A vasút egy környezetbarát személyszállítási mód Kovács Károly Műszaki fejlesztési koordinátor MÁV-START Zrt Tel: +36 30 236.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A vasúti közlekedési hálózat elemzése, közlekedési feltételek, szűk keresztmetszetek, fejlesztési irányok Előadó: Kövesdi Szilárd, GYSEV Zrt. Vezérigazgató.
Advertisements

Megújuló forrásokból előállított villamos energia támogatása
Depóniagáz, mint üzemanyag
Társasházi Közös Képviselők Klubja – Csepel ( )
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
Az óraátállítás hatásai a villamosenergia-rendszerre
Gépészet jövője Zaránd György.
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Erdélyiné Forgó Erzsébet UFS Group Holding Zrt. Credit üzletágvezető
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt évi gazdálkodása és évi üzleti tervének fontosabb mutatói Budapest, május 3. Bihari Lajos gazdasági vezérigazgató-helyettes.
MÁV-TRAKCIÓ Zrt. bemutatása Budapest, május 3. Márton Ferenc működtetési vezérigazgató-helyettes 1.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Vállalati autóflották környezettudatos használata Benkő Dániel WWF Magyarország október 17. Zöld flotta program.
MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. A mozdonyfedélzeti berendezések
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Megy a gőzös, megy a gőzös….
Nyíregyháza, szeptember 09.
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
MÁV Zrt. Biztonsági Igazgatóság Vasútbiztonsági Osztály
A forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer fejlesztése
Közlekedés – Mozgásban a tudományok, november 10.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Túl alacsony-e Magyarországon a villamosított vasútvonalak hossza?
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában
a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt.
Készítette: Tóth Barnabás GYSEV Kontrolling
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai Kápolnásnyék - Gárdony vonalszakasz jobb és bal vágány átépítése.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
61. számú főút Somogy megyei III. szakaszának 11,5 tonnás burkolatmegerősítése ( km szelvények között) Lakossági fórum március 10.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
1 SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁV-TRAKCIÓ Zrt december 6. (csütörtök), de. 10:30 óra Zsákay László György főigazgató MÁV Zrt. Gépészeti Üzletág.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
Vállalati környezeti jelentések Zsugyel János PhD Heller Farkas Főiskola.
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:
Az elektromos autó, mint múlt és a jövő
37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója Lakossági fórum március 29.
Dr. Gutay Zoltán – ügyvezető Kovács Sándor épültgépész-mérnök
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
Város energetikai ellátásának elemzése
Tőkés Napenergia hasznosítási körkép ZÖLDEK Klaszter Nemzetközi Konferencia szeptember 12–13., Tatabánya EUSOL.
A környezetvédelmi európai követelményeket kielégítő vasúti fejlesztési feladatok Miért villamos, és miért nem dízelvontatás avagy vasút villamosítással.
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
PÉCS VÁROS AUTÓBUSZOS KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉSÉNEK MEGÚJÍTÁSA Tüke Busz Zrt november 6.
„TRAMTRAIN” INTEGRÁLT VILLAMOS- ÉS NAGYVASÚTI RENDSZER BEVEZETÉSE HÓDMEZŐVÁSÁRHELY ÉS SZEGED VISZONYLATÁBAN ÉS VILLAMOS FEJLESZTÉS HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN TERVEZÉS,
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Miskolc város energetikai fejlesztései Geotermikus alapú hőtermelés Kókai Péter projektmenedzser.
INTELLIGENS MÉRŐK ALKALMAZÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI A KÖZMŰHÁLÓZATOKBAN Nagy Alex Szak: műszaki menedzser Szegedi Tudományegyetem Mérnöki kar június 10.
Az okos mérés jövője a gáziparban Dr. Szilágyi Zsombor Magyar Mérnöki Kamara Gáz- és Olajipari Tagozat Okos Jövő Innovációs Klaszter Budapest, november.
A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér jövőbeni első számú megközelítési módja: a vasút Budai Zoltán NIF Zrt., projektvezető
M1 – a kontinens első elektromos földalatti vasútja
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Az energetikai szakreferensi tevékenység előnyei
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
Budapest – Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás
Magyarország infrastruktúrája
Előadás másolata:

A vasút egy környezetbarát személyszállítási mód Kovács Károly Műszaki fejlesztési koordinátor MÁV-START Zrt Tel:

Szakmai hitvallásom Mottó: Életem és hobbym, az autó, a hajó, a repülő, a vasút, közöttük a legkedvesebb a vasút. Mindegyik kedves, ezért nem tartom magam elfogultnak. A tényekben, a fizikai valóságban hiszek. A vasút ismert előnyei mellett bizonyított műszaki érvek, üzemi tapasztalatok és a mért, vizsgált eredmények szólnak.

A vasút egy környezetbarát személyszállítási mód A tartalomból: A vasút fejlesztésével, villamosításával elérhető társadalmi és vállalati szintű előnyök Tények, adatok a közúti és a vasút közlekedés energetikájáról A szemelvények a vasút energiahatékonyságát növelő műszaki megoldások közül Az unióban vállalt környezetvédelmi célok, és feladatok Vasúti járműgyártás feladatai és eredményei A vasúti dízel és a villamos vasútüzem energetikai összehasonlítása. Vasúti energetikai és környezeti hatékonyság Érvek a villamos vontatás mellett A politikai szerepvállalás fontossága A hatékonyságjavító műszaki innováció állami és vasút operátori támogatása

A vasút egy környezetbarát személyszállítási mód Tények, adatok a közúti és a vasút közlekedés energetikájáról: 1.A korszerű vasúti személyszállítás 1 utaskm-re számított energiaköltsége kisebb az autóbuszénak 2.A villamos vontatású személyszállítás olyan műszaki előnye a vasútnak, amely a korszerű járművek elterjedésével tovább javítja a vasút energetikai fajlagosait (kWh/vonatkm, kWh/utaskm) Bizonyítékok: 1.A dízel vontatású közút energiaigénye 7-8 szerese a vasúténak 2.A korszerű dízelmotorvonatok energiahatékonysága jobb, mint a hagyományos dízelmozdonyos vontatású személyvonatoké 3.A villamos vontatás 3-4 szer hatékonyabb, mint a dízelvontatás 4.A beszerzett villamos motorvonatok fele, harmadnyi energiát fogyasztanak, mint a hagyományos villamos mozdonyos vonatok. Stb…

A vasút egy környezetbarát személyszállítási mód A vasút fejlesztésével, villamosításával elérhető társadalmi és vállalati szintű előnyök: A vasútvonalak mentén a levegő és a zajszennyezés csökken, megszűnik Élhetőbb város, csökkenő közúti terhelés Vasútüzem: alacsonyabb üzemköltség, versenyképesebb szolgáltatás Stb…

A vasút bizonyítottan gazdaságosabb, itthon mégis versenyhátrányban, néhány mérési adat táblázata

Az energiaár-olló évtizedek óta nyílik. A gázolaj és a villamos energiaárak alakulása Magyarországon

A korszerűtlenség következménye. A MÁV- ban meglévő költség tartalékok

A személyközlekedés káros anyag kibocsátása (uniós adatok) a MÁV fejletlensége miatt még kedvezőbb helyzetben mint a francia AGV

Viszonylagos elmaradottságunk lehetne az előnyünk MÁV vasúthálózat: alacsony a villamosított hálózat részaránya. (A GYSEV-nek átadással javult) A MÁV vontatójárművek többsége elavult Személyszállítási vontatási technológiaváltás: Jó lehetőség a kitörésre, –villamosítással, –korszerű motorvonatok beszerzésével –Kettős erőforrású, hibrid hajtású vontatójárművek elterjedése Teljesülhetnek a káros anyagkibocsátás csökkentésére vállalt az uniós célok 2020-ra Ám ehhez azonnal cselekedni, villamosítani, új járműveket beszerezni kell. A jövő elkezdődött, vagy velünk, vagy nélkülünk!

