A TITOKZATOS OLVASÓ : Juhász Éva Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár INFORMATIO MEDICATA Budapest, szeptember 26. avagy kvalitatív piackutatási módszerek a könyvtárban
TARTALOM Miért bérelnénk fel titokzatos olvasót? A Mystery Reader és Mystery shopper Mystery shopper és menedzsment Mystery shopper és minőségbiztosítás Haszna Módszerek Lépések Összefoglalás
MIÉRT BÉRELNÉNK FEL TITOKZATOS OLVASÓT? – AZ EGÉSZSÉGÜGYI INFORMÁCIÓ, ÉS A HOZZÁ KAPCSOLÓDÓ SZOLGÁLTATÁS: ÉRTÉK – ÁRU AZ OLVASÓSZOLGÁLAT PEDIG KÖZÖNSÉGSZOLGÁLAT,ÜGYFÉLSZOLGÁLAT, MINT A VERSENYSZFÉRÁBAN, AHOL A MINŐSÉG A FENNMARADÁS ÉS GYARAPODÁS EGYIK FELTÉTELE.
NO DE MI IS AZ A „MYSTERY SHOPPING”? -Próbavásárlásos, kvalitatív kutatás melynek során valódi vásárlónak tűnő személyek értékelik egy-egy termék, szolgáltatás, minőségét, a vizsgált egység dolgozóinak munkamorálját, szakértelmét, ügyfelekkel való kapcsolatát. -Értékelésük objektív, pozitív és negatív tapasztalataikat egyaránt jelzik. Forrás: Michelson, M.Taking the Mystery Out Of Mystery Shopping [elektronikus dokumentum] (2007.II. 15)
EGYÉB ELNEVEZÉSEK „ Mystery call” Titokzatos vendég Titokzatos vásárló/ügyfél/olvasó „Anonymus Audit” Próbavásárlás
A TITOKZATOS VÁSÁRLÓ HELYE A MENEDZSMENT FOLYAMATÁBAN Irányítási, értékelési eszköz Rendszeres felmérés esetén átfogó ösztönzési rendszer, melynek során megjelölésre kerül az adott időszak legkiemelkedőbben teljesítő egysége illetve munkatársa. Magyari, IldikóKvalitatív kutatási módszerek Mystery Shopping, Mystery Calling [elektronikus dokumentum] (2007.II. 20)
MYSTERY SHOPPING ÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS A Mystery Shopper Elégedett és visszatérő látogatói felhasználói bázis megteremtésének egyik hatékony eszköze. Minőségi problémák kiszűrésére is alkalmas. Elősegíti a szolgáltatás színvonalának javítását, fogyasztók / látogatók / felhasználók számának növekedését. További vásárlásra illetve szolgáltatás igénybevételre ösztönöz. Smart Research International: Mystery Shopping Program [elektronikus dokumentum] ( )
NÉHÁNY INDOK, AMIÉRT TITOKZATOS VÁSÁRLÓKAT” ALKALMAZNAK: Egy intézmény terméke, szolgáltatása csak akkor lehet sikeres, ha megőrzi magas színvonalát, újakat vezet be, illetve új ügyfelelet szerez. 10-szer többe kerül egy új ügyfelet szerezni, mint megtartani. Egy elégedetlen vásárló/ vendég/ látogató stb. legalább öt másikat riaszt el. Forrás: Michelson, M.Taking the Mystery Out Of Mystery Shopping [elektronikus dokumentum] (2007.II. 15)
MIÉRT MARADHAT EL AZ ÜGYFÉL? Forrás: Michelson, M.Taking the Mystery Out Of Mystery Shopping [elektronikus dokumentum] (2007.II. 15)
A „TITOKZATOS VÁSÁRLÓ” LÁTOGATÁSAINAK FŐ HASZNA Magas színvonalú termékek előállítására, illetve szolgáltatásra ösztönöz. A dolgozók teljesítményét folyamatosan monitorozza. A dolgozók felismerik, hogy mennyire fontos a közönségszolgálat.
A „TITOKZATOS VÁSÁRLÓ” MÓDSZEREI Személyesen vásárol / vesz igénybe szolgáltatásokat Visszaviszi a hibás árut / Reklamál Telefonon érdeklődik Interneten vásárol Rejtett video illetve hangfelvételt készít Megadott szempontok szerint értékel (check- list)
A „TITOKZATOS VÁSÁRLÓ”- AKCIÓBAN 1. Célkitűzés 2. Kérdőív elkészítése 3. Vásárlók toborzása 4. Adatgyűjtés 5. Adatfeldolgozás 6. Jelentés 7. Később újra elvégezni a 3-7. lépést. Forrás: Michelson, M.Taking the Mystery Out Of Mystery Shopping [elektronikus dokumentum] (2007.II. 15)
Kik veszik / vehetnék igénybe a „mystery shopper” szolgáltatást? Bankok Áruházak Éttermek Kormányhivatalok Szállodák Színházak-mozik Kórházak, A többi intézmény, például: A KÖNYVTÁRAK
TITOKZATOS OLVASÓ A SEKK – BEN február 14. KÉRDŐÍV Mintául szolgált a Múzeumok és Látogatók Alapítvány “A titokzatos látogató” című kérdőíve
TITOKZATOS OLVASÓ A SEKK-BEN A kérdőív a könyvtári sajátosságokat figyelembe véve módosult, egészült ki. Kitért az épületre, Regisztrációra, Dokumentumhasználatra Szolgáltatásokra Munkatársakra
TOBORZÁS A „Mystery Shopper”-ek közül Egy pedagógus –ápolónői végzettséggel – A Mystery Call –t végezte. Kettő diák. – Személyesen vizsgálódtak. A fiú közgazdaságtant tanul. A lány a Semmelweis Egyetem Testnevelési Karának hallgatója. TITOKZATOS OLVASÓ A SEKK-BEN
TITOKZATOS OLVASÓ A SEKK – BEN ADATGYŰJTÉS A kérdőív szempontjai alapján végigjárták a könyvtárat. Regisztráltak Felvilágosítást kértek Számítógépes adatbázisokkal ismerkedtek Közben megfigyelték a könyvtár épületét Telefonon kértek tájékoztatást.
