Szabványok, módszertanok
? ● Szabványok ● Mire jók… ● Hol kell használni… ● Mindennapi munkában… ● Módszertanok ● Hogyan kerül szofterg a fejlesztésbe… ● Milyen lehetőségek vannak… ● Némi gyakorlati tapasztalat november 25.Szabványok, módszertanok2
SZABVÁNYOK november 25.Szabványok, módszertanok3
Szabványok ● Ipari és kutatási eredményeket összegez ● Bevált gyakorlatokat (best practice) formálisan tartalmaz ● Nem mindenhol kell, de jó betartani ● Általában vannak ● Nemzetközi szabványok (pl.: ISO, ANSI) ● (Nemzeti) Magyar szabványok (pl.: MSZ) ● Egyéb szabványosító szervezetek által kiadott (pl.: w3c) ● Elnevezés… november 25.Szabványok, módszertanok4
ISO, IEC, MSZT ● ISO: International Standards Organization ● Nemzeti szervezetekből áll ● Egyes területekre bizottságokat állít fel (nemzeti szervezetekből + szakma + ipar) ● IEC: International Electrotechnical Commission ● Önálló szervezet, de az ISO-val együtt dolgozik ● Az informatikai témákért többnyire ők a felelősek ● Magyar Szabványügyi Testület ● Az olvasóterembe diákkal ingyen be lehet menni ● Külföldi és magyar szabványok is olvashatók november 25.Szabványok, módszertanok5
Szabványtípusok Tartalom szerint két fő típus ● Folyamat (pl.: ISO 13407) ● Hogyan kell csinálni ● Nem magára a termékre vonatkoznak, hanem a termék előállítására ● Design (pl.: ISO 9241) ● Milyen legyen a termék ● Nem mond semmit a hogyanról november 25.Szabványok, módszertanok6
Szofterges szabványok ● Használatra (9126 részei, 20282, ) ● Felületre és kezelésre (9126 részei, 9241, , 61977, 10741, 11581, 13406, 14754, 18021, 18789) ● Dokumentáció (18019, 15910) ● Fejlesztés (13407, 16982, 14598) ● Érettség (18529) ● Speciálisak (ISO 62366) ● Bővebben: ● november 25.Szabványok, módszertanok7
Szofterg és minőség ● A minőségbiztosítás általános szabványai ● ISO 8402 (Minőség és minőségbiztosítás – szakszótár) ● ISO 9000-es szabványsorozat ● ISO 90003:2004 útmutató: az ISO 9001-es szabvány szoftverfejlesztésre való alkalmazása november 25.Szabványok, módszertanok8
Szofterg és minőség ● A szoftverek minőségének termék-szempontú megközelítése ● A részletekbe menő irányelvek szintjén: ● ergonómiai elvek (ISO 9241) ● a szellemi munkaterhelés ergonómiai alapelvei (ISO 10075) ● multimédia felhasználói felületek ergonómiai elvei (ISO 14915) ● Szoftvervizsgálatok (ISO 9126) ● A minőségkövetelmények kiértékelése (ISO 14598) november 25.Szabványok, módszertanok9
Szofterg és minőség ● A szoftverek minőségének folyamat-szempontú megközelítése: ● Szoftveréletciklus-folyamatok (ISO 12207) ● Rendszeréletciklus-folyamatok (ISO 15288) ● Emberközpontú szoftveréletciklus-folyamatok (ISO 18529) ● Felhasználó-központú tervezés a teljes életciklus során (ISO 13407) ● A szoftverfolyamatok közül a mérési folyamatok (ISO 15939) ● A szoftverfolyamatok értékelése (ISO 15504) november 25.Szabványok, módszertanok10
ISO/IEC : november 25.Szabványok, módszertanok11 ISO/IEC :2001: Software engineering – Product Quality- Part 1: Qualty model, 6: Quality model for external and internal quality Suitability, Accuracy, Interoperability, Compliance, Security Funkcionalitás 6.1 Functionality Maturity, Recoverability, Fault Tolerance Megbízhatóság 6.2 Reliability Learnability, Understandability, Operability, Attractiveness, Usability compliance Használhatóság 6.3 Usability Time Behaviour, Resource Behaviour Hatékonyság 6.4 Efficiency Stability, Analyzability, Changeability, Testability Karbantarthatóság 6.5 Maintainability Installability, Replaceability, Adaptability Hordozhatóság 6.6 Portability
9126 használata ● Szoftver értékelésére ● Értékeléshez mérni kell, de előtte meg kell határozni, hogy mit és miért ● Pl.: zh-k osztályozása ● A minőségi dimenziók alapján lehet saját kritérium modellt alkotni ● A szabvány többi részében a karakterisztikák további attribútumokra oszlanak ezek nyújtanak segítséget november 25.Szabványok, módszertanok12
