Dr. Szászi Gábor ezredes egyetemi docens

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
Siska Csaba alezredes HM Védelmi Hivatal mb. területi igazgató
KNOLL 1 Prof.Dr.,Dr.hc. Knoll Imre c.egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben BKF-HFF Kar Logisztika Szakirány II. Budapest,
A kritikus infrastruktúra védelem nemzetközi háttere és a magyar nemzeti program kialakítása, az ebből fakadó szakmai feladatok Balatonföldvár, március.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
A környezetvédelem intézményrendszere
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
„ TEszedd ” ( 2011) „Önkéntesen a tiszta Magyarországért” Vidékfejlesztési Minisztérium Környezetügyért Felelős Államtitkárság Budapest dr. Rácz.
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Logisztika 6.előadás.
A gazdaság védelmi felkészítése
Katonai Műszaki Doktori Iskola A katonai közlekedési rendszertechnika helye, szerepe a katonai műszaki tudományokban Szűcs László CSc / Előadás: án.
Derzsényi Attila mk. alezredes. Feladat végrehajtáshoz szükséges eszközök, anyagok (elhelyezési szakellátás), készletek, szolgáltatások nyilvántartás,
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság KÉSZEN AVÉSZBEN KÉSZEN AVÉSZBEN A viharokra történő felkészülés Győr-Moson-Sopron megyében Előadó:
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
Kibertér-biztonság és iparbiztonság Kossa György tű. dandártábornok
megjegyzések a katonai ügyészi és katonai bírói
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
MH ELÉRENDŐ KÉPESSÉGEI
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Az intermodális logisztikai szolgáltatások fejlesztési programja Szűcs Lajos főosztályvezető Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Stratégiai.
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Elektronikus információbiztonsági kihívások – új szempontból – a Magyar Honvédségnél
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Kálmán László mk. alezredes MH HKNYP Pk. h. (hadkiegészítés)
PARP Planning and Review Process Busa Krisztián őrgy. Honvédelmi Minisztérium.
DEMOKRATIKUS INTÉZMÉNYRENDSZER -
Válságkezelő rendszere
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Juhász László százados
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Minőségbiztosítási ismeretek
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Az adatvédelem szabályozása
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
XXII. Országos Személyszállítási Szakmai Konferencia április 20. – drivingcamp Hungary (Zsámbék) BFTK BánTeodóra, ügyvezető igazgató Budapest, 2016.
A Csapatpszichológiai Szolgálat rendszere a Magyar Honvédségben A hon- és rendvédelmi egészségügyi dolgozók V. tudományos-szakmai konferenciája Budapest,
A régészeti örökség védelmének intézményrendszere.
A járási rendszer megújítása
MH 93. PETŐFI SÁNDOR VEGYIVÉDELMI ZÁSZLÓALJ
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
prezentációja A bemutató és annak tartalma a HT ZRT szellemi terméke!
Napirendek Megnyitó Együttműködési megállapodás megvitatása, elfogadása Irányító Csoport megválasztása, Irányító Csoport elnökének megválasztása Egyebek.
Előadás másolata:

Az ország közlekedési rendszere védelmi szempontú elemzésének aktuális kérdései Dr. Szászi Gábor ezredes egyetemi docens NKE Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Logisztikai Intézet Hadtáp és Katonai Közlekedési Tanszék

A témakör feldolgozásának fő lépései: Közlekedési rendszer polgári és katonai értelmezése. A közlekedési rendszer aktuális jellemzői. Aktuális védelmi követelmények megfogalmazása. Összegzés

Mottó: Közlekedési rendszer polgári és katonai értelmezése „…a közlekedési politika ugyanabból a forrásból nyeri erejét, mint a nemzetvédelem. A magasabb állami célok, a nemzeti lét legjobb utjainak keresése közös vonásuk; ebből adódóan célkitűzéseik, - ha nem is mindig azonosak, - de legalább is párhuzamosak”. Tartsay Vilmos

Közlekedési rendszer polgári és katonai értelmezése Született 1901. július 22. Érsekújvár, Meghalt 1944. december 8.  Budapest, Nemzetisége  magyar Fegyvernem huszár Szolgálati ideje 1921–1941 Rendfokozata százados (posztumusz ezredes) A Ludovika Akadémia növendéke volt!

Közlekedési rendszer polgári és katonai értelmezése Közlekedési rendszer tipológiája Kövesné Dr. Gilicze Éva (szerk.) Közlekedési Rendszerek, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest, 2004. p.205.

