Nemzeti Közlekedési Stratégia Stratégia készítés új megközelítésben Megbízó: Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ STRATÉGIA Konzorcium Budapest,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Projekt általános bemutatása
Advertisements

A közlekedéspolitika aktuális helyzete
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
„Fenntartható” utak K+F bizottság Szakmai Fórum február :00 Magyar Közút NZrt. Holnapy László NFM főosztályvezető-helyettes, a bizottság vezetője.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
ZALAEGERSZEG MEGYEI JOGÚ VÁROS ELŐZETES KÖZLEKEDÉSI KONCEPCIÓJA
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
műszaki osztályvezető
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP)
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Kővári János országgyűlési képviselő,
S OUTH E AST T RANSPORT A XIS D ÉL - KELETI K ÖZLEKEDÉSI T ENGELY SETA Közlekedési Fórum Szombathely november 15.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Az intermodális logisztikai szolgáltatások fejlesztési programja Szűcs Lajos főosztályvezető Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Stratégiai.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban.
Az elővárosi vasút rendszeréhez illeszkedő közúti közösségi közlekedési ráhordó hálózat kialakítása a Budaörsi kistérségben és a Zsámbéki-medencében KTI.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A befektetőbarát önkormányzat 2011 szeptember 23. Lunk Tamás.
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója Lakossági fórum március 29.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
Az önkormányzatok településfejlesztési
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Közlekedéstudományi Konferencia Győr március
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
SMART KÖZLEKEDÉS A FENNTARTHATÓ VÁROSFEJLESZTÉSBEN Buzási Attila Szalmáné Dr. Csete Mária Dr. Németh Bálint
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
EURÓPA KULTURÁLIS FŐVÁROSA PÉCS, 2010 EURÓPA KULTURÁLIS FŐVÁROSA PÉCS, 2010 INTEGRÁLT VÁROSFEJLESZTÉSI STRATÉGIA Pécs, február 6.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
Magyar Útügyi Társaság
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Előadás másolata:

Nemzeti Közlekedési Stratégia Stratégia készítés új megközelítésben Megbízó: Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ STRATÉGIA Konzorcium Budapest, február

Csapat Megrendelő: Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ Készítők: STRATÉGIA Konzorcium FŐMTERV (konzorciumvezető) KÖZLEKEDÉS KTI TRENECON COWI UTIBER UNITEF UVATERV VITECO FORRÁS UNIÓ 2 Nemzeti Közlekedési Stratégia

Mi is akkor a feladat???  1,5-2 éves előkészítés  Felfokozott várakozások  Mindenre az NKS hozza el a megoldást  Sok, NKS-hez nem közvetlenül kapcsolódó, de fontos vizsgálat is belekerült  Kiváló háttér-előkészítő munka  Adatgyűjtés  Helyzetkép  TÉZISEK 3 Nemzeti Közlekedési Stratégia

Párhuzamos folyamatok…koordináció nélkül  Egyszerre készülő, egymással alig kommunikáló stratégiakészítési folyamatok  OFTK  OTrT  ITS Stratégia  Országos Logisztikai Koncepció  Nemzeti Energiahatékonysági Cselekvési Terv  IVS-ek  …  Miközben készül a megalapozó közlekedési stratégia (NKS), addig elkezdődtek az egyeztetések a közötti operatív programokról. Projektekről… 4 Nemzeti Közlekedési Stratégia

Hol a kályha? SZAKPOLITIKA  KONCEPCIÓ  STRATÉGIA  PROGRAM  Van-e olyan nemzeti igazodási pont, ahonnan (kételyek nélkül) elindulhatunk? Nincs…  Akkor hogyan is kellene ezt a stratégiát elkészíteni? 5 Nemzeti Közlekedési Stratégia

Több út is van…  „Klasszikus”  Alágazatonként, alulról építkező  „fölül majd összeférceljük”  „Új klasszikus”  Esetleg összközlekedési, felülről építkező  „Az ismeretlen”  Térségi összefüggéseken alapuló,  Kereslet-orientált 6 Nemzeti Közlekedési Stratégia