ISO/IEC 9241 sorozat ● ISO/IEC 9241 sorozat ● Eredetileg: „Képernyős terminállal végzett irodai munka ergonómiai követelményei” ● Újabban: „Ember-rendszer interakció ergonómiája” ● Az 1992-ben megjelent szabványt közt bővítették ki a szoftverekre vonatkozó részekkel, majd 2001-ben megújították ● Jelenleg újra megújítás alatt van: újraszámozás, tartalmi frissítés ● Érdekesség: xx szabályozza az LCD pixelhibák számát… november 25.Szabványok, módszertanok13
ISO 9241 részei ● 1. és 11. rész: áttekintés ● 2. rész: munkafeladatok ● 3. rész: képernyő (hardver) ● 4. rész: billentyűzet (hardver) ● 5. rész: munkahely-elrendezés ● 6. rész: környezet ● 7. rész: képernyőn való tükröződések (hardver és környezet) ● 8. rész: színek (hardver) ● 9. rész: egyéb beviteli eszközök (hardver) november 25.Szabványok, módszertanok14
ISO 9241 részei ● 10. rész: a dialógus alapelvei ● 12. rész: információmegjelenítés (információszervezés, grafikus objektumok, kódok) ● 13. rész: a felhasználót segítő eszközök (ált. elvek, prompt, visszajelzések, állapotinformáció, hibakezelés, súgó) ● 14. rész: menü-alapú interakció ● 15. rész: parancsnyelven alapuló interakció ● 16. rész: közvetlen manipulációs interakció ● 17. rész: űrlapkitöltésen alapuló interakció november 25.Szabványok, módszertanok15
9241 használata ● A részek csoportosítva tartalmaznak irányelveket ● Első lépésben el kell dönteni, hogy az irányelvek közül melyik csoport vonatkozik ránk ● Csoportok közül ● Egyes irányelvek közül ● A döntést indoklással rögzítjük ● Második lépésben az irányelvnek megfelelőséget vizsgáljuk ● Megfelelőség vizsgálatának módszere ● Megfelel: igen/nem november 25.Szabványok, módszertanok16
9241 használata – példa ● Direct manipulation dialogs-ra (16) vonatkozik november 25.Szabványok, módszertanok17
Definíció ISO ● Ergonomic requirements for office work with visual display terminals (VDTs) — Part 11: Guidance on usability ● 3.1 usability: Extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use. ● „Annak mértéke, ahogy a terméket meghatározott felhasználók meghatározott célokért hatásosan, hatékonyan és elégedetten használják egy adott környezetben.” november 25.Szabványok, módszertanok18
ISO 13407:1999 ● Interaktív rendszerek ember központú tervezése ● A szoftver (rendszer) teljes életciklusára vonatkozik ● Ez a fejlesztés folyamata ● A folyamat nagyon általános, gyakorlatilag bármire jó, ezért többnyire módosítják a helyi igényeknek megfelelően november 25.Szabványok, módszertanok19
Orvosi szofterg szabványok ● Orvosi (szoftvert használó) műszerekre és kórházi rendszerekre ● Speciális felhasználás, a hibázás sérülést okozhat a betegnek és orvosnak ● ISO/IEC 62366: Fejlesztési folyamat ● ANSI/AAMI HE74 (folyamat) és HE75 (irányelvek) ● Kockázatkezelés része (ISO 14971) ● A szabvány betartása az engedélyezés feltétele! november 25.Szabványok, módszertanok20
MÓDSZERTANOK november 25.Szabványok, módszertanok21
Módszertanok ● Segítenek a szofterges tevékenységek szervezésében ● Követésükkel lehet valamilyen teljességet garantálni ● Minden esetben át kell kicsit szabni a saját igényekre ● Attól hogy egy módszertan valakinek bevált, nem biztos, hogy nekünk is megfelelő (sőt…) november 25.Szabványok, módszertanok22
Főbb szofterges irányzatok ● Egyrészről követik a szoftveres trendeket, másrészről építenek a többi ősre: ● Követelmény analízis (Requirement analysis, RA) ● Participatív tervezés (Participiatory design, PD) ● Felhasználó központú (User centered design, UCD) ● Agilis (Agile) november 25.Szabványok, módszertanok23
Követelmény analízis ● Mérhető, tesztelhető, részletes és az üzleti igényeknek megfelelő követelmények megfogalmazása ● A tágabb RA részekén a szofterges követelmények is megjelennek ● Gyakorlatilag a vízesés és továbbfejlesztései ● Alapprobléma: a felhasználói követelmények befűzése nagyon nehézkes, az RA ritkán tűri jól a többszörös iterációt november 25.Szabványok, módszertanok24