Közlekedési rendszer polgári és katonai értelmezése A közlekedési rendszert és a közlekedés gazdasági-társadalmi fejlődése kapcsolatát befolyásoló tényezők Erdősi Ferenc: A Kommunikáció (közlekedés-távközlés) szerepe a terület- és településfejlődésben, VÁTI, Budapest 2000. p.356

Közlekedési rendszer polgári és katonai értelmezése A közlekedési rendszert és a közlekedés gazdasági-társadalmi fejlődése kapcsolatát befolyásoló tényezők Szűcs L.: A katonai közlekedési szükségletek meghatározása a MK területén I. rész. Katonai Logisztika (Anyagi-Technikai Biztosítás) 1998. 4. szám

Közlekedési rendszer polgári és katonai értelmezése A katonai közlekedési rendszer elemei

A közlekedési rendszer aktuális jellemzői A közlekedéspolitikáért felelős minisztérium Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Dr. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter A Közlekedéspolitikáért Felelős Államtitkárság helyettes államtitkára Mosóczi László közlekedésért felelős helyettes államtitkár Szalóki Flórián közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkár

A közlekedési rendszer aktuális jellemzői

A közlekedési rendszer aktuális jellemzői Forrás: www.ksh.hu

A közlekedési rendszer aktuális jellemzői Forrás: www.ksh.hu

A közlekedési rendszer aktuális jellemzői Forrás: www.ksh.hu

A közlekedési rendszer aktuális jellemzői

A közlekedési rendszer aktuális jellemzői

A közlekedési rendszer aktuális jellemzői

A közlekedési rendszer aktuális jellemzői

A közlekedési rendszer aktuális jellemzői

A közlekedési rendszer aktuális jellemzői

A közlekedési rendszer aktuális jellemzői

A közlekedési rendszer aktuális jellemzői

Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása.

Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása.

Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása.

Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása. A NATO MOZGATÁSI ÉS SZÁLLÍTÁSI (MT) ALAP- ÉS IRÁNYELVEI: Katonai erőforrások: Előre láthatóan a katonai M&T erőforrások mindig korlátozottak lesznek. Következésképpen, a nemzeti katonai M&T erőforrásokat, amelyek a NATO rendelkezésére fognak állni, várhatóan úgy kell kialakítani, hogy azok képesek legyenek a haderő kulcsfontosságú elemeinek gyors stratégiai felvonultatására, valamint a hadműveleti és harcászati mozgékonyság biztosítására.

Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása. M&T erőforrások: Polgári erőforrások: A katonai erőforrások korlátozott igénybe vehetőségéből adódóan, mind az 5. Cikkely hatálya alá tartozó hadműveletekben mind az 5. Cikkely hatálya alá nem tartozó válságkezelési műveletekben hadászati, valamint a hadműveleti mozgatási igények kielégítéséhez szükség lehet a polgári mozgatási és szállítási (légi, szárazföldi felszíni és tengeri) erőforrásokra. A katonai tervezésnek tisztában kell lennie azzal, hogy a polgári szállítási erőforrások is korlátozottak, nem kifejezetten katonai alkalmazásra tervezték azokat, és ebből adódóan vagy nem vehetők igénybe, vagy nem képesek a katonai követelmények kielégítésére. Ezen felül minél nagyobb a hadművelet kiterjedése, mérete, annál nagyobb mértékű lesz polgári erőforrásokra való utaltság.

Az MH mobilitási képességét befolyásoló tényezők: Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása. Az MH mobilitási képességét befolyásoló tényezők: 1. Hálózati infrastruktúra állapota; 2. Rendelkezésre álló szállítási kapacitások mennyiségi és minőségi szintje; 3. A kapacitásokhoz való hozzáférés korlátjai; 4. Az áttelepítendő erők mobilitási szintje.

Az aktuális problémák megfogalmazása. A hálózati infrastruktúrával szemben támasztott követelmények: Az ország védelmi követelményei kielégítésére legalkalmasabbak a meglévő európai és a hazai törzshálózati vonalak, amelyek a tranzit szállításoknál is, mint elsődleges vonalak vehetők számításba. DE NEM OLD MEG MINDEN PROBLÉMÁT! 28

Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása. A hálózati infrastruktúrával szemben támasztott új védelmi követelmények a vasúthálózat vonatkozásában: mellékvonali hálózat szerepének vizsgálata; katonai vasúti szállítások biztosítása érdekében megtartandó regionális vasúti és egyéb vasúti pályák kijelölése;

Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása. A pályahálózattal szemben támasztott új követelményeknek való megfelelés feltételei, fejlesztési igények: a mellékvonali hálózat szerepe a védelmi felkészítésben; katonai vasúti szállítások biztosítása érdekében megtartandó regionális vasúti és egyéb vasúti pályák; nagyfolyami hidak hiánya a hálózaton. 30

Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása. 31

32

Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása. A nagy folyami hidak sérülése esetén alkalmazható megoldások a közúti és a vasúti közlekedés folyamatosságának biztosítása érdekében A sérült, vagy rombolt hidak kiváltásának hazai lehetőségei ; 33

Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása. Speciálisan katonai célra épített Acrow 700XS hídrendszer MABEY hídrendszerek vasúti hídként történő alkalmazása 34

Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása.