Kereslet vezérelt tervezés, térségi alapokon  Adatgyűjtés, adatelemzés  Helyzetelemzés (nem helyzetkép)  Funkcióelemzés  Hipotézis vizsgálat  Irányok, intézkedések kijelölhetők  Nincs „kőbe vésett” nagytávú koncepció  Nem kell teljes projekthalmaz  Stabil rövid- és középtávú program 7 Nemzeti Közlekedési Stratégia

(Alágazati) vizsgálati terv Változatelemzés  NKS prioritásai Menedzsment és fejlesztési eszközök elemzése - Megoldási lehetőségek - Optimalizálás - Költségek becslése (+ hatások számítása = értékelés) Helyzetfeltárás - Helyzetelemzés - Értékelés, alágazati prioritások - Következtetések, részeredmények Általános alágazatiOVK Gazdasági, társadalmi igények - Külső prioritások - Regionalitás Funkcionális térségi elemzés 8 Nemzeti Közlekedési Stratégia

HELYZETÉRTÉKELÉS – Hol tartunk ma?  A közlekedés funkcionális, térségi elemzése  Utazási, szállítási igények elemzése  Közlekedési rendszer finanszírozási problémái 9 Nemzeti Közlekedési Stratégia

Magyarország területi integrálódásának főbb dimenziói (OFTK) 10 Nemzeti Közlekedési Stratégia

Funkcionális térségek az OFTK-ban 11 Nemzeti Közlekedési Stratégia

Mit takar a funkcióelemzés?  Funkcionális régió definiálása  Gazdasági háttérfolyamatok elemzése  Területi kiterjedés definiálása  Kereslet elemzése  Utazási igény szegmensek (távolság és típus szerint)  Közlekedési rendszer (igényorientált) elemzése  Érzékeny területek vizsgálata  Természeti környezeti  Épített környezeti  Gazdaságfejlesztési irányok  Közlekedésfejlesztés célok 12 Nemzeti Közlekedési Stratégia

13 Nemzeti Közlekedési Stratégia

14 Nemzeti Közlekedési Stratégia Hálózatszerkezeti hiányok

Utazási relációk 15 Nemzeti Közlekedési Stratégia A jelenlegi szállítási igények döntő hányada – minden utazást számításba véve az utazások 97%-a, a motorizált utazások 96%-a – a helyi és elővárosi közlekedésben jelentkezik.

Hosszú és rövidtávú közúti utazások (D1) 16 Nemzeti Közlekedési Stratégia

Hosszú és rövidtávú közúti utazások (D4) 17 Nemzeti Közlekedési Stratégia

A közlekedés éves kiadásainak szerkezete 18 Nemzeti Közlekedési Stratégia közti éves átlagos érték

Finanszírozási problémák  A magyar közlekedési rendszer legsúlyosabb problémája a pénzügyi fenntarthatóság területén mutatkozik  Infrastruktúra működtetésében jelentkező problémák  az országos közúthálózaton a túlhasznált utak aránya 20%-25% között mozog  a vasúti pálya állapotának megőrzéséhez évi kilométer pálya folyamatos rehabilitációját kellene elvégezni (ehhez képest kb. 20km a tényleges)  Közszolgáltatások jelentős támogatás igénye, a közszolgáltatók magas hitelállománya, veszteségei 19 Nemzeti Közlekedési Stratégia

KONCEPCIÓ – Hova tartunk?  valós térszerveződési folyamatok felismerése  a társadalmi célok valamennyi szintet ill. az eszközöket is áthatják 20 Nemzeti Közlekedési Stratégia

NKS célrendszere Környezetre gyakorolt hatások javulása Egészség és vagyon- biztonság javulása Gazdasági növekedés elősegítése Foglalkozta- tás javulása Lakosság jólétének javulása Területi egyenlőtlen- ségek mér- séklődése Társadalmi igazságos- ság, méltá- nyosság javulása Nemzetközi kapcsolatok erősítése Társadalmi-gazdasági célok (1. célszint) Fő közlekedési célok (2. célszint) Társadalmi szinten hasznosabb közlekedési szerkezet kialakítása Szállítási szolgáltatások színvonalának és hatékonyságának növelése Erőforrás-hatékony közlekedési módok erősítése Társadalmi szinten „előnyösebb személy-és áruszállítás” erősítése Szállítási szolgáltatások javítása Fizikai rendszerelemek javítása

