A vasút egy környezetbarát személyszállítási mód Kovács Károly Műszaki fejlesztési koordinátor MÁV-START Zrt Tel:
Szakmai hitvallásom Mottó: Életem és hobbym, az autó, a hajó, a repülő, a vasút, közöttük a legkedvesebb a vasút. Mindegyik kedves, ezért nem tartom magam elfogultnak. A tényekben, a fizikai valóságban hiszek. A vasút ismert előnyei mellett bizonyított műszaki érvek, üzemi tapasztalatok és a mért, vizsgált eredmények szólnak.
A vasút egy környezetbarát személyszállítási mód A tartalomból: A vasút fejlesztésével, villamosításával elérhető társadalmi és vállalati szintű előnyök Tények, adatok a közúti és a vasút közlekedés energetikájáról A szemelvények a vasút energiahatékonyságát növelő műszaki megoldások közül Az unióban vállalt környezetvédelmi célok, és feladatok Vasúti járműgyártás feladatai és eredményei A vasúti dízel és a villamos vasútüzem energetikai összehasonlítása. Vasúti energetikai és környezeti hatékonyság Érvek a villamos vontatás mellett A politikai szerepvállalás fontossága A hatékonyságjavító műszaki innováció állami és vasút operátori támogatása
A vasút egy környezetbarát személyszállítási mód Tények, adatok a közúti és a vasút közlekedés energetikájáról: 1.A korszerű vasúti személyszállítás 1 utaskm-re számított energiaköltsége kisebb az autóbuszénak 2.A villamos vontatású személyszállítás olyan műszaki előnye a vasútnak, amely a korszerű járművek elterjedésével tovább javítja a vasút energetikai fajlagosait (kWh/vonatkm, kWh/utaskm) Bizonyítékok: 1.A dízel vontatású közút energiaigénye 7-8 szerese a vasúténak 2.A korszerű dízelmotorvonatok energiahatékonysága jobb, mint a hagyományos dízelmozdonyos vontatású személyvonatoké 3.A villamos vontatás 3-4 szer hatékonyabb, mint a dízelvontatás 4.A beszerzett villamos motorvonatok fele, harmadnyi energiát fogyasztanak, mint a hagyományos villamos mozdonyos vonatok. Stb…
A vasút egy környezetbarát személyszállítási mód A vasút fejlesztésével, villamosításával elérhető társadalmi és vállalati szintű előnyök: A vasútvonalak mentén a levegő és a zajszennyezés csökken, megszűnik Élhetőbb város, csökkenő közúti terhelés Vasútüzem: alacsonyabb üzemköltség, versenyképesebb szolgáltatás Stb…
A vasút bizonyítottan gazdaságosabb, itthon mégis versenyhátrányban, néhány mérési adat táblázata
Az energiaár-olló évtizedek óta nyílik. A gázolaj és a villamos energiaárak alakulása Magyarországon
A korszerűtlenség következménye. A MÁV- ban meglévő költség tartalékok
A személyközlekedés káros anyag kibocsátása (uniós adatok) a MÁV fejletlensége miatt még kedvezőbb helyzetben mint a francia AGV
Viszonylagos elmaradottságunk lehetne az előnyünk MÁV vasúthálózat: alacsony a villamosított hálózat részaránya. (A GYSEV-nek átadással javult) A MÁV vontatójárművek többsége elavult Személyszállítási vontatási technológiaváltás: Jó lehetőség a kitörésre, –villamosítással, –korszerű motorvonatok beszerzésével –Kettős erőforrású, hibrid hajtású vontatójárművek elterjedése Teljesülhetnek a káros anyagkibocsátás csökkentésére vállalt az uniós célok 2020-ra Ám ehhez azonnal cselekedni, villamosítani, új járműveket beszerezni kell. A jövő elkezdődött, vagy velünk, vagy nélkülünk!
