Fonéma- meghatározás és nyelvelsajátítás Fehér Krisztina Magyar Nyelvtudományi Társaság Debrecen, 2016. május 5.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
I. előadás.
Advertisements

Tájékoztató a licenszdolgozattal kapcsolatban
2003. november INFOtrend 2003 Váradi Tamás MTA Nyelvtudományi Intézet Korpusznyelvészeti Osztály Nyelvi technológiákkal az információs.
A fonológia alapfogalmai
Ozsváth Károly TF Kommunikációs-Informatikai és Oktatástechnológiai Tanszék.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol B2 / C1.
A problémamegoldás folyamata
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Szintaktikai elemzés február 23..
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
A számítógépes nyelvfeldolgozás alapjai
MTA-DE-PTE-SZTE Elméleti Nyelvészeti Kutatócsoport Szegedi Munkacsoport 2007–2011 Bibok Károly, Maleczki Márta, Nagy Katalin, Németh T. Enikő, Vecsey Zoltán.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Hallgatói mobilitás a Debreceni Egyetemen.
Hogyan tanulják anyanyelvüket a babák?
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
1. előadás. 1.) Szoftverfejlesztés, mint mérnöki tevékenység. Számítási eszközfejlődés. Számítási eszközfejlődés: hazai viszonyok. Mérföldkő: Simula 67.Klasszikus.
1. előadás. 1.) Szoftverfejlesztés, mint mérnöki tevékenység. Számítási eszközfejlődés. Számítási eszközfejlődés: hazai viszonyok. Mérföldkő: Simula 67.Klasszikus.
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Az árrugalmasság és az infláció területi különbségei: Jóléti és monetáris politikai vonatkozások Márkusné Zsibók Zsuzsanna MTA KRTK Regionális Kutatások.
Orvosi kódrendszerek. Élő és élettelen Környezeti hatás  szerkezetváltozás.
A nyelv problémája természetes, és mesterséges nyelvek.
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
Lázár István Témavezető: Hajdu András
MTA Regionális Kutatások Központja A Nyugat-Balkán kutatásának eredményei Hajdú Zoltán MTA RKK, Pécs
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
Magyar nyelvtanulók angol lexikai hangsúlyának akusztikai vizsgálata Nagy Judit SZTE Nyelvtudományi Doktori Iskola Angol Alkalmazott Nyelvészeti Program.
Zöngétlenedés: beszélőfüggő paraméter? Gráczi Tekla Etelka, MTA Nyelvtudományi Intézet II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia, Budapest,
Idegennyelvű korpuszok Kuti Judit MTA Nyelvtudományi Intézet Korpusznyelvészeti Osztály
2006. február 20. Párhuzamos korpuszok Tartalom definíció és terminológia alkalmazási lehetőségek gyakorlati nehézségek publikus és ingyenes korpuszok.
Készítette: Terdik Sándor PTM IV. Ismeretszerzés természetes nyelvű dokumentumokból.
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
Yazix fordítás-segítő alkalmazás burgermeister zsolt varga koppány.
Alapfogalmak.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
Belami beszámoló – Doménadaptációs alkalmazások. Problémafelvetés Felügyelt tanulás elvégzéséhez gyakran kevés jelölt adat áll rendelkezésre  doménadaptáció.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Sütő János Statisztikai spamszűrők Hatékony védelem a spam ellen.
I. előadás.
Nicsak, ki beszél – már a számítógépek is... Szita István Eötvös Collegium.
Az növénytermesztési ágazat kutatási és innovációs kilátásai között Research and innovation prospects of the crop production sector between
Nyelvtudományi irányzatok és módszerek a 20. században KGRE, november 11. Strukturalizmus Biró Tamás Universiteit van Amsterdam (UvA)
A dajkanyelv önzetlenségének kérdése
2014/15 I.félév Sárközi-Lindner Zsófia.  cél: a szótáron belül (lexémák) m ű köd ő szabályok leírása  fonológiai és morfológiai szabályok ’együttm ű.
Klasszikus (lineáris) Generatív Fonológia
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás április 14.: Strukturalista.
A generatív nyelvelmélet
A határ menti vállalati együttműködés kulturális gátjai – egy magyar szempontú elemzés Szőke Júlia Gazdasági tanár, abszolvált PhD hallgató Széchenyi István.
évi statisztikák. 2014/15-ös bajnoki szezonra kiadott licencek típusának megoszlása.
Biztos kezdet program a gyerekszegénység ellen? A gyerekek fejlődnek, a társadalom befogadó képessége nem.
„R” helyett „Q”? – Új lehetőségek a faktoranalízis alkalmazásában
Bevezetés a nyelvtudományba 1
A magyarországi K+F politika
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A magyar nyelv területi nyelvváltozatai és a norma
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
Szabad választás és a játékosítás a tanárképzésben
Bevezetés a nyelvtudományba 3. Nyelvi szintek
Leíró nyelvtan - adatbázisból
Speciális szóródás: Koncentráció
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Készítette: Koleszár Gábor
Adaptív fenotipikus plaszticitás és adaptív evolúció ---- egymás ellen/helyett, egymás mellett, vagy együttműködnek?
Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
Mérési skálák, adatsorok típusai
Előadás másolata:

Fonéma- meghatározás és nyelvelsajátítás Fehér Krisztina Magyar Nyelvtudományi Társaság Debrecen, május 5.

