A turizmus rendszere – környezete – kölcsönhatásai Prof. Dr. Piskóti István Marketing Intézet  -marketing A turizmus rendszere 2. 1A turizmus-rendszere.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az orvosok és szakdolgozók elvándorlásának hatása az egészségügyi ellátás színvonalára Dr. Balogh Zoltán ELTE TáTK- AstraZeneca 15. Egészség-gazdaságtani.
Advertisements

Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Beiskolázási tájékoztató tanév OM
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
TURIZMUSFEJLESZTÉS AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERVBEN „Kárpát-medence kincsei Egerben” OKTOGON ÜZLETEMBER TALÁLKOZÓ Eger, szeptember 17. Gerlach.
Kiss János Kereskedelmi igazgató Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. Bemutatkozás.
Fontosabb szja és járulék változások január 1.
Természetbeni juttatások – egyes béren kívüli juttatások.
Készítette: Gondos Borbála
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Szőke István szakmai igazgató Pécs, január 29. A gazdasági válság foglalkoztatásra gyakorolt hatásának.
Dr. Albert József osztályvezető Földművelésügyi Minisztérium Hungarikumok Gyűjteménye Hungarikumok falusi környezetben Rábatöttös április.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Mindent a „Vállalkozások komplex infokommunikációs és mobilfejlesztéseinek támogatása” című pályázati kiírásról.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
Előadó: Bali Kornél Mikro-, kis-és középvállalkozások kapacitásbővítő beruházásainak támogatása.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
Badacsonytomaj. Élmény Környezet Balaton Biztonság Gasztronómia Szállás Attrakciók Egyéb szolgáltatások.
EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM KULTÚRSZIGET – AGÓRA NYÍREGYHÁZA TIOP /
A cafetéria 2011-es változásai. Mi a cafetéria? A cafetéria szó (angolul: cafeteria) jelentése önkiszolgáló étterem, vendéglő. Erre a gondolatkörre épül.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Önkormányzatok épületenergetikai beruházásai pályázati forrásból!
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
A nemzetközi üzleti élet etikája
Segédlet a technológiai terv készítéséhez
A vállalati érdekek és a család összhangjának megteremtése
TÁJÉKOZTATÓ BÁCS-KISKUN MEGYEI CIGÁNYSÁGRÓL
Intelligens céginformációs megoldások
FITLIFE BAY Fitness és Mozgásközpont
276 fő Terület: 1234 hektár 1 Mozgókönyvtár 2 legnagyobb foglalkoztató Gál József (építőipar) Lakosné Szűcs Piroska (kereskedelem) Munkanélküliségi ráta:
Kína üzleti szemmel június 24..
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
SZÁMVITEL.
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
SZÁMVITEL.
Egészségügyi közbeszerzések
SZÁMVITEL.
IT feladatok kiszervezhetősége kis és közepes vállalatok esetén
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Innovációs képesség és jólét összefüggései
A külső környezet elemei
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
14. VILÁGGAZDASÁG.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
LEADER LEADER Intézkedések a Déli Napfény LEADER Egyesület területén
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Készletek transzformációja
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
HIRING 101: BEVEZETÉS A TOBORZÁS-KIVÁLASZTÁSBA
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A KERÉKPÁROS TURIZMUS LEHETŐSÉGEI
Családi vállalkozások
Üzleti projektterv Előadó neve | Cégnév.
A Target Group Index (TGI) kutatásban elérhető információk
THE INDUSTRY CONTEXT 8 CHAPTER AZ IPARI KÖRNYEZET
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
Előadás másolata:

A turizmus rendszere – környezete – kölcsönhatásai Prof. Dr. Piskóti István Marketing Intézet  -marketing A turizmus rendszere 2. 1A turizmus-rendszere 2

2

3 A turizmus rendszere és környezete Társadalmi környezet Kulturális környezet Politikai környezet Természeti környezet Gazdasági környezet Technológiai környezet Kereslet: - Motiváció - Jövedelem - Szabadidő utazás Marketing (értékesítés, kommunikációs) Közvetítő szektor Kínálat: -Vonzerő -Szállás, Étkezés -Közlekedés, Egyéb infrastruktúra -Szórakozási lehetőségek -Kultúra, Vendégszeretet -Biztonság, Higiéné -Turisztikai szervezet -árak  -marketing Lengyel Márton alapján

Utazási (döntési) folyamat  Igény (pihenés, kikapcsolódás…)  Szándék (motiváció …)  Keresés – értékelés (ajánlatok, keresése, marketing ….  Döntés (termékválasztás)  Utazás  Üdülés a desztinációban  Visszautazás  Emlékek (élmény, fotók, video A turizmus-rendszere 24  -marketing

Motiváció A turizmus-rendszere 25 FIZIOLÓGIA Üdülés – egészségturizmus - gasztroturizmus BIZTONSÁG Utazási döntés – kockázatok minimalizálása FIZIOLÓGIA Barátok, rokonok, ismerősök meglátogatása MEGBECSÜLÉS Incentív, üzleti, konferencia-turizmus KOGNITÍV Kulturális és örökségturizmus ESZTÉTIKA Gasztro-film-foto ÖN kaland  -marketing

 -marketing

Utazást gátló tényezők  Anyagi,  Egészségügyi állapot (fogyatékosság…)  Mentális okok (félelem, fóbiák)  Családi kötöttségek (ápolás…  Egzisztenciális félelem (munkahely elvesztése  Nem szeret utazni A turizmus-rendszere 27  -marketing

