A turizmus rendszere – környezete – kölcsönhatásai Prof. Dr. Piskóti István Marketing Intézet -marketing A turizmus rendszere 2. 1A turizmus-rendszere 2
2
3 A turizmus rendszere és környezete Társadalmi környezet Kulturális környezet Politikai környezet Természeti környezet Gazdasági környezet Technológiai környezet Kereslet: - Motiváció - Jövedelem - Szabadidő utazás Marketing (értékesítés, kommunikációs) Közvetítő szektor Kínálat: -Vonzerő -Szállás, Étkezés -Közlekedés, Egyéb infrastruktúra -Szórakozási lehetőségek -Kultúra, Vendégszeretet -Biztonság, Higiéné -Turisztikai szervezet -árak -marketing Lengyel Márton alapján
Utazási (döntési) folyamat Igény (pihenés, kikapcsolódás…) Szándék (motiváció …) Keresés – értékelés (ajánlatok, keresése, marketing …. Döntés (termékválasztás) Utazás Üdülés a desztinációban Visszautazás Emlékek (élmény, fotók, video A turizmus-rendszere 24 -marketing
Motiváció A turizmus-rendszere 25 FIZIOLÓGIA Üdülés – egészségturizmus - gasztroturizmus BIZTONSÁG Utazási döntés – kockázatok minimalizálása FIZIOLÓGIA Barátok, rokonok, ismerősök meglátogatása MEGBECSÜLÉS Incentív, üzleti, konferencia-turizmus KOGNITÍV Kulturális és örökségturizmus ESZTÉTIKA Gasztro-film-foto ÖN kaland -marketing
-marketing
Utazást gátló tényezők Anyagi, Egészségügyi állapot (fogyatékosság…) Mentális okok (félelem, fóbiák) Családi kötöttségek (ápolás… Egzisztenciális félelem (munkahely elvesztése Nem szeret utazni A turizmus-rendszere 27 -marketing
Szabadidő Munka kontra szabadidő Szabadság növekedése Ünnepek Szabadidőipar kialakulása A turizmus-rendszere 28 -marketing
Jövedelem Diszkrecionális jövedelem Üdülési csekk – SZÉP kártya A turizmus-rendszere 29 -marketing
A turizmus-rendszere -marketing
A turizmus típusai Iránya Származási hely Utazás célja Attrakció jellege Hatás jellege – tömeg-alternatív (minőségi) 11A turizmus-rendszere 2
12 Tömegturizmus A turisták nagy létszáma – turisztikai termékek tömegtermeléssel. A tömegturisztikai termékek kevésbé különböztethetőek meg egymástól. (pl. tengerpart) Növekszik az elköltött összeg. Bizonyos piacokon néhány vállalat domináns helyzetben. (Neckermann, Disney, stb.) Jellemző árérzékenység a közeli úti célok vagy a 4S (sun, sea, sand, sex) úti célok előnyben. Kialakulnak a turizmus negatív hatásai. (környezet, kultúra kommercializálódása)
A turizmus-rendszere
A turizmus-rendszere 114 Turizmus és környezete kapcsolata Kemény turizmus –Másokkal nem törődő –Támadó, –Agresszív, –Gyors-indulatos –Nagyléptékű fejlődés –Ellenőrizhetetlen –Szabályozatlan –Maximális –Mértéktelen –Rövidtávú –Részérdek –Külső ellenőrzés –Legkisebb ellenállás –Szektor alapú –Ár-tudatos –Mennyiségi növekedés Szelíd turizmus –Figyelmesség másokkal szemben –Védekező –Óvatos –Lassú-megfontolt –Kis előrelépések –Ellenőrzött –Szabályozott –Optimális –Mérsékelt –Hosszú távú –Általános érdek –Független elhatározás –Legnagyobb ellenállás –Teljesség alapú –Érték-tudatos –Minőségi fejlődés -marketing (Jost Krippendorf alapján)
A turizmus-rendszere 215 A turisztikai szektor Termelők Magánszektor által támogatott szolgáltatások Szolgáltatások Biztosítás, pénzügy, Marketing Sajtó, Közlekedés Út, vasút, Légi, tengeri, Attrakciók Történelmi, Témapark, … Vendéglátás Étterem, büfé. Bár … Szállás Szálloda, Motel, Kemping … Állami szektor által támogatott szolgáltatások Hivatalok, Info-irodák, Szabályozás, Speciális turisztikai termék-kombinációk Üdülések, szervezett túrák, kirándulások, üzlet Túraszervezők Utazási ügynökök Turisták Holloway alapján -marketing
A turizmus-rendszere
A turizmus rendszere 217 A turizmus és a gazdaság Legösszetettebb iparág, komplex, Kiegészítő termékek és szolgáltatások. Láthatatlan export. Szezonalitás. Magas ár és jövedelemrugalmasság. Foglalkozatási és befektetési folyamatok. Katalizátor, multiplikációs hatások. -marketing
A turizmus rendszere 218 A turizmus, mint gazdasági rendszer Turista (szabadidős és üzleti) Turisztikai szolgáltatások Kormányzat Kiegészítő szolgáltatások, háttéripar Foglalkoztatottak Adók és díjak Kormányzati szolgált. Adók és díjak foglalkoztatás Személyes jövedelem Személyes jövedelem foglalkoztatás vásárlások befektetések Adók-díjak, vásárlások Kormányzati szolgáltatások díj -marketing
A turizmus rendszere 219 Sematikus költési struktúra - jövedelmek Turista kiadásaiTurisztikai szolgáltatások, jövedelmek Végső haszonélvezők Szállás Vendéglátás Közlekedés Ruházat Ajándéktárgy Fotóeszköz Személyi szolgáltatás Szervezett program …. Bérek, jövedelmek Borravaló Adók/díjak Jutalékok Licencdíjak Adminisztráció Tanácsadók díja Nyersanyagok Marketing Beszerzés Közüzemi költségek Biztosítás Osztalék Bérletek … Kiskereskedelmi egység Központi költségvetés Alkalmazottak Éttermek Zöldség-gyümölcs term. Vállalkozók Kirakat-lakberendezők Benzinkutak Orvosok Halászok Szakácsok Banki alkalmazottak … -marketing
A turizmus rendszere 220 Utazási vásárlási szokásai (megkérdezettek %-a) Vásárlások utazás előttNémetekOsztrákokSvájciak Nyári ruházat Napszemüveg, napolaj Fürdőruha gyógyszerek Gyógyszerek Élelmiszerek Útikönyv Bőrönd Szerviz Vásárlások utazás alatt Étkezés Emléktárgy Amit otthon felejt Szervezett kirándulás Múzeumok, Élelmiszer23 34 Szeszes italok Dohány Ruházat Parfüm Helyi iparművészet -marketing
A turizmus rendszere 221 Szállodában éjszakázó turisták költési struktúrája Szállásdíj100 Ft. Vendéglátás47 Ft. Vegyes iparcikk47 Ft. Ruházati cikkek27 Ft. Szolgáltatások20 Ft. Élelmiszer-vásárlás16 Ft. Közlekedés8 Ft. Egészségügyi és kozmetikai cikkek2 Ft. Egyéb3 Ft. -marketing