E-közigazgatási keretrendszer és a SOA a közigazgatás-fejlesztés támogatásában Dr. Risztics Péter Károly igazgató Dr. Kondorosi Károly tudományos igazgató-helyettes.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A rendvédelmi szervek helye a kibervédelemben
Advertisements

Projekt vezetés és kontroll – Mi történik a gépházban?
Szoftver és Szolgáltatások Nemzeti Technológiai Platform Dr. Kondorosi Károly BME IIT Kreatív Iparágak a Digitális Térben… Konferencia
Az SAP Standard és Enterprise Support szolgáltatások ismertetése
Hatékonyságnövelés Office System alapon az E.ON csoportnál
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Mobil e-ügyintézési rendszer kifejlesztése
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Naprakész Microsoft technológiák banki környezetben Bessenyei László Magyar Külkereskedelmi Bank Rt.
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
RENDSZERINTEGRÁLÁS B_IN012_1
Nemzeti Egységes Kártyarendszer Vetési Iván miniszteri biztos június 2. KÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM.
SharePoint 2007 Farkas Bálint. Miért? Vízió a webről: a fejlesztés annyi, hogy „összekattintjuk” a weboldalakat előre megépített komponensekből Pl.: napló.
SQL Server 2005 Reporting Services a gyakorlatban
2 Forrás: The Standish Group International, Extreme Chaos, The Standish Group International, Inc., 2000.
Sikolya Zsolt IKF kormányzati nap Budapest, május 19. Egységes azonosítás, hitelesítés és elektronikus aláírás az elektronikus ügyintézésben.
Molnár Balázs Oracle Hungary
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
WSDL alapismeretek A WSDL (Web Services Description Language – Web szolgáltatások leíró nyelv) egy XML-alapú nyelv a Web szolgáltatások leírására és azok.
Nagyvállalati projektmenedzsment GTM szeminárium sorozat A Microsoft nagyvállalati projektmenedzsment megoldása Előadó:Kőnig Tibor
Projektmenedzsment főosztály szerepe a Kereskedelmi és Hitelbank működésében Erdősi József főosztályvezető Pogátsnik Béla konzulens.
Előadó: Kárpáti Péter Üzleti folyamatvezérlés nagyvállalati környezetben (BizTalk Server 2004, Office InfoPath 2003 és Windows.
Nagyvállalati projektmenedzsment GTM szeminárium sorozat Microsoft Project Server 2003 Egyedi projekt alkalmazások: pályázatok, beruházások kezelése a.
Is:energy kereskedelmi folyamatainak automatizációja Office System felhasználásával Turcsán Ferenc, sales és marketing igazgató, is:energy Hungary Kft.
Dokumentumkezelés GTM szeminárium sorozat Kontor 2004 ügyviteli keretrendszer Előadók: Szalontai Zoltán (T-Systems) Albert István (MSDN Kompetencia Központ)
Látványos vektrorgrafikus és deklaratív prezentációs réteg 3D támogatássalLátványos vektrorgrafikus és deklaratív prezentációs réteg 3D támogatással Egységesített.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Bevezetés az ebXML-be Forrás: An Introduction to ebXML ebXML and Web Services Practical Considerations In Implementing Web Services Romin IraniRomin Irani.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
Nyugat-dunántúli Régió
Web Application for Resource Planning
A mintaalkalmazás architekturális áttekintése Kőnig Tibor főmérnök Microsoft Magyarország.
Magyar Controlling Egyesület Szombathely, október Keringer Zsolt MCE Konferencia 2008 A controlling gyakorlata ASP alapú közigazgatás lehetőségei.
E-közigazgatás biztonsági nézőpontból Szigeti Szabolcs CISA, CISM, CISSP
Levéltárak kapcsolódása az elektronikus levéltárhoz A levéltári technológiai központok, a központi e-levéltári és e-irattári szolgáltatások Dr. Kenyeres.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Informatika a Társadalomért Balatonfüred, Gőgh Barnabás világos válaszok Clarity Consulting Üzleti-, technológiai megoldások a közigazgatás-fejlesztés.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
Borsod – Abaúj – Zemplén Megyei Kormányhivatal
Visual Studio LightSwitch Adatvezérelt alkalmazások percek alatt
Enterpise JavaBeans Simon Balázs
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
A projekt általános szakmai célkitűzései
Webszolgáltatás szabványok Simon Balázs
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az utalvány-nyomtatás nemzetközi folyamatának automatizálása az Accor Services-nél Emmanuel Petit Accor.
A beiskolázás előkészítése
A Windows Server 2003 termékcsalád A Windows Server 2003 termékcsaládnak 4 tagja van: Windows Server 2003, Standard Edition Windows Server 2003, Enterprise.
Irány a felhő Előnyök, tapasztalatok Sárdy Tibor
Ingyenes, online technikai kurzusok Microsoft Virtual Academy.
PwC Informatikai kockázatkezelés a gyakorlatban Hétpecsét Információbiztonsági Fórum március 22. Előadó: Viola Gábor, CISA.
Interoperabilitási megoldások az e-közigazgatási keretrendszerben Hirling László
Szeged M. J. Város Polgármesteri Hivatal Nyílt forráskódú megoldások a közigazgatásban Szabad Szoftver Konferencia Szeged, Szegfű László szegfu.laszlo.
Nagyvállalati dokumentumkezelés 2. Fejér Gábor PYLON KFT DMS megoldás nyílt forráskódú környezetben – az XDocs rendszer.
Dr. Kiss Ferenc K+F igazgató Madarász Gábor projektvezető.
1 Budai Attila Költséghatékony e-learning képzés Tananyag és támogatás új ILIAS felhasználók számára Vitaindító előadás 8. Nemzetközi ILIAS Konferencia.
TÁJÉKOZTATÓ AZ ÖNKORMÁNYZATI ASP ORSZÁGOS KITERJESZTÉSE KAPCSÁN A CSATLAKOZTATÁSI KONSTRUKCIÓRÓL SZEPTEMBER 15. ELŐADÓ: DR. SZEPESI GÁBOR OPERATÍV.
Integráció a Smart City megoldások között
Elektronikus dokumentumkezelés
Az ORACLE JDE EnterpriseOne ERP rendszer bevezetésének tapasztalatai
Elektronikus számlázás - technológiai tapasztalatok
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Az informatikai biztonság irányításának követelményrendszere (IBIK)
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Matókné Misóczki Mária Projektigazgató Szekszárd
Előadás másolata:

E-közigazgatási keretrendszer és a SOA a közigazgatás-fejlesztés támogatásában Dr. Risztics Péter Károly igazgató Dr. Kondorosi Károly tudományos igazgató-helyettes BME május 28.

Az előadás részei E-közigazgatási keretrendszer Dr. Risztics Péter Károly SOA alapú integráció Dr. Kondorosi Károly HTE-DMSLabor

Előzmények és tapasztalat Nagy alrendszerek, szigetszerű fejlesztések Elismerésre méltó eredmények az önálló alrendszerekben Alrendszerek együttműködése hiányzik Egységesítő kezdeményezések (MeH-’90-es évek eleje, IHM-2003-tól) Érvényesítés gyenge HTE-DMSLabor

Új helyzet – EKOP/ÁROP Cél: Szolgáltató állam, szolgáltató közigazgatás Szolgáltatás hálózaton keresztül Komplex szolgáltatás (EU 20-25, szükséges adatokat, információkat a szolgáltató szedi össze) Eszköz Követelmények az önálló alrendszer fejlesztéshez Érvényesítés elősegítése és biztosítása HTE-DMSLabor

E-közigazgatás keretrendszer célja Minimálisan szükséges szakmai követelmények, előírások, standardok meghatározása Az érintettek bevonása a követelmények meghatározásába „Követelménytár” felállítása és működtetése Követelmények érvényesítésének elősegítése (Pilot) Szakmai koordináció HTE-DMSLabor