A tovább zöldülő vasutak: 1. A svájci példa
Mi a motiváció az SBB-nél? Az SBB 99%-ban villamosított, egy százalékra fejleszt! Az 1% dízel üzem csökkentésére fejlesztette ki a kettős erőforrású dízel- villamos tolató mozdonyt Az SBB Cargonál 2012 március 7-től az első már menetrendszerűen üzemel Még 24 készül belőle.
A francia Alstom egy német mozdonyból alakított ki kettős erőforrású mozdonyt ban.
A DB fejlesztései 2006-ban egy V100-ból az Alstom az elkészítette a képen látható mozdonyt és bemutatta a berlini Innotranson Négy évig finomították, fejlesztették kb % enefiahatékonyság javulást várnak 2010 őszén az Alstom megállapodott a DB-vel, 10 mozdonyos hibrid flotta gyártására és üzemi kísérletek elvégzésére
A hibrid kísérletek nálunk is elkezdődtek, novemberében elkészült az első:
Az úttörés nehézségeiről Mátrai Árpád üzemigazgató mesélhetne hosszan A magyar mérnöki tudás korszerű, még fellelhető, és a LÁEV kb. egy év tapasztalatai összesítése folyamatban, az első adatok eredmények: MK 48k 2021:próbaüzem km, 9188 liter, (0,89 l/km), a hagyományos Mk : km, liter (1,18 l/km) A hibrid fogyasztása 76%-a a hagyományos Mk48- asnak, a mozdony finom hangolása folytatódik, még jobb eredmény várható Nehézségek, remények és a lehetséges folytatás…már készül a testvére Szombathelyen, ha elkészül, akkor Szilvásváradon fog üzemelni 2013-tól
A MÁV dízelvontatás is fejleszthető, tovább zöldíthető A vasúti járműveket hosszú élettartamú berendezésekből, fődarabokból gyártják A kopó alkatrészeket időnként cserélni kell Új szabályok, előírások, pl. alacsonyabb káros anyag kibocsátású dízelmotor beépítése lesz kötelező. Egy sikeres innováció az M
A MÁV dízelvontatás is fejleszthető, tovább zöldíthető
–Az M károsanyag kibocsátása a svájci HUG Engienering mérési adatai szerint, üzemóránként 2 kg-mal kisebb, mint a MÁV legjobb motoros, hagyományos M47-es, MTU 2000 motoros tolatómozdonyáé. –Egyetlen tolatási helyen egy év alatt, két műszakban használva 11,6 tonna károsanyag kibocsátás csökkenést eredményez a vasútállomás környezetében.
Vasút, mikor villamos és mikor dízelvontatás
Az előző két dia összehasonlítása: A személyszállítás villamosítása gyorsabban megtérül, mint az áruszállításé azaz kisebb személyvonat tömegnél érdemes villamosításban gondolkodni. Egy vasúthálózaton mindig marad nem villamosított vonal is. (lásd Svájc)
A vasút egy környezetbarát személyszállítási mód Összefoglalás A vasút az egyik leginkább környezetbarát személyszállítási és áruszállítási közlekedési mód, állítottuk és ezt az állítást törekedtünk bizonyítékokkal alátámasztani. A bizonyítás a terjedelmi kötöttségek miatt nem lehet teljes, de az érdeklődő olvasónak az irodalomjegyzéki hivatkozásokban számos továbbgondolásra kész információkkal szolgálunk. Következtetésünk, hogy vasútbarát, versenysemleges törvényi, jogszabályi és gazdasági háttér szükséges, és állami szerepvállalással lehet és kell a villamosítás folytatásához a beruházási érdekeltséget megteremteni. A villamosított hálózaton pedig az villamos üzemeltetés során keletkező hasznok és költségek arányos szétosztása esetén garantálható csak a vasúti forgalom növekedése, a forgalomnak a közútról és a dízelüzemről, a villamos vontatásra átterelése. Ez fontos és elengedhetetlen feltétele a közlekedés fenntarthatóságnak. Lásd a jegyzetet
Kérem, jegyezzék meg: A vasút egy környezetbarát személyszállítási mód
Köszönöm a megtisztelő figyelmet