Szervezeti tanulás és innováció a magyar felsőoktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Advertisements

I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Minőségi oktatás, versenyképesség, oktatási innováció A Microsoft magyarországi innovációs napja Magyar Tudományos Akadémia 2009 november 30 Halász Gábor.
A Kaposvári Egyetem innovációs tevékenysége – Dráván innen, Dráván túl
Uni-LO - Promoting the EQF learning outcomes approach within European universities Az Európai Képesítése Keretrendszer és a tanulási eredmények Projekt.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Gondolatok az innováció működéséről Szabó Gábor a Magyar Innovációs Szövetség elnöke.
A fejlesztés hatása a szervezetre
TÁMOP /2/B/KMR Pedagógusképzési hálózat Magyarországon A közoktatási intézményekkel való kapcsolatépítés a TÁMOP pályázatban és azon.
Szervezeti formák.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
Ozsváth Károly NYME ACSJK Testnevelési Tanszék. Faktor = „jellemző”, „háttérváltozó” A faktoranalízis (FA) alapjában a változók csoportosítására, redukciójára.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Főkomponens és faktor analízis
Humánerőforrás Kontrolling
KÉT FÜGGETLEN, ILL. KÉT ÖSSZETARTOZÓ CSOPORT ÖSZEHASONLÍTÁSA
A Stratégia értékelése, visszacsatolása
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
NEVELÉSELMÉLET.
Az EEM helye a menedzsmentben
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Statisztikai módszerek áttekintése módszerválasztási tanácsok Makara Gábor.
Többváltozós adatelemzés
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Paleobiológiai módszerek és modellek 4. hét
Faktoranalízis az SPSS-ben
IDMSYS projekt GOP Akkreditált innovációs klaszterek közös technológiai innovációjának támogatása, GOP pályázati ablak A.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Innováció az oktatásban – innováció a gazdaságban Készítette: Szabó Gábor Szeged, szeptember 21.
Erasmus program az Eötvös Loránd Tudományegyetemen Orosz Magdolna tudományos rektorhelyettes Budapest, október 2.
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
ELTE Innovációs Nap 2016 Innováció és partnerség az oktatási ágazatban: az ELTE PPK EDiTE-EJD H2020 programjának perspektívája és gyakorlata Halász Gábor.
A határ menti vállalati együttműködés kulturális gátjai – egy magyar szempontú elemzés Szőke Júlia Gazdasági tanár, abszolvált PhD hallgató Széchenyi István.
Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 3. alkalom október 21.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Intézményi szintű oktatási innovációk Magyarországon: az óvodáktól a doktori iskolákig Innováció, kutatás, pedagógusok HuCER május Halász.
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
A felsőoktatási innovációk fenntarthatóságának támogatása a szervezeti tanulási kapacitás segítségével Horváth László – ELTE.
Ez az előadás „A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” („Innova kutatás” - OTKA/NKFIH azonosító: )
Véradás Véradási szándékot és viselkedés befolyásoló tényezők feltárása, különös tekintettel a kommunikáció hatékonyságának vizsgálatára esettanulmány.
A jólét mérésének elméleti alapjai és problémái
Intézményi szintű oktatási innovációk Magyarországon: az óvodáktól a doktori iskolákig Innováció, kutatás, pedagógusok HuCER május Halász.
KRE-AKTÍV motivációs projekt
OKTATÁSI INNOVÁCIÓ MAGYARORSZÁGON
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
XXI. Apáczai-napok Tudományos Konferencia
A nyílt innováció egyik eszköze: Living Lab?
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Innováció-menedzsment a könyvtárban
„Aperitif” Innovációs potenciál az Arany János Kollégiumi és Kollégiumi Szakiskolai Programba programban AJKP-AJKSZP ORSZÁGOS TANÉVNYITÓ Kiskunfélegyháza.
Az intézményi pedagógiai innováció A református köznevelési intézmények vezetői és fenntartók képviselői számára szervezett intézményvezetői konferencia.
Előadás másolata:

Szervezeti tanulás és innováció a magyar felsőoktatásban Innováció, kutatás, pedagógusok HuCER 2017 2017. május 25-26. Szervezeti tanulás és innováció a magyar felsőoktatásban Horváth László horvath.laszlo@ppk.elte.hu ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet 115857 azonosító számú „A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” c. kutatás keretében készült

Bevezetés A kutatás a 2016 februárban indult „A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” c. OTKA által finanszírozott projekt része (Innova) Elméleti feltárás, nemzetközi esettanulmányok gyűjtése, előzetes kérdőíves kutatás Óvodától felsőoktatási intézményeken át a piacon működő szervezetekig Szervezeti jellemzők, innovációs tevékenység, konkrét innováció N=5077 (köznevelés: 4443, felsőoktatás: 513, piaci: 99) http://www.ppk.elte.hu/nevtud/fi/innova

