Szemiotikaszemiotika. VII. ELŐADÁS SZIMBÓLUMRENDSZEREK IV. A TÉL MÍTOSZAI: A KARNEVÁL 1. A KACAJ: NEVETSÉGESSÉ TÉTEL, KIGÚNYOLÁS, FELNAGYÍTÁS, FELFORDÍTÁS.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szemiot i ka.
Advertisements

Környezeti nevelés Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság Ökoturisztikai és oktatási osztály 2009.
H OGYAN SEGÍTHETEK GYERMEKEMNEK A STRESSZ LEKÜZDÉSÉBEN ? Szülők Iskolája 4. Nagyvárad, Dr. Balla Annamária.
Szemiotikaszemiotika. II. ELŐADÁS A SZIMBÓLUMOK RENDSZERÉTŐL A MÍTOSZOKIG 1. SZIMBÓLUMOK 2. ARCHETÍPUSOK 3. MÍTOSZOK.
B ízd Ú jra É leted K risztusra !. Kicsiny kis fényemmel, világítani fogok! 3x Áldom Őt minden nap és mindenhol! Elrejtsem-e fényemet? nem! Világítani.
Velence, a „víz városa”. Kialakulása: ◊Velence kialakulása egyaránt köszönhető a természetnek, illetve az ember munkájának, környezeti feltételeit viszont.
A magyar realizmus Munkácsy Mihály és a többiek. Munkácsy Mihály ( ) Romantikus hangvételű művei a magyarság sorskérdéseit jelenítik meg, de a.
K ÖZNEVELÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTŐ MŰHELYMUNKÁJA T ÁMOP március 17 Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Gödöllői Tankerülete és Aszódi.
A Honfoglalás. A Kárpát-medence a honfoglalás előtt  Római uralom vége  hun uralom  Attila halála  hun uralom   germánok uralma Kárpát-medence.
Zákányszék bemutatása Készítette: Paraginé Tóth Edina.
Áj falu. Fekvése: Tornától 4 km-re északra a Szlovák karszthegység az Áj-i szurdok-völgy bejáratánál fekszik m tengerszint feletti magasságban.
Szemiotikaszemiotika. IV. ELŐADÁS SZIMBÓLUMRENDSZEREK I. A TAVASZ MÍTOSZAI: A KOMÉDIA 1. KEZDETEK 2. VÍZ 3. NŐISÉG.
A nemzetiségi nevelés-oktatás eredményei és hatékonyság mutatói a tótkomlósi Szlovák Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolában és Óvodában Készítette: Laukó.
Szemiotikaszemiotika. Laokoón szoborcsoport VI. ELŐADÁS SZIMBÓLUMRENDSZEREK III. AZ ŐSZ MÍTOSZAI: A TRAGÉDIA 1. FÖLDMŰVELÉS – ARATÁS, SZÜRET 2. TERMÉS.
Szent László- Könyves Kálmán Szent László- Könyves Kálmán uralkodása A királyi hatalom megszilárdítása
Tovább 10 pont Karnagy, zeneszerző, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán zeneszerzést Siklós Andrástól.
Badacsonytomaj. Élmény Környezet Balaton Biztonság Gasztronómia Szállás Attrakciók Egyéb szolgáltatások.
2009. JÚLIUS 26 – AUGUSZTUS 9., SZABADKÍGYÓS
Szemiot i ka.
Matematika története érdekességek
IRODALMI HŐSÖK 5. D.
Kállai Ferenc (eredetileg Krampner Ferenc; Gyoma, október 4
Lechner Ödön.
pipacsok holdfénynél a kert, ahol a kútból zene szól.
Ó szép Jézus. Ez új esztendőben légy híveidben. Ó Mária
Alsóörsről Csopakra, 2. rész Készítette: Szabó Lilla
(Dávid és Salamon uralkodása)
„Mert Néha kell a romantika”
Készítette: Szabó Krisztiánné
Az Írások könyvcsoportja
A SZÉL. A SZÉL Rajzold le, hogy alakul ki a szél! Használj színeseket, ahol szükséges.
Recsk.
Marno János Hideghullám Magvető, 2015 AEGON Shortlist
19. Országos Védőoltási Továbbképző Tanfolyam
Madách Az ember tragédiája elemzés
Csongor és Tünde és a Varázsfuvola
JÓ REGGELT !.
Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.
Lovagi Játékok projekt
„SZÜLŐI KLUB” – DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSOK
A LOVAGI EPIKA.
A magyar reneszánsz, és a reformkor irodalma
Francois Flameng festményei
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
Petőfi sándor: jános vitéz
A humanizmus és a reneszánsz
Pécs törökkori emlékei Bianka
Vojtina ars poétikája Arany János, Íródott 1861-ben Budapesten,
A romantika.
Hivatása bibliográfus
DARUS.
Felnőttképzés a közművelődésben
Az ŐRSÉGBEN jártam Oud of Mooi ???? Saját fotóiból készítette:
Swarovski Kristálymúzeum.
Pieter Bruegel ben fogadta mesterré az antwerpeni festőcéh.
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
„Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.”
Róka Horváth Alíz január 30..
21. SZELEK.
Iglódi István rendezése
Mátyás király és a hunyadiak kora
Bibliai jelképek, szimbólumok
[Év beszúrása]. évi iskolaév Intézmény Tanár Osztály
[Év beszúrása]. évi iskolaév Intézmény Tanár Osztály
Magyar őstörténet tanuláshoz....
Az iskolai szervezet és fejlesztése
USA mezőgazdasága.
Színházi élet - Németh Antal
Erdélyben jártunk Készítette: Kriskó Péter (munkafelügyelő) Jakab Hunor (közmunkás) Zsuppán Mercédesz ( The boss)
Előadás másolata:

