a Krisztus-trilógia jelenti az egyik csúcspontot, még akkor is, ha a három mű együttes.
Ókori görög régészeti leletek
N.10 Bibliai Jelenetek Zene: Gregorian - Feel F:Laci.
N.9 Bibliai Jelenetek Zene: Gregorian - Feel F:Laci.
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
Leonardo Da Vinci és festményei
Magyar Nemzeti Galéria Budapest
Id. Hans Holbein és id. Lucas Cranach a Szépművészeti Múzeumban,
DIJONI OLTÁR.
Fejfedők a XV. sz-i festményeken
Reneszánsz Madonnák (2008) 1.
Az Isenheimi oltár Az Isenheimi szárnyasoltár keletkezése, ikonográfiai programja A középkori nyugat-európai festészet szintézise (gótika – reneszánsz)
A tudás fájától a keresztfáig
RENESZÁNSZ MADONNA FESTMÉNYEK ZENE JOSQUIN DESPRES: AVE MARIA
Suki-kehely Szilágyi Klára
Szűz Mária életének eseményei reneszánsz művek tükrében
Hubert és Jan van Eyck Dr. Spissák Lajos 2007.
A barokk, mint művészeti irányzat
KÉPTOVÁBBÍTÁS MANUÁLIS
A velencei érett reneszánsz festészet (16. sz.)
Endre Béla
Ókori görög régészeti leletek
Nagy Istenem, ha nézem a világot,
A Grál. Grál Ikonográfiája: A 13/14. századi Montréal-de-Sos mellett egy barlangrajz a Grált tálként ábrázolja lándzsával, karddal és vércseppekkel
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Apokalipszis 12/C.
Az üvegfestészet legnagyobb időszaka
A halottak feltámadása és az utolsó ítélet
A vetítés, Pergolesi: Stabat Mater című művének meghallgatása mellé készült. Az eredeti verset Jacopone da Todi írta, itt Sík Sándor fordításában olvashatjuk.
A vályogházakról Mészáros Judit 9.A.
Az öt érzék - öt kortárs művészeti alkotás a Ludwig Múzeumból - Korosztály: óvoda és alsó tagozat Műveltségi terület: Ember és természet, Művészetek Várjuk.
Ember-Feltaláló-Géniusz
Az Olasz Reneszánsz Írta és Rendezte: Auerbach István.
Az öt érzék - öt kortárs művészeti alkotás a Ludwig Múzeumból - A diasor a Ludwig Múzeum Az öt érzék című múzeumpedagógiai foglalkozás előkészítéséhez.
Lajta Gábor: Az emmausi vacsora
HALÁL a művészetben Készítette: Barna Eszter 9.a.
Leonardo Da Vinci.
A dóm építése 1378 körül kezdődött, és több szakaszra osztható. Az építkezés első szakasza kb ig tartott, öthajós, bazilika típusú épületnek.
Schönberger Armand Nézzük együtt….  Schönberger Armand magyar festőművész, grafikus  Született:1885 Galgóc  Meghalt:1974 Budapest, Magyarország.
Szám- és színszimbolika
Nagy Istenem, ha nézem a világot, Mit alkotott te szent „Legyen” szavad; Ha látom én sok milljó alkotásod, Kiket vezetsz és táplálsz egymagad.
Flémalle-i mester (Robert Campin) (b. ca. 1375, Valenciennes,
Készítette: Görgics Zoltán
Zala okt Szentpétervár február 28.
„Dürer kora” – fejezetek a német reneszánsz történetéből
Árnyékszerkesztés alapjai
KEDVSZERZŐ ELŐKÉSZÍTÉS.
Erasmus + pályázat Józsa Elek 10/D.
A LIMBOURG TESTVÉREK MINIATÚRÁI
Előadás másolata:

HANS MEMLING (b. ca. 1440, Seligenstadt, d. 1494, Brugge) Albert De Vriendt (1843 – 1900): Hans Memling 1491 (42 x 25 cm) Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen Források: Keresztény Múzeum honlapja /Urbach Zsuzsanna/ Művészet 1906 évfolyam , Takács Zoltán

Az előző előadásokban az Eyck testvérekről és Rogier van der Weydenről hallottunk, akiknek a példája lenyűgöző erővel hatott Brüsszel, Gent és Brügge festőire, közöttük Hans Memlingre, aki nem sokat újítva folytatta a két nagy előd művészetét. Max Friedlender, a németalföldi festészet kutatója erről a következőket írta: „Memling nem volt sem felfedező, mint van Eyck, sem pedig feltaláló, mint Weyden. A szemlélés szenvedélyes s hit fanatizmusa egyaránt hiányzik belőle.”Ami viszont nem hiányzik Memling művészetéből, az a szív , a derűs harmónia és az itáliai ízlés ismeretét feltételező higgadt, kerekded festésmód. Ez a lágyabb, kevésbé drámai előadás jellemzi azt a két, Magyarországon található képét is, amelyeknek a bemutatására vállalkoztam. Az Esztergomi Keresztény Múzeumban láttam meg ezt a parányi „Fájdalmas Krisztus”-t.