A tovább zöldülő vasutak: 1. A svájci példa

Mi a motiváció az SBB-nél? Az SBB 99%-ban villamosított, egy százalékra fejleszt! Az 1% dízel üzem csökkentésére fejlesztette ki a kettős erőforrású dízel- villamos tolató mozdonyt Az SBB Cargonál 2012 március 7-től az első már menetrendszerűen üzemel Még 24 készül belőle.

A francia Alstom egy német mozdonyból alakított ki kettős erőforrású mozdonyt ban.

A DB fejlesztései 2006-ban egy V100-ból az Alstom az elkészítette a képen látható mozdonyt és bemutatta a berlini Innotranson Négy évig finomították, fejlesztették kb % enefiahatékonyság javulást várnak 2010 őszén az Alstom megállapodott a DB-vel, 10 mozdonyos hibrid flotta gyártására és üzemi kísérletek elvégzésére

A hibrid kísérletek nálunk is elkezdődtek, novemberében elkészült az első:

Az úttörés nehézségeiről Mátrai Árpád üzemigazgató mesélhetne hosszan A magyar mérnöki tudás korszerű, még fellelhető, és a LÁEV kb. egy év tapasztalatai összesítése folyamatban, az első adatok eredmények: MK 48k 2021:próbaüzem km, 9188 liter, (0,89 l/km), a hagyományos Mk : km, liter (1,18 l/km) A hibrid fogyasztása 76%-a a hagyományos Mk48- asnak, a mozdony finom hangolása folytatódik, még jobb eredmény várható Nehézségek, remények és a lehetséges folytatás…már készül a testvére Szombathelyen, ha elkészül, akkor Szilvásváradon fog üzemelni 2013-tól

A MÁV dízelvontatás is fejleszthető, tovább zöldíthető A vasúti járműveket hosszú élettartamú berendezésekből, fődarabokból gyártják A kopó alkatrészeket időnként cserélni kell Új szabályok, előírások, pl. alacsonyabb káros anyag kibocsátású dízelmotor beépítése lesz kötelező. Egy sikeres innováció az M

A MÁV dízelvontatás is fejleszthető, tovább zöldíthető

–Az M károsanyag kibocsátása a svájci HUG Engienering mérési adatai szerint, üzemóránként 2 kg-mal kisebb, mint a MÁV legjobb motoros, hagyományos M47-es, MTU 2000 motoros tolatómozdonyáé. –Egyetlen tolatási helyen egy év alatt, két műszakban használva 11,6 tonna károsanyag kibocsátás csökkenést eredményez a vasútállomás környezetében.

Vasút, mikor villamos és mikor dízelvontatás

Az előző két dia összehasonlítása: A személyszállítás villamosítása gyorsabban megtérül, mint az áruszállításé azaz kisebb személyvonat tömegnél érdemes villamosításban gondolkodni. Egy vasúthálózaton mindig marad nem villamosított vonal is. (lásd Svájc)

A vasút egy környezetbarát személyszállítási mód Összefoglalás A vasút az egyik leginkább környezetbarát személyszállítási és áruszállítási közlekedési mód, állítottuk és ezt az állítást törekedtünk bizonyítékokkal alátámasztani. A bizonyítás a terjedelmi kötöttségek miatt nem lehet teljes, de az érdeklődő olvasónak az irodalomjegyzéki hivatkozásokban számos továbbgondolásra kész információkkal szolgálunk. Következtetésünk, hogy vasútbarát, versenysemleges törvényi, jogszabályi és gazdasági háttér szükséges, és állami szerepvállalással lehet és kell a villamosítás folytatásához a beruházási érdekeltséget megteremteni. A villamosított hálózaton pedig az villamos üzemeltetés során keletkező hasznok és költségek arányos szétosztása esetén garantálható csak a vasúti forgalom növekedése, a forgalomnak a közútról és a dízelüzemről, a villamos vontatásra átterelése. Ez fontos és elengedhetetlen feltétele a közlekedés fenntarthatóságnak. Lásd a jegyzetet

Kérem, jegyezzék meg: A vasút egy környezetbarát személyszállítási mód

Köszönöm a megtisztelő figyelmet