szemiotikaszemiotika

VII. ELŐADÁS SZIMBÓLUMRENDSZEREK IV. A TÉL MÍTOSZAI: A KARNEVÁL 1. A KACAJ: NEVETSÉGESSÉ TÉTEL, KIGÚNYOLÁS, FELNAGYÍTÁS, FELFORDÍTÁS 2. A GÚNY TÁRGYA és VÁLTOZATAI (irónia, szatíra, paródia, karikatúra, groteszk, abszurd, morbid, danse macabre) 3. FELFORDULT VILÁG – FARSANG – KARNEVÁL (a nevetés kultúrája) 4. IKREK – alkotó és felforgató testvérpár – TRICKSTER (CSALÓ) 5. A BOLOND, A BOHÓC (HARLEQUIN) 6. A LEVEGŐ és A SZÉL

0. A TÉL MÍTOSZA Frye rendszere – a tél: az irónia, a szatíra - a maró gúny - a karnevál és a groteszk (Arisztotelész, Bahtyin, Eco)

1. HUMOR A komédiától a szatíráig – a csalimesék előzményével! Arisztophanész: Felhőkakukkvár Apuleius: Aranyszamár Francois Rabelais: Gargantua és Pantagruel Jonathan Swift: Gulliver Duglas Adams: Galaxis útikalauz stopposoknak

1b. A GROTESZK művészete Irodalom - regények: Don Quijote, Lúdas Matyi, A huszonkettes csapdája, Hamvas: Karnevál, rövidpróza: Weöres Sándor: Téma és variációk, Örkény egypercesek; dráma: Felhőkakukkvár; A fösvény, Übü király, Határ Győző: Golghelóghi művészetek (karikatúra, festészet: Bosch, Brueghel; zene: Orff, Sosztakovics, sárivári), film / Isten hozta őrnagy úr! (dráma: Örkény: Tóték) + média

2. A GÚNY TÁRGYA és VÁLTOZATAI - irónia, szatíra, paródia, karikatúra, groteszk… - abszurd, morbid, danse macabre - nevetett-e Jézus? És további kérdések…

3. KARNEVÁL - a szaturnáliák -Az aranykori derűtől a halálmegvető, féleleműző nevetésig -Mindennek megfordítása, felforgatása – „otthonos” káosz – a nevetés kultúrája (Bahtyin) -A karneváli alakok, a maszkok (titokzatosság, félelemkeltés és nevetségesség) -A farsangi (pünkösdi) királyok, április bolondja (rituális eredet, áldozat), paprikajancsik

4. A NEVETÉS HŐSEI - IKREK – alkotó és felforgató testvérpár – a trickster (csaló) (a róka, a holló, a coyote, a nyúl…) (a szatírok, Hermész, Loki, az ördög) - komikus hősök, vándortanítók, csepűrágók (Till Eulenspiegel, Naszreddin Hodzsa, Păcală, Ludas Matyi… Paprika Jancsi, Vitéz László) - Piszkos Fred és a többiek, az ördög a magyar népmesékben - Gulliver, A bolondok hajója, Münchhausen báró, Háry János (a hetvenkedő katona, moralitás...)

5. A BOLOND, A BOHÓC (HARLEQUIN) -a falu bolondja, az udvari bolond és a többiek (a nevető ember, a púpos, a Notre Dame-i toronyőr, Esőember, Forrest Gump) - a bohóc, a harlekin – a tettetés és a kívülállás, a nevető bölcsesség

6. A LEVEGŐ és a SZÉL - a levegő a leginstabilabb, legillékonyabb elem (még a víznél is…) – szellő, pajkos szél, áprilisi szelek (+ ördögszekér…), forró szelek (főn), monszun, fagyos szelek („vékonypetű szél”), vihar, forgószél, orkán, tájfun, a négy szél (szélrózsa, az apokalipszis négy angyala – Makovecz templom) -„Bolond likból bolond szél fú”, -…szeleburdi, szeles, szelelés, szellentés… -lélegzet, lélek, prána

Könyvészet, források: BCHERLARD, Gaston: Aerul si visele. Buc. BAHTYIN, Mihail: Francois Rabelais művészete, a középkor és a reneszánsz népi kultúrája, Osiris, Bp DURAND, Gilbert: Structurile antropologice ale imaginarului, Buc., Humanitas FRYE, Northrop: Anatomia criticii, Bucuresti, Univers/ A kritika anatómiája, Helikon, Bp HAMVAS Béla: Karnevál, Harlekin, Szilveszter JANKOVICS Marcell: 3+1 – A négy évszak szimbolikája, Debrecen, Csokonai Kiadó, 2008 TÁNCZOS Vilmos: V. A zuhanás képzetköre. A karneváli világ; + IX (A szimbólumok ellentétükbe való átfordulása,és eufemizálódása) In Tánczos Vilmos: Szimbolikus formák a folklórban. Budapest, 2007, pp ; ( )