A probléma ( ( „a fonémikus különbözőség bármilyen jelentésen alapuló megközelítése vagy körben forgó érvelést rejt magában, vagy egy olyan megkülönböztetésen alapszik, amelynek kimutatása jóval nagyobb nehézséget okoz, mint azé a megkülönböztetésé, amelyet állítólag világosabbá kíván tenni” (1957/2003: 112)

Fonémameghatározások  szemantikai  jelentésmegkülönböztető (hangsor-elkülönítő) szerep  minimálispár-próba: [te ː l] – [de ː l], de [te ː l] – [ ʈ e ː l]  disztribúciós  törekvés a szemantika kiiktatására (allofónok és komplementer/kombinatorikus disztribúció): [muŋk ɒ ]  döntés a nem allofón variánsokról szemantikai alapon (szabad variánsok és kontrasztív vs. szabad disztribúció): [muŋka]  disztinktív jegyes  törekvés a fonéma kiiktatására  a megkülönböztető jegyek a korábbi fonémameghatározásokból származtatva

A minimálispár-teszt problémája  hangalaki nehézségek  túláltalánosít: bizonyos esetekben variánsokat is fonémáknak minősít ([  be ː ] – [  ː be ː ])  alulspecifikál: neutralizáció és archifonéma ([me ː stø ː l] – [me ː zbø ː l] → /S/ ~ /Z/)  felülspecifikál: diftongusok és „osztott” fonémák ([eig] – [ieg] – [e ː g] → /e ː 1 / – / e ː 2 / – /e ː /)  szemantikai nehézségek  túláltalánosít: sok esetben variánsokat is fonémáknak minősít  homonímia ([ ʋ a ː r] 1 – [ ʋ a ː r] 2 )  poliszémia ([ja ː te ː k] 1 – [ja ː te ː k] 2 )

A minimálispár-teszt problémája  logikai nehézségek  eléggé kevés lehet a minimális párok száma  átlagos esetek: makrofonémák  legfeljebb néhány tucatnyi minimális pár  extrém esetek: mikrofonémák  a /dz/ minimális pár nélkül  a /d ʒ / két minimális párral ([d ʒ o ː n ɒ k] – [ ʧ o ː n ɒ k], [d ʒ oki] – [ ʧ oki])  a /c/ két minimális párral ([ ɒ c ɒ ] – [ ɒɒ ], [  c  k] – [  k])  a szóelsajátítás paradoxona  a szóhangalak elsajátítása feltételezi a fonémák ismeretét, a fonémák ismerete viszont feltételezi a szójelentések ismeretét, így a szóhangalakét is

Szempontok a fonémameghatározáshoz   szemantikai   akusztikai  heterogenitás nyelvek között  magyar vs. japán: [l] – [r]  magyar vs. angol: [ŋ] – [n]  heterogenitás nyelvváltozatok között  magyar /e/-ző vs. nem /e/-ző nyelvjárások: [e] – [  ]  „valami” a nyelvsajátos fonológia elsajátításával kapcsolatban

Az anyanyelvi fonológia elsajátítása  8–12. hónapok: nyelvi világpolgárokból anyanyelvi szakértők  [da] vs. [ ɖ a] (Werker–Tees 1984) (

Fonéma- és szóhangalak-elsajátítási paradoxon?  ha az anyanyelvi fonológia ismerete szükséges a szóhangalakok ismeretéhez, akkor hogy lehet, hogy elsajátítási folyamataik párhuzamosan mennek végbe?  a paradoxon logikai feloldása: nem két külön folyamatról van szó, hanem egyről, amelynek hátterében egyetlen (ugyanazon) kognitív stratégia áll

Szóhangalak-elsajátítás  előfeltétele a szóhangalak kiemelése, azaz a szóhatárok detektálása a beszédfolyamból   szóközi szünetek a(z anyai) dajkanyelvben (Feijóo–Hilferty 2013, Fer­nald–Mori­kawa 1993: 648, Woodward–Aslin 1990)  a statisztikai tanulás és az átmenet- valószínűségek (P) ötlete: Saffran– Aslin–Newport 1996