Közlekedési célkitűzések  Társadalmi szinten hasznosabb közlekedési szerkezet kialakítása  Erőforrás-hatékony közlekedési módok erősítése: Ez jelenti az adott térség és adott mobilitási igény környezeti, gazdasági optimum szerinti harmonizálását, az ennek megfelelő közlekedési módok előtérbe helyezését.  Társadalmi szinten „előnyösebb személy- és áruszállítás” erősítése: elsősorban a személyszállításban a közösségi közlekedés előnyben részesítése és fejlesztése, az áruszállításban a tranzit forgalom lehetőség szerint vasútra való terelésével, a konténerizáció fejlesztésével, az egyes közlekedési módok közötti együttműködés elősegítésével. 22 Nemzeti Közlekedési Stratégia

Közlekedési célkitűzések  Szállítási szolgáltatások színvonalának és hatékonyságának növelése  Szállítási szolgáltatások javítása: összehangolás és fejlesztés a személyek és a gazdaság szereplői számára kedvezőbb eljutási lehetőségek érdekében, összhangban a közlekedési igények kielégítésének társadalmi szinten hasznos módozat irányú befolyásolásával.  Fizikai rendszerelemek javítása: a közlekedési igény- kielégítés hosszabb távú megbízhatóságának biztosítása és színvonalának emelése, a meglévő hálózati elemek műszaki színvonalának szinten tartása, emelése, a térségi elérhetőségek javítása, a közlekedési rendszer hatékonyabban fenntartható működtetése. 23 Nemzeti Közlekedési Stratégia

STRATÉGIA Az NKS előtérbe helyezi a távlati célokkal nem ellentétes, hatékony, célorientált igénybefolyásoló beavatkozásokat, fejlesztéseket, valamint a csekély költségű szabályozási és szervezeti intézkedéseket. 24 Nemzeti Közlekedési Stratégia

Beavatkozási eszközcsoportok  A stratégia két beavatkozási eszközcsoportot azonosít a célok eléréséhez:  a menedzsment eszközöket: a közlekedési rendszer működési, szabályozási, finanszírozási és intézményi típusú eszközeit és  a fejlesztési eszközöket: infrastrukturális, beruházási típusú fejlesztési eszközöket. 25 Nemzeti Közlekedési Stratégia

Stratégia A stratégia fókuszai a következők:  forgalmi igényekhez igazodik, összekapcsolja a szállítási láncokat  társadalmi hatásokat optimalizál: ösztönzi a környezetileg fenntartható, gazdaságot, területi felzárkóztatást pozitívan befolyásoló közlekedési megoldásokat  költséghatékony és takarékos a fejlesztésekben: a kisebb fejlesztési költségű, nagyobb eredményt elérő, működésében fenntartható beruházásokat helyezi a középpontba  költséghatékony és takarékos a működtetésben: törekszik felszámolni a forgalmi igények szempontjából fontos közúti és vasúti hálózati elemeken a leromlott műszaki állapotokat, s egyben áttér a megfelelő szintű állapotmegőrzésre, ami hosszabb távon költségmegtakarításokhoz vezet. 26 Nemzeti Közlekedési Stratégia

Stratégia  A menedzsment eszközök rendszerét 2030-ig teljes körűen be kell vezetni és erre az időszakra már jelentős működési tapasztalattal kell rendelkezni.  A fejlesztési eszközök körében a stratégia 2030-ra megjelölt célja az első három kategória minél magasabb fokú megvalósítása:  Elsődleges megvalósítású fejlesztési eszközök: Ezek a 2030-ig mindenképpen megvalósítandó fejlesztések.  Javasolt megvalósítású fejlesztési eszközök: Megvalósításuk támogatása javasolható, ha a projekt megfelelő előkészítése megtörténik.  Előkészítési igényű fejlesztési eszközök: 2030-ig elsősorban az előkészítésük támogatása történhet meg. Megfelelő előkészítés mellett a projektek jelentősebb része a 3. kategóriából átkerül a 2-be, így a megvalósíthatósága is támogathatóvá válik. 27 Nemzeti Közlekedési Stratégia

Menedzsment eszközök  Közfeladatok költséghatékony ellátása, hosszú távú, kiszámítható finanszírozása  Költséghatékony közszolgáltatások hosszú távú, kiszámítható finanszírozásának biztosítása  Az ösztönzési rendszer (díjak, támogatások, tudatformáló eszközök) összehangolt fejlesztése  Hatékony tervezési, szabályozási, intézményi, monitoring háttér biztosítása 28 Nemzeti Közlekedési Stratégia

A fejlesztési eszközök értékelése 29 Nemzeti Közlekedési Stratégia társadalmi hasznosság A fejlesztési eszközök megvalósíthatósága  környezeti kockázat  műszaki kockázat  funkcionális megfelelőség  forgalmi kockázat  üzemeltetési, fenntarthatósági megfelelőség

távlati lehetőségekelőkészítése támogathatómegvalósítás támogathatóelsődlegesen megvalósítandó Kiemelt hasznos- ságú  Szűk keresztmetszet felszámolás vasúti TEN-T korridoron  Budapest vasúti áteresztőképességének fejlesztése  Hiányzó közúti TEN-T átfogó hálózati elemek építése  A közforgalmú közlekedési szolgáltatások igény alapú tervezése  Vasúti szolgáltatások és ráhordás kis költségű fejlesztése nagyvárosok térségi forgalmában  Módváltó (P+R és B+R) rendszerek fejlesztése  Városi áruszállítás fejlesztése  Közlekedésbiztonsági beavatkozások Budapesten  Vasúthálózat közlekedésbiztonsági fejlesztése  Menedzsment eszközök megvalósítása (különösen a meglévő infrastruktúra felújítása)  Utazási körülmények javítása, közlekedési láncok összekapcsolása az elővárosi közlekedésben  Buszközlekedés indokolt fejlesztése elővárosban, ahol nincs vasút  Közlekedésbiztonsági beavatkozások nagyvárosokban Nagy hasznos- ságú  M0 hiányzó szakaszainak megépítése  Szűk keresztmetszet felszámolás országos vasúti hálózaton  Meglévő gyorsforgalmi és főúthálózat fejlesztése  Nagyvárosok elővárosi forgalmának vasúti fejlesztése  Intermodális infrastruktúra fejlesztése  Kötöttpályás rendszerek integráló fejlesztése  Hiányzó gyorsforgalmi út kapcsolatok építése megyeszékhelyekre  Hiányzó haránt irányú közúti elemek kiépítése  Összefüggő európai, országos kerékpárforgalmi hálózat hiányzó elemeinek kialakítása  A vízi TEN-T hálózati kikötők paramétereinek törzshálózati szintre való fejlesztése, áruszállító hajók korszerűsítése  Vasúti csomópont- és állomásfejlesztés  Meglévő utak, csomópontok közlekedésbiztonsági fejlesztése  Hiányzó közúti TEN-T törzs hálózati elemek építése  Elkerülő utak fejlesztése  Személyszállító vasúti jármű és autóbusz csere program Közepes hasznos- ságú  Vasúti TEN-T átfogó hálózati elemek TSI alapú fejlesztése  Szűk keresztmetszet felszámolása regionális vasúti hálózaton  Vasúti fővonalak korszerűsítése  Vízi TEN-T hálózati víziút, a Duna paramétereinek törzshálózati szintre való fejlesztése  Személyforgalmi kikötési pontok fejlesztése, létesítése, a hajójáratok parti kapcsolatainak kialakítása, személyszállító hajók korszerűsítése  Vasúti TEN-T törzshálózati elemek TSI szintű fejlesztése  Nemzetközi vasúti forgalom fejlesztése jelentős forgalmú relációkban Kis hasznos- ságú  Versenyképes regionális repterek fejlesztése  A légi TEN-T „törzshálózat” fejlesztése  Alacsony forgalmú vasúti vonalak jelentős fejlesztése  Alacsony forgalmú vasúti vonalak szűk keresztmetszeteinek feloldása, szolgáltatásfejlesztés nagy kockázattal megv.korlátozottan megvalósíthatómegvalósíthatóbiztonsággal megvalósítható

Fejlesztési eszközök - Projektek  Fejlesztési eszköz  Fejlesztési eszköz értékelése / kategória  Forrásokhoz való kapcsolódás (pl. IKOP, CEF)  Projekt  Projekt értékelése  Projekt előkészítettsége  Projekt megvalósítása 31 Nemzeti Közlekedési Stratégia

Köszönöm a megtisztelő figyelmet 34 Nemzeti Közlekedési Stratégia