MNB ajánlás a nemteljesítő lakossági jelzáloghitel-adósok fizetőképességének helyreállításáról Virág Barnabás, ügyvezető igazgató Freisleben Vilmos, igazgató.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tisztességtelen Devizahitelek?
Advertisements

Hitelek – pénzt kölcsönbe?. Ha több pénzre van szükséged, mint amennyi rendelkezésedre áll, dönthetsz úgy, hogy vársz, amíg összegyűlik a pénzed, vagy.
A Budapesti Értéktőzsde Részvénytársaság éve december 15. Jaksity György elnök Budapesti Értéktőzsde.
Egyetemisták a pénzügyi kultúráért
PÉNZÜGYI INTÉZMÉNYEK.
PÉNZÜGYI ISMERTEK Aktív bankügyletek
Hitelbírálat a Kereskedelmi és Hitelbank Rt.-nél
Új szelek a lakáshitelezésben? Merre tovább 2011-ben? Lakásvásár 2011 Árva András, CIB Bank lakossági üzletfejlesztési vezető Budapest, március 4.
A hitelgarancia szerepe a vállalkozások forrásbevonásában Király Zsolt marketing igazgató Hitelgarancia Zrt február 2.
Hogyan támogatják a bankok a kkv-k beruházási elképzeléseit? Budapest, november 30. dr. Tamás Gábor.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Miért fontos a fiatal korosztályok pénzügyi jártasságának fejlesztése? Simor András a Magyar Nemzeti Bank elnöke október 6.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei II. negyedév* Pénzügyi stabilitás Magyar Nemzeti Bank augusztus 29. * A prezentáció az MNB.
Előadó: Simon Csaba Volksbank, Trade Finance osztályvezető
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei
1 Elvégzett vagyonosodási vizsgálatok év vizsgálatok száma megállapítással zárult vizsgálatok megállapított nettó adókülönbözet átlagos megállapítás db.
Az illetékekről szóló évi XCIII. törvény változásai
Devizahitelezések es helyzet 1,7 millió magyar háztartásnak van deviza alapú hitele -> 60 % -a CHF alapú MNB meglátás: kockázatos Simor András jegybankelnök:
Biztosításgazdaságtan 6. téma
ADÓVÁLTOZÁSOK ÉLETBIZTOSÍTÁSI ADÓKEDVEZMÉNY Életbiztosítási adókedvezmény továbbra is változatlan feltételek teljesülése esetén járhat DE érvényesíteni.
MNB Növekedési Hitelprogram Sebők Orsolya Főszerkesztő
Kinek jut az MNB Növekedési Hitelprogramból? Sebők Orsolya Főszerkesztő
OTP Bank: finanszírozás és fejlődés
Mennyire gátolja a vevőkockázat magyarországi mértéke a gazdasági növekedést? 300 Mrd Ft a tét évente Előadó: Felfalusi Péter ügyvezető.
MNB – Felügyeleti integráció
MNB felügyeleti integráció
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
A válság hatása a háztartások fogyasztására
KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALKOZÁSOK TÁMOGATÁSI, ÖSZTÖNZÉSI
Az aktuális autófinanszírozási piaci folyamatok elemzése Mészáros György alelnök Magyar Lízingszövetség.
Új Széchenyi Hitel és Új Széchenyi Kombinált Mikrohitel Zalán Helga ügyvezető igazgató MV-Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt. Budapest, február.
JEREMIE Programok módosulásai
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
ADÓTÖRVÉNYVÁLTOZÁSOK Évi LXXVII tvr.. SZJA ADÓTÁBLA A évtől az összevont adóalapba tartozó jövedelmek esetében a személyi jövedelemadó alapja.