Szabadidő  Munka kontra szabadidő  Szabadság növekedése  Ünnepek  Szabadidőipar kialakulása A turizmus-rendszere 28  -marketing

Jövedelem  Diszkrecionális jövedelem  Üdülési csekk – SZÉP kártya A turizmus-rendszere 29  -marketing

A turizmus-rendszere  -marketing

A turizmus típusai  Iránya  Származási hely  Utazás célja  Attrakció jellege  Hatás jellege – tömeg-alternatív (minőségi) 11A turizmus-rendszere 2

12 Tömegturizmus  A turisták nagy létszáma – turisztikai termékek tömegtermeléssel.  A tömegturisztikai termékek kevésbé különböztethetőek meg egymástól. (pl. tengerpart)  Növekszik az elköltött összeg.  Bizonyos piacokon néhány vállalat domináns helyzetben. (Neckermann, Disney, stb.)  Jellemző árérzékenység a közeli úti célok vagy a 4S (sun, sea, sand, sex) úti célok előnyben.  Kialakulnak a turizmus negatív hatásai. (környezet, kultúra kommercializálódása)

A turizmus-rendszere

A turizmus-rendszere 114 Turizmus és környezete kapcsolata  Kemény turizmus –Másokkal nem törődő –Támadó, –Agresszív, –Gyors-indulatos –Nagyléptékű fejlődés –Ellenőrizhetetlen –Szabályozatlan –Maximális –Mértéktelen –Rövidtávú –Részérdek –Külső ellenőrzés –Legkisebb ellenállás –Szektor alapú –Ár-tudatos –Mennyiségi növekedés  Szelíd turizmus –Figyelmesség másokkal szemben –Védekező –Óvatos –Lassú-megfontolt –Kis előrelépések –Ellenőrzött –Szabályozott –Optimális –Mérsékelt –Hosszú távú –Általános érdek –Független elhatározás –Legnagyobb ellenállás –Teljesség alapú –Érték-tudatos –Minőségi fejlődés  -marketing (Jost Krippendorf alapján)

A turizmus-rendszere 215 A turisztikai szektor Termelők Magánszektor által támogatott szolgáltatások Szolgáltatások Biztosítás, pénzügy, Marketing Sajtó, Közlekedés Út, vasút, Légi, tengeri, Attrakciók Történelmi, Témapark, … Vendéglátás Étterem, büfé. Bár … Szállás Szálloda, Motel, Kemping … Állami szektor által támogatott szolgáltatások Hivatalok, Info-irodák, Szabályozás, Speciális turisztikai termék-kombinációk Üdülések, szervezett túrák, kirándulások, üzlet Túraszervezők Utazási ügynökök Turisták Holloway alapján  -marketing

A turizmus-rendszere

A turizmus rendszere 217 A turizmus és a gazdaság  Legösszetettebb iparág, komplex,  Kiegészítő termékek és szolgáltatások.  Láthatatlan export.  Szezonalitás.  Magas ár és jövedelemrugalmasság.  Foglalkozatási és befektetési folyamatok.  Katalizátor, multiplikációs hatások.  -marketing

A turizmus rendszere 218 A turizmus, mint gazdasági rendszer Turista (szabadidős és üzleti) Turisztikai szolgáltatások Kormányzat Kiegészítő szolgáltatások, háttéripar Foglalkoztatottak Adók és díjak Kormányzati szolgált. Adók és díjak foglalkoztatás Személyes jövedelem Személyes jövedelem foglalkoztatás vásárlások befektetések Adók-díjak, vásárlások Kormányzati szolgáltatások díj  -marketing

A turizmus rendszere 219 Sematikus költési struktúra - jövedelmek Turista kiadásaiTurisztikai szolgáltatások, jövedelmek Végső haszonélvezők Szállás Vendéglátás Közlekedés Ruházat Ajándéktárgy Fotóeszköz Személyi szolgáltatás Szervezett program …. Bérek, jövedelmek Borravaló Adók/díjak Jutalékok Licencdíjak Adminisztráció Tanácsadók díja Nyersanyagok Marketing Beszerzés Közüzemi költségek Biztosítás Osztalék Bérletek … Kiskereskedelmi egység Központi költségvetés Alkalmazottak Éttermek Zöldség-gyümölcs term. Vállalkozók Kirakat-lakberendezők Benzinkutak Orvosok Halászok Szakácsok Banki alkalmazottak …  -marketing

A turizmus rendszere 220 Utazási vásárlási szokásai (megkérdezettek %-a) Vásárlások utazás előttNémetekOsztrákokSvájciak Nyári ruházat Napszemüveg, napolaj Fürdőruha gyógyszerek Gyógyszerek Élelmiszerek Útikönyv Bőrönd Szerviz Vásárlások utazás alatt Étkezés Emléktárgy Amit otthon felejt Szervezett kirándulás Múzeumok, Élelmiszer23 34 Szeszes italok Dohány Ruházat Parfüm Helyi iparművészet  -marketing

A turizmus rendszere 221 Szállodában éjszakázó turisták költési struktúrája Szállásdíj100 Ft. Vendéglátás47 Ft. Vegyes iparcikk47 Ft. Ruházati cikkek27 Ft. Szolgáltatások20 Ft. Élelmiszer-vásárlás16 Ft. Közlekedés8 Ft. Egészségügyi és kozmetikai cikkek2 Ft. Egyéb3 Ft.  -marketing