Új Tisza-híd 7 nap alatt

Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása. (BNT) A 2011. évi CXIII. törvény (A honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről) 80. § így határozza meg: „d) befogadó nemzeti támogatás: az ország, a Honvédség és a honvédelemben részt vevő más szervek által, külföldi fegyveres erőknek az ország területén tartózkodásuk vagy azon átvonulásuk során nyújtott egyoldalúan vállalt, vagy nemzetközi szerződéseken és azok végrehajtási megállapodásain alapuló támogatás”.

A befogadó nemzeti támogatás részletes ágazati feladatainak megoszlása KORMÁNY BNT felkérő levél HIKOM (Ágazatok) ÁGAZATI TERVEZŐ BIZOTTSÁGOK MINISZTÉRIUMOK KIJELÖLT TERÜLETI SZERVEK KIJELÖLT HELYI SZERVEK KIJELÖLT GAZDASÁGI ÉS KATONAI SZERVEZETEK

A BNT rendszer szereplői BNT-ben résztvevő csoport Tagjai Minisztériumok Honvédelmi Minisztérium, Belügyminisztérium, Miniszterelnökség és az egyéb ágazati minisztériumok   Területi és helyi védelmi igazgatási szervek: Megyei, Fővárosi Védelmi Bizottságok Helyi Védelmi Bizottságok (járások, kerületek) Polgármesterek (települések) Honvédelemben közreműködő területi és helyi szervek Rendvédelmi szervek Országgyűlési Őrség Központi államigazgatási szervek, Települési önkormányzatok irányítása alatt álló szervek, Bírósági és az ügyészi szervezet, Egészségügyi szolgáltatók és gyógyszerellátást végző szervek, Oktatási, kulturális, tudományos intézmények, Műsorszóró rádió- és televízióállomások, a nemzeti hírügynökség, Közlekedési, szállítási, elektronikus hírközlési, informatikai szervek és a posta szervei, Magyar Nemzeti Bank, A közellátást, illetve a közüzemi szolgáltatást végző szervek, Minden olyan szerv, amely jogszabály alapján honvédelmi feladat ellátására vagy honvédelmi kötelezettség teljesítésében való közreműködésre köteles. Kijelölt katonai szervezetek, szervek HVK közvetlen szervek és alárendelt szervezeteik MH ÖHP és alárendelt szervezetei Kijelölt gazdasági szervezetek Pl. HM Ei. Zrt., HM Currus Zrt. Gazdasági és anyagi szolgáltatásra kötelezettek A honv. törv. alapján erre kötelezett gazdasági társaságok Önkéntesen, vagy felkérés alapján Civil vállalkozók, szolgáltatók, civil szervezetek

RSOM (Reception, Staging, Onward Movement) tevékenység

RSOM (Reception, Staging, Onward Movement) tevékenység Az RSOM tervezése során az alábbi területek merülhetnek fel befogadó nemzeti támogatási igényként: Ellátás: üzemanyag, élelmezés, palackozott ásványvíz, Létesítmények: munkahelyek és elhelyezés az RSOM képességfokozók számára az légifogadó ponton, és az állomásoztatási helyen, Szolgáltatások: szemét kezelés, mobil WC-k, a terület biztosítása civil rendőrség és vagy katonai biztosító erők bevonásával, Adminisztratív támogatás: Vám ügyintézés támogatása, Közlekedésirányítás és konvojtámogatás, Szállítás.

Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása. A NATO Erők Integráló Elemet (NATO FORCE INTEGRATION UNIT- NFIU) Az NFIU-k létfontosságú kapocsként funkcionálnak a nemzeti- és NATO erők között. Feladatuk, a befogadó nemzetek logisztikai hálózatának szállítási útvonalainak és támogató infrastruktúrájának feltérképezése, annak érdekében, hogy lehetővé tegyék az alkalmazásra tervezett NATO erők gyors beérkezését.

Összegzés 1. A követelmények megfogalmazása alapvetően megtörtént, de annak folyamatos pontosítása nélkülözhetetlen, hiszen a helyzet folyamatosan változik. 2. A közlekedési rendszer védelmi felkészítése hosszú távú tervezést igényel (akár 25-30 éves időtáv). 3. A polgári közlekedési rendszereknek folyamatosan készülni kell arra, hogy a védelmi követelmények szerinti feladat-végrehajtásban kell részt venniük, ami kiterjed: a hálózati infrastruktúra védelmi igény szerinti üzemeltetésére; a szállító járművekre folyamatos biztosítására; karbantartó, javító és hálózatépítő kapacitások igénybevételére; a humánerőforrás felkészítésére, folyamatos biztosítására.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Dr. Szászi Gábor ezredes NKE HHK Katonai Logisztikai Intézet