JÁRMŰIPAR ÁLLAMI TÁMOGATÁSOK A KELET-KÖZÉP-EURÓPAI TÉRSÉG ORSZÁGAIBAN Pájer Ivett Győr, május 4.
A JÁRMŰIPARI ÁLLAMI TÁMOGATÁSOK A KELET-KÖZÉP-EURÓPAI TÉRSÉG ORSZÁGAIBAN A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA KÖZÉP- ÉS NYUGAT- DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia
Járműipari állami támogatások a KKE térség országaiban Globalizáció előre haladtával erősödő verseny a beruházások megszerzéséért Magyarország főbb versenytársai: Szlovákia, Csehország, Szlovénia, Portugália, Spanyolország, Görögország (Vértes, Viszt 2006) Hasonló országok esetében az állami támogatások jelentősége nő A régió országainak ösztönző rendszerének megismerésének fontossága A téma aktualitása
Járműipari állami támogatások a KKE térség országaiban Állami támogatás meghatározása Római szerződés o Állami, költségvetési forrásból származik o Előnyt jelent a vállalat számára o Bizonyos vállalatot vagy szektort létesít csak előnyben o Versenytorzító hatása van o Befolyásolja az EU-n belüli kereskedelmet Célja o Beruházásra ösztönzés o A régió fejlődése o Foglalkoztatottság növelése o 4 fő irány (Rechnitzer, Smahó 2011) o Tőke, jövedelem orientált támogatás o Működési támogatás o Munkaerő orientált támogatás o Területi környezetre, lokális miliőre irányuló támogatás
Járműipari állami támogatások a KKE térség országaiban Állami támogatások csoportosítása Regionális támogatások Horizontális támogatások K+F tevékenységekre Környezetvédelemre Megmentési és szerkezetátalakítási célú Foglalkoztatási célú Képzési célú Regionális állami támogatások Magyarországon ig
Járműipari állami támogatások a KKE térség országaiban Max. int: 30% Munkahelyek: 2300 Támogatás: Mio HUF Max. int: 50% Munkahelyek: 380 Támogatás: Mio HUF Max. int: 50% Munkahelyek: 2750 Támogatás: Mio HUF Max. int: 50% Munkahelyek: 1300 Támogatás: Mio HUF Max. int: 50% Munkahelyek: 2350 Támogatás: Mio HUF Max. int: 40% Munkahelyek: 6700 Támogatás: Mio HUF Max. int: 30% Munkahelyek: 760 Támogatás: Mio HUF 1. Egyedi kormánydöntéssel adható vissza nem térítendő támogatások Magyarországon (EKD) ig
Járműipari állami támogatások a KKE térség országaiban Munkahelyteremtési támgogatás Min. 500 új munkahely Max 260 Mio. HUF 3. Képzési támogatás Új beruházáshoz felvett munkatársak képzése 2 Mio EUR (EU Bizottsági jóváhagyás nélkül) 4. Fejlesztési adókedvezmény 150 munkahely létrehozása és megtartása, vagy Bérköltség megemelése 5. Operatív programok (GOP, ROP) 5 EKDGOP, ROP összes beruházás420 mrd. Forint21 mrd. Forint új munkahely6100 fő750 fő 1 főre eső beruházási költség68 mio. Forint28 mio. Forint Állami támogatások Magyarországon Támogatások Magyarországon ig
Járműipari állami támogatások a KKE térség országaiban Különbözőségek és hasonlóságok a kelet-közép európai állami ösztönző rendszerekben Beruházásösztönző ügynökséggel rendelkeznek Kiemelkedő beruházások külön kezelését biztosítják A beruházásösztönzés eszközei hasonlóságot mutatnak EKD, fejlesztési adókedvezmény munkahelyteremtési támogatás, képzési támogatás Lengyelországban, Romániában, Szlovákiában, Magyarországon, Szerbiában Szlovéniában társfinanszírozott programok preferenciája Állami támogatások minimális beruházási összeghez, és fenntartott munkahelyekhez kötése Régiók megkülönböztetése támogatási intenzitási szempontból
Járműipari állami támogatások a KKE térség országaiban Különbözőségek és hasonlóságok a kelet-közép európai állami ösztönző rendszerekben Mio. EUR (15% ) (6%) (5%) (11%) (15%) Állami támogatások különböző formáinak aránya az EU-ban ig Forrás: Saját szerkesztés az EU-Bizottság adatai alapján
Járműipari állami támogatások a KKE térség országaiban KKE Állami Támogatások szektoronként ig Forrás: Saját szerkesztés az EU-Bizottság adatai alapján Különbözőségek és hasonlóságok a kelet-közép európai állami ösztönző rendszerekben
Járműipari állami támogatások a KKE térség országaiban OrszágVállalatBeruházás típusa Támogatás fajtája Támogatás összege Támogatási intenzitás Létrehozott munkahely Magyar Audi Hungaria Motorgyár-tás bővítése EKD+adó- kedvezmény N.I. 150 fő Magyar Mercedes Benz Gépjármű- gyártás EKD+adó- kedvezmény 170 Mio. EUR 25%2500 fő Románia Ford CraiovaKépzésKépzési57 Mio. EUR31%9000 fő képzése Románia Ford CraiovaGépjármű- gyártás EKD143 Mio EUR8%N.I. Szlovákia VW SlovakiaGépjármű- gyártás Adóked- vezmény 14,3 Mio EUR 5%N.I. Lengyel Fiat Powertrain Dízelmoto-rok gyártása EKD+adó- kedvezmény 40 Mio. EUR22%400 fő Lengyel VW Motor Polska Motorgyár-tás bővítése EKDN.I.5%N.I. Támogatások nagyberuházásokra a járműiparban ig a KKE régióban (az EU Bizottság hivatalos döntései alapján)
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!