Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai
Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka, hogy – nyílt vagy szimbolikus formában – valakinek vagy valaminek kárt, sérelmet vagy fájdalmat okozzon. (Ranschburg) Másokat sértő viselkedés + ártó viselkedés + ártó szándék Az agresszív viselkedés közvetlen oka, velejárója a harag érzelme. Támadó jellegű emóció, mely agresszív aktusra késztet.
Az agresszió fogalma pszichológiai háttere A harag evolúciós háttere félelem vagy düh hatására stressz hormonok szabadulnak fel A harag fogalma, iránya, funkciója A harag a stresszhormonok által felerősített energia Akadály vagy elvárás/alapelv sérülése Célja, funkciója az akadály elhárítása, hogy kivédje vagy meg nem történtté tegye a fenyegető fájdalmat
Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Az agresszió evolúciós haszna jóindulatú (benignus) agresszió rosszindulatú (malignus) agresszió A jóindulatú agresszió: önvédelem, védekezés táplálja az önérvényesítést hátterében nem áll ártó szándék előfordulása jellemzően alkalmi jellegű. az indulat energiájának konstruktív felhasználása (Erich Fromm)
Az iskolai erőszak Iskolai erőszak az agresszív viselkedés olyan fajtája, mely a tanulók egymás közötti vagy a tanárokkal, más iskolai alkalmazottakkal, illetve a tanárok tanulókkal (esetleg szülőkkel) szembeni erőszakos viselkedésében nyilvánul meg. (Gyurkó –Virág) Bántalmazás Bármely olyan magatartás, amely fizikai, lelki vagy szexuális sérelmet okoz,vagy annak veszélyével jár.
Az iskolai erőszak Iskolai erőszak megjelenési formái Önmaga ellen (autoagresszió) Tulajdon ellen irányuló agresszió (rongálás) Mások ellen irányuló agresszió: Tanár, felnőtt dolgozó - Diák Diák – Diák Tanár, felnőtt dolgozó – Szülő – Diák Intézmény a diák ellen – magántanulói státusz, szegregáció, kizárás
Az iskolai erőszak Veszélyeztetettség „olyan – magatartás, mulasztás vagy körülmény következtében kialakult – állapot, amely a gyermek testi, értelmi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését gátolja vagy akadályozza”. (1997. évi XXXI. tv. ) Rendszer abúzus, ha a gyermekek védelmét szolgáló tevékenység, rendszer nem létezik, vagy diszfunkcionálisan működik: bántalmazás, elhanyagolás megelőzésének elmulasztása, késedelmes elhárítása be nem avatkozás, mely a folyamatos károsodáshoz vezet. (Gyurkó, 2007)
Iskolai zaklatás Iskolai zaklatás fogalma amikor valakit rendszeresen és hosszú időn keresztül egy vagy több diák lelkileg és / vagy fizikailag bánt Az iskolai zaklatás és a verekedés – nem azonos!
Iskolai zaklatás Az iskolai zaklatás fajtái Szociális: kirekesztés, figyelmen kívül hagyás Fizikai: verekedés, lökés, rúgás, bezárás... Verbális: pletyka, csúfolódás, zsarolás… Lelki: méltatlan kritika lényeges információk visszatartása, megfélemlítő vagy megalázó viselkedés Cyber: kellemetlen vagy manipulált képek, videók felkerülése a közösségi oldalakra, a becsmérlő fenyegető jellegű üzenetek Szexuális: visszaélés, zaklatás, erőszak
Iskolai zaklatás A jelenség szereplői 1.Zaklató (Elkövető, aki kezdeményez) 2.Áldozat 3.Szemtanúk => Aktív támogatók: pártolják az zaklatást, részt vesznek benne, akár fizikailag is Passzív Támogatók: Bátorítják a zaklatást, de nem kezdeményeznek 4. Védelmezők Próbálják az áldozatot támogatni, védeni
Iskolai zaklatás Áldozat jellemzői szorongásra való hajlam negatív problémafelfogás nem vagy ritkán kér segítséget (titok) Passzív áldozat: meghunyászkodó, fizikai gyengeség Provokatív áldozat: szorongóak és agresszívak Lehetséges következmények társaságkerülés, alacsonyabb önértékelés,különcködés, sok hiányzás, „lógás”, szorongás, depresszió, öngyilkosság, azonosulás az agresszorral
Iskolai zaklatás Zaklató/Elkövető jellemzői alacsony önkontrollal rendelkeznek empátiájuk átlag alatti látszat népszerűség (valójában a többség nem szereti, tiszteli a zaklatókat!) Lehetséges következmények Növekszik a bűnelkövetővé válás valószínűsége.
Köszönöm a figyelmet !