Keretrendszer szakmai területei Folyamatleírás Technikai és szemantikai interoperabilitás IT biztonság Fejlesztésmódszertan és alkalmazásfejlesztési keretrendszer Projektmenedzsment és monitoring Koordináció HTE-DMSLabor

Koordináció: együttműködés Cél: –Az érintettek részt vegyenek a szakmai követelmények alakításában –A követelmények érvényesítésének elősegítése Eszköz: –Koordinációs fórum – párbeszéd –Pilot projektek Hosszabb távú együttműködés megalapozása HTE-DMSLabor

Aktuális feladatok és feltételrendszer Integrált backoffice kialakítása –Szigetek összekapcsolása –Alapfunkciók (üzenetközvetítés, azonosítás, e-fizetés,...) –Szigeteken átívelő folyamatok (EU 20-25,...) Sajátos feltételek között –Továbbfejleszthetőség EU, régiók, önkormányzatok –Minőségi, biztonsági követelmények Adatbiztonság, működésbiztonság (7x24 óra) –Alkalmazkodóképesség (módosíthatóság) Jogszabályi környezet (párhuzamos ÁROP, KET, adatvédelem) –Folyamatos működés Kerékcsere menet közben –Átlátható lépések eredményekkel, fokozatosság HTE-DMSLabor

Integráció 1 Szereplők száma Kapcsolatok száma Páros kapcsolatok –Eseti megoldások a résztvevők egyezsége alapján –Kevés szereplő (sziget) esetén működhet Hány szereplő lesz? (Régiók, önkormányzatok,...) –Bővítés? Módosítás? –Látszólag a legegyszerűbb megoldás de nem skálázható HTE-DMSLabor

Integráció 2 Okos központ –Mindenkiről mindent tud és közvetít –Hány szereplő lesz? –Bővítés? Módosítás? Lehetőség: –Lazább csatolás (a szereplők minél kevesebbet tudjanak egymásról) –Műveletek (szolgáltatások) és paraméterek (adattípusok, formátumok) –Köztes formátum (n 2 helyett n konverzió) HTE-DMSLabor

Szolgáltatási sín Alrendszer Felügyelet Szolgáltatás adatbázis SOA: Service Oriented Architecture ESB: Enterprise Service Bus Szolgáltatás Interfész Integráció HTE-DMSLabor

SOA jellemzők Integrációs, architektúra-tervezési paradigma Szabványokra épül (W3C, OASIS) Nagy szállítók termékcsaládjai támogatják Megalapozott fejlesztési módszertanok (SOA Roadmap) Alrendszerek önállósága, függetlensége megmarad (heterogén alrendszerek) Magasszintű szolgáltatási (igazgatási) folyamatok kezelése, menedzsmentje támogatott (BPEL, BPMN) Folyamatos, fokozatos fejlesztés, kezelhető lépésekben Referencia-projektek HTE-DMSLabor

Szolgáltatás-sín Szolgáltatási sín Meglévő alkalmazás Adatbázis Üzleti, szolgáltatási folyamatok Web-portál Külső rendszer Felügyeleti rendszer Szolgáltatás adatbázis SOAP hívás HTE-DMSLabor

Vízió Szolgáltatási szemlélettel integrált e-közigazgatási rendszer Rugalmasan követi a jogi és szervezeti változásokat Önálló, az interfészeket, szabványokat betartó szakrendszerek Egyszerű csatlakoztatás az EU rendszereihez Bővülő szereplői kör A kulcs: közigazgatási szolgáltatási sín (közigazgatási ESB) HTE-DMSLabor