Európa sereghajtói között Magyarországon 2007 óta 0,5%-kal csökkent a GDP-hez viszonyított díjbevétel Az európai átlag harmada, Hollandia és Nagy-Britannia.
Kosztolánczy György ügyvezető Budapest, március 9. Lakásvásár
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Ha több pénzre van szükséged, mint amennyi rendelkezésedre áll, dönthetsz úgy, hogy vársz, amíg összegyűlik a pénzed, vagy hitelt veszel fel. Mi a hitel?
Államadósság és állampapírpiac
SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓ
Pénzügyi stabilitási jelentés
Az NHP második szakaszának eredményei és kilátásai
Európa Pénzügyi Tanácsadója Árfolyamgát Kik vehetik igénybe az árfolyamgát lehetőségét? Azok az ügyfelek, akik CHF, EUR, vagy JPY alapú, lakóingatlan.
A lakossági ügyfelek részére kínált hiteltípusok.
Budapesti Ügyvédi Kamara
Devizahitel  A devizahitel olyan hitel, ahol mind a hitel folyósítása, mind pedig a törlesztése az adott devizában történik.
III. További finanszírozási alternatívák
A szanálás finanszírozása
Pénzügyi Stabilitási Jelentés május
Magyarázatok a forintra váltott gyűjtőszámlahiteles jelzáloghitel elszámoló leveléhez Budapest, május 18.
A szanálás feltételei, eszközök
A évi személyi jövedelemadó- és Tao-bevallások tapasztalatai, valamint kata és kiva jellemzők Komárom-Esztergom megyében Karácsonyi Norbert igazgató.
NAV Veszprém Megyei Adóigazgatósága
EGYES PÉNZÜGYI INTÉZMÉNYEK SAJÁTOSSÁGAI Készítette: Szabó Gabriella.
IFRS 9 Készülünk a változásokra! Bányai Attila. Egy kis elméleti háttér.
Pénzügyi Stabilitási Jelentés május Elemzői háttérbeszélgetés Nagy Tamás, főosztályvezető Pénzügyi Rendszer Elemzése Igazgatóság május 19.
A magyar gazdaság helyzete és kilátásai – a jegybank szerepe Treasury Club Vonnák Balázs, MNB június 4.
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Növekedési Hitelprogram – a második szakasz eredményei Pulai György Hitelösztönzők főosztály vezetője január 14. Elemzői.
A nemteljesítő lakossági jelzáloghitel- portfólió átfogó elemzése mikroszintű adatok segítségével Elemzői háttérbeszélgetés
Az új pénzügyi szabályozás hatásai az autófinanszírozás területén Lévai Gábor - főtitkár Magyar Lízingszövetség Gépjármű finanszírozás változásai Konferencia.
1 Magyar Fejlesztési Bank Zrt. Postapartner Program.
A minőségi és hatékony gyógyszerrendelés ösztönzéséről szóló kormányrendelet (B-súly rendelet) módosításának aktualitásai Komáromi Tamás (Healthware.
A SZÁMVITELRŐL SZÓLÓ ÉVI C. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI
MEHIB Magyar Exporthitel Biztosító Zrt.
A Piaci Hitelprogram második szakaszának technikai paraméterei
Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program RSZTOP-3 Tájékoztatás a Kísérő Intézkedések részprogram Adatszolgáltatási folyamatairól Hajléktalanokért.
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
Napirendek Megnyitó Együttműködési megállapodás megvitatása, elfogadása Irányító Csoport megválasztása, Irányító Csoport elnökének megválasztása Egyebek.
A TUDATOS MEGTAKARÍTÓI MAGATARTÁS KORLÁTAI
Közlemény az NHP fix konstrukció igénybevételéről
Előadás másolata:

MNB ajánlás a nemteljesítő lakossági jelzáloghitel-adósok fizetőképességének helyreállításáról Virág Barnabás, ügyvezető igazgató Freisleben Vilmos, igazgató Elemzői háttérbeszélgetés

Összegző megállapítások 1.A nemteljesítő lakossági jelzáloghitelek magas szintje komoly pénzügyi stabilitási és társadalmi kockázat 2.Közel 130 ezer adós helyzete marad rendezetlen 3.Érdemi „átstrukturálási tartalékok” találhatók a nemteljesítő portfólióban: az adósok közel fele 4.Ennek kiaknázásához a bankok részéről nagyobb aktivitásra, az adósok részéről nagyobb együttműködésre van szükség 5.MNB ajánlás célja az adósok fizetőképességének tartós helyreállítása 6.Magatartási formák, jó gyakorlatok kialakítása  objektív elvárások megfogalmazása a megoldáskeresési folyamatra Magyar Nemzeti Bank 2

2016-ban ismét reflektorfénybe kerülnek a nemteljesítő jelzáloghitel-adósok A forintosítást és elszámolást követően is jelentős maradt a nemteljesítő jelzáloghitelek állománya Nemzeti Eszközkezelő program várhatóan idén kimerül Adósságrendezési eljárás (magáncsőd) iránt visszafogott érdeklődés mutatkozik Március 1-jével megszűnt a kilakoltatási moratórium 130 ezer jelzáloghitel-adós helyzete rendezetlen marad Magyar Nemzeti Bank 3

medián (ezer Ft) átlag (ezer Ft) 6 245,59 027, ,27 895, , ,0 45,282,8 Teljes tartozás Tőketartozás Fedezet forgalmi értéke Törlesztőrészlet MNB kutatás eredményei: a nemteljesítő adósok főbb jellemzői 4 61,5109,3 Havi jövedelem Magyar Nemzeti Bank Forrás: MNB jelzáloghitel adatbázis Megjegyzés: a jövedelmi adatok esetében a bevallott jövedelemmel nem rendelkezők is figyelembe vételre kerültek.

Az adósok 84 százalékának 15 millió forintnál kisebb a tartozása Magyar Nemzeti Bank 5 Forrás: MNB jelzáloghitel adatbázis A nemteljesítő jelzáloghitel-szerződések teljes tartozás szerinti eloszlása 82 százalékánál magasabb a jelenlegi teljes tartozás a kezdeti hitelösszeghez képest

Az élő szerződések 40 százalékát 100 százalék feletti JTM mutató jellemzi Magyar Nemzeti Bank 6 Forrás: MNB jelzáloghitel adatbázis Az élő hitelszerződések eloszlása jövedelemarányos törlesztőrészlet mutató (JTM) szerint

A fedezeti ingatlanok kétharmadának forgalmi értéke nem éri el a 10 millió forintot Magyar Nemzeti Bank 7 Forrás: MNB jelzáloghitel adatbázis A nemteljesítő jelzáloghitelek mögötti fedezetek eloszlása forgalmi érték és településtípus szerint Az ügyletek 44 százalékának 80 százalék feletti az LTV értéke 20 millió forint felett: főváros 20% MJV 14% egyéb 7%

A fedezeti ingatlanok közel 70 százaléka községekben és kisebb városokban található Magyar Nemzeti Bank 8 Forrás: KHR A nemteljesítő hiteladósok regionális és településtípus szerinti eloszlása

Az ügyletek közel felében az alacsony jövedelem miatt nem tud az adós törleszteni Magyar Nemzeti Bank 9 Forrás: MNB jelzáloghitel adatbázis Az adósok 42 százaléka részben teljesített a vizsgált időszakban „Erkölcsi kockázat” a portfólió százalékára tehető

Főbb szegmensek Magyar Nemzeti Bank 10 Forrás: MNB jelzáloghitel adatbázis Megjegyzés: részben átfedő szegmensek Alacsony fizetési hajlandóságú adósok százalék 80% 60%40%20% 100% Átstrukturálható adósok 80%60%40%20% 100% ezer ügylet ezer ügylet százalék 23 százalék 37 százalék Jövedelemmel nem rendelkezők 54 ezer ügylet Nagycsaládos adósok 33 ezer ügylet MNB ajánlás

