Készítette: Weigel Szilvia számítástechnika szak III. évfolyam, Budapest – ADU A Logo programozási nyelv X.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Algoritmusok.
Advertisements

Miskolci Egyetem Informatikai Intézet Általános Informatikai Tanszé k Pance Miklós Adatstruktúrák, algoritmusok előadásvázlat Miskolc, 2004 Technikai közreműködő:
A programozási környezet A felhasználói környezet
Összefoglalás 1. Pascal program szerkezete 2. Pascal típusai
Ismétlés: Döntések a feltétel egy logikai kifejezés if feltétel then
3. A programozás eszközei, programozás-technikai alapismeretek
Determinisztikus programok. Szintaxis: X : Pvalt program változók E : Kifkifejezések B : Lkiflogikai kifejezések C : Utsutasítások.
A C nyelv utasításai. Kifejezés+ ; Utasítás printf("Hello")printf("Hello"); a=b+ca=b+c; fuggveny(a,b)fuggveny(a,b); Blokkok: több utasítás egymás után,
Számítástechnika Levelezőknek
Benczúr Zsolt VBA gyorstalpaló Benczúr Zsolt
Bevezetés a Java programozásba
Algoritmusok Az algoritmus fogalma:
Táblázatkezelés alapjai MS Excel, OpenOffice Calc
C A C nyelv utasításai.
Mutatók, tömbök, függvények
C A C nyelv utasításai. Ismétlés Utasítások csoportosítása.
Programozás I. Horváth Ernő.
Fordítóprogramok FORD01 Programozó matematikus III. évf. Miskolci Egyetem 1 Fordítóprogramok 1 Programozó matematikus szak 2003/2004-es tanév II. félév.
Fordítóprogramok FORD01 Programozó matematikus III. évf. Miskolci Egyetem 1 Fordítóprogramok 1.5 Programozó matematikus szak 2003/2004-es tanév II. félév.
A digitális számítás elmélete
C++ Alapok, első óra Elemi típusok Vezérlési szerkezetek
Egy egyszerű gép vázlata
Vezérlési szerkezetek: elágazások, ciklusok
1 Bevezetés a funkcionális programozásba 2009.
Alprogramok deklarációja, definíciója és meghívása Páll Boglárka.
Ismétlés A pascal program szerkezete: program programnev; Programfej
A rekurzió Páll Éve Boglárka.
1.3. Pascal program felépítése Az els ő program. Program ; … Begin … End. Program fej Deklarációs rész Végrehajtó rész.
Programozási nyelvek.
Készítette: Csíki Gyula
Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
Turbo Pascal Indítás: C:\LANGS\Turbo Pascal Turbo Pascal.
Java programozási nyelv Vezérlési szerkezetek
Java programozási nyelv Metódusok
Objektum orientált programozás
Logikai programozás 3.. ISMÉTLÉS Elágazás-szervezés: a/ B :- A 11, A 12, …, A 1n. B :- A 21, A 22, …, A 2k. … B :- A m1, A m2, …, A mr. b/ B :- (A 11,
CUDA C/C++ programozás
A Visual Basic nyelvi elemei
Funkciós blokkok A funkciós blokkok áttekintése Az alkalmazás előnyei.
ProgramozásProgramozás célja hosszabb számítások elvégzése ill. kiíratása akkor érdemes programot írni, ha sok számolni való van illetve ha ugyanazt az.
Programozás, programtervezés
Török Katalin és Marosi Nóra 11/c. Pascal: Az es években megjelent magas szintű programozási nyelv, közel áll az emberi gondolkodáshoz. Nevét.
Függvények a C nyelvben 1 Függvényeket a következő esetekben szokás írni: Ha ugyanazt a tevékenységet többször is el kell végeznünk ugyanolyan típusú,
C Programozási alapok.
A 2. géptermi beszámoló VBA anyagának összefoglalása
Excel programozás (makró)
Adatszerkezetek és algoritmusok 2008/ Algoritmus Az algoritmus szó eredete a középkori arab matematikáig nyúlik vissza, egy a i.sz. IX. században.
1 Függvények használata – az első függvénynél a formulát háromszor be kell írni, rendre az x, x+h, x-h argumentumokkal, – a második függvénynél az új (feltételes.
TÁMOP /1-2F JAVA programozási nyelv NetBeans fejlesztőkörnyezetben I/13. évfolyam Utasítás és blokk. Elágazás típusai, alkalmazása Kovács.
Programok készítése és futtatása. Integrált fejlesztői környezet (IDE) tartalmaz:  szövegszerkesztőt a program forráskódjának szerkesztésére,  fordítóprogramot.
Szöveg beírásához kattintson ide A SCRATCH környezet bemutatása szakköri tapasztalatok alapján Gödöny Péter Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Pataky.
Programozási nyelvek csoportosítása.
Programozás alapjai Készítette: Csiszár Nóra Anita
Programozási alapok.
Programozási nyelvek típusossága.
Excel programozás (makró)
Beépített függvények használata programozáskor
Beépített függvények használata programozáskor
Programozás C# -ban Elágazások.
Bevezetés a programozásba Algoritmikus gondolkodás
JAVA programozási nyelv NetBeans fejlesztőkörnyezetben I/13. évfolyam
Algoritmusok Az algoritmus fogalma:
ITERÁCIÓ.
Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam
Készítette: Sinkovics Ferenc
Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam
Algoritmus készítés.
Készítette: Sinkovics Ferenc
Algoritmusok és Adatszerkezetek I.
Előadás másolata:

Készítette: Weigel Szilvia számítástechnika szak III. évfolyam, Budapest – ADU A Logo programozási nyelv X

X Bevezetés Ezt a bemutatót, mely a Logo programozási nyelvről szól, ajánlom mindazoknak akik a programozás alapjait már ismerik, így össze tudják hasonlítani a Logo-t más programnyelvekkel. X

X Tartalom A Logo bemutatása A Logo jellemzői A Logo mint automata nyelv A Logo mint funkcionális nyelv Lokális és globális változók Vezérlő szerkezetek Feltételes elágazások Ismétlés Rekurzió Ugrási utasítás Utasítás sor kiértékelése X

X A Logo bemutatása A programozási nyelvet és a hozzá kapcsolódó pedagógiai elveket elsősorban Seymour Papert amerikai matematikus dolgozta ki az 1960-as években. A LISP programozási nyelv mellékleteként jött létre. A Logo az interpreter (értelmező) nyelvek közé tartozik, azaz közvetlenül lehet utasítást adni és végrehajtatni. Grafikai része alapján az automata elvű nyelvek közé, szövegkezelő része alapján pedig a funkcionális nyelvek családjába sorolható. Pedagógiai környezet, „mikrovilág”, amelyben a gyerekek maguk tehetnek felfedezéseket.

X A Logo jellemzői A Logo jelentősen eltér a hagyományos, Neumann-elvű programozási modelltől. Kettő ettől lényegesen különböző koncepcióra építkezik.  Automata elvű nyelvek  Funkcionális nyelvek X

X A Logo mint automata nyelv Az automata nyelven írt programok végrehajtója egy vagy több automata. Pl.: rajzoló automata a Logoban. Az automata rendelkezik állapotokkal, valamint állapotok közötti átmenetet leíró függvényekkel. Definiálni kell az automata kezdeti vagy alapállapotát. Pl.: festőkar helye, festék színe. A rögzített nevű állapotkomponensekre általában állapotmódosító, állapotlekérdező utasítások léteznek. Pl.: menjen előre X

X A Logo mint automata nyelv Nincs hagyományos értelemben vett változó, mert a változók száma, típusa, elnevezése rögzített illetve utasítások paraméterei lehetnek. A paraméterek érték szerinti paraméterek, híváskor kapnak értéket. Eljárások, ciklusok paraméter függőek lehetnek. A paraméterfüggő ciklus csak egy primitív, ciklusváltozó nélküli, adott lépésszámú lehet. Minden más feladatra rekurzív eljárást célszerű írni. Automata elvű nyelvek képesek párhuzamos végrehajtásra. Ez a legtöbb Logo-verzióban még kihasználatlan. X

X A Logo mint funkcionális nyelv A funkcionális nyelveknél a program egy függvény, így a program futása a függvény kiértékeléséből áll. Nem léteznek változók, csak függvényparaméterekről beszélhetünk. Ezek egyszer, függvényhíváskor kapnak értéket, később csak felhasználjuk őket. Függvényparaméter lehet újabb függvény is. A program egy függvény, a program végrehajtása a függvény kiértékeléséből áll. X

X A Logo mint funkcionális nyelv A programstruktúrálásra következők állnak rendelkezésre: Összetett függvények Alternatív függvények Rekurzív függvények Konstans függvények A megőrzendő értékeket függvényparaméterként tárolhatjuk, így amire többször van szükség, azt vagy rekurzívan számítjuk ki, vagy pedig újabb függvényhívás paraméterének adjuk. X

X Lokális és globális változók Változók létrehozása: egy-egy szóhoz bizonyos tartalmat rendelünk. Globális változót csak akkor tanácsos használni, ha tényleg globálisan szükség van rá. A funkció paraméterek mindig lokálisak, azokat a segédértékeket amelyek csak egy funkcióra korlátozódnak, LOCAL segítségével mindig lokális értékként kell definiálni. A funkcióbemeneteknek ez a lokális jellege teszi lehetővé, hogy egymás után azonos paraméternévvel rendelkező funkciókat definiálhassunk anélkül, hogy ebből gondok származnának. X

X Vezérlő szerkezetek: Feltételes elágazások Egyágú programelágazás: IF [igaz-ág] Kétágú programelágazás: IF [igaz-ág] [hamis-ág] A Then és Else szavak feleslegesek, csak egy vagy két utasítás áll a feltétel után Kétszeres programelágazások esetében az olvashatóság könnyebb ha TEST szót használjuk az IF helyett. A TEST szóval kezdődő sor után az IFTRUE [igaz-ág] és az IFFALSE [hamis-ág] utasítássor következik. X

X Vezérlő szerkezetek: Ismétlés Két bemenete van, az első az ismétlések száma, a második egy lista különböző utasításokkal: REPEAT X

X Vezérlő szerkezetek: Rekurzió Az ismétlés egy fajtája. A rekurziók olyan programok, amelyek önmagukat hívják. A rekurzív műveletek a felhasználó által előállított funkciók, amelyek feldolgozásuk eredményét OUTPUT-tal adják tovább. Minden rekurzív művelet három részre osztható: Befejezési tétel; Feldolgozó rész; Ismételt programhívás módosított bemenettel. X

X Vezérlő szerkezetek: Ugrási utasítás A GO utasítás lehetővé teszi, hogy a programon belül több utasítássort átugorjunk. A LABEL –lel, melyet egy szó követ, a programban jelölhetjük a beugrás helyét. A GO utasítás bemenete a beugrási hely neve. Példa: Végtelen ciklusban kiírja „Indul a görög aludni” TO HUROK LABEL „Kezdet” PR ‘Indul a görög aludni’ GO „Kezdet” END X

X Vezérlő szerkezetek: Utasítás sor kiértékelése Egy utasítási sor kiértékelése és végrehajtása: RUN Bemenete egy lista, mely tulajdonképpen egy utasítássorozat Főleg a saját vezérlőszerkezetek előállításánál van jelentős szerepe X

X Felhasznált irodalom A Logo programozási nyelv Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1986 Comenius Logo prezentáció (Birinyiné Kleszó Anita III.évf.-os hallgató) X

X Köszönöm a figyelmet! „A számítógépprogram nem kívánságaid, hanem utasításaid szerint működik!” Weigel Szilvia X