8. Ár- rabatt – I.. 1. Árdiszkrimináció Ár - közvetlen hatással van a bevételre - forgalmon keresztül, közvetve befolyásolja a költségeket + Gazdasági.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LOGISZTIKA és a SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
Advertisements

A marketing fejlődése és szerepe
Versenyjogi megfelelés
Lengyelország: Allegro Magyarország: TeszVesz és Vatera
Teszt Eladási hely.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A B2B e-kereskedelem sajátosságai Előadó: Dimitrova Dessislava Cégvezető, Alphasonic Kft Április 17.
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
MARKETING.
Baker & McKenzie International is a Swiss Verein with member law firms around the world. In accordance with the common terminology used in professional.
Az árpolitika (ismétlés) Marketing-mix Ár fogalma Árpolitika
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A TERMÉKÉLETCIKLUS-KONCEPCIÓ
Franchise. Franchise: polgárjogi szerződéssel létesített vállalkozási forma, amelyet független vállalkozók hoznak létre. Szereplők: Franchise átadó: piacképes.
1 2  Éves forgalom: 2 ezer milliárd forint  Óriási átalakulás:A hagyományos kereskedelem helyébe a vertikális integráció lépett  Nyertesek: multinacionális.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
A piac Szakiskola.
EZERMESTER a magyar barkácsbolt hálózat
Árpolitika a turizmusban
1. Árfeltüntetés alapvető szabályai
Copyright © Billbarter Hungaria Zrt. WEBKONFERENCIA
Értékesítési csatornák
ÉRTÉKESÍTÉSI POLITIKA
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Logisztika 6.előadás.
A marketing és a logisztikai költségek közötti kölcsönhatások Lipák Mária BGF, KVIFK, 2009.
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
E-beszerzés Bravo csoport.
Az SPSS technológiával háromszorosára nőtt az online eladásokból származó bevétel.
III. A logisztika jövője
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
Marketing mix.
Bauer András - Berács József:
Az értékesítési rendszer
EZERMESTER a magyar barkácsbolt hálózat
A StoreWizard webáruház bemutatása
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
GO! STORE® - MAGYARORSZÁG
1. 2 a gyártók & fogyasztók igényeinek összehangolása a hatékonyság növelése az elérhetőség javítása szakértői szolgáltatás biztosítása vásárlói igények.
Az árképzés szempontjai
Csomagolás. Azoknak a műveleteknek az összessége, amelyeknek alapvető célja: a termék védelme, ill. szállításra, tárolásra alkalmassá tétele, egységbe.
5. előadás: Szervezeti beszerzési magatartás
ÜZLETI TERV Otthonából dolgozhat (telefon!) Otthonából dolgozhat (telefon!) Heti óra (esténként és hétvégeken) Heti óra (esténként és hétvégeken)
Pénzforgalom a bankszámlán
Hol a pénz?. A Biyovis jövedelmező vállalkozás?!
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Vásárlókat vagy rajongókat szeretnél? Zemplén Zsófia / Nuskin Enterprises.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Valami Extra a FŐGÁZ-tól Kovács Richárd marketing vezető
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
8. Ár - rabatt (I.) Kertészeti marketing és minőségbiztosítás - „A”
Beszerzések hatékonyság növelése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Karrier.
Az árképzés pszichológiája
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Ellátási lánc menedzsment
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A vásárlási döntés folyamata
A piac és a piacgazdaság
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
Értékesítés, kereskedelem
Vásárlás az interneten
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Előadás másolata:

8. Ár- rabatt – I.

1. Árdiszkrimináció Ár - közvetlen hatással van a bevételre - forgalmon keresztül, közvetve befolyásolja a költségeket + Gazdasági hatalom, erő inkább előbb, mint utóbb  árak elismertetése formájában jelenik meg “A marketing mix többi elemének megfelelő alkalmazása elveti az üzleti siker magvait, a hatékony árpolitika learatja azt” Nagle alapján + Gyakran belső konfliktusok forrása, pedig az ármeghatározás felelőssége megosztottan jelentkezik a vállalaton belül

