Virtuálisjelenlét-alkalmazások
Tézis A virtuális azaz látszólagos jelenlétnek két oldala különíthető el: a virtuális valóság (virtual reality), a bővített valóság (augmented reality). A virtuális jelenlét két oldala szorosan összefügg egymással, mivel azonos technológiai megoldásokat igényelnek. Ezeket a technológiai megoldásokat összefoglalóan a “3D eszközpark”, valamint a “3D rendszerek és szolgáltatások” elnevezéssel jelöljük.
Jelenlegi helyzet ● Technológia – Augmented Relaity (AR) – bővített valóság – Virtual Reality (VR) – virtuális valóság ● Alkalmazás – ARQuake – Second Life
Bővített valóság ● Egyszerű demo ● ARQuake (2006) demo ● BMW szervíz
Virtuális valóság ● There Virtual World:
Alkalmazások és a háttér ● Alkalmazások ● Augmented reality alkalmazások ● Telejelenlét, teleimmerzió ● Közösségi virtuális világok ● Háttér ● 3D eszközpark ● 3D rendszerek és szolgáltatások
Virtuális jelenlét alkalmazások 3D eszközpark Bővített valóság alkalmazások Telejelenlét alkalmazások Virtuális világ alkalmazások Virtuális jelenlét alkalmazások Metaverzum 3D rendszerek és szolgáltatások
3D eszközpark 3D projekció 3D vizualizációs eszközök 3D rendszerek és szolgáltatások 3D kép- és modellalkotó eszközök 3D szabványok 3D vizualizáció 3D szkennelés 3D modell generálás 3D hardver 3D operációs rendszer 3D megjelenítési terek
A probléma
3D projekció, megjelenítési terek ● Ivan A. Shutherland: The Ultimate Display (1964) “The ultimate display would, of course, be a room within which the computer can control the existence of matter.” ● 3D projekció ● HoloVizio: ● Perspecta volumetrikus kijelző: ● Megjelenítési terek ● Cyber walk: ● Cybercarpet: ● Omni-directional treadmill: ● Virtusphere:
Valós idejű 3D szkennelés ● Tárgyak ● ● Terek
Telejelenlét alkalmazások elterjedése Nem játék célú virtuális világ alkalmazások elterjedése Virtuális valóság alkalmazások megjelenése Bővített valóság alkalmazások elterjedése
3D hardver P2P adatátviteli technológi ák IKT implantátu mok 3D vizualizáci ós eszközök Virtuális valóság alkalmazá sok 3D kép- és modellalko tó eszkzök Sávszéles ség Bővített valóság alkalmazá sok 3D eszközpar k 3D szabványo k Telejelenlé t alkalmazá sok Virtuális jelenlét alkalmazá sok Telecom regulation Vállalatsze rveződés átalakulás a