A Fájdalmas Krisztus (1490 után) HANS MEMLING A Fájdalmas Krisztus (1490 után) tempera és olaj, tölgyfa (?) 12,9 x 9,2 cm

A kép nagy erejű, nehéz otthagyni, vissza-vissza vonzza a tekintetet. Minden bizonnyal az egyéni áhitat célját szolgáló személyes tárgy volt, esetleg úti oltár, vagy portré diptichon része. Szokatlan és megdöbbentő a megkínzott, keresztre feszített, halott Krisztus élő emberként ábrázolása, aki a kép nézőjének mutatja sebeit, együttérzésre szólítva fel őt. A nagyított képen jól láthatóak, szinte kitapinthatóak Krisztus homlokán a vércseppek és az arcán legördülő könnycseppek. Ezeknek az ilyen, térhatású megfestését az olajfestés művészi alkalmazása tette lehetővé, aminek feltalálását Giorgio Vasari az Eyck fivéreknek tulajdonította.

Memling a Frankfurt melletti Seligenstadtban született 1440-ben. (Mátyás király kortársa volt és a velencei Bellini fivérekkel, valamint a toszkánai Leonardo da Vincivel egyidőben alkotott.) Kölnben tanult,majd Brüsszelben Weydennél. 1465-ben telepedett le a gazdag kikötővárosban Brugge-ben, ahol 1494-ben bekövetkezett haláláig lakott. Kivételesen nagy számú képe maradt fenn. Mintegy 100 oltárkép és diptichon, valamint több, mint 30 portré. Népszerű, sikeres művész volt. Brugge-ben nagy tisztelettel ápolják emlékét. A korabeli Szent János Kórházban létrehozták a Memling Múzeumot, ahol 6 alkotása látható, közöttük a kórház templomának főoltára.

Brugge Köln Brussel Frankfurt

Memlingmúzeum, Szent János Kórház Brugge

HANS MEMLING Szent János oltár 1474-79 Memlingmúzeum, Szent János Kórház, Brugge

Greverade (Passio) oltárára büszke a lübecki Szent Anna Múzeum

HANS MEMLING Greverade oltár 1491 St. Anne's Museum Lübeck Olaj, fa, 205 x 150 cm

Ennek, az utolsó monumentális művének redukált változatát Budapesten a Szépművészeti Múzeumban láttuk. A 60x120 centiméteres házi-oltár - bal szárnya a keresztvitelt, - középső táblája a Kálváriát, - jobb szárnya Krisztus feltámadását ábrázolja.

olaj és tempera, fa, 58.2 × 27.4, 56 × 63, 57.8 × 27.8 cm HANS MEMLING Kálvária (Házi szárnyasoltár ) Szépmûvészeti Múzeum, Budapest olaj és tempera, fa, 58.2 × 27.4, 56 × 63, 57.8 × 27.8 cm

A Kálvária képen a horizont ¾-ed magasságban van, a függőleges tagoltság szimmetrikus, Krisztus keresztje középre került. A kép előterében középen nagy tér maradt üresen. Az asszonyok elegáns ruhákban hangsúlyosan helyezkednek el a bal sarokban. Különösen díszes Mária Magdolna ruhája. Velük szemben egészen összezsugorodik a Krisztus palástjáért sorsot húzó katonák csoportja. Krisztus keresztjének bal oldalán Longinus, vele szemben párhuzamosan a centurio és egy másik lovas helyezkedik el. Memling tüzes, átlátszó és világító színeket használt. Ellentéteket,amiket ibolyárnyalatú tónusok kötnek össze átmenetként.

Nézzük meg a két oldalszárnyat: A Keresztvitel cselekményének hátteréül egy várkapu és várfalak szolgálnak.. Krisztus arcán nem látszik a a szenvedés, a körülötte lévő emberek tekintete nem sajnálkozó, nincs közöttük gúnyolódó. Krisztus feltámadásának ábrázolása példa arra, hogy Memling nemcsak a hagyományokat folytatta, hanem újító is volt. A sírból kiemelkedő testet ragyogó fényben látjuk, amihez hasonlót a későbbi években készült festményeken találunk.

A teljes oltáron a három jelenet összekapcsolását a képről-képre folytatódó felhőzet is jelzi, ami a középső táblán a legsötétebb. Javaslom, hogy nézzék meg mindkét Magyarországon található képet.

olaj és tempera, fa, 58.2 × 27.4, 56 × 63, 57.8 × 27.8 cm HANS MEMLING Kálvária (Házi szárnyasoltár ) Szépmûvészeti Múzeum, Budapest olaj és tempera, fa, 58.2 × 27.4, 56 × 63, 57.8 × 27.8 cm És most lássuk Memling zenélő angyalait és hallgassuk Gillame Dufay muzsikáját:

HANS MEMLING : ZENÉLŐ ANGYALOK Koninklijk Museum Antwerpen 1480 Olaj fán, 165 x 672cm Zene: Guillaume Dufay (1397 - 1474) Resistera

tromba marina hajlított trombita tenor-schalmei psaltérium lant . . . . .

egyenes tolótrombita portatív orgona hajlított tolótrombita hárfa fidula