Amit szeretnénk HTE-DMSLabor SONIC model

Hogyan érhetjük el? Több éves folyamat –Fokozatos fejlesztés –A sínt (ESB-t) és annak működtetési rendszerét nekünk kell kitalálnunk és megcsinálnunk a szabványok alapján –Eszközökkel támogatott, de ezek egymással való összekapcsolása megoldandó feladat A szereplők koordinált, együttes munkájával Alapvető szakmai egyetértés alapján (ERRE VAN ELŐRE...) Ennek jegyében indítottunk kísérleti fejlesztést HTE-DMSLabor

A kísérleti fejlesztés A vizsgált rendszerek –Microsoft: Visual Studio +.NET 3.0 (Windows Communication Foundation) + IIS –Sun: NetBeans + OpenESB –Oracle: JDeveloper + Oracle Application Server –BEA: WebLogic –IBM: Rational Application Developer + WebSphere –JBoss: Eclipse + JBoss Application Server –Apache Axis2: Eclipse + Tomcat Továbbá –Sonic –Intalio Közülük több nyílt forráskódú HTE-DMSLabor

A kísérleti fejlesztés célja A szolgáltatások felderítése Alapvető interoperabilitási vizsgálat (tudnak-e együttműködni, és hogyan) Megfelelnek-e a szabványoknak (web-service) A lehetséges kapcsolódási felületek megtalálása a különböző gyártók rendszerei között Nemfunkcionális követelmények kezelhetősége (biztonság, minőség) Alapszolgáltatások (core services) megvalósíthatósága (pl. azonosítás, hitelesség, képviselet) Tapasztalatszerzés a folyamatleírás és -menedzsment terén (BPEL) HTE-DMSLabor

Pilot feladat Egyéni vállalkozó EVÁ-ra való áttérési igényének végrehajtása Bizonyos jogszabályi feltételeknek kell eleget tennie a vállalkozásnak, ezeket ellenőrizni kell Több szereplő, különböző platformok, technológiák Az áttérési folyamat végrehajtása a szereplők közreműködésével Biztonságosan Csak élő személy (ügyintéző) hagyhat jóvá, robot nem HTE-DMSLabor

Szereplők Ügyfél: a vállalkozó, aki a kérelmet benyújtja Ügyintéző: aki a kérelmet jóváhagyja Ügyfélkapu: egységes weboldal a közigazgatás eléréséhez Központ: végrehajtja az áttérési folyamatot; buszfelügyelet Cégbíróság: a vállalkozások formáját tárolja Apeh: a vállalkozás bevételeit, adótartozását tárolja Igazságügy: egy személy büntetettségét tárolja HTE-DMSLabor

Architektúra HTTPS HTTP(S) Ügyfél, Ü gyintéző Böngésző Ügyfélkapu ASP.NET, WCF Központ WCF Cégbíró- ság WCF Apeh OpenESB Igazság- ügy IBM SQL Server My SQL Oracle BPEL Oracle DB SQL Server My SQL HTE-DMSLabor

Eredmények Együttműködés alapjai –http(s) és web-service szabványok (szilárd, jó alap, elterjedt) –üzenetek (JMS) Biztonsági követelmények kezelhetők –token (időben korlátozott felhatalmazás, hiteles, titkosított, letagadhatatlan, sértetlen adatokkal) –adatvédelmileg védhető Folyamatleírás standard BPEL esetén hordozható Hiányzó szolgáltatások megvalósíthatók –biztonságos levelezés –címtár Koordinációs módszertannal biztosítható a fejlesztések konvergenciája –kooperatív alapállással –szervezetközi szakmai tervező team működtetésével –központi felügyelet működtetésével HTE-DMSLabor

Mi mennyire bonyolult/egyszerű Tanulás Know-how kialakítása (eddig ~ 6 hónap) (Miért nem működik, és mitől működik?) Ennek alapján az ismert rendszeren: –Új szolgáltatás kialakítása –Új üzleti folyamat létrehozása (néhány nap) Nem a technikai problémák jelentik a szűk keresztmetszetet HTE-DMSLabor

Köszönjük a figyelmet! Dr. Risztics Péter Károly Dr. Kondorosi Károly