MNB ajánlás: cél és hatókör A jelenleg fizetési késedelemmel rendelkező és a jövőbeli késedelmes adósok kezelésére Egységes folyamat, magatartási formák és jó gyakorlatok a szerződés felmondása, a követelés értékesítése, illetve a fedezetérvényesítés előtt Hatókör élő szerződések felmondott követelések, amelyek nem kerültek összevont alapú felügyelet hatálya alá nem tartozó követeléskezelőhöz Magyar Nemzeti Bank 11 A nemteljesítő lakossági jelzáloghitel-adósok fizetőképességének helyreállítása és az adósságrendezés ösztönzése cél

MNB ajánlás: a megoldáskeresési folyamat Az MNB ajánlás témakörei 1.Kapcsolatfelvétel és kommunikáció általános és részletes szabályai 2.Információgyűjtés és kezelés szabályai 3.Helyzetértékelés szabályai 4.Megoldáskeresés szabályai 5.Egyezségkötés és teljesítés szabályai 6.Együttműködés minősítése és következményei 7.Munkaszervezettel kapcsolatos elvárások 8.Adatszolgáltatással és felügyeléssel kapcsolatos elvárások 9.Ügyfélvédelemmel és jogorvoslattal kapcsolatos szabályok 12

MNB ajánlás: elvárt fenntartható megoldások Fenntartható átstrukturálás Ingatlan értékesítés, akár kombinálva az átstrukturálással Értékesítés és visszabérlés visszavásárlási joggal NET program Magáncsőd eljárás Szigorúbb elvárások 180 napon túli, korábbi deviza alapú hiteleknél PTI legfeljebb 50% KSH létminimum korlát figyelembe vétele Futamidő korlát (nyugdíjig) Teljes amortizáció biztosítása Addicionális veszteség nem érheti a hitelezőt Kedvezmények: feltételesen és utólagosan 13

MNB ajánlás: objektív elvárások a hitelezők és az adósok számára Pénzügyi intézmény együttműködése a)Adós megkeresése legalább 3 alkalommal b)Kapcsolatfelvételi kísérlet legfeljebb 60 napig c)Egyezségkötés legfeljebb 3 hónapon belül d)Információgyűjtés: legalább 1 alkalommal személyes egyeztetés, legalább 2 alkalommal hiánypótlás e)Megoldáskeresés: legalább 1 alkalommal személyes konzultáció f)Legalább 2 megoldási javaslat, ebből lehetőség szerint legalább 1 az ingatlan megtartása mellett Adós együttműködése a)Kapcsolatfelvétel elutasítása legfeljebb 3/2 alkalommal b)Egyezségkötés legfeljebb 3 hónapon belül c)Legfeljebb 30 napos fizetési késedelem egyezségkötést követően Magyar Nemzeti Bank 14

MNB ajánlás: munkaszervezettel és a belső szabályozással kapcsolatos elvárások Megoldáskeresési folyamat rögzítése belső szabályzatban Dedikált munkatársak, felkészült ügyintézők Aktuális kormányzati programok, adósmentő intézkedések ismerete Helyzetértékeléshez begyűjtendő adatkörök meghatározása A megoldáskeresési folyamat eredményességének áttekintéséhez az MNB adatszolgáltatást írhat elő Magyar Nemzeti Bank 15

Összegző megállapítások 1.A nemteljesítő lakossági jelzáloghitelek magas szintje komoly pénzügyi stabilitási és társadalmi kockázat 2.Közel 130 ezer adós helyzete marad rendezetlen 3.Érdemi „átstrukturálási tartalékok” a találhatók a nemteljesítő portfólióban: az adósok közel fele 4.Ennek kiaknázásához a bankok részéről nagyobb lendületre, az adósok részéről nagyobb együttműködésre van szükség 5.MNB ajánlás célja az adósok fizetőképességének tartós helyreállítása 6.Magatartási formák, jó gyakorlatok kialakítása  objektív elvárások megfogalmazása a megoldáskeresési folyamatra Magyar Nemzeti Bank 16

Köszönjük a figyelmet!