Készítette: Bogdán Renáta 10.o. Klebelsberg Tehetségpont Kutató Diákok Önképző Köre.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ELVÁRÁSOK A NÉPRAJZTÓL, NÉPRAJZI MUZEOLÓGIÁTÓL Debrecen példája.
Advertisements

„Hull a pelyhes fehér hó…”
Országos olvasóvá nevelő program Tervezgetünk •2006. Macau - lengyel project • licensz-szerződés, ötletelés, partnerkeresés •2008/2009.
Comenius program készítette: Zakhariás Laura. „Egész életen át tartó tanulás“ Oktatás támogatása, minden korosztály számára, több programon keresztül:
Ünnepek.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
Hogyan érvényesülj magyarul? EIA/2012/1.1.1 számú projekt A 2013-as „Hogyan érvényesülj magyarul?” című projektünk, a 2012-es, „Hogyan intézzük ügyeinket.
2013. november 15. A központi írásbeli felvételi vizsgát szervező középiskolák jegyzékének közzététele.
Nemzetiségi hagyományok:Húsvéti népszokások Témahét.
Információs szupersztráda Gyalogolj át a könyvtárba! A szolnoki Damjanich János Múzeum Szakkönyvtárának kihívásai a XXI. században Budapest, május.
A karácsonyi ünnepkör.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Asszonysors az I. világháborúban
Programfejlesztési Központ
Kastélykert Körzeti Óvoda
A Barcsi Általános Iskola Arany János Tagiskolája bemutatkozik
Mesés Mesék Élvezd a mesék csodálatos világát!
„ Ha a jövő évről akarsz gondoskodni - vess magot Ha egy évtizeddel számolsz - ültess fát Ha terved egy életre szól - embert nevelj! ”
Országos Tudományos Diákköri Konferencia 2011 Nemzeti karakter és lelkialkat kapcsolata Joó Tibor műveiben Készítette: Herczeg Adrienn Témavezető: Dr.
Készítette: Nagy-Kovács Beáta Míra Szekszárd turizmusa
”Babits Mihály a Net-en” Moldován István OSZK MEK osztály Irodalomtörténeti Szimpózium Babits Mihály születésnapján Szekszárd, november.
Népköltészet 002.
A NÉPRAJZTUDOMÁNY ÁGAI
A KÖZGYŰJTEMÉNYEK gyűjtési elve 1.MÚZEUMOK = tárgyi, plasztikai dokumentumok 2.LEVÉLTÁRAK = írásos dokumentumok, de nem sokszorozottak és nem publikusak.
„Múzeumi kézműves foglalkozások gyermekek és felnőttek részére”
2. Ismerkedés a Damjanich Múzeummal
Készítette: Mgr. Szarka Zsuzsanna
INEXTEX INnovative EXchange of knowledge, experiences and methods based on cultural heritage of TEXtile A textilörökségen alapuló tudás, tapasztalatok,
1956 eseményei 56 térképen és képeken Történelmi atlasz
Környezetismeret 2. osztály
A Számvitel Didaktikája
Mindennapos testnevelés a somogyjádi integrációban
Nevpont.hu | 2014 Szeretettel és nagy tisztelettel köszöntök mindenkit honlapom, a Névpont© – bemutatkozó összeállításán. A Névpont nem.
Szombathely és a Szombathelyi Püspökség a 19. század első felében
A Debreczeni Képes Kalendáriom Gellér Ferencné dr. Internet Fiesta 2005.
A NYANYELVI ISMERETEK ÉS KOMMUNIKÁCIÓ FEJLESZTÉSE A T EHETSÉGHIDAK P ROGRAMBAN Abaújszántó, május 22. Tehetségnap Vezető fejlesztő: Nagy Ottóné Fejlesztő:
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
Iskolai közösségi szolgálat
Szén-dioxid Nyomozók. energia-tudatosság projekt 8-14 éves diákok számára.
Megyeri Úti Általános Iskola Jónás József 5.A
Ünnepek © Németh György.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Nyugodt légkör, barátságos környezet játszóudvar műfüves pálya.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
A néphagyományok, jeles napok, ünnepi szokások szerepe az óvodai nevelésben
FELVÉTELI, avagy hogyan jelentkezünk középiskolába
Hagyományápoló munkafüzet felhasználási lehetősége
Zsigmond Király Főiskola január Szakdolgozat prezentációja Zsigmond Király Főiskola január A szerző neve A SZAKDOLGOZAT CÍME.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI TANSZÉK Biztosítás és kockázatkezelés (oktatás – kutatás) dr. Farkas Szilveszter.
EGYÜTT NEKÉZSENYÉRT EGYESÜLET Éves beszámoló.
TÁMOP „A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése” Előadó: Petromán Anikó.
„Helyi ízek, helyi értékek” gasztrokulturális kapcsolatok a magyar- horvát határvidéken Dr. Szabó Géza- Endrédi Melinda Baranya Megyei Falusi Turizmus.
Szakkollégium fejlesztése a művészeti nevelés és a fenntarthatóság pedagógiája szolgálatában Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben Várszeginé.
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
XII. Küldöttgyűlés Budapest május 13..
Kiadványok a helyismereti munkában
TURISZTIKAI SZEZONÉRTÉKELÉS
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A dajka a nevelés folyamatában
Készítette: Kormos Klaudia
Back to Nature Egy kísérleti, természet-közeli, innovatív pedagógia kifejlesztése általános iskolák számára.
Agresszív magatartásformák a közoktatási intézményekben
Január, Február, Március
Készítette: Falusi Renátó
2009–2010. évi iskolai naptár Ezt a sablont kinyomtatva falinaptárként használhatja, vagy bármely hónap diáját saját bemutatójába másolhatja. Ha meg szeretné.
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Ki tudjuk-e mutatni a globális felmelegedést Karcagon?
Könyvtárpedagógiai foglalkozások – hónapról, hónapra
Előadás másolata:

Készítette: Bogdán Renáta 10.o. Klebelsberg Tehetségpont Kutató Diákok Önképző Köre

I.  Témaválasztásom indoklása  Bevezető  Kérdéseim  Fogalmak értelmezése II. Osztopáni népi kalendárium  Január, február, április, szeptember, november, december  Kalendáriumba nem sorolható események  Osztopáni népi gyerekjátékok III.  Miért fontos megőrizni az osztopáni értékeket  Összegzés  Önreflexió  Felhasznált irodalom

 Hány osztopáni népszokás létezett és létezik ma is?  Az osztopáni monográfiában felsorolt népszokásokból melyek azok, amelyre még ma is emlékeznek?  Hogyan lehetne dokumentálni a népszokásokkal kapcsolatosan összegyűjtött információkat?  Hogyan tudom a népszokásokat megőrizni, élővé tenni a lakhelyemen?

1. Somogy Megyei Múzeumok Igazgatóságának Néprajzi Osztálya - Pallos János 1954-es osztopáni monográfiája - L. Kapitány Orsolya néprajzkutató szakmai tanácsa 2. Somogy Megyei Könyvtár kutatóterme - Király Lajos: Somogyi népszokások 3. Osztopáni Rozmaring Nyugdíjas csoporttal interjú és évi népszokások, hagyományok összeírása

 Összegyűjtött anyagok rögzítése  Dokumentumok elemzése, összehasonlítása - hasonlóságok - eltérések

Múzeum: Pallos János 1954-es adatai Király Lajos könyve: Somogyi népszokások Rozmaring Nyugdíjas csoport interjúi Osztopáni népi kalendárium 2007 – 2008-as adatok

 Naptári naphoz köthető adatok: kalendárium  Kronológiai sorrend (1954, 2007, 2008)  Az egyéb szokások, adatok besorolása

Hónap1954 –es adatok Interjú2007 és 2008-ban élő népszokások Január -Újévi szokások Vízkereszt, Vince Tollfosztás - FebruárAsszonyfarsangFarsang Asszonyfarsang Farsang Kiszebáb égetés ÁprilisKomatál küldésFéregűzésSonka szentelése Tojásfestés Húsvéti locsolkodás MájusMájusfaállítás Pünkösdi- király választás Májusfa kitáncolása SzeptemberGazdaavatásSzüreti felvonulás Mihály – napi vásár NovemberDisznóvágás DecemberLuca-napi kotyolás Aprószentek Év végi jóslások Osztopáni Advent Luca-napi kotyolás

1954-es adatokInterjú2007 – 2008 adatok Föcstej - ivásFöcstej – ivás Már nincs ilyen Házasságkötéshez kapcsolódó szokások Szabadon választhat mindenki párt magának Újszülött borjúhoz kapcsolódó hiedelmek Nincs jelentősége Gyerekjátékok - népezés - búj – búj zöldet Gyerekjátékok - népezés - búj – búj zöldet - Ritka búza, ritka árpa Iskolában a régi játékok jelen vannak a néptáncórákon Étkezési szokások Férjjósló szokások

Hány osztopáni népszokás létezett és létezik ma is?  Asszony farsangon kívül más is létezett  Ma is él néhány „régi” népszokás  Új hagyomány megjelenése Az osztopáni monográfiában felsorolt népszokásokból melyek azok, amelyre még ma is emlékeznek?  Az összegyűjtött adatok között volt hasonlóság és eltérés.

Hogyan lehetne dokumentálni a népszokásokkal kapcsolatosan összegyűjtött információkat?  Elkészült az „Osztopáni népi kalendárium”

 Osztopáni népi kalendárium használata az osztopáni általános iskolában  Népszokásokból, hagyományokból programok szervezése: - helyi identitás erősödése - közösségek alakulása: Malomárok Táncegyüttes  Új források felkutatása: pl. Somogy Megyei Levéltárban  Célom: az osztopáni népi kalendáriumhoz további adatok gyűjtése

 Király Lajos: Somogyi népszokások, I. : A kalendáriumi jeles napok és a falusi társas munkavégzés szokásai. Kaposvár, Kaposvári Egyetem, p.  Király Lajos: Kalendáriumi jeles napok népszokásai és hiedelmei Somogyban. Kaposvár, CSVMTF, p.  Ortutay Gyula: Kis magyar néprajz. 4. átdolgozott kiadás, Bp. 1966, Gondolat, Franklin ny. 190p.  Révai Nagy Lexikona: az ismeretek enciklopédiája. Szekszárd, Babits kiadó, – 422 p.  Somogy Megyei Múzeum Néprajzi Adattár. NA – 1658/83  Somogy megye Osztopán község monográfiája. Összeállította Pallos János, NA pp.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!