Szóhatárok és átmenet-valószínűségek  12 szótagból 4 szavas műnyelv 8 hónaposoknak

Szóhatárok és átmenet-valószínűségek  tréning: a „szavakban”  P szó belsejében: 1.0  P szóhatáron: 0.3  teszt: a „nem szavakban”  P minden esetben: 0.0

Átmenet-valószínűségek és eloszlások  P(BlA) = P(AB) / P(A)  P(BlA) = freq(AB) / freq(A)  gyakoriság  szomszédság  a gyakorisági és a szomszédsági eloszlások megfigyelésével párhuzamosan tanulhatók a fonémák és a szóhangalakok  a természetes nyelvekben a műnyelvinél komplexebb a helyzet:  koartikuláció és token-típus probléma

Gyakorisági és szomszédsági eloszlások  három magyar vs. nem magyar fonológiai eset:  magyar /l/ – /r/ vs. japán /r/  magyar [ŋ] – [n] vs. angol, tagalog /ŋ/ – /n/  magyar [e] – [  ], /e/ – /  / vs. spanyol–katalán [e] – [  ], /e/ – /  /  magyar adatbázisok és korpusznyelvészet:  unigramok:Tarnóczy (1951), ~ hangtoken  unigramok és bigramok: Szende (1973), hangtoken  unigramok és bigramok: Pethő (TöSzTeKK 2012), ~700 millió szótoken  unigramok: Lotz (1952/1976), magánhangzótoken  unigramok és bigramok: Kis–Fehér 2015 (Geoling. 2006, Hajdú–Kázmér 1971), hangtoken = szótoken  nem magyar csecsemők és kognitív pszichológia:  hangkategorizációs kísérletek és akusztikai fonetikai, illetve fonológiai statisztikai adatok

A magyar /l/ – /r/ esete  fonémák hatványfüggvény- eloszlása  nagy abszolút tokengyakoriság  relatív gyakorisági eloszlás: 60%– 40% (aránykülönbség: 20%) (Szende 1973: 30 nyomán) (Szende 1973: 33 nyomán)

A magyar /l/ – /r/ esete  variábilis szomszédság  azonos típusokkal való kombinálódás (Tarnóczy 1951: 137 nyomán)

A magyar /l/ – /r/ esete  bigramok hatványfüggvény- eloszlása  bigrampárok a gyakorisági sorban (Szende 1973: 37–42 és Pethő személyes közlése alapján számítva)  átlagos relatív gyakorisági aránykülönbség: 22%

Az angol /l/ – /r/ és a japán [l] – [r] esete  Kuhl és mtsai 2006  8–10. hónapok között: ráhangolódás az anyanyelv fonológiájára  a (dajkanyelvi) gyakorisági eloszlásnak megfelelően (Kuhl és mtsai 2006: F17 nyomán) (Kuhl 2010 nyomán)

A magyar [ŋ] – [n] esete  merőben eltérő gyakoriság, merőben eltérő szomszédság  kiegyensúlyozatlan relatív eloszlások (Szende 1973: 37–42 alapján számítva)

Az /ŋ/ – /n/ esete az angolban és a tagalogban (Narayan–Werker–Beddor 2010: 414, 417 nyomán)  Narayan–Werker–Beddor 2010  a fonológiai oppozíció nehézségi foka az átfedés mértékének függvénye is  a hangkategorizáció nemcsak a gyakorisági, de a szomszédsági eloszlás függvénye is

A magyar /e/ – /  /, [e] – [  ] esete magánhangzó-fonémák hatványfüggvény-eloszlása nagy abszolút gyakoriság korpuszok: Lotz 1952/1976: /e/-ző köznyelv (Petőfi és Mikszáth művei) Kis–Fehér 2015: /e/-ző nyelvjárások (nyugati és dunántúli nyelvjárástípus) (Lotz 1952/1976: 42)

A magyar /e/ – /  /, [e] – [  ] esete nyugati: 1. Hegykő (Győr–Moson–Sopron megye) 2. Velem (Vas megye) 4. Csönge (Vas megye) 5. Rábagyarmat (Vas megye) 6. Bödeháza (Zala megye) 7. Ságod (Zala megye) 8. Szenta (Somogy megye) dunántúli: 16. Bana (Komárom–Esztergom megye) 18. Bakonyszentlászló (Veszprém megye) 19. Somlóvásárhely (Veszprém megye) (Hajdú–Kázmér 1971, Geoling.)