Participatív tervezés ● Eleinte nem számítógépes irányultságú, inkább épített környezet (1960-as évektől) ● Az emberek jogára épít, hogy részt vehessenek az őket érintő, munkájukat befolyásoló döntésekben ● A felhasználók részt vesznek a tervezésben ● A designerek inkább tanácsadók („advisor”) ● Szociális tényezőket is figyelembe vesz ● Modern formája: crowdsourcing (elosztott PD) november 25.Szabványok, módszertanok25
Felhasználók bevonása ● Leendő felhasználók bevonása nehéz: ● a felhasználók IT-kal kapcsolatos ismeretei hiányosak ● kommunikációs problémák (a szakértőknek és a felhasználóknak nincs „közös nyelve”) ● intellektuális nehézségek (absztrakt gondolkodás: elképzelni a rendszer jövőbeni működését, „elővételezni” az új követelményeket) ● „hostage situation”: a felhasználó nem akar buta kérdéseket feltenni – passzív magatartás november 25.Szabványok, módszertanok26
Participáció hatásossága ● Milyen feltételek mellett jelentős elsősorban a közvetlen participáció hatása? ● …ha a projekt mérete viszonylag kicsi; ● …ahol a felhasználók ismeretei lényegesek a sikeres megvalósításhoz; ● …olyan szervezetben, ahol az egységesség („uniformity in design”) nem követelmény; ● …ha a szervezetben egy bizonyos fokú konszenzus van a projekt céljait illetően; ● Kontextus, kontextus, kontextus… november 25.Szabványok, módszertanok27
Felhasználó központú ● Inkább filozófia, mint konkrét módszertan (sokféleképpen megvalósítható) ● Nemcsak szoftverre, hanem bármire jó ● A lényeg: a tervezés középpontjában az ember van, akinek a termék készül ● Az ember szükségleteire épít, nem próbálja meg a termékhez „idomítani” ● Ehhez nemcsak analizálni kell, mire van szükség, hanem a felhasználókkal ki is kell próbáltatni (-> iterációk) november 25.Szabványok, módszertanok28
november 25.Szabványok, módszertanok29
november 25.Szabványok, módszertanok30
november 25.Szabványok, módszertanok31
november 25.Szabványok, módszertanok32
november 25.Szabványok, módszertanok33
Egy jó megvalósítás november 25.Szabványok, módszertanok34
PD vs UCD ● A felhasználók részt vesznek a döntésben ● A felhasználók véleményét meghallgatja ● Felhasználók partnerek a tervezésben ● Aktív részvétel ● Demokratikus(abb) ● A felhasználók igényei alapján döntenek ● A felhasználók tevékenységét vizsgálja ● Felhasználók a vizsgálatok tárgyai ● Passzív részvétel ● Autokratikus(abb) november 25.Szabványok, módszertanok35
Agilis szofterg ● Agile usability, ami felé ma tart szinte mindenki ● A vízeséses szoftverfejlesztési modelleknek rengeteg problémája van ● Legfőképpen, hogy valós körülmények közt nem működnek… ● A szofterg konkrét alkalmazása is hasonlóan ide tart ● Az iterációk könnyebb betervezni ● „Kontextus, kontextus, kontextus” a köbön november 25.Szabványok, módszertanok36
Agilis szoftverfejlesztés kiáltvány ● Az egyént és a személyes kommunikációt, a módszertanoknál és az eszközöknél. ● A működő szoftvert, az átfogó dokumentációnál. ● A megrendelővel való együttműködést, a szerződéshez való ragaszkodással szemben. ● A változásra való reagálást, a tervek rigorózus követésével szemben.... ● Noha, fontosak az utóbbiak is, mi fontosabbnak tartjuk az előzőeket. ● november 25.Szabványok, módszertanok37
Agilis módszertanok ● Talán a Scrum a legelterjedtebb november 25.Szabványok, módszertanok38
Agilis és felhasználók ● Bár programozók indították, de… ● Sok közös pont van az agilis és a felhasználót bevonó modellek között ● Jó a gyors iteráció (van alkalom a felhasználókkal egyeztetésre, együttműködés) ● Az utóbbi 2-3 évben közeledik a két közösség (közös konferenciák, beszélgetések) ● Azonban nincs direkt hivatkozás a felhasználóra (megrendelő nem az!) november 25.Szabványok, módszertanok39
Agilis + szofterg november 25.Szabványok, módszertanok40
Kérdések és vége Polgár Péter