1-1. A vevő nem csak az árral fizet egy termékért: termék + kondíciók  Megszerzési és birtoklási költség = nem csak a kifizetett ár Hasznosságok csomagja  Ár + Kondíciók 1. Fizikai hasznosság  ár 2. Hely hasznosság, pl. kényelmi cikkek 3. Idő hasznosság, pl. eseti vásárlások 4. Tulajdonlási hasznosság, pl. bérlet, kávéházi újság 5. Információs hasznosság, pl. bolhapiac, vázatartósság, akciós újság 1-2. Ár típusok  Egységes ár - mindenkinek ugyan azon az áron adják a terméket  Ár diszkrimináció - különböző árszinteket elismerő fogyasztói rétegek

Példa: tételezzük fel - 4 db (A, B, C, D,) egyenként N létszámú fogyasztói szegmens - Az „A „40” $-t, a „B” 30 $-t. a „C” 20 $-t és a „D” 10 $-t hajlandó fizetni - Költségünk 5 $ termékenként - Minden fogyasztó csak 1x vásárolja termékünket Egységes ár: 10 $ az ár, minden szegmens vásárol, = 4N(10-5$)=20N 20 $ az ár, a „D” szegmens kimarad = 3N(20-5)=45N 30 $ az ár, a „C” és „D” szegmensek kimaradnak: 2N(30-5)=50N 40 $ az ár, a „C”, „D” és „B” szegmensek kimaradnak: 1N(40-5)=35N Ár diszkrimináció: Az „A” szegmens 40 $-ért, a „B” 30 $-ért, a „C” 20 $-ért és a „D” 10 $- ért kapja az árut: N(40-5) + N(30-5) + N(20- 5) + N(10-5) = 80N

1-3. Árétlap a fokozatos árrendszer - Tömeges személyre szabás  árlépcsős kategóriák, pl. burgonya piramis  Specialitások “Nem nézi az árat az a vendég, aki 2-3 ezer Ft-ot kifizet egy szelet húsételért!”  Prémium kategória, a „luxus előszobája  Tömeg kategória, a mindennapok terméke  Akciós zsákos kategória  Ár  ínyencek  Célcsoport  többet-többért   átlag vásárlók   spórolók

2. Árdiszkrimináció veszélyei, nehézségei 2-  Azonosítás - „ködfelhőbe burkolt” árhelyzet = Nehéz meghatározni a fogyasztói igényeket, + ezeket kiszolgáló termékjellemzőket  melyekhez szorosan kapcsolódnak elismert árszintek + Hozam optimalizálás  cég se járjon rosszul = Vevők számára is egyre nehezebb az optimális megoldás kiválasztása - több paraméter figyelembevétele esetén Megoldás - „önmagát helyezi el” !

2. Árdiszkrimináció veszélyei, nehézségei 2-  Hozzáférés szabályozása  Azonos helyzetű kereskedők, forgalmazók indokolatlan kizárása tiltott = “gyártónak gondoskodnia kell arról, hogy személyek szabadon kereskedhessenek termékeivel” = Szelektív forgalmazási megállapodásokkal, minőségi, objektív kritériumok alapján kizárhat  indok  Fogyasztói csoportok, vevők nemzetisége, faja, stb. alapján - tiltott

2. Árdiszkrimináció veszélyei, nehézségei 2-  Célzás, kerítésépítés  Adott árszintet, csak adott szegmens számára = kerítéssel elválasztani egymástól a fogyasztókat - viszonteladás!  „asztalon hagyott pénz”  „szürke, piac”, párhuzamos kereskedelem  Könnyen forgalmazható termékek = Megoldás: márkázással, formatervezéssel, csomagolással korlátokat emelnek a piacok közé  Nehezen továbbadható cikkek és szolgáltatások = Könnyebb az árdiszkrimináció, kerítés építés  -1. Kulturális régiók - édes-savanyú íz sokfele nem kedvelt  -2. Logisztikai régiók - finnek 50%-kal jobban járnának, ha Portugáliába járnának bevásárolni  -3. Adóalapú, szabályozási régiók

2. Árdiszkrimináció veszélyei -  Célzás, kerítésépítés 2-  -1. Alku - tárgyalás során a felek megismerik és tisztázzák egymás igényeit, lehetőségeit  csak valós, komoly partner tudja meg a bizalmas információt = értékes információ jön létre Beszerzők alaptörvénye: „Derítsd ki, hogy partnered miben és mennyit engedhet és érd el!”  Álvevő, álképviselet 2-  -2. Ajánlott árlista, javasolt fogyasztói ár + Mennyiség limitálása  Versenytörvény - minimum ár nem rögzíthető 1. „Márkagyilkos” taktika, márkarombolás 2. Drágábban adja, kevésbé fogy - pénztárcabarát logó + Erőfölénnyel való visszaélés - megpróbálja úgy torzítani az árakat  kiszorítsa a piacról a rászorulókat, és helyükbe lép

