NR2C-projekt (hosszú távú vízió) Dr. Gáspár László – Bencze Zsolt KTI Nonprofit Kft. CERTAIN Szeminárium Keszthely szeptember 11.
Tartalom 1. Jövőbeni kihívások 2. Európai közlekedési víziók 3. Mobilitás – árúszállítás 4. Biztonság 5. Energia, környezet, források 6. Versenyképes tervezési és gyártási rendszerek 7. Néhány zárógondolat
1. Jövőbeni kihívások környezetszennyezés energiaválság területgazdálkodás, de fokozott mobilitási igény nagyobb egyéni igények
2. Európai közlekedési víziók ERTRAC 2020-ra közlekedés, FEHRL 2025-re közutak, ECPT (Európai Építéstechnológia Platform) 2030-ra használói igények, fenntarthatóság, NR2C2040-re közlekedés (mobilitás, biztonság, környezet, tervezés, építés)
3. Mobilitás-árúszállítás I. TEN (Transz-Európai Úthálózat) 2040-re európai kiegyenlítődés Komplex város – többcélú utcák Város: kis/környezetbarát jármű, magas-utak Föld alatti közlekedés Többcélú hasznosítás (parkolás/vásárlás; energia útpályaszerkezetben)
3. Mobilitás-árúszállítás II. Korlátozott használatú sávok Irányonkénti sávszámok variálása Útdíjazás (csúcsidőszak ?), Akadálymentes út idősek, korlátozással élők számára
4. Biztonság Úthasználó „megérti” az infrastruktúrát Út hibamegelőzés, ill. következmények korlátozása Gyalogos/kerékpáros fokozott védelme Tehergépkocsik föld alatt Intelligens járműirányítási módszerek Útkezelők állapotinformációt döntéseikben hasznosítják
5. Energia, környezet, források I. Környezetbarát közlekedési rendszer Közúti vonat Nukleáris energia (elektromosság), hidrogén üzemanyag (fosszilis helyett) Napenergia útpályaszerkezetben (jelzés-világítás, nyáron hűt, télen jégtelenít)
5. Energia, környezet, források II. Zajelnyelő burkolatok, „csendes” járművek és gumiabroncsok, föld alatti/fedett utak – kis zajterhelés Esztétikusabb infrastruktúrát „elfogadják” Recycling (pályaszerkezet, jármű) Előre gyártott elemből utak
6. Versenyképes tervezési és gyártási rendszerek I. Infrastruktúra folyamatos rendelkezésre állása és megbízhatósága Tartós anyagok – kevés fenntartás Újrafelhasználás/újrahasznosítás Élettartam-mérnöki tudomány (modulszerű ter- vezés, teljesítmény alapú előírások, sávonként más követelmények),
6. Versenyképes tervezési és gyártási rendszerek II. Útfenntartás – kevés zavaró hatás Tekercsben, elemekből burkolat – felújítás, megerősítés Ideiglenes hidak munkahelyek fölött Állapot – nagy teljesítményű berendezés, vagy beépített műszer, GPS-sel adatbankba figyelmeztetés rossz állapotról vagy elje- gesedésről Beépített tengelyterhelés-mérés
7. Néhány zárógondolat Nem utópia, bár változhat Innovációk sora („stepping stones”) Érdekelt felek („stakeholders”) közös akarata hosszú távú gondolkodás Más tudományágakkal (fizika, meteorológia, űrkutatás, villamosmérnöki tudomány stb.) való együttműködés elengedhetetlen
Köszönöm szíves figyelmüket !