Xenophon (i.e. 5. sz.) kainotomia  új bányák nyitása (pozitív)  változás, mint negatív, felforgató tényező (pl. Galilei) Antropológia – kulturális változás Szociológia – társadalmi változás Közgazdaságtan – technológiai változás „minden olyan gondolat, viselkedés vagy dolog, ami új, mert minőségileg különbözik a már meglévő dolgoktól” „tudatos közgazdaságtani értelemben vett döntés, mely értelmében egy vállalat alkalmaz vagy adoptál egy találmányt” „ötlet, folyamat vagy tárgy, melyet az adaptálója újként értelmez” (Godin, 2008)

Ipari paradigma dominanciája: Technológia és termelés dominanciája, Eredményesség és üzletiesülés kritériuma Oslo-kézikönyv: Termék innováció Folyamat innováció Marketing innováció Szervezeti innováció (OECD, 2005) SZOLGÁLTATÁS TERMÉK Megfogható Raktározható Egyedi sorozat, tömeg Széles igényekre Ember-gép rendszer Vevőknek jól definiált céljuk van Folyamat előre meghatározott Utólagos visszajelzés Megfoghatatlan Nem raktározható Egyedi sajátosságok Helyi igényekre Ember-ember rendszer Vevők célja nehezen definiálható Folyamat kiszolgálás során változhat Azonnali visszajelzés Szolgáltatás-alapú innovációk  közszférára jellemző innovációk  oktatási ágazatra jellemző innovációk (Barcet, 2010)

A felsőoktatási intézmények sajátosságai A XVI. század előtt létrehozott intézmények közül körülbelül 85 intézmény létezik ma is felismerhető struktúrában, azonos funkciókkal és folyamatos történelemmel: a Katolikus Egyház, az angol parlament és körülbelül 70 egyetem (Kerr, 2001) (Evans és Henrichsen, 2008; Halász, 2010) (Ponnuswamy és Manohar, 2016) Szervezeti kultúra? (Silver, 2003) Hány százalékban valósul meg sikeresen a felsőoktatási képzési programok innovációja? (Mann, 1978)

TTK TÓK* TÁTK* PPK IK* BTK ÁJK* ELTE Min: -1,33 M=-0,31; SD=0,69 Max: 0,57 TTK Min: -0,18 M=0,46; SD=0,75 Max: 1,29 TÓK* Min: -0,66 M=-0,25; SD=0,58 Max: 0,16 TÁTK* Min: -0,97 M=-0,11; SD=0,62 Max: 0,89 PPK M=0,29; SD=0,26 IK* Min: 0,11 Max: 0,47 Min: -2,01 M=-0,06; SD=1,02 Max: 1,69 BTK Min: -1,72 M=-0,77; SD=0,68 Max: 0,00 ÁJK* Min: -2,01 Max: 1,69 ELTE M=-0,16; SD=0,82

Faktorok és főkomponensek képzése Innovációs Index (II) Szervezeti Tanulási Kapacitás (SZTK) Hátráltató Tényezők (HT) Eredményességi Mutató (EM) Módszer Maximum Likelihood Principal Component Analysis Forgatás Promax Főkomponensek / faktorok Innovációs aktivitás (α=0,65) Innovációs tudatosság (α=0,79) Támogatás (α=0,89) Összehangolás (α=0,79) Reflexivitás (α=0,87) Belső tényezők (α=0,75) Igénybevevők (α=0,70) Külső tényezők (α=0,78) Belső tényezők (α=0,36) TVE 46,41% 58,63% 59,44% 66,05% KMO / Bartlett-teszt KMO=0,873 / χ2(45)=12737,61; p<0,001 KMO=0,918; χ2(78)=25317,42; p<0,001 KMO=0,744; χ2(21)=5573,81; p<0,001 KMO=0,712; χ2(10)=2916,25; p<0,001 Goodness of fit χ2(26)=675,824; p<0,001 χ2(42)=720,4; p<0,001 - Bess, Perkins és McCown (2010) alapján

Innovációs Index - Pattern Matrixa Factor 1 2 5.3 A munkatársaink által kezdeményezett újítások nyomán az eredményesség érzékelhetően javult (Q3.2_3) 0,897   5.2 Saját munkatársaink találtak ki a szervezet eredményességét szolgáló új megoldásokat (Q3.2_2) 0,793 5.5 Az igénybevevők/partnerek aktív szerepet játszottak egy újítás megszületésében (Q3.2_5) 0,568 5.1 Valamelyik kollégánk a korábbi gyakorlattól jelentős mértékben eltérő megoldásokat kezdett alkalmazni(Q3.2_1) 0,517 Speciális innovációs területek száma 0,471 7.6 A média tudósított az újításunkról (Q4.1_6) 0,696 7.1 Leírást készítettünk a szervezetünkön belül kialakult jó gyakorlatról, újításokról (Q4.1_1) 0,690 7.2 Adatokat gyűjtöttünk és elemeztünk az újítás hatásáról (Q4.1_2) 0,674 7.4 Átvettük külföldi szervezet bevált újításait (Q4.1_4) 0,665 7.5 Valaki más átvette a mi újításunkat (Q4.1_5) 0,580 Extraction Method: Maximum Likelihood. Rotation Method: Promax with Kaiser Normalization.a a. Rotation converged in 3 iterations.