A magyar /e/ – /  /, [e] – [  ] esete  kiegyenlített gyakorisági eloszlás  nem túl kiegyenlített szomszédsági eloszlás  nagyobb korpusz, területenkénti bontásban  kiugróan sok minimális pár (kiegyenlített szomszédsági eloszlás)  [mentek] – [ment  k] (Lotz 1952/1976: 91 nyomán és Kis–Fehér 2015-ből)

A spanyol–katalán [e] – [  ] és /e/ – /  / esete  Bosch–Sebastian- Galles 2003  kétnyelvűség és U alakú tanulás  dialektális átmenetek és kétnyelvváltozatúság? (Bosch–Sebastian-Galles 2003 alapján)

A magyar /e/ – /  /, [e] – [  ] esete  Vargha 2013  három terület:  Csönge (Nyugat- Dunántúl)  Dévaványa (Tiszántúl)  Hévízgyörk (Palócföld) (Vargha 2013: 201)

A javaslat merev fonémakategóriák helyett flexibilis hangtípusok, amelyek a tokenek eloszlásának függvényében alakulnak (Harrington 2012: 117)  relativizált prototípus  nincs éles határ fonéma és variáns között  izoglosszák  nyelvi attitűd területi változókhoz  illeszkedés a nyelvi változatossághoz  kétnyelvűség és két- nyelvváltozatúság  illeszkedés a nyelvi változásokhoz  ontogenetikusan  filogenetikusan

 út a fonotaxis felé  grammatikaelméleti következmények  morfémák és morfémahatárok  fonotaxis–morfológia– szintaxis  valószínűségi mintázat (analógia)  statisztikai nyelvtan  hálózat Kitekintés

Irodalom Bosch, L.–Sebastian-Galles, N Simultaneous bilingualism and the per­cep­tion of a language-specific vowel contrast in the first year of life. Language and Speech 46: 217–243. Chomsky, N. 1957/2003. Mondattani szerkezetek. In: Chomsky, N., Mondattani szerkezetek. Nyelv és elme. Budapest. 7–132. Feijóo, S.–Hilferty, J The availability of cues for word segmentation and vocabulary acquisition in Catalan child-directed speech. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada 51/2: 13–27. Fernald, A.–Morikawa, H Common themes and cultural variations in Japanese and American mothers’ speech to infants. Child Development 64 : 637–656. Geoling. = Geolingvisztikai Műhely Magyar nyelvjárási hangoskönyv. URL: Hajdú M.–Kázmér M Magyar nyelvjárási olvasókönyv. Budapest. Harrington, J The coarticulatory basis of diachronic high back vowel fronting. In: Solé, M-J.–Recasens szerk. The initiation of sound change. Perception, production, and social factors. Curent Issues in Linguistic Teories 323. Amszterdam–Philadelphia. 103– 122. Imre S A mai magyar nyelvjárások rendszere. Budapest,. Kuhl, P. K The linguistic genius of babies. Előadás. TED-talks. URL: Kuhl, P. K.–Stevens, E.–Hayashi, A.–Deguchi, T.–Kiritani, Sh.–Iverson, P Infants show a facilitation effect for native language phonetic perception between 6 and 12 months. Developmental Science 9/2: F13–F21. Lotz J. 1952/1976. A magyar magánhangzók gyakorisága. In: Lotz J., Szo­nett­ko­szorú a nyelvről. Budapest. 87–95, 357–359. Narayan, Ch. R.–Werker, J. F.–Beddor, P. S The interaction be­tween acoustic salience and language experience in developmental speech per­cep­tion. Evidence from nasal place discrimination. Developmental Science 13: 407–420. Saffran, J. R.–Aslin, R. N.–Newport, E. L Statistical learning by 8-month-old infants. Science 247: 1926–1928. Szende T Spontán beszédanyag gyakorisági mutatói. Nyelvtudományi Értekezések 81. Budapest, Akadémiai Kiadó. Tarnóczy T A magyar hangzókapcsolatok eloszlása Ady költői nyelve alapján. Nyelvtudományi Közlemények 53: 107–152. TöSzTeKK = Pethő G Többnyelvű Szövegtechnológiai Kutatási Korpusz. P.A.G.-Studium Bt. Vargha F. S A hangzó adat szerepe a dialektológiában. In: Szoták Sz.–Vargha F. S. szerk., Változó nyelv, nyelvváltozatok, területiség. A VII. Nemzetközi Hungarológiai Kongresszus szekcióelőadásai. Kolozsvár augusztus 22–27. (A Nemzetközi Hungarológiai Kongresszus Kiadványai.) Kolozsvár. 194–204. Werker, J. F.–Tees, Richard C Cross-language speech perception. Evidence for perceptual reorganization during the first year of life. Infant Behavior and Development 7: 49–63. Woodward, J. Z.–Aslin, R. N Segmentation cues in maternal speech to infants. Előadás. 7th biennial meeting of the International Conference on Infant Studies. Montréal.