INFRASTRUKTÚRA / ÉPÜLETMystery Shopper/tapasztalat Van jelzés az utcán, hol található a kvt?nincs Egyetemen belül?nincs Mozgáskorlátozottak illetve látássérültek tudják használni a könyvtárat?nem Bejárat rendezett?igen Nyitvatartási időt feltüntették?igen Van térkép a helyszínen?igen Van ruhatár?nincs Jelezve van a WC? Igen, de csak a helyiség ajtaján. Elegendő számú az igényekhez képest?igen Jelezve van a vészkijárat? Igen, de csak a vészkijárat ajtaján. Van büfé/ kávézó?nincs
TITOKZATOS OLVASÓ A SEKK – BEN ADATFELDOLGOZÁS –folyt. INFRASTRUKTÚRA Mystery Shopper/tapasztal at OLVASÓTERMEK Csendesek?Igen Van WIFI ?Igen SZÁMÍTÓGÉPES LABOR Elegendő számú az igényekhez képest?Igen Elérhetők a legfontosabb nemzetközi orvosi adatbázisok?Igen
TITOKZATOS OLVASÓ A SEKK – BEN ADATFELDOLGOZÁS –folyt. SZOLGÁLTATÁS Mystery Shopper tapasztalata Regisztráció könnyen zajlik?Kissé hosszadalmas Kölcsönzésnél sokat kell várni?Nem Elégedett a kölcsönözhető könyvek számával?Igen Elegendő-e a kölcsönzési idő?Igen Van lehetőség fénymásolásra?Igen - Ha igen, könnyen kivitelezhető?Kissé hosszadalmas -Ára kedvező? -Gyors? Kissé drága Igen (azonnal, max. 1nap) Van lehetőség a poszternyomtatásra?Igen -Ára kedvező? -Gyors Igen Igen (azonnal, max 1 nap)
TITOKZATOS OLVASÓ A SEKK – BEN ADATFELDOLGOZÁS –folyt. MUNKATÁRSAK Mystery Shopper tapasztalata Segítőkészek?Igen Gyorsak?Igen Tudásuk naprakész?Részben Tudták, hol kell keresni az angol nyelvű on-line cikkeket a sport és ortopédia összefüggéseiről?Igen
TITOKZATOS OLVASÓ A SEKK – BEN ÉRTÉKELÉS A könyvtár értékelése összességében kedvező. Fő Erősség -WIFI -Számítógépes labor -Segítőkész, naprakész tudású könyvtárosok Fő hiányosság -Mozgáskorlátozottak nem tudják használni az intézményt -Nincs ruhatár -Nincs jelezve az utcán a könyvtár
TITOKZATOS OLVASÓ A SEKK – BEN TENNIVALÓK Munkatársak folyamatos továbbképzése Számítógépes park fejlesztése Világos, érthető jelzések elhelyezése az egyetem épületén kívül és belül Az épület jelenlegi formájában nem tudja fogadni a kerekes székkel érkező olvasókat. Ennek hosszú távú megoldása összetett pénzügyi, építészeti feladatot igényel. A Vizsgálat megismétlése.
ÖSSZEFOGLALÁS A titokzatos látogatók alkalmazásának célja egy-egy intézmény erősségeinek gyengeségeinek feltérképezése fogyasztói / látogatói szemmel. A módszer nagy előnye, hogy rengeteg olyan információ nyerhető általa, amelyekhez nem jut más kutatási módszer által.
„Én azt tartom, aki megmondja az igazat, akár jó, akár rossz, akár szép, akár csúnya, az nyugodtan alhat és én aludni szeretek écaka!” Móricz Zsigmond
FELHASZNÁLT IRODALOM Calvert, P :It's a mystery: mystery shopping in New Zealand's public libraries = Libr.Rev. 54.vol no p Referátum Murányi Lajos [elektronikus dokumentum] (2007.II. 15) A Guide to Mystery Shopping [elektronikus dokumentum] (2007.II. 15) Magyari I. Kvalitatív kutatási módszerek Mystery Shopping, Mystery Calling [elektronikus dokumentum] (2007.II. 20) Michelson, M: Taking the Mystery Out Of Mystery Shopping [elektronikus dokumentum] (2007.II. 15) Smart Research International: Mystery Shopping Program [elektronikus dokumentum] ( ) A titokzatos látogató” gyakorlat [elektronikus dokumentum] (2007.II. 15)
Köszönöm a figyelmet !