Kutyás terápia alkalmazása szegregált intézményekben Köböl Erika gyógypedagógus, terápiáskutya-felvezető, habilitációs kutya kiképző, AURA Segítő Kutya.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
TÁMOP / RIDENS Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium
Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének programja
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Komplex Instrukciós Program
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
Összetett diagnosztikus és terápiás modell a Gézengúz Alapítvány betegellátási rendszerében.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Fontosabb fogalmak Képesség :
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
NYME-AK Neveléstudományi Intézet Gyógypedagógia Intézeti Tanszék Állatasszisztált terápiák a gyógypedagógiai rehabilitációban Témavezető: Taufer Ildikó.
TERVEZET.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Az Inklúziós Index hazai adaptációja
Egyensúlyban a világgal TÁMOP A konzorcium tagjai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
Integráló iskolák a közoktatásban
A lovasterápia, mint élményterápia lehetőségei az autizmussal élő gyermekek szocializációjában Hevesi Tímea Mária Sarlóspuszta,
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ 2005/2006.tanév I. félév Csíkvárné Takács Anikó Módszertani Központ vezetője.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az idegen nyelv fejlesztésének célja és rendszere Készítette: Robinson Erika Anna.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az óvodai tevékenységterv
A beiskolázás előkészítése
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Korai fejlesztés fontossága
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Wichern Alapítvány a magyarországi szociális munkáért és ifjúságvédelemért Szenvedélybetegek Alacsonyküszöbű Ellátása Tranzit Szolgálat.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Kutyás terápia típusai Készítette: Fehérné Eleki Anita.
Az Új Széchenyi Terv - keretében kiírt TÁMOP -_3.3.10/A-12 kódszámú, A hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességének elősegítése a Lévay József református.
Segítőkutyák szerepe az egyéni és közösségi segítségnyújtásban Érzékenyítő tevékenységünk bemutatása „Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban” című konferencia.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
tanév. Munkaközösségünk tagjai: 19 fő - névváltozás és átalakulás új tagok: Hriczóné Csizmadia Judit Tóth Eszter - Gyermekfelügyelők.
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél „A valóság egy autista számára események, emberek, helyek, hangok és látványok zavarba ejtő, egymással.
Kuku és barátai – Ismerjük meg közösen a segítőkutyák világát! Egy mesekönyv bemutatása Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban című konferencia, Hódmezővásárhely.
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
„Referenciaintézmény kialakítása a II
A „A kutyás terápia, mint (gyógy)pedagógiai módszer” címmel
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Segítő állatok iskolánkban
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Tájékoztató a Győri tanoda-klubról a toborzó önkéntes munkára s 2018
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Kutyás terápia alkalmazása szegregált intézményekben Köböl Erika gyógypedagógus, terápiáskutya-felvezető, habilitációs kutya kiképző, AURA Segítő Kutya Alapítvány SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet SZT Bárczi Gusztáv EGYMI, Szeged Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely

Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integráló intézmények

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely A team

ÁAF többségi intézményekben ÁAF szegregált intézményekben Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely ÁAF integráló intézményekben Kliensek

ÁAF többségi intézményekben ÁAF szegregált intézményekben Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely ÁAF integráló intézményekben Kliensek -kliensek speciális képességekkel, igényekkel -”vegyes” csoportok

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Célcsoportok, kliensek

Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integráló intézmények A csoportvezető A kliensek szempontjából kompetens szakember

Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integráló intézmények A terápiás páros – kutya és felvezető Képzett, érvényes igazolvánnyal rendelkező páros

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely

Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integráló intézmények A terápiás páros – kutya és felvezető Képzett, érvényes igazolvánnyal rendelkező páros -speciális körülmények, igények -a gyógypedagógus felvezető sem ért minden sérüléstípushoz, így a csoport vezetéséhez segítségre van szüksége neki is

Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integráló intézmények Közvetlen és közvetett segítők Habilitációs kutyakiképző, állatorvos

Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integráló intézmények Közvetlen és közvetett segítők Habilitációs kutyakiképző, állatorvos (Gyógy)pedagógiai asszisztens, dajka, szülők

Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integráló intézmények Munkaformák AAA AAT AAE

Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integráló intézmények Fejlesztési területek Ismeretek elsajátítása

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Ismeretek elsajátítása

Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integráló intézmények Fejlesztési területek Kompetenciák, képességek fejlesztése Az alapképességek fejlesztése

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Kommunikációs és szociális képességek

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Motoros és kognitív képességek

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Orientációs és kreatív képességek

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Kompetenciaélmény

Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integráló intézmények Fejlesztési területek Motiváció Motiváció? (Józsa és Fazekasné, 2008) Mucsiné, 2014)

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Motiváció

Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integráló intézmények Fejlesztési területek „Megelőző, „alapozó” fejlesztés

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely „Megelőző”, „alapozó” fejlesztés (együttműködés, kötődés, biztonság, feladattudat, feladattartás)

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely „Megelőző”, „alapozó” fejlesztés (együttműködés, kötődés, biztonság, feladattudat, feladattartás)

Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integráló intézmények Előkészítő-, utómunkák -Intézményfelmérés -Együttműködési megállapodás -Intézménybejárás -Tájékoztató és engedélyek -Előkészítő, tervező team munka – felkészülés és tervezés hosszú és rövid távon – munkaformától függ! -Értékelő, elemző team munka, dokumentálás, további tervezés rövid és hosszú távon – munkaformától függ!

Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek A foglalkozások tervezése, felépítése -az óra helye a nagyobb tematikus egységben, - célok, feladatok, követelmények, - a foglalkozás anyaga, - a csoporttagok sajátosságai, - a módszerek, eszközök és - a szervezeti és munkaformák, - didaktikai lépések, - a foglalkozás szerkezetének, menetének, a konkrét feladatoknak a kialakítása

Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek A foglalkozások tervezése, felépítése -a célcsoport típusa (kor, sérüléstípus) - a feladat által megcélzott fejlesztési terület - a kutya aktivitása - a feladatra tervezett idő - eszközök, helyszín, - megjegyzések, az egyéni segítségnyújtás lehetséges módjai -az óra helye a nagyobb tematikus egységben, - célok, feladatok, követelmények, - a foglalkozás anyaga, - a csoporttagok sajátosságai, - a módszerek, eszközök és - a szervezeti és munkaformák, - didaktikai lépések, - a foglalkozás szerkezetének, menetének, a konkrét feladatoknak a kialakítása

Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek A foglalkozások tervezése, felépítése -a célcsoport típusa (kor, sérüléstípus) - a feladat által megcélzott fejlesztési terület - a kutya aktivitása - a feladatra tervezett idő - eszközök, helyszín, - megjegyzések, az egyéni segítségnyújtás lehetséges módjai -a célcsoport típusa (kor, sérüléstípus) -módszerek -az óra helye a nagyobb tematikus egységben, - célok, feladatok, követelmények, - a foglalkozás anyaga, - a csoporttagok sajátosságai, - a módszerek, eszközök és - a szervezeti és munkaformák, - didaktikai lépések, - a foglalkozás szerkezetének, menetének, a konkrét feladatoknak a kialakítása

Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek a)A terápiás kutya aktív a feladatban: aa) együtt játszik a klienssel aaa) együttműködő társa a kliensnek aab) a kliens „ellenfele” ab) a kliens feladata a kutya irányítása Feladatok a kutya aktivitása alapján

Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek a)A terápiás kutya aktív a feladatban: aa) együtt játszik a klienssel aaa) együttműködő társa a kliensnek aab) a kliens „ellenfele” ab) a kliens feladata a kutya irányítása b) passzív a terápiás kutya a játékban ba) a terápiás kutyán végezzük a feladatot bb) a kutya jutalom a feladat végén Feladatok a kutya aktivitása alapján

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely aaa) együttműködő társa a kliensnek

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely aab) a kliens „ellenfele”

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely ab) a kliens feladata a kutya irányítása

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely ba) a terápiás kutyán végezzük a feladatot

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely bb) a kutya jutalom a feladat végén

Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek - Ismert játékok kutyás feladatokká alakítása -Kutyás feladatok átalakítása az adott célcsoport számára -Új játékok Feladatok a tervezés alapján

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Ismert játékok kutyás feladatokká alakítása

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Kutyás feladatok átalakítása az adott célcsoport számára

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Új játékok

Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integráló intézmények Foglalkozások, feladatok tervezése Módszerek - Ismert játékok kutyás feladatokká alakítása -Kutyás feladatok átalakítása az adott célcsoport számára -Új játékok -a játékváltás gyakorisága, -az új játékok bevezetésére szánt idő, annak tempója -az új játékok ismétlésének a száma Feladatok a tervezés alapján

Többségi intézmények Szegregált intézmények Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integráló intézmények Az integráció támogatása -felelős állattartás, -múzeumpedagógia foglalkozások, -idegen nyelv oktatás -érzékenyítő programok, -kutyával és mesével az integráció támogatásáért, -integrált kutyás játszóházak, táborok Az integráció támogatása

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Integrált kutyás játszóházak, táborok

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely Érzékenyítő programok NEO Magyar Segítőkutya Egyesület

Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely

Felhasznált irodalom: GAÁL É. (2000): A tanulásban akadályozott gyermekek az óvodában és az iskolában. In ILLYÉS S.(szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE BGGYFK, Budapest NAGY J. (2008): Az alapképességek folyamatos kritériumorientált kifejlesztése. In SZABÓ ÁKOSNÉ (szerk.): Tanulmányok a tanulásban akadályozottak pedagógiája és határtudományai köréből. Educatio, Budapest JÓZSA K. és FAZEKASNÉ FENYVESI M. (2008): Tanulásban akadályozott gyermekek tanulási motivációja. In SZABÓ ÁKOSNÉ (szerk.): Tanulmányok a tanulásban akadályozottak pedagógiája és határtudományai köréből. Educatio, Budapest Mucsiné Erdei Mónika (2014):A tanulmányaikat gyógypedagógiai intézményben kezdő és a spontán integrációból kikerülő tanulásban akadályozott tanulók elsajátítási motivációjának vizsgálata. Szeged, kézirat. KÖBÖL E. és TOPÁL J. (2012): Játék vagy munka? A kutyás terápia lehetőségei a tanulásban akadályozott gyermekek fejlesztésében. Gyógypedagógiai Szemle XL. évf. 2. KÖBÖL ERIKA, HEVESI TÍMEA MÁRIA és TOPÁL JÓZSEF (2016): Állatlasszisztált foglalkozások. Szeged. V2/index.html Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely

Köszönöm a figyelmet! Terápiás és segítőkutyák a mindennapokban Hódmezővásárhely