Szervezeti Tanulási Kapacitás - Pattern Matrixa Factor 1 2 3 11.13 A szervezet általában támogatja a tanulási és képzési lehetőségek iránti igényeket (Q7.2_13) 0,921   11.12 A szervezet biztosítja a megfelelő erőforrásokat a munkatársak számára a feladataik sikeres elvégzéséhez (Q7.2_12) 0,749 11.9 A munkatársak tanulási tevékenységét a szervezet elismeri (Q7.2_9) 0,615 11.11 A szervezet elismeri a munkatársak kezdeményezőkészségét (Q7.2_11) 0,595 11.10 A szervezet biztosítja a munkatársak számára, hogy a szükséges információkhoz gyorsan és könnyen hozzáférhessenek (Q7.2_10) 0,519 0,326 11.14 A szervezetben nő azok száma, akik új képességeket sajátítanak e (Q7.2_14) 0,509 11.3 A szervezetben törekszünk arra, hogy egységesek legyenek az elképzelések a szervezet jövőképét illetően (Q7.2_3) 0,865 11.1 A szervezet támogatja, hogy a munkatársak közösségi perspektívában gondolkodjanak (Q7.2_1) 0,767 11.2 A szervezet együttműködik a külső partnerekkel, hogy megvalósítsák a közös célokat (Q7.2_2) 0,689 11.4 A szervezetben figyelembe vesszük a döntések hatását a munkatársak hangulatára (Q7.2_4) 0,497 11.7 A munkatársak nyílt és őszinte visszajelzést adnak egymásnak (Q7.2_7) 0,999 11.6 A munkatársak nyíltan megbeszélik a hibákat, annak érdekében, hogy tanuljanak belőlük (Q7.2_6) 0,848 11.8 A munkatársak a munkájuk során felmerült problémákat tanulási lehetőségként értelmezik (Q7.2_8) 0,693 Extraction Method: Maximum Likelihood. Rotation Method: Promax with Kaiser Normalization.a a. Rotation converged in 5 iterations.

Hátráltató tényezők - Pattern Matrixa Component 1 2 9.3 Nem megfelelő belső szervezettség (Q6.1_3) 0,853   9.5 Szervezeten belüli légkörrel, kommunikációval kapcsolatos problémák (Q6.1_5) 0,756 9.4 Vezetés kicserélődése (Q6.1_4) 0,711 9.2 Személyzet nem megfelelő szakmai felkészültsége (Q6.1_2) 0,665 9.8 Az igénybevevők szociális helyzetének romlása (Q6.1_8) 0,897 9.7 Az igénybevevők viselkedésével kapcsolatos problémák (Q6.1_7) 0,809 9.6 Az igénybevevők létszámának csökkenése (Q6.1_6) 0,641 Extraction Method: Principal Component Analysis. Rotation Method: Promax with Kaiser Normalization.a a. Rotation converged in 3 iterations.

Eredményességi Mutató - Pattern Matrixa Component 1 2 8.6 Saját megoldások kitalálását igénylő programokban vettünk részt (Q5.1_6) 0,873   8.5 A tanulás/tanítás eredményességének fejlesztését célzó országos/regionális programokba kapcsolódtunk be (Q5.1_5) 0,831 8.1 Pályázati úton vagy másképp többlet erőforrásokra tettünk szert (Q5.1_1) 0,781 8.4 A gyerekek/tanulók/hallgatók számát sikerült növelni (Q5.1_4) 0,807 8.3 A korábbiaknál felkészültebb vezetés került a szervezet élére (Q5.1_3) 0,762 Extraction Method: Principal Component Analysis. Rotation Method: Promax with Kaiser Normalization.a a. Rotation converged in 3 iterations.

Strukturális egyenlet modell (SEM) - felsőoktatás Oksági kapcsolatok Standard Estimate Squared Error Critical Ratio P HT  SZTK -0,53 0,05 -2,81 0,01 II  HT 0,41 0,34 2,93 0,00 II  SZTK 0,51 0,07 4,23 *** EM  II 0,71 0,11 5,63 SZTK1  SZTK 0,89 - SZTK2  SZTK 0,97 21,53 SZTK3  SZTK 0,81 15,82 II2  II 0,85 II1  II 0,74 0,12 8,42 HT2  HT 0,33 HT1  HT 1,41 2,97 EM1  EM 0,59 -O EM2  EM 0,70 0,18 5,68 Khí-négyzet próba: Megfigyelt és hipotetikus kovarianca mátrixok közötti eltéréseket mutatja RMSEA: Független az elemszámtól; Az ideális értékekkel rendelkező feltételezett modellt hasonlítja össze a populáció kovariancia mátrixával - (~0,06 alatti) RMR: Minta és feltételezett modell kovariancia mátrixa közötti eltérés gyöke; SRMR (független a skála lépétékétől) 0,08 alatti GFI: Feltételezett modell és a megfigyelt kovariancia mátrix közötti összefüggést méri; AGFI (független a látens változókhoz kapcsolódó változók számától) 0,9 már jó NFI: feltételezett modell és a null-modell khí-négyzet értéke közötti különbséget vizsgálja; TLI (nem érzékeny a nagy elemszámra) 0,95-nél nagyobb CFI: Megfigyelt adatok és a feltételezett modell közötti eltérést vizsgálja 0,9 fölött N=248 χ2(23)=38,51 p=0,022 χ2/df=1,67 RMSEA=0,052 RMR=0,071; SRMR=0,047 GFI=0,965; AGFI=0,932 NFI=0,839; TLI=0,880 CFI=0,923 (Münnich és Hidegkuti, 2012)

A felsőoktatási intézmények szerepe az innovációs ökoszisztémában

Záró gondolatok Szervezeti tanulási kapacitás mediáló hatása az (észlelt) eredményességre  hátráltató tényezők! Továbbgondolás: objektív eredményesség mutatók Hátráltató tényezők hatása az innovativitásra  probléma- alapú innováció Továbbgondolás: túl kevés vs. túl sok Felsőoktatási intézmények innováció-átadó szerepe Továbbgondolás: tanárképzés

Felhasznált irodalom Barcet, A. (2010): Innovation in services: a new paradigm and innovation model. In: Gallouj, F. és Djellal, F. (szerk.): The Handbook of Innovation and Services. A Multi-disciplinary Perspective. Edward Elgar, Cheltenham, 49-67. Bess, K. D., Perkins, D. D. és McCown, D. L. (2010): Testing a Measure of Organizational Learning Capacity and Readiness for Transformational Change in Human Services. Journal of Prevention & Intervention, 39. 1. 35-49. Evans, N. és Henrichsen, L. (2008): Long-term strategic incrementalism. An Approach and a Model for Bringing about Change in Higher Education. Innovative Higher Education, 33. sz. 111-124. o. Gallouj, F. és Savona, M. (2009): Innovation in services: A review of the debate and a research agenda. Journal of Evolutionary Economics, 19. 2. 149-172. Godin, B. (2008): Innovation: The History of a Category. Project on the Intellectual History of Innovation. Working Paper No. 1. URL: http://www.csiic.ca/PDF/IntellectualNo1.pdf (Utolsó letöltés: 2016. 05. 30.) Godin, B. (2015): Innovation Contested: The Idea of Innovation Over the Centuries. New York, Routledge. Halász Gábor (2010): Organizational Change and Development in Higher Education. In: Huisman, J. és Pausits, A. (2010, szerk.): Higher Education Management and Development. Waxmann, Münster. 51-65. o. URL: http://halaszg.ofi.hu/download/EHEMD.pdf Horváth László (2016): Az innováció-kutatás általános tudáshátterének áttekintése. Kézirat. URL: https://ppk.elte.hu/file/1_1_TAN.pdf Kerr, C. (2001): The uses of the university. Harvard University Press, Cambridge-London. Mann, D. (1978): Making change happen? Teachers College Press, New York. Münnich Ákos és Hidegkuti István (2012): Strukturális egyenletek modelljei: oksági viszonyok és komplex elméletek vizsgálata pszichológiai kutatásokban. Alkalmazott Pszichológia, 1. 77-102. OECD (2005): Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data. 3. kiadás, OECD, Paris. Ponnuswamy, I. és Manohar, H. L. (2016): Impact of learning organization culture on performance in higher education institutions. Studies in Higher Education, 41. 1. 21-36. Rogers, E. M. (1962): Diffusion of Innovations. The Free Press, New York. Silver, H. (2003): Does a University Have a Culture? Studies in Higher Education, 28. 2. 157-169.

Köszönöm a figyelmet! Innováció, kutatás, pedagógusok HuCER 2017 2017. május 25-26. Köszönöm a figyelmet! Horváth László horvath.laszlo@ppk.elte.hu ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet 115857 azonosító számú „A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” c. kutatás keretében készült