2. Árdiszkrimináció veszélyei, nehézségei 2-  Fogyasztói igazságérzet  Kognitív disszonancia - elveszti ésszerű fogyasztó illúzióját + megijed, hogy szégyenben marad  „Pénzét visszafizetjük, ha olcsóban..” - John Wannamaker, 1890-es évek  Presztízsfogyasztók - kellemetlen, ha olyanok is használhatják a terméket, akik nem olyanok, mint ők “A ló nem tűri a szegényszagot!” - Széchenyi István Louis Vouitton - panaszlevek árcsökkentésért Japánban az ázsiai válság során

3. Rabatt Gyártók, termelők: nem hagyják magukra terméküket a kereskedelemben Kondíciók - kedvezményeket adnak, és hozzájárulnak termékük forgalmazásához - Elsődleges kondíciók: alapengedmények = legkésőbb áruszámlából - Másodlagos kondíciók: hirdetési szolgáltatás, szortiment kezelés, stb.  beszállító egy adott periódus végén fizeti  Rabatt - finom, a partner számára „testre szabott” árcsökkentés - Beszerzők: írásbeli összegzést készítenek az adott termék esetében beérkezett ajánlatokról + Egy ajánlat: 2 másik II-t is kell kérni - értékelhetősége érekében + Egyes kiskereskedelmi láncok a felkészülés érdekében - előre kiküldik az igényelt adatokat firtató kérdőívet - beszállító hozza magával a tárgyalásra

Rabatt rendszerek Viszonteladói rabatt 1. Funkcionális rabatt 2. Mennyiségi rabatt 3. Időre vonatkozó rabatt 4. Hűséget jutalmazó rabatt     Fogyasztói rabatt

1. Funkcionális rabatt = Kereskedő partner olyan funkciókat lát el = eladónak kellene  Elosztási-terjesztési szolgáltatási díjak - Szállítási, raktározási költségek - zónaár, bázispont árazás - Csomagolás, kínáló csomagolás költsége, informatikai fejlesztési díj - Polcfenntartási, áruháznyitási, raktárépítési díj, (IKEA 1960-as évek)  reklámköltség hozzájárulás  Precíz szállításért - Belistázási, polcra kerülési támogatás, kizárólagos és konzorciális belistázás  Polcpénz  Kudarc pénz - visszaüt a boltra + erős márka „A polchelyet a fogyasztóknál kell kiérdemelni és nem a boltnál megvenni!”  Számlán kívüli kifizetés, korrupciós jutalék !  Zsarolás jellege van, kikényszerítik  Indokolatlan, teljesítmény nélküli kifizetés  Megnyirbálás - jól mutat

3-2. Mennyiségi rabatt, rabatt listák - Eltúlozott esetben = kisebb ügyfelek elpártolásához vezet - Naturál rabatt: áruban nyújtják, logisztikában: kiszállítás - Kumulatív rabatt - Csomag kedvezmény, teljes paletta rabatt - „full listázás” 3-3. Időre vonatkozó rabatt - Szezonon kívüli, vagy folyamatos átvétel + előre jelzett, rendszeres megrendelések = csökken a szállító kockázata - Szezon előtti összejövetel:  fogyasztási szezon  kiszállítási szezon ~ 1 hónap feltöltési idő  tárolási szezon + elengedhetetlen háttérkészlet Késői szállítás: „pönálé” = időarányos kötbér

3-4. Hűséget jutalmazó rabatt = Viszonteladónak ajánlott extra kedvezmény + Év végi forgalomösszesítés után = a személy kapja  Tanulmány út, „incentive turizmus”  konkurensek - „Nem bírják egymás szagát!”  Ingyenes kartonok  Jóváírás - használt beszámítása  Átváltási kedvezmény - „hard selling” - erőszakos marketing

4. Transzferár, elszámoló ár = Piaci ártól lényeges mértékben eltérő ár - azonos tulajdonosi szerkezetű cégek között - jövedelmek, tartalékok mozgatása érdekében - APEH 5. Skontó és halasztott fizetés - Skontó: szállító vevője gyors fizetési készségét honorálja - Halasztott fizetés: hosszú fizetési haladék  konstrukciós hitel