Laborgyakorlat 1 2016 Emlékezet Szőllősi Ágnes. Amiről szó lesz… A verbális tanulási kísérletekről úgy általában - röviden Három konkrét paradigma: –Az.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A VILLÁMOLVASÁS TITKAI
Advertisements

A pontos idő: 14:2714:2714:2714:2714:27 ORHIDEÁK ORHIDEÁK Zene: Autumn Rose Kattints.
Angol nyelvi kompetencia
Kommunikációs stratégiák
4. Kreatív döntéshozatal
Rangszám statisztikák
A többszörös összehasonlítás gondolatmenete. Több mint két statisztikai döntés egy vizsgálatban? Mi történik az elsõ fajú hibával, ha két teljesen független.
EMLÉKEZÉS.
A főnév-főnévi összetételek feldolgozásának dekompozíciós és integrációs folyamatai Ladányi Enikő Kognitív tanulmányok MA II. évfolyam.
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
A „közbülső változók” bevezetése
AZ EMBERI MEMORIA.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Varianciaanalízis 12. gyakorlat.
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
A válság megelőzése és kezelése Készítette: Balázs Anna Dénes Gábor Kopasz Márta Romvári Frigyes.
Az emberi tanulás.
Explicit és implicit emlékezet
Emlékezés, tanulás, felejtés, butulás
Change blindness Változás -vakság.
Speciális tanulási nehézségek
Új hirdetési megoldások a televíziós piacon
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során
Az emlékezés torzításai
Emlékezeti tárak, feldolgozási szintek, munkamemória
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
JÓ KÉRDÉSEK FELTÉTELE.
Struktúrált gyakorlatok I. Yalom Alkalmazásuk célja: a csoport céljától és a csoportfolyamatoktól függ Funkcióik:  kezdeti társas rituálék időszakának.
Útmutatások a szerepjátékok alkalmazásához  Magyarázd el a szerepjáték alkalmazásának folyamatát  Magyarázatodban ne használd a „eljátszani” szót Mond.
PEDAGÓGIAI KUTATÁS BARTHA ( ZSEBENYI) KLEMENTINA TEMPFLI (MARTIN) GABRIELLA II. éves hallgatók- távoktatás.
Rövidtávú memória Munkamemória.
Hosszútávú memória HTM.
Többtényezős ANOVA.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
Három kérdés Problémamegoldás.
Meixner Ildikó: Játékház Képes olvasókönyv I.
A kognitív pszichológia korai elméletei szerint két részből áll memóriánk, egy rövid és egy hosszú tartamú emlékezeti tárból. A kéttáras modell szerint.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
A pontos idő: 18:58.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Útmutató Tippek, típushibák, megoldások és némi statisztika.
Az internetes keresési módszerek
A személyiség biológiai alapjai
Az emlékezet szerkezete
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
Chapter 2 Human Information Processing
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
A LISTENING SPAN TESZT A RÖVID TÁVÚ VERBÁLIS SZERIÁLIS MEMÓRIA VIZSGÁLATA.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Explicit (deklaratív) emlékezet Önéletrajzi emlékezet Emberi emlékezet félév Szőllősi Ágnes BME TTK Kognitív Tudományi.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
EMBERI EMLÉKEZET ősz Szőllősi Ágnes
Alvás, álmok, napszak és emlékezet
Lucy G. Cheke, Jon S. Simons & Nicola S. Clayton
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Jövő és emlékezet EMBERI EMLÉKEZET félév Szőllősi Ágnes
Spontaneous Discounting of Availability in Frequency Judgment Tasks
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Tóth Zoltán és Szalay Luca
Örömteli és eredményes matematikatanulás
Tanulási görbék.
Rugalmas foglalkoztatási formák elterjedtsége a
Készítette: Pethő Eszter, Rácz Viktória, Tóth Anna Eszter
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

Laborgyakorlat Emlékezet Szőllősi Ágnes

Amiről szó lesz… A verbális tanulási kísérletekről úgy általában - röviden Három konkrét paradigma: –Az irányított felejtési paradigma –Az előhívás kiváltotta felejtési paradigma –Az újratanulási/újratesztelési paradigma Főleg módszertani szempontok!

A verbális tanulási kísérletekről úgy általában - röviden Mit mérünk? Sikeres kódolás? Hogyan? Nehéz szeparálni a kódolást, megtartást, előhívást (ld. pl. Watkins, 1990; Roediger & Guynn 1996; Marsh & Roediger, 2012) Pl. sikertelen kódolás (mert túl gyors a bemutatási idő stb.) Megjegyzés: felejtési elméletek alapja – korábban sikeresen kódolt info (összefoglalóért ld. pl. Wixted 2005) Amit mérünk: előhívás Elérhetőség vs. rendelkezésre állás (Tulving & Pearlstone 1966)

Tanulás Intencionális (lab kísérletekben általában) Incidentális (való életben többnyire – önéletrajzi emlékezet) Megtartási idő pár másodperc – munkamemória, percek, órák, napok, hetek stb Megtartási idő alatt: Kontroll? Plusz feladat (nincs előhívás) Milyen típusú feladat? Miért? (interferencia) Előhívás Szabad felidézés Hívóingeres felidézés Felismerés

Nézzünk egy konkrét paradigmát: Az irányított felejtés (directed forgetting, DF) Két fajtája: 1.elemszintű 2.lista-alapú Most: csak a lista-alapú módszer (Bjork, 1970, 1989; összefoglaló pl. McLeod, 1998) Procedúra: Intencionális tanulás (szavak pl) Felejtési instrukció (pl. „Jaj, bocsánat, véletlenül rossz listát adtam neked… Kérlek, próbáld meg elfelejteni, adok egy másik listát, ezt kell megtanulnod.” Késleltetés (ált perc) Előhívás

Általános eredmény: Első listára rosszabb előhívási teljesítmény, mint a második listára Az instrukció hatása? Mivel magyarázható még az eredmény?

A kontroll helyzet: két listát tanul, nincs felejtési instrukció (emlékezési csoport) TANULÁS (7 szó) TANULÁS (7 szó) KÉSLELTETÉS (5 perc, számolási feladat) HÍVÓINGERES FELIDÉZÉS FELEJTÉSI CSOPORT „Az 1. lista csak gyakorlás volt, felejtsd el!” EMLÉKEZÉSI CSOPORT „Az 1. listának vége, most jön a 2.!”

Eredmények, adatfeldolgozás Két független változó –Instrukció (Felejtés/Emlékezés) személyek közötti (between-subjects) vált. –Lista (1./2.) személyen belüli (within-subject) vált. ANOVA –Interakció –Főhatás (?) Post hoc tesztelés?

Módszertani szempontok: Ingeranyag Ingerprezentáció Az instrukció(k) Késleltetés Előhívás „debriefing szerepe”

Ingeranyag: szavak, képek, önéletrajzi emlékek stb. Ha szavak: szavak száma? (padló- és plafon-hatás elkerülése) frekvencia (gyakoribb vs. kevésbé gyakori szavak előhívási rátája) az ingerek érzelmi valenciájának szerepe (ellentétes eredmények. pl. Joslyn & Oakes 2005: negatív és pozitív önéletrajzi emlékekre is megjelent a DF) szemantikai szempontból nem összefüggő szavak (más-más kategóriákból)

Ingerprezentáció: ugyanannyi ideig lássa az összes elemet ingerek közötti idő is kontroll alatt (szekvenciálisan: egyszerre csak egy elem) Az instrukció(k): minden lista előtt intencionális tanulási instrukció Felejtés-instrukció: „az első lista csak gyakorlás volt” „jaj, bocs, rossz listát mutattam” >

Késleltetés szintén: padló- és plafon-hatás elkerülése késleltetés hossza? általában 5-10 perc (DE! Van irányított felejtés hosszabb késleltetési időt követően?) késleltetés alatt: pl. számolás (ne emlékezeti feladat legyen! pláne ne verbális emlékezeti feladat! – interferencia elkerülése)

Előhívás: szabad felidézés hívóingeres felidézés felismerési teszt (!) - Elmes et al., 1970: lista-alapú módszernél nincs felismerési teszten teljesítmény- különbség (F vs R); item-alapúnál van, pl. Basden et al., 1993 A „debriefing” szerepe: DF-nél pl.: F-kondícióban - elhitte-e, hogy el kell felejtenie az első listát? Általában pl.: –Mennyit aludt előző éjjel? –Milyen stratégiával tanulta a szavakat? –Késleltetési idő alatt ismételgette-e a szavakat? –Stbstb

Magyarázatok Bjork (1989): szupresszió, kiszabadulás a proaktív interferencia alól (benefit: F-instrukció után jobb a második listára az emlékezés az R csoporttal összevetve) –Előhívási gátlás? –Cél szerepe a szupresszióban: cél-releváns információ (R-lista) előhívása minél sikeresebben történjen, és szupresszálva legyen a nem releváns info (F-lista) Kontextus váltása (Sahakyan & Kelley, 2002): történik egy kontextus-váltás az F-instrukciót követően. A második lista tanulása más kontextusban történik (ugyanolyanban, mint az előhívás), ezért jobb erre a listára az előhívás (Megjegyzés: kontextusfüggő előhívás – ha a tanulás és előhívás kontextusa megegyezik, jobb az emlékezeti teljesítmény – cost magyarázata) Stratégia szerepe (Sahakyan & Delaney, 2003): második listára hatékonyabb tanulási stratégia kialakítása – benefit magyarázata

Egy kutatási kérdés: Megjelenik-e az irányított felejtési hatás éjszakai alvást követően? (tanulás – alvás – előhívás) –Ha igen, miért? –Ha nem, miért nem? Tervezz kísérletet a kérdés megválaszolására! Hipotézishez tipp: főleg releváns info konszolidációja alvás alatt (összefoglalóért ld. pl. Diekelmann & Born 2010)

ELŐHÍVÁS KIVÁLTOTTA FELEJTÉS (retrieval-induced forgetting, RIF) (Anderson et al., 1994)

GYAKOROLTATOTT KATEGÓRIÁBÓL GYAKOROLTATOTT SZAVAK NEM GYAKOROLTATOTT KATEGÓRIÁBÓL NEM GYAKOROLTATOTT SZAVAK

GYAKOROLTATOTT KATEGÓRIÁBÓL GYAKOROLTATOTT SZAVAK NEM GYAKOROLTATOTT KATEGÓRIÁBÓL NEM GYAKOROLTATOTT SZAVAK GYAKOROLTATOTT KATEGÓRIÁBÓL NEM GYAKOROLTATOTT SZAVAK

RIF – magyarázatok -Asszociatív blokkolás: az interferencia szerepe. Nem talál rá a hívóinger a célelemre, mert folyton az erősebb versengő válaszok váltódnak ki (gyakoroltatott párok). (Válaszversengés: McGeogh, 1942; asszociatív blokkolás: Anderson et al., 1994) -Kitanulás (Melton & Irwin, 1940): a hívóinger- célinger asszociatív kapcsolata gyengül minden egyes alkalommal, amikor „téves előhívás történik”. Vagyis: negatívan erősödik meg a hívóinger-célinger kapcsolat (nem gyakoroltatott asszociatív kapcsolatok) - Gátlás (Levy & Anderson, 2002)

TESZTELÉSI HATÁS (testing effect)

KEZDETI TANULÁS (pl. 40 szuahéli-magyar szópár, pl. mashua-csónak) Restudy (újbóli bemutatás) Retest (előhívási gyakorlás) gyakorlási körök késleltetés VÉGSŐ TESZT az összes tanult szópárra - ugyanolyan módon, mint a retest körök alatt: pl. mashua - ???

Karpicke & Roediger, 2006

Visszajelzés (feedback) szerepe? Ha nincs visszajelzés, akkor is jobb a hosszútávú megtartás az előhívási gyakorlást követően gyakorlásvégső teszt

Előhívás formája: Végső teszt: mindegy! Szabad felidézés, hívóingeres felidézés, felismerés (Glover 1989) A gyakorlási körök során számít az előhívás módja Mindegyik hatékony, de a szabad felid. a leghatékonyabb, utána a hívóingeres felid., majd a felismerés

Testing effect – magyarázatok: (1) „additional exposure and overlearning” Alapja: Thompson et al többet találkozik a gyakorolt elemmel, ezért jobb az előhívási teljesítmény (2) „effortful retrieval”: az előhívás során az emlék elaborációja történik, bővülnek az elérési utak (cue-k) Alapja: Dempster 1996; Gardiner et al., 1973; Jacoby 1978 (3) „Transfer appropriate processing”: Alapja: Tulving ’73 – hatékony előhívás kulcsa: reláció a tanulás és az előhívás között (annak módja között)

Egy kutatási kérdés: Megjelenik-e az előhívás-alapú gyakorlás hosszútávú előnye (az újratanulással szemben) érzelmi ingerek (szópárok) esetén? Tervezz kísérletet a kérdés megválaszolására! Hipotézis